Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Do medytacji zaprasza
2018-09-14 00:00:00
Dla głowy i ciała

Cztery krótkie medytacje na jesienne pogody

rysunek: Kazimierz Wiśniak
Cztery krótkie medytacje na jesienne pogody
Cztery krótkie medytacje na jesienne pogody

Na kolejną jesień

Pozwól sobie na zwolnienie, może nawet chwilowe zatrzymanie. Możesz na chwilę gdzieś usiąść – w pomieszczeniu z widokiem na to, co za oknem, lub na zewnątrz na ławce. Pozwól swoim zmysłom, a zwłaszcza zmysłowi powonienia i wzroku, powoli się skupić i rozszerzyć na to, co się pojawia.

Zauważ, jakie zmiany w pogodzie następują i jak to na ciebie wpływa. Pomyśl także o tym, jak się czujesz, gdy dokonują się te zmiany, jak one działają na ciebie i jaką masz intencję w związku z tym na nadchodzące dni.

Medytacja z deszczem

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Jeżeli nadarzy się okazja, spróbuj popraktykować z deszczem. Nie musisz od razu wychodzić na zewnątrz, możesz popatrzeć na deszcz z pewnej odległości bez konieczności pomoczenia się. Na początek, jeżeli masz taką możliwość, wsłuchaj się w jego dźwięk. Stopniowo możesz w trakcie tej praktyki skupić się również na fizycznym odczuciu oddechu, cały czas jednak wsłuchując się w dźwięki deszczu.

Możesz także wyobrazić sobie, gdy patrzysz na krople, na to, jak woda obmywa domy i ulice, że zmiękcza w ten sposób twoje napięcia, niepokoje, zmartwienia.

Refleksja nad mgłą

Możesz wyobrazić sobie mgłę. Mgłę, która przenika całe miasto i może nawet ciebie samego. Może w rozmyślaniach i uczuciach też doświadczasz zamglenia. Nie wiesz, co masz zrobić, może czujesz się zagubiony, nie wiesz, jak rozwiązać jakiś problem. Możesz też chwilę pobyć z pytaniem, które masz w sobie.

Pokontempluj bycie w tej mgle bez potrzeby zmieniania tego od razu w coś innego, pamiętając, że bycie w tej mgle jest bezpieczne, pozwala na zwolnienie, na to, żeby od razu nie rozwiązywać wszystkich problemów. Stopniowo wyobrażaj sobie, że mgła się zmniejsza, aż całkowicie zanika. Co się wtedy pojawia?

Uważność języka

Udając się na spacer, pomyśl o słowach, które mogą cię wspierać na co dzień. Może to po prostu będą podstawowe wyrazy, takie jak: „pamięć”, „życzliwość”, „akceptacja”, „lekkość”, „mądrość”, „łagodność”, „odwaga”. Spędź trochę czasu z każdym z tych słów i zobacz, w jaki sposób na ciebie wpływa, co ci daje. Możesz tak samo postąpić w przypadku całych zwrotów, np.: „Obym był spokojny”, „Obym dbał o swoją siłę”, „Obym umiał być czuły”.

Jeżeli odnajdziesz słowa lub zwroty, które będą dla ciebie szczególnie pomocne (wzmacniające, kojące), to możesz do nich wracać niczym do kotwicy sprowadzającej cię do tego, co ważne i potrzebne.

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!