Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” na totalne lato!

Takiego numeru jeszcze nie było! Badamy gwiazdy i zaglądamy do ludzkiego mózgu. Psychologów pytamy o młodzież, a filozofów o to, jak żyć dobrze. Przyglądamy się naszym strachom, sprawdzamy, kiedy nauka jest przyjemna, piszemy o chodzeniu (boso, tyłem i bez celu) i o nadziei, że będzie lepiej. Nowy letni „Przekrój” już na Ciebie czeka – czytaj dla przyjemności!

Kup numer letni

Letni „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów już dziś – tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie.

Foto

Zobacz
Akwarium
zdjęcie numeru

Akwarium

Media / Foto
Jean Gaumy, „Akwarium”, 1987 r., Coney Island, Nowy Jork
Zobacz
Od oka do kości

Od oka do kości

Media / Foto
Prace Bartosza Wajera z cyklu Od oka do kości to zdjęcia z portali erotycznych przefotografowane bez użycia obiektywu – za pomocą nagiej matrycy aparatu cyfrowego oraz luźnych soczewek, z zastosowaniem ręcznych manipulacji. Wykorzystanie sprzętu na przekór zasadom poprawnego fotografowania zdaje się poznawczo efektywne. Pozbawiając treści erotyczne konwencji obrazu podniecającego, odkrywa się ich komiczną, a zarazem upiorną naturę.
Zobacz
Wahala

Wahala

Media / Foto
Cykl „Wahala” porusza problem nieokiełznanego wzrostu gospodarczego i związanych z nim perspektyw ekologicznych. Zadaje pytanie, o to, co napędza świat i na jak długo.
Zobacz
Tysiące twarzy, setki miraży

Tysiące twarzy, setki miraży

Media / Foto
Bohaterem wystawy „Tysiące twarzy, setki miraży” jest Tomasz Machciński (ur. w 1942, mieszkaniec Kalisza) – autor trwającego nieprzerwanie od 1966 roku monumentalnego performansu, na który składa się ponad 22 tysiące fikcyjnych lub zawłaszczonych tożsamości, utrwalonych na fotograficznych autoportretach.
Zobacz
Corona Rhapsody

Corona Rhapsody

Media / Foto
Freddy Mercury w „Bohemian Rhapsody” pyta: „Czy to jest prawdziwe życie? A może to tylko fantazja?”. My również od momentu wybuchu globalnej pandemii koronawirusa często zadajemy sobie pytania, co tak naprawdę dzieje się wokół nas i gdzie jest granica między fantazją a rzeczywistością?

Zobacz
Jaki mamy budżet? – „Where’s the Money?”

Jaki mamy budżet? – „Where’s the Money?”

Media / Foto
Ograniczone finansowanie produkcji ukształtowało naszą świadomość tak głęboko, że właściwie każda rozmowa o pieniądzach jest krępująca. Ada Zielińska wykorzystuje swoją pozycję artystki sprawnie nawigującej po polu sztuki, by przyjrzeć się panującym w nim warunkom w sposób krytyczny wobec systemu, a jednocześnie empatyczny wobec współuczestników.
Zobacz
Leże

Leże

Media / Foto
W swoim nowym cyklu, Tomasz Kawecki snuje intymną opowieść o duchach i zjawach zamieszkujących dom, w którym się wychował, oraz sąsiadujący z nim las.
Zobacz
Nowe wcielenia Kinszasy

Nowe wcielenia Kinszasy

Media / Foto
Oto artyści, którzy na ulicach Kinszasy – trzeciego co do wielkości miasta na kontynencie – starają się zwiększać świadomość mieszkańców na temat wyzwań stojących przed stolicą Konga.
Zobacz
Shine Heroes

Shine Heroes

Media / Foto
Na ulice La Paz i pobliskiego El Alto codziennie w poszukiwaniu klientów wychodzi aż 3000 pucybutów. Są w różnym wieku, a ich obecność w stolicy Boliwii stała się w ostatnich latach zauważalnym zjawiskiem społecznym. Noszą kominiarki narciarskie, ponieważ nie chcą zostać rozpoznani.
Zobacz
Oaza: Na naszym kwarantannowym podwórku

Oaza: Na naszym kwarantannowym podwórku

Media / Foto
Cykl Irminy Walczak powstały w ciągu 95 dni, podczas których ona i jej rodzina rodzina była zamknięta na hiszpańskiej wsi, gdzie zaskoczył ich pierwszy lockdown pandemii spowodowanej Covid-19.
Zobacz
 Butterflies

Butterflies

Media / Foto
W swojej nowej książce „Butterflies” Silvia Pogoda przeprowadza odbiorców przez kolejne etapy doświadczania i dostrzegania cyklu życia – młodości, dojrzałości, starości.
Zobacz
Zatoka

Zatoka

Media / Foto
Punktem wyjścia projektu Sławy Harasymowicz jest tragiczne wydarzenie, do którego doszło w ostatnich dniach II wojny światowej w Zatoce Neustadt, niedaleko Lubeki. Wtedy to w wyniku zbombardowania niemieckich statków przez brytyjskie siły powietrzne (RAF) zginęli więźniowie ewakuowani z obozu koncentracyjnego Neuengamme, wśród nich brat dziadka artystki, Marian Górkiewicz. Artystka podejmuje wieloletnie badania, aby poznać okoliczności śmierci krewnego, jednak zdają się one nie mieć końca.
Zobacz
Mam na imię strach

Mam na imię strach

Media / Foto
Miałam siedem lat, kiedy zdarzyło się to po raz pierwszy. Gdy wracałam ze szkoły, kolega powiedział: „Czy wiesz, że jeśli odsłonisz włosy, które chowasz pod chustą, Bóg ukarze cię, wieszając cię za nie?”.
Zobacz
Zagadka czterech żywiołów
Zdjęcia z kwartalnika

Zagadka czterech żywiołów

Media / Foto
Cristina García Rodero, „Zagadka czterech żywiołów”, 1997 r.
Zobacz
Japońska krzyżówka
Zdjęcia z kwartalnika

Japońska krzyżówka

Media / Foto
Które fotografie zasługują na uwagę, a które na odrzucenie? Czy pozytyw zawsze jest istotniejszy od negatywu?
Zobacz
Zero at the Bone

Zero at the Bone

Media / Foto
Pojekt Balaramy Hellera Zero at the Bone oferuje spojrzenie na pierwotne życie gadów w Parku Narodowym Everglades z niesamowitej perspektywy. To miejsce chętnie fotografowane, lecz artysta podchodzi do swojego zadania w sposób zupełnie wyjątkowy: robi zdjęcia w ciemności, kiedy znajome kształty znikają. Fotograf czerpie z „symbolizmu i poetyki dotyku”, by ukazać mglistość relacji między drapieżnikiem a ofiarą.
Zobacz
Pocałunek górnika

Pocałunek górnika

Media / Foto
Homoerotyczne wątki zawarte w pracach Przemka Branasa rozbijają mit górnika jako pomnika maczyzmu, ikony wąsko rozumianej siłowej męskości.
Zobacz
Zimą na północy
Zdjęcia z kwartalnika

Zimą na północy

Media / Foto
Fotografie Weroniki Izdebskiej wykonane przez artystkę na północy Islandii w latach 2016–2019.
Zobacz
Widmo Brockenu
Zdjęcia z kwartalnika

Widmo Brockenu

Media / Foto
Jakub Rybicki, Widmo Brockenu, masyw Skuty w Alpach Kamnickich, Słowenia, 2019 r.
Zobacz
After Hours

After Hours

Media / Foto
W powstającej właśnie serii After Hours Sophie Thun ponownie wykorzystuje swoje ciało jako narzędzie do badania i podważania utartych idei. Artystka fotografuje się w pokojach hotelowych, które zajmuje przy okazji pracy nad projektami innych twórców.
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!