Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
dieta cud
Monika Kucia

Żeby serce biło żwawiej

Wizuealizacja czerwonych krwinek/ Creative Commons
Żeby serce biło żwawiej
Żeby serce biło żwawiej

7 produktów na lepsze krążenie:

1. Owoce leśne, borówki i jagody

Dzięki dużej ilości antocyjanów zapobiegają chorobom układu krążenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca.

2. Czekolada

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

7 to nadzwyczajna liczba w numerologii – w Chinach brzmi podobnie do słowa „pewny”. U nas masz siedem pewnych i bezpłatnych artykułów do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Głównymi jej składnikami zbawiennie wpływającymi na stan serca i arterii krwionośnych są: kwercetyna, flawonoidy i teobromina – alkaloid będący pochodną kofeiny. Brzmi jak notatki z lekcji chemii, a chodzi po prostu o to, by wybierać gorzką czekoladę o co najmniej 70-procentowej zawartości kakao (nie więcej niż jeden, dwa kawałki dziennie).

3. Cebula

Zawarty w niej koktajl substancji siarkowych i polifenoli chroni serce jak zbroja. Zjadanie jednej cebuli tygodniowo zmniejsza ryzyko zawału nawet o 20%.

4. Jabłka

Zawarta w nich pektyna jest pogromcą cholesterolu.

5. Orzechy

Osiem orzechów włoskich to 2 g kwasów omega-3 (średnie dzienne zapotrzebowanie) niezbędnych do prawidłowej pracy serca i naczyń krwionośnych.

6. Oliwa z oliwek

Chroni serce i tętnice, m.in. dzięki zawartości polifenoli oraz witaminy E.

7. Głóg

Pozytywnie wpływa na wydolność i elastyczność serca.


Witamowe rekordy

• 100 g marchwi pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania na wit. A.

• 100 g zielonych warzyw liściowych może zaspokoić ponad jedną trzecią zalecanej dziennej dawki wit. B9 (folianów).

• 1 surowa papryka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na wit. C.

• 100 g mrożonego szpinaku pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wit. K.

 

Źródło: E. Liotta, P.G. Pel, Dieta Smartfood


 

Data publikacji:

Monika Kucia

Dziennikarka i kuratorka kulinarna (sialababamak.pl). Łączy słowa, smaki i ludzi. Pokazuje cudzoziemcom Polskę od smacznej strony i tworzy spektakle kulinarne, w których namawia, żeby jeść resztki, daje do wąchania zapach piwnicy i sypie złoty pył na jedzenie.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!