pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Foto

Zobacz
Antarktyda
Zdjęcia z kwartalnika

Antarktyda

Media / Foto
Dzięki ciszy możemy zjednać się z całą przyrodą, która jest w nas obecna jako jedyna rzeczywistość. Wsłuchujmy się w przyrodę, budząc w sobie poczucie najgłębszego spokoju, istniejącego zanim jeszcze narodził się jakikolwiek dźwięk. Zdjęcia i tekst: Tomek Niewiadomski
Zobacz
Lekcja palenia
Zdjęcia z kwartalnika

Lekcja palenia

Media / Foto
Tryptyk Jerzego Lewczyńskiego z 1974 r.
Zobacz
Paris Photo 2019

Paris Photo 2019

Media / Foto
Paris Photo to najważniejsze na świecie targi sztuki poświęcone w całości fotografii. Wydarzenie przyciąga tysiące gości, setki galerii oraz artystów. Przedstawiamy nasz wybór fotografii z tegorocznej edycji paryskich targów.
Zobacz
Powinno być dobrze.

Powinno być dobrze.

Media / Foto
Młodzi ludzie mają szczególne miejsce w historii Wrześni. To oni byli bohaterami Strajku Dzieci Wrzesińskich, który stał się symbolem walki młodzieży o wolność, tak jednostki, jak i całej ojczyzny. Niemal 120 lat po tych wydarzeniach, zaproszona do realizacji Kolekcji Wrzesińskiej Zuza Krajewska postanawia przyjrzeć się współczesnemu pokoleniu młodych wrześnian, młodych Polaków.
ReklamaReklama
Zobacz
Lola van der W.

Lola van der W.

Media / Foto
Wojtek Wieteska stara się zrozumieć psychologię kobiety sportretowanej w 1460 roku wykorzystując reprodukcję obrazu van der Weyden’a i interpretując ją przy pomocy fotografii. Reprodukcja podróżuje z artystą po świecie i jest przez niego fotografowana w odmiennych scenografiach, w towarzystwie rekwizytów lub różnego oświetlenia.

Zobacz
Heliografie

Heliografie

Media / Foto
W Heliografiach, nowym cyklu prac Nicolasa Grospierre’a, fotograf porzuca jeden zeswych ulubionych tematów – architekturę – by zaprezentować prace, które można byuznać za antytezę Bressonowskiego „decydującego momentu”.
Zobacz
Kolory straconego czasu

Kolory straconego czasu

Media / Foto
W wizji Bownika wyraziste, nasycone kolory ptasiego upierzenia rozpłynęły się i zamieniły w wirujące widmo spektroskopowe. Wymarłe ptaki powróciły do życia w formie tajemniczego, rzucającego cienie spektrum.
Zobacz
Drwale
Zdjęcia z kwartalnika

Drwale

Media / Foto
Do połowy XIX w. o kalifornijskich sekwojach wiedzieli tylko mieszkający w okolicy Indianie. W 1852 r. na 92 olbrzymie drzewa natrafił myśliwy Augustus T. Dowd. Sekwojami z hrabstwa Calaveras natychmiast zainteresowali się spekulanci. Pierwszą z nich, którą nazwano Gigantycznym Drzewem, ścięto 27 czerwca 1853 r.
Zobacz
Challenger
Zdjęcia z kwartalnika

Challenger

Media / Foto
28 stycznia 1986 r. Centrum Kosmiczne im. Johna F. Kennedy'ego na Florydzie. Załoga Challengera kieruje się na platformę 39B, z której wyruszy w tragiczny lot.
Zobacz
Internety

Internety

Media / Foto
Sieć internetowa, mimo że powszechnie dostępna, jako byt wirtualny pozostaje nieuchwytna. Jej wizualizacja (czyli to, co znamy jako Internet) jest zbiorem niebieskich obrazów sugerujących cyfrową nowoczesność. Pod tymi wyobrażeniami kryją się jednak adresy firm, które zajmują się usługami i obsługą Internetu.
Zobacz
Wieczne lato

Wieczne lato

Media / Foto
Fokas odważnie rozbiera pozujących mu przyjaciół, lecz daleko mu do seksualizowania portretowanych ciał. Artysta poszukuje fizycznych i przestrzennych napięć, tworząc przewrotne i surrealistyczne choreografie przyciągania, uwodzenia, oderwania i oporu. Jego modele flirtują z koncepcjami autonomii i bezradności, często towarzyszy im niepokój i poczucie niepewności.
Zobacz
Laniakea

Laniakea

Media / Foto
Fotogramy Sławomira Pawszaka genetycznie wpisują się w nurt eksperymentów wykorzystujących „rysowanie”, a właściwie „malowanie światłem”. Niewątpliwie najbliżej im do heliografik Hillera, ale nie tyle z uwagi na zastosowaną technikę, ile ideę.
Zobacz
Rubedo

Rubedo

Media / Foto
Punktem wyjścia dla eseju wizualnego „Rubedo”, zrealizowanego w formie trójkanałowej animacji, jest kuratorski projekt Jakuba Woynarowskiego „Echoes” z 2014 roku oraz towarzyszący mu wykład performatywny „Redrum”, przygotowany we współpracy z Kubą Mikurdą.
Zobacz
Wtorek – sobota cz. I i II
Zdjęcia z kwartalnika

Wtorek – sobota cz. I i II

Media / Foto
Fotografia sławnego duetu artystów, Mariny Abramović i Ulaya z 1986 r.
Zobacz
Alpy pod plandeką
Zdjęcia z kwartalnika

Alpy pod plandeką

Media / Foto
Fotograficzna opowieść o ludziach i lodzie. Alpejskie kraje próbują spowolnić jego topnienie. W tym celu w okresie letnim przykrywa się lód białymi płachtami, by nie docierały do niego promienie słoneczne.
Zobacz
Zupa z kręgosłupa i faszerowane króliki

Zupa z kręgosłupa i faszerowane króliki

Media / Foto
Kilka lat temu przestałam jeść mięso. Moja decyzja nie wynikała ani z przesłanek ekologicznych, ani etycznych, mogłam jedynie zgadywać, jaki mechanizm osobistej eschatologii sprowokował mój wybór żywieniowy. – Ksenia Yurkova
Zobacz
Mikado

Mikado

Media / Foto
Cykl Mikado jest kolejnym etapem mojej wieloletniej praktyki fotograficznej i obserwacji procesu twórczego. Przez ostatnie 15 lat technika cyfrowej obróbki obrazu nabrała dla mnie decydującego znaczenia. W projekcie Mikado, poruszając się w obszarze eksperymentu z formą, skoncentrowałem się na samym procesie twórczym i medium. – Igor Omulecki
Zobacz
Jedna trzecia

Jedna trzecia

Media / Foto
Konsumencka decyzja o wyborze danego produktu żywnościowego to nie tylko kwestia stylu życia – może być ona uważana za wybór polityczny. Każdy produkt ma własną wyjątkową historię, kształtowaną przez różne czynniki, jak sposób produkcji, transportu, ślad węglowy czy zapotrzebowanie na wodę.
Zobacz
Migrant. Uciekający ptak

Migrant. Uciekający ptak

Media / Foto
„Migrant” buduje narrację o kolejach życiowego losu małego egzotycznego ptaka, ale jednocześnie dotyczy takich zagadnień jak: relacja człowieka ze zwierzętami, konsekwencje postępującej urbanizacji oraz wysiłki zmierzające do stworzenia społeczeństwa idealnego.
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!