Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
"Magnes" można czytać jako osobny wiersz, ale jest jednocześnie częścią cyklu wierszy o końcu ...
2019-09-24 23:59:00
Wierszówka
Magnes

Nie mieszkali razem, przez co mieli
aż dwie lodówki na rosnącą kolekcję
magnesów. Najpiękniejszy był u niego.

Bliźniacze twarze kobiet: księżycowa
patrzy na nas wychylona zza słonecznej.

O ten magnes, jego ulubiony,
stale toczyli żartobliwe wojny:
kradła go niby chyłkiem, a on łapał
ją za rękę i chwilowy łup
wracał na centralne miejsce
w jego lodówkowym panteonie.

Teraz, pół roku po rozstaniu,
spotykają się u niej na podwórzu,
żeby oddać sobie klucze i książki.
Pierwszy raz go widzi od tamtego czasu.
Coś jej wreszcie wyjaśni? „Ładnie ci w tej kurtce”.

W domu jak automat odwiesiła klucze.
Wyjęła książki z papierowej torby.
Pod nimi, na dnie, znalazła magnes.

 

Komentarz autorki:

Stanisław Barańczak podzielił kiedyś poetów na „ramkowców” i „rulonowców”. „Rulonowiec” to ktoś, kto całe życie pisze jakby jeden poemat w odcinkach. Jego wiersze przeważnie nie mają tytułów – dla podkreślenia, że są fragmentami otwartej całości. „Ramkowiec” z kolei tytułuje swoje teksty i każdy wiersz traktuje jako odrębną całość, która ma stać o własnych siłach, obrysowana indywidualnym konturem. Ja należę do „ramkowców”. Mimo to postanowiłam spróbować bardziej „rulonowego” sposobu pisania, a wiąże się to z pomysłem na cykl wierszy o końcu pewnej historii, historii dwojga ludzi, o rozpadzie ich relacji. Magnes można czytać jako osobny wiersz, ale jest jednocześnie częścią tego powstającego cyklu.

 

Data publikacji:

Krystyna Dąbrowska

Urodziła się w 1979 r. Poetka, tłumaczka, eseistka. Z wykształcenia graficzka po warszawskiej ASP. Wydała cztery tomy wierszy, ostatnio „Ścieżki dźwiękowe” (2018). Laureatka Nagrody Kościelskich (2013), Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2013) i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy (2019). Mieszka i pracuje w Warszawie.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!