Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Foto

Zobacz
Wtorek – sobota cz. I i II
Zdjęcia z kwartalnika

Wtorek – sobota cz. I i II

Media / Foto
Fotografia sławnego duetu artystów, Mariny Abramović i Ulaya z 1986 r.
Zobacz
Alpy pod plandeką
Zdjęcia z kwartalnika

Alpy pod plandeką

Media / Foto
Fotograficzna opowieść o ludziach i lodzie. Alpejskie kraje próbują spowolnić jego topnienie. W tym celu w okresie letnim przykrywa się lód białymi płachtami, by nie docierały do niego promienie słoneczne.
Zobacz
Zupa z kręgosłupa i faszerowane króliki

Zupa z kręgosłupa i faszerowane króliki

Media / Foto
Kilka lat temu przestałam jeść mięso. Moja decyzja nie wynikała ani z przesłanek ekologicznych, ani etycznych, mogłam jedynie zgadywać, jaki mechanizm osobistej eschatologii sprowokował mój wybór żywieniowy. – Ksenia Yurkova
Zobacz
Mikado

Mikado

Media / Foto
Cykl Mikado jest kolejnym etapem mojej wieloletniej praktyki fotograficznej i obserwacji procesu twórczego. Przez ostatnie 15 lat technika cyfrowej obróbki obrazu nabrała dla mnie decydującego znaczenia. W projekcie Mikado, poruszając się w obszarze eksperymentu z formą, skoncentrowałem się na samym procesie twórczym i medium. – Igor Omulecki
Reklama
Zobacz
Jedna trzecia

Jedna trzecia

Media / Foto
Konsumencka decyzja o wyborze danego produktu żywnościowego to nie tylko kwestia stylu życia – może być ona uważana za wybór polityczny. Każdy produkt ma własną wyjątkową historię, kształtowaną przez różne czynniki, jak sposób produkcji, transportu, ślad węglowy czy zapotrzebowanie na wodę.

Zobacz
Migrant. Uciekający ptak

Migrant. Uciekający ptak

Media / Foto
„Migrant” buduje narrację o kolejach życiowego losu małego egzotycznego ptaka, ale jednocześnie dotyczy takich zagadnień jak: relacja człowieka ze zwierzętami, konsekwencje postępującej urbanizacji oraz wysiłki zmierzające do stworzenia społeczeństwa idealnego.
Zobacz
Ostatnia podróż nieśmiertelnej kobiety

Ostatnia podróż nieśmiertelnej kobiety

Media / Foto
Cykl Davida Fathi przedstawia Henriettę Lacks w stanie zawieszenia między utraconym życiem, a perspektywą nieśmiertelności. Przestrzeń graniczna rozdziela wyzysk i uznanie, to, co śmiertelne a nieśmiertelne, naukowe i afektywne, polityczne i osobiste, empiryczne i metafizyczne.
Zobacz
The Bequest

The Bequest

Media / Foto
W swojej pracy Maria Loboda wykorzystuje istniejące mity, rytuały, symbole oraz obrazy z różnych systemów wierzeń, kultur i epok, czyniąc je częścią swojej twórczości.
Zobacz
Nightflight to Venus

Nightflight to Venus

Media / Foto
Fluorescencyjne fotografie z cyklu Nightflight to Venus przywodzą na myśl zdjęcia tropikalnej fauny i flory czy organizmów zamieszkujących rafy koralowe, które możemy oglądać w filmach przyrodniczych. „Lubię o nich myśleć jako o rozpasanej fotografii przyrodniczej – przyznaje Maurycy Gomulicki. – To projekt jednoznacznie, choć w sposób nieoczywisty, erotyczny."
Zobacz
Na powierzchni

Na powierzchni

Media / Foto
Richard Avedon był zafascynowany tym, jak wielkie możliwości otwiera przed nim fotografia: ten rodzaj sztuki pozwalał mu nie tylko oddać osobowość modeli, ale wręcz tchnąć w nich życie. Zdaniem fotografa pozy, nastroje, fryzury, ubrania i akcesoria stanowiły kluczowy element obrazu, ujawniający to, co dotąd pozostawało ukryte.
Zobacz
Ogród cudów natury

Ogród cudów natury

Media / Foto
Na początku XIX w. fotografia stawała się coraz powszechniejszym medium artystycznym, co zachęcało do eksperymentów, popularność zyskało m.in. fotografowanie okazów botanicznych. Pochodzące z początku zeszłego wieku fotografie niemieckiego artysty i wykładowcy Karla Blossfeldta pomimo upływu lat w pełni zachowały swój wdzięk i wydają się uderzająco współczesne.
Zobacz
Upadające anioły
Zdjęcia z kwartalnika

Upadające anioły

Media / Foto
Fotogram wykonany w technice cyjanotypii autorstwa francusko-amerykańskiej artystki Nancy Wilson-Pajic.
Zobacz
Enklawa
Zdjęcia z kwartalnika

Enklawa

Media / Foto
„Enklawa” Richarda Mosse’a dokumentuje trwający od 1998 r. konflikt w Demokratycznej Republice Konga. Zdjęcia zostały wykonane w technice, która nadaje zielonemu krajobrazowi odcienie lawendy, szkarłatu i różu.
Zobacz
Matrix-Sratrix

Matrix-Sratrix

Media / Foto
Przeplatające się w kolażach Brzeżańskiej obrazy wprawiają widza w dysonans poznawczy – tematyka rozrywkowa staje w sprzeczności z treściami poważnymi, niekiedy drastycznymi. Żaden obraz w pracach artystki nie istnieje niezależnie – tak jak żadne zjawisko nie może zostać odarte z kontekstu, w jakim się wydarza.
Zobacz
Wolałbym o tym nie mówić

Wolałbym o tym nie mówić

Media / Foto
Jedną z pierwszych prac, które chciałem zrobić na tę wystawę była bardzo duża fotografia ciągnącego się po horyzont pola rzepaku. Inspiracją była przestroga mówiona dzieciom: “Nie patrz na rzepak w słońcu!”. Spodobała mi się groźba przemocy wizualnej zawarta w tych słowach. Od patrzenia w ostrym słońcu na jaskrawo żółty rzepak podobno można oślepnąć.
Zobacz
Subiektywny atlas architektury modernistycznej

Subiektywny atlas architektury modernistycznej

Media / Foto
Nicolas Grospierre to jeden z najwybitniejszych współczesnych fotografów, którego zdjęcia z dwóch serii „Modern Forms” i „Modern Spaces” po raz pierwszy będzie można zobaczyć na wystawie w Instytucie Fotografii Fort. Oba cykle doczekały się już książkowych wydań i pokazywane były za granicą, lecz nie są dobrze znane polskiej publiczności.
Zobacz
Rewers

Rewers

Media / Foto
Bownik od dwóch lat dokumentuje ubrania znajdujące się w zbiorach muzealnych w Polsce, na Białorusi i w Rosji. Korzystając z konwencji fotografii muzealnej, włącza swoje obrazy w obiektywny zapis. Jednak zdjęcia artysty nie wpisują się w znane historyczne narracje. Przedstawiają gest odwrócenia ubrań na lewą stronę, symbolicznie przywołując możliwość dostrzeżenia ukrytych znaczeń.
Zobacz
Pływacy

Pływacy

Media / Foto
Amerykański fotograf Larry Sultan w latach 1978–1982 fotografował ludzi uczących się pływać na kilku basenach jego rodzinnego San Francisco. W swoich pracach artysta łączy reportaż z fotografią inscenizowaną, tworząc w ten sposób wizje psychologicznych i fizycznych krajobrazów życia mieszkańców amerykańskich przedmieść.
Zobacz
Kryształ bez miłości

Kryształ bez miłości

Media / Foto
Kristall ohne Liebe (dosłownie „Kryształ bez miłości”) to wizualna podróż w pełen mistycyzmu świat równoległy. Alexander Binder stworzył serię fotografii, na których pokazuje psychodeliczną rzeczywistość uchwyconą przez szkła samodzielnie zrobionych soczewek, pryzmatów i kryształów.
Zobacz
Ciało poza czasem

Ciało poza czasem

Media / Foto
Étienne-Jules Marey to genialny francuski fizjolog, któremu w niezwykle estetyczny sposób udało się uchwycić ślad tego, co nieuchwytne – ruchu i czasu – dzięki czemu wzbogacił i sztukę, i naukę.
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!