Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Już jest – nowy „Przekrój”, a w nim jak zwykle dużo wszystkiego! Piszemy o bliskich nam wartościach, dalekiej Japonii i jeszcze dalszej Wenus. Rozmawiamy z dziećmi i mądrymi dorosłymi, przyglądamy się snom i fraktalom. Wiosenny "Przekrój", jak można go nie kupić?

Kup numer wiosenny

Przekrój
Urodzony w Chinach amerykański pisarz Ken Liu to dziś jedna z najważniejszych postaci światowej ...
2021-03-19 09:00:00

Ken Liu: chiński łącznik

ilustracja: Daniel de Latour
Ken Liu: chiński łącznik
Ken Liu: chiński łącznik

Urodzony w Chinach amerykański pisarz Ken Liu to dziś jedna z najważniejszych postaci światowej fantastyki. Jako autor kolekcjonuje wszystkie możliwe nagrody, jako tłumacz otworzył chińskiej fantastyce drogę do sukcesów nie tylko w USA, ­ale także w Polsce.

Czyta się 2 minuty

Rokiem przełomowym dla Liu okazał się 2012, gdy za opowiadanie Papierowa menażeria otrzymał najbardziej prestiżowe nagrody: Hugo, Nebulę oraz World Fantasy Award. Jako pierwszy w historii ustrzelił taki „hat trick”.

Proza Kena Liu to podróże do wielu światów: od opisów ewolucji człowieka, poprzez stadium postludzkie i takie istoty jak bogowie (Fale), aż do nagrodzonego Hugo Mono no Aware, gdzie opisując zachowanie Japończyków w obliczu nadchodzącej globalnej katastrofy, Liu w pewnym sensie wyjaśnia niezwykłe (bo pełne porządku) relacje z Kraju Kwitnącej Wiśni zaraz po awarii w Fukushimie. Opowiadanie Good Hunting, w którym chińskie legendy połączono z estetyką steampunku, wykorzystał Netflix, przygotowując jeden z odcinków serialu Miłość, śmierć i roboty.

Liu jest również tłumaczem i to jego zaangażowaniu w wyszukiwanie i promocję fantastyki z Chin zawdzięczają swoje międzynarodowe kariery całe rzesze tamtejszych autorów i autorek, w tym niezwykle popularny także w Polsce Liu Cixin, który w 2015 r. wraz z Liu dostał nagrodę Hugo.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Drukowane w 2017 r. w „Przekroju” opowiadanie Niewidzialne planety Hao Jingfang to tytułowy tekst ze zbioru przekładów chińskiej fantastyki wydanego w USA rok wcześniej właśnie dzięki Liu. Związki Kena z Chinami silnie wybrzmiewają też w jego dłuższej prozie, np. w powieściach fantasy Królowie DaryŚciana burz, wchodzących w skład trylogii Pod sztandarem Dzikiego Kwiatu. Czytelnicy i czytelniczki znający historię Chin odnajdą w tych opowieściach wiele nawiązań do autentycznych wydarzeń, a i ich styl ma swoje korzenie w charakterystycznej narracji chińskich podań historycznych.

Talentu Kena Liu nie można zatem mierzyć wyłącznie w kontekście jego chińsko-amerykańskiej tożsamości. Wielkość jego prozy bierze się bowiem z unikatowego połączenia wrażliwości ze ścisłym umysłem, zdolnym przekładać naukowe koncepty na język fikcji.

Data publikacji:

Marcin Zwierzchowski

W alternatywnym wszechświecie, gdzie polskie uczelnie są dofinansowane i mogą prowadzić przełomowe badania, być może pracuje w swoim zawodzie, czyli jest biotechnologiem. Na tej Ziemi poświęcił się kulturze: dla Storytel tworzy oryginalne historie audio, w „Nowej Fantastyce” przez dekadę kierował działem prozy obcej.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!