pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca – 20 czerwca udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zapraszamy do czytania i słuchania audio z bieżącego numeru! Przeczytaj wiosenny numer

W związku z zamknięciem wielu punktów sprzedaży prasy, zapraszamy do kupienia papierowej wersji numeru wiosennego w cenie okładkowej, bez dodatkowych kosztów przesyłki. Kup wiosenny numer

Przekrój
czyli jak i po co układać kwiaty po japońsku.
2020-03-20 10:00:00

Tnij, zrywaj i podziwiaj

Ikebana, Chikanobu Toyohara
Tnij, zrywaj i podziwiaj
Tnij, zrywaj i podziwiaj
Czyta się 2 minuty

Zobaczyć świat w ziarenku piasku,
Niebiosa w jednym kwiecie z lasu.
W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar,
W godzinie – nieskończoność czasu.

Tak zaczynają się Wróżby nie­winności Williama Blake’a (w przekładzie Zygmunta Kubiaka). Pod tym czterowierszem podpisaliby się zapewne twórcy japońskiej ikebany, a na pewno Toshiro Kawase – współczesny artysta, którego zdaniem w ikebanie chodzi o to, by dostrzec, że „pojedynczy kwiat zawiera cały wszechświat”. Mała, krucha roślina ma otworzyć nasz umysł na coś znacznie większego.

Japońska sztuka układania kwiatów sięga korzeniami animistycznych wierzeń, zgodnie z którymi wszystko, każde zwierzę, kamień czy roślina, jest mieszkaniem jakiegoś bóstwa. Bóg jest w każdym wytworze natury, natura jest bogiem. W buddyzmie z kolei istniała tradycja przygotowywania w świątyniach ofiar z kwiatów. Zasady sztuki zostały skodyfikowane w XV w., wtedy w Kioto powstała pierwsza szkoła ikebany – Ikenobo, istniejąca do dziś. Jej dyrektor tłumaczy: „Podstawowym celem układania kwiatów, który stoi ponad ich kształtem, kolorem i pięknem, jest wyrażenie zrozumienia dla kruchego życia maleńkiej rośliny i jej oczekiwania na swoją przyszłość”. Słowo ikebana można by przetłumaczyć jako „dawanie kwiatom życia” – dość przewrotna nazwa, zważywszy, że kompozycję przygotowuje się z ciętych roślin. Zdaniem filozofa Nishitaniego Keiji, kiedy zrywamy rośliny, prawdziwa natura kwiatu staje się najbardziej widoczna: pozbawiony korzeni kwiat porusza swoją nietrwałością jak wszystko inne na ziemi.

Jeśli chcielibyście poćwiczyć kontemplację z ikebaną, to pamiętajcie:

– kwiatowa kompozycja powinna się składać z trzech elementów: najwyższego (symbolizującego niebo), najniższego (odnoszącego się do ziemi) i średniego (oznaczającego człowieka próbującego się między nimi odnaleźć);

Czytelniczko, Czytelniku,

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca - 13 kwietnia udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub załóż konto już teraz aby czytać i słuchać artykułów z bieżącego numeru!

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!