
Prezentowane zdjęcia nie tworzą cyklu. Ale choć zostały wykonane w różnym czasie i w różnych miejscach, łączy je wspólny element – motyw maski. Maska pojawia się tu zarówno w sensie dosłownym, jak i symbolicznym – na wielu fotografiach pełni funkcję narzędzia artystycznej gry z odbiorcą. Centralne miejsce w tym zestawieniu zajmuje autoportret fotografa w masce i futrze matki na balkonie w Jarosławiu. Na zdjęciach można znaleźć maski wykonane z papieru, świeżo ściętych pokrzyw czy owoców. Maska bywa też rozumiana jako rodzaj kamuflażu – w przypadku fotografii Wulkan i Pełnia księżyca za tworzywo artystyczne posłużyła szynka wieprzowa.
Na tym tle wyraźnie się wyodrębnia kolaż Skull wykonany z zasuszonych kwiatów z ogrodu Cloude’a Moneta z Giverny we Francji. Do tego zdjęcia zostały dobrane dwie prace, które pozornie do siebie nie pasują. Jedną z nich jest wykonany ze skrzydeł motyli kolaż przedstawiający ptaka w locie, a drugą – wizja ludzkiej szczęki. To woskowe odlewy protetyczne z owocami granatu zamiast zębów. Zestawienie zamyka najnowsza praca Branasa – fotografia I Wanna Be Your Colonizer, która przedstawia mężczyznę z sylikonową maską wykonaną na podstawie zdjęć z lat 30. XX w. Tę pracę będzie można zobaczyć podczas wystawy i kilkutygodniowego performance’u w Gdańskiej Galerii Miejskiej od 25 stycznia 2019 r.
Przemek Branas
Urodzony w 1987 r. w Jarosławiu. Absolwent wydziału intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Laureat drugiej Nagrody Deutsche Banku i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki SPOJRZENIA 2017. Miał wiele wystaw indywidualnych, ale sam nie uważa się za fotografa. Aparat traktuje jedynie jako narzędzie, a robienie zdjęć jest dla niego sposobem na dokumentowanie efemerycznych obiektów i archiwizowanie rzeczywistości. Mieszka i pracuje w Jarosławiu.