Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści
Czytaj
Będą Państwo zadowoleni
Destroix

Będą Państwo zadowoleni

opinie / Recenzja
Plakat do spektaklu znalazł oczywiście swoich obrażonych, którzy nie pamiętają – a może nigdy nie wiedzieli – że Michał wcale nie był taki Anioł! Inscenizację Starego Testamentu w reż. Agaty Dudy-Gracz recenzuje Maciej Stroiński

Czytaj
Laleczką w mur

Laleczką w mur

opinie / Recenzja
Zdumiewające, ile jest życia w celi śmierci. Ile uczuć mieści się w klitce ze szparą, przez którą widać trochę nieba – o książce Lindy Polman „Laleczki skazańców” pisze Paulina Wilk
Czytaj
Jak we śnie

Jak we śnie

opinie / Recenzja
Sławomir Kuligowski pisał: „A jeśli kiedyś nadejdzie sen, to przyjmę go w ciemno i z zamkniętymi oczami”. Nie myślał co prawda o grach karcianych, ale w tym wypadku przypadkiem miał rację. Grę planszową „Sen” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Ciepło, zimno

Ciepło, zimno

opinie / Recenzja
Paweł Pawlikowski przywołuje na ekran czarno-białe duchy polskiej szkoły filmowej. Stoicki szatyn i uczuciowa blondynka, aura melancholijnej ballady jazzowej, gorzki romantyzm opowieści o mijających się bratnich duszach. Takich „widm” mamy tu więcej: Munk, Wajda, Kawalerowicz. Ale film nie jest wyrachowanym ćwiczeniem z nostalgii. Chłodny jest tylko tytuł. O „Zimnej wojnie” pisze Jakub Popielecki

Czytaj
Sam wśród Niemców

Sam wśród Niemców

opinie / Recenzja
Znacie Tuvię? Poznajcie – nie pożałujecie. To chodzący problem. Dla innych i dla siebie. Samosterująca się torpeda. Z nieodłącznym tabletem odbył podróż do źródeł „niemieckości”, a co przeżył i co widział, spisał w książce „Spałem w pokoju Hitlera”. Niedawno zaś odwiedził Polskę. Pisze Łukasz Kaczyński
Czytaj
Kabaret warszawski
Destroix

Kabaret warszawski

opinie / Recenzja
Osoby dramatu muszą sobie odpuścić dramatyczne pauzy, zamulanie na fotelach i bezgłośną rozpacz. Takie przyszły czasy, że nawet postaciom Antona Czechowa nie jest dane się dołować i nudzić w spokoju – o „Wujaszku Wani” w reż. Iwana Wyrypajewa pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Co po śmierci?

Co po śmierci?

opinie / Recenzja
Książka prof. Philipa C. Almonda to rzecz traktująca o życiu pozagrobowym, a dokładniej o historii chrześcijańskich doktryn i wyobrażeń odnoszących się do zaświatów, od starożytności po współczesność. Recenzuje – Tomasz Wiśniewski

Czytaj
Przeciw utartym ścieżkom

Przeciw utartym ścieżkom

opinie / Recenzja
W grach narracyjnych dzielonych na rozdziały pierwsze wrażenie z obcowania z produkcją często pobudza apetyt na więcej. Czy tak dzieje się w przypadku „The Council”? – sprawdza Mateusz Czerwiński
Czytaj
Opowieść bez-moralna

Opowieść bez-moralna

opinie / Recenzja
Dobrze, żeby film poświęcony twórczości jednego z bardziej „zmysłowych” reżyserów, sam był „organoleptyczny”, sensualny. O filmie „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” w reżyserii Kuby Mikurdy pisze Jakub Popielecki
Czytaj
Eksplozje słabości

Eksplozje słabości
czyli pożyczone ciała Joanny Rajkowskiej

opinie / Recenzja
Zamachowczynie detonują bomby, ale ich prawdziwą bronią są ciała; nikt nie jest bardziej samotny od osoby, która wysadza się w powietrze w tłumie ludzi. O wystawie Joanny Rajkowskiej pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Samotność prekariusza

Samotność prekariusza

opinie / Recenzja
Wbrew swojej nazwie Wczasy nie proponują nam wcale wakacyjnego eskapizmu. Przeciwnie, „Zawody” to album o zmęczeniu: pracą, samotnością i piosenkami o niczym. Recenzuje Jan Błaszczak
Czytaj
O fotografii bez fotografii

O fotografii bez fotografii

opinie / Recenzja
Vivian Maier nie przestaje zadziwiać. Posługująca się za życia różnymi nazwiskami, fotografka z zamiłowania i z obsesji. Zbieraczka wszystkiego. Niania. Prowokuje do badania swojej historii. Christina Hesselholdt robi to na twardo i ostro, wymyślając w swej książce kompletnie nowy świat. Pisze Joanna Kinowska

Czytaj
Tomasz
Stawiszyński
Tomasz Stawiszyński

Utopia na odwrót

opinie / Felieton
Teorie spiskowe, z antyszczepionkową mitologią na czele, to współczesne utopie à rebours, rajskie opowieści o dobrobycie i powszechnym szczęściu, tyle że snute za pośrednictwem masywnych zaprzeczeń.
Czytaj
Michał
Sufin

Nobla nie będzie

opinie / Felieton
W przypadku tegorocznego Nobla podstawa do odwołania była obyczajowa, i może brzmi w tym chichot losu, że gdy wśród recenzentów święcą triumfy obsesyjni badacze życiorysów, nawet kapituły nie znają dnia ani godziny.
Czytaj
Na początku jest ciało

Na początku jest ciało

opinie / Recenzja
Wiersze Anny Augustyniak z najnowszego tomu „dzięki bogu” to opowieść o kobietach i kobiecości, o uwikłaniu ciała w rozmaite narracje. Poetka z feministycznym zacięciem krytykuje struktury patriarchatu, który reprezentują m.in. Kościół katolicki czy politycy odpowiedzialni za konflikty zbrojne. Marcin Orliński
Czytaj
Boys boys boys!
Destroix

Boys boys boys!

opinie / Recenzja
Teatr Polski w Warszawie od jakiegoś czasu jest teatrem pół-Narodowym, z wkładem ministerstwa, i Strzępka przyjęła strategię jak na początku w Narodowym Starym. Wyreżyserowała wielki i dobrze zrobiony spektakl na tematy narodowe – o sztuce „Król” na podstawie powieści Szczepana Twardocha pisze Maciej Stroiński

Czytaj
Lustro trzydziestolatka

Lustro trzydziestolatka

opinie / Recenzja
W „Żmijowisku” tajemnica jest tylko ścieżką prowadzącą przez opowieść, a zło – objawem życia niedoskonałego. O powieści Wojciecha Chmielarza pisze Paulina Wilk
Czytaj
Żadnych granic

Żadnych granic

opinie / Recenzja
Zwieńczenie 18 filmów i 10 lat tzw. kinowego uniwersum Marvela, miliony dolarów budżetu, kilkadziesiąt pierwszoligowych gwiazd w obsadzie, dobijający niemal do 3 godzin metraż. Nawet reżyserów jest dwóch! Film „Avengers: Wojna bez granic” recenzuje Jakub Popielecki

Czytaj
Julia
Fiedorczuk
Julia Fiedorczuk

Twój sukces nie jest (tylko) twój

opinie / Felieton
Liczne badania przeprowadzone przez laboratorium amerykańskiego psychologa Paula Piffa pokazują, że w miarę poprawy sytuacji społeczno-ekonomicznej maleje zdolność do empatii, a wzrasta przekonanie o własnych zasługach i poczucie, iż jest się w prawie.
Czytaj
Pupil z Chicago

Pupil z Chicago

opinie / Recenzja
Na nowym albumie The Sea and Cake unika koturnowości. „Any Day” to zwiewna melodyjność osadzona na wychuchanych popjazzowych rytmach – i gwarant sukcesu. Płyta udowadnia, że trio doskonale zdaje sobie sprawę, w jakiej wadze ma zapewniony mistrzowski pas. Pisze Jan Błaszczak