Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Przeczytajcie, dlaczego warto jeść rzeżuchę.
2018-03-19 00:00:00
dieta cud
Pożytki z rzeżuchy

Pożytki z rzeżuchy

– mnóstwo witaminy K (na mocne kości i prawidłową krzepliwość krwi),

– łatwo przyswajalny jod (dla osób z niedoczynnością tarczycy),

– witaminy B1, B2, E (regulują cykl miesiączkowy u kobiet),

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

– siarka (na piękne włosy, paznokcie i skórę),

– sporo witaminy C (na zdrowie!).

 


Krótki romans

Rzeżucha była rośliną poświęconą Adonisowi, kochankowi greckiej bogini Afrodyty. W ramach Adoniów, święta ku czci Adonisa, odprawianych jedynie przez kobiety, zakładano w wazach i skrzyniach ogrody, sadząc w cienkiej warstwie ziemi sałatę i rzeżuchę i podlewając je ciepłą wodą. Roślina rozkwitała i umierała równie szybko jak wiosenny romans.

 


Ogródek niecierpliwego minimalisty

1. Na talerz lub miskę wyłóż watę albo ligninę, zwilż je wodą i rozsyp nasiona rzeżuchy.

2. Postaw naczynie w słonecznym, ciepłym miejscu.

3. Podlewaj codziennie przez 10 dni (czasem wystarczy tydzień). Żniw dokonaj za pomocą nożyczek.

 


Piknik w lesie, czyli przewodnik po jadalnych pędach

Dopóki liście i pędy drzew są małe i jasnozielone, można je jadać. Później stają się łykowate, często gorzkie lub cierpkie. Dla tych, którym na majówkę nie chce się zabierać prowiantu, przygotowaliśmy przewodnik po leśnych smakach. Tylko poskromcie apetyty, nie ogołacajcie gałęzi ze wszystkich liści!

Wybrane leśne smaki:

brzoza (Betula) – cierpki owocowy,

buk (Fagus sylvatica) – cytrynowy,

jeżyna (Rubus spec.) – kwaskowy cierpki,

klon polny (Acer campestre) – łagodnie kwaskowy, lekko cierpki,

leszczyna (Corylus avellana) ­– kwas­kowy cierpki,

lipa (Tilia) – bardzo łagodny, lekko słodkawy,

świerk pospolity (Picea abies) – cytrynowy pikantny,

sosna zwyczajna (Pinus sylvestris) – żywiczny aromatyczny,

modrzew europejski (Larix decidua) – kwaskowy żywiczny,

jodła pospolita (Abies alba) – przypominający skórkę pomarańczy.

 

źródło: Karin Greiner, Superfood z ogrodów, łąk i lasów

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!