pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

 

Halo, tu "Przekrój", Twoja lektura na jesienne dni, a w niej wszystko: od literatury po rozrywkę. Przesyłki na terenie Polski są (nadal!) darmowe, więc nie zwlekaj dłużej!

Kup numer jesienny

Jesienią działaj z głową. Jesienny numer kwartalnika możesz zamówić z dostawą do domu i w zestawie z zeszytem krzyżówek. Przesyłki na terenie Polski są (nadal!) darmowe.

Kup numer jesienny z krzyżówkami
Przekrój
Post przerywany poprawia metabolizm, obniża poziom cukru we krwi i łagodzi stany zapalne. O tym, że ...
2020-09-18 00:00:00
zdrowe życie
Moc niejedzenia

Dla kogo idea samozjadania się tygodniami jest odrobinę zbyt szalona, kreatywne środowisko współczesnych dietetyków ma do zaproponowania inne rozwiązania.

Czyta się 2 minuty

Post przerywany, czyli IF (ang. intermittent fasting), poprawia metabolizm, obniża poziom cukru we krwi i łagodzi stany zapalne, co pozwala zapobiec wielu zdrowotnym problemom: od bólów artretycznych po astmę. Pomaga również w pozbyciu się toksyn z organizmu i regeneracji uszkodzonych komórek, co z kolei zmniejsza ryzyko nowotworów, a nawet poprawia funkcjonowanie mózgu. Dodatkowo obniża poziom stężenia wolnych rodników odpowiedzialnych za procesy degeneracyjne, czyli starzenie się organizmu. Oczywiście pomaga też schudnąć i utrzymać wagę.

Komu wolno, a komu nie? Ta metoda nie jest przeznaczona dla matek karmiących, osób intensywnie trenujących, diabetyków przyjmujących insulinę, osób doświadczających problemów z tarczycą oraz, uwaga, niedosypiających!

Mamy do wyboru kilka opcji, dopasowanie jednej z nich do indywidualnych predyspozycji nie powinno stanowić problemu. W pierwszym wariancie jemy przez osiem godzin każdej doby, a przez pozostały czas pościmy. W tzw. okienku żywieniowym, czyli w ciągu wspomnianych ośmiu godzin, jemy trzy posiłki i dwie przekąski. W praktyce oznacza to najczęściej, że kończymy dzień kolacją przed 20.00 i kolejny posiłek spożywamy dopiero o 12.00 dnia następnego. Te pory są najpopularniejsze, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by kończyć jedzenie np. o 18.00 i zaczynać o 10.00.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Nieco bardziej wymagająca jest druga opcja: 20/4. Jemy przez cztery godziny, pościmy przez dwadzieścia. Ta metoda bywa nazywana dietą wojownika. Uważa się, że ten sposób jedzenia zbliżony jest do prehistorycznego, gdy myśliwi i wojownicy spędzali dzień na łowach lub bójkach i spożywali posiłek dopiero po powrocie do obozowiska. Dziś najlepiej wyznaczyć sobie okienko żywieniowe pomiędzy lunchem a kolacją i zadowolić się dwoma posiłkami, jednym obowiązkowo ciepłym.

Kolejna możliwość to 5/2. Przez pięć z siedmiu dni tygodnia jemy zdrowo i w zrównoważony sposób. Najlepiej sprawdza się dieta śródziemnomorska. W pozostałe dwa przyjmujemy maksymalnie 600 kcal – przechodząc w te dni chociażby na dietę sokową. Dni postu można rozdzielić i ograniczać się np. w poniedziałki i czwartki.

Ostatnia opcja, przynajmniej na razie, to system 6/1. Jemy zdrowo przez sześć dni, a potem całą dobę nic – od obiadu do obiadu albo jak kto woli.

Zwolennicy IF uważają, że nasz organizm jest wręcz zaprogramowany na post. Odczuwanie głodu aktywizuje w nas procesy regeneracyjne i naprawcze, a stałe odczuwanie sytości je upośledza. Warto samemu sprawdzić, jak jest naprawdę.

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!