Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” – poznaj nasze czułe struny!

Ta jesień jest pełna czułości! A już na pewno jest jej pełen jesienny „Przekrój”. W nowym numerze piszemy o tym, jak czułością zmieniać świat, a także o: mądrej edukacji, hologramach, grzybach (też tych, wiadomo których), dojrzałości i Inkach. Zastanawiamy się, czym jest prawda i jak opisać piękno. 196 stron do czytania przez trzy miesiące!

Kup numer na jesień

Jesienny „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
Najbardziej intrygujący element tego obrazu stanowi namalowana na pierwszym planie zdeformowana czaszka. ...
2017-07-21 15:00:00

Zagadka z dziełem sztuki (7)

Zagadka z dziełem sztuki (7)

Prezentujemy nową zagadkę z dziełem sztuki. Spójrz na zamieszczony fragment i spróbuj odgadnąć, jakie dzieło nas zainspirowało. Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Zobacz odpowiedź

Dziś opowiemy o renesansowym dziele Hansa Holbeina młodszego znanym pod tytułem Podwójny portret posłów lub Portret ambasadorów, ale najczęściej nazywanym krótko: Ambasadorowie.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

To podobizna dwóch wpływowych młodych mężczyzn, wyraźnie dumnych ze swoich osiągnięć i stanu posiadania. Po lewej stronie płótna stoi Jean de Dinteville, 29-letni wysłannik Franciszka I Walezjusza, ambasador francuski na dworze angielskim. Po prawej – jego przyjaciel, 25-letni Georges de Selve, ambasador w Republice Weneckiej oraz Stolicy Apostolskiej, który w wieku 18 lat objął urząd biskupa Lavaur.

Obraz powstał w Londynie w roku 1533 – tym samym, w którym papież Klemens VII ekskomunikował króla Henryka VIII. Jest tradycyjnym przedstawieniem intelektualistów w otoczeniu książek i naukowych instrumentów, namalowanym w stylu charakterystycznym dla malarstwa niderlandzkiego XV i początków XVI w. Tło sceny stanowi zielona kotara i centralnie umieszczony mebel. Przedmioty na nim ustawione miały symbolizować cztery nauki – arytmetykę, geometrię, astronomię i muzykę (zaliczaną wówczas do nauk wyzwolonych). Na górnej półce znalazły się: mapa nieba w formie globusa, przenośny zegar słoneczny i instrumenty służące do badań, nawigacji oraz pomiaru czasu. Wśród przedmiotów na dole widnieją: podręczny globus, lutnia, flet oraz książki – luterański śpiewnik i podręcznik do arytmetyki.

Wszystkie przedstawienia zostały wybrane przez malarza celowo – miały stanowić świadectwo odpowiednio wysokiego statusu obu mężczyzn, choć niektóre z nich można dodatkowo interpretować jako odniesienia do współczesnych Holbeinowi podziałów religijnych – zgiętą lutnię jako symbol dysharmonii chrześcijańskiego świata, a luterański śpiewnik jako apel o zaprzestanie konfliktów.

Najbardziej intrygującym elementem obrazu jest namalowana na pierwszym planie, u stóp posłów zniekształcona czaszka. To jeden z przykładów anamorfozy, zabiegu stosowanego przez twórców, by przed postronnymi ukryć wybrane treści, a także swoista reklama artysty świadcząca o jego kunszcie i mistrzowskim opanowaniu warsztatu.

By móc odszyfrować Holbeinowską czaszkę, trzeba było użyć wypukłego zwierciadła, a wysiłek ten skupiał uwagę widza na symbolice nieuchronności śmierci, którą reprezentował kształt.

Czaszka na obrazie mogłaby wydać się złowieszczym znakiem, który tajemniczo pojawił się między dwoma młodymi dżentelmenami. Ale portretowani musieli wiedzieć o ukrytym przekazie: wiadomo, że Dinteville, który zlecił wykonanie obrazu, był zwolennikiem filozofii koncentrującej się na śmiertelności człowieka i zachęcającej do odrzucenia próżności, krótkotrwałych uniesień i dóbr doczesnych, a jego osobistym mottem było memento mori.

Obecnie Ambasadorowie należą do kolekcji The National Gallery w Londynie, od ponad 125 lat będąc jednym z najbardziej cenionych eksponatów muzeum, do dziś przypominając o ludzkim przemijaniu.

Hans Holbein Młodszy, Portret ambasadorów, 1533 r.
Hans Holbein Młodszy, Portret ambasadorów, 1533 r.

 

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!