Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Zakwieciło, zabzyczało – wiosna!

W wiosennym „Przekroju” kwiaty, zapylacze, dużo miodu i jeszcze więcej wody. Z okazji wiosennych porządków piszemy sporo o ładzie i bałaganie. Zagłębiamy się w historię Celtów, a także przenosimy się w przyszłość i sprawdzamy, co świat – i nas – czeka już za jakiś czas. Do tego sporo rozmyślamy o nieśmiertelności i z uwagą pochylamy się nad (ludzką i nie tylko) uczciwością. ​​

Wiosenny „Przekrój” już jest!

Aż 220 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
czyli jak i po co układać kwiaty po japońsku.
2020-03-20 10:00:00

Tnij, zrywaj i podziwiaj

Ikebana, Chikanobu Toyohara
Tnij, zrywaj i podziwiaj
Tnij, zrywaj i podziwiaj
Czyta się 2 minuty

Zobaczyć świat w ziarenku piasku,
Niebiosa w jednym kwiecie z lasu.
W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar,
W godzinie – nieskończoność czasu.

Tak zaczynają się Wróżby nie­winności Williama Blake’a (w przekładzie Zygmunta Kubiaka). Pod tym czterowierszem podpisaliby się zapewne twórcy japońskiej ikebany, a na pewno Toshiro Kawase – współczesny artysta, którego zdaniem w ikebanie chodzi o to, by dostrzec, że „pojedynczy kwiat zawiera cały wszechświat”. Mała, krucha roślina ma otworzyć nasz umysł na coś znacznie większego.

Japońska sztuka układania kwiatów sięga korzeniami animistycznych wierzeń, zgodnie z którymi wszystko, każde zwierzę, kamień czy roślina, jest mieszkaniem jakiegoś bóstwa. Bóg jest w każdym wytworze natury, natura jest bogiem. W buddyzmie z kolei istniała tradycja przygotowywania w świątyniach ofiar z kwiatów. Zasady sztuki zostały skodyfikowane w XV w., wtedy w Kioto powstała pierwsza szkoła ikebany – Ikenobo, istniejąca do dziś. Jej dyrektor tłumaczy: „Podstawowym celem układania kwiatów, który stoi ponad ich kształtem, kolorem i pięknem, jest wyrażenie zrozumienia dla kruchego życia maleńkiej rośliny i jej oczekiwania na swoją przyszłość”. Słowo ikebana można by przetłumaczyć jako „dawanie kwiatom życia” – dość przewrotna nazwa, zważywszy, że kompozycję przygotowuje się z ciętych roślin. Zdaniem filozofa Nishitaniego Keiji, kiedy zrywamy rośliny, prawdziwa natura kwiatu staje się najbardziej widoczna: pozbawiony korzeni kwiat porusza swoją nietrwałością jak wszystko inne na ziemi.

Jeśli chcielibyście poćwiczyć kontemplację z ikebaną, to pamiętajcie:

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

– kwiatowa kompozycja powinna się składać z trzech elementów: najwyższego (symbolizującego niebo), najniższego (odnoszącego się do ziemi) i średniego (oznaczającego człowieka próbującego się między nimi odnaleźć);

– nie chodzi o stworzenie bukietu, lecz o znalezienie wyrazu dla kontrastu, napięcia między żywym a martwym, trwałym a ulotnym, okazałym a skromnym (nie jesteśmy pewni, czy ta rada ułatwi pracę, ale chodzi o staranie, nie o efekt; Japończycy używają też słowa kado – droga kwiatów – na określenie sztuki ich układania);

– nie chodzi o zatrzymanie czasu, tylko o poddanie się przemijaniu (to może być przydatne zwłaszcza wtedy, gdy wasza kompozycja zwiędnie).

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!