Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Szanowni Czytelnicy!

Serdecznie polecamy zapisanie się do naszego newslettera. W środku, nie zawsze regularnie, jeszcze więcej „Przekroju” i unikatowe treści, których nie znajdziecie nigdzie indziej!

Z poważaniem,
Redakcja
Czytaj
Opadający liść

Opadający liść

kultura / Proza
Czyli o Parwizie, prawej ręce Marcina, bohatera niepublikowanej powieści pt. „Dziewiętnaście tygodni”, i o tym, co działo się codziennie przy ich stoliku po obiedzie – pisze Piotr Krawczyk
Czytaj
Ludowa piosenka jest o życiu
szafa gra

Ludowa piosenka jest o życiu

kultura / Wywiad
Ludowe pieśni z Polesia to porozsypywane fragmenty wielkiego kobiecego eposu. Mówią o dziewczynie, która została sama z dzieckiem. O żonie, której mąż nie puszcza do rodziny, o tęsknocie za domem, o złej teściowej – opowiada Maniucha Bikont. Rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Janka Ipohorska, czyli kobieta z kamyczkiem w sercu

Janka Ipohorska, czyli kobieta z kamyczkiem w sercu

kultura / Artykuł
W poszukiwaniu śladów tej, bez której nigdy by „Przekrój” nie powstał – sekretarz redakcji „Przekroju” Ewa Pawlik

Czytaj
Parada P
Wisienka na torcie

Parada P

kultura / Proza
Dzisiejsze wydanie sponsoruje literka "P". Tomasz Wiśniewski
Reklama
Czytaj
Zagadka z dziełem sztuki

Zagadka z dziełem sztuki

kultura / Artykuł
U dołu swojej pracy artysta umieścił małe i średnie kwiaty, takie jak niezapominajki, narcyzy, pierwiosnki i róże; nieco większe – tulipany, gerbery i irysy – zajęły centrum obrazu. Wyżej pojawiają się okazałe peonie, lilie tygrysie i kwiaty hortensji. Największe – białe lilie, niebieskie irysy oraz okazała szachownica cesarska – wieńczą bukiet. Tomasz Wichrowski
Czytaj
Katarzyna
Tyszkiewicz-Borawska

Własny pokój, wersja 2.0.1.8.

kultura / Komentarz
Odsunęłabym na bok kwestie, na ile przedstawiany przez artystki Instagrama feminizm jest rzetelnym źródłem informacji (bo sztuka nie temu służy), czy jest papierowy i płaski albo czy coś zmienia w sytuacji kobiet. Czyli komentarz wokół wystawy „Na pozór silna dziewczyna, a w środku ledwo się trzyma” w galerii lokal_30.
Czytaj
 Piosenka o piekarce z ul. Rusznikarskiej
Wierszówka

Piosenka o piekarce z ul. Rusznikarskiej

kultura / Poezja
Comiesięczną porcję poezji z odautorskim komentarzem serwuje Marcin Orliński.  Dawid  Mateusz
Czytaj
Astralne przypadki Heleny Bławatskiej

Astralne przypadki Heleny Bławatskiej

kultura / Artykuł
Kim była najbardziej tajemnicza postać wieku pary i elektryczności? Genialną oszustką, wtajemniczoną mędrczynią czy po prostu utalentowaną pisarką? Pyta i o(d)powiada Rada Mędrców – Tomasz Stawiszyński

Czytaj
Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

kultura / Wywiad
W kinie pozornie wolno wszystko. Możesz wszędzie pojechać, wszystko zarejestrować. Ale mnie nigdy nie interesował realizm. Zawsze pociągała mnie umowność. W operze całą sprawę jesteś w stanie załatwić jednym gestem. Wystarczy, że aktor, mówiąc: „liście opadały”, wykona ruch ręką, i już nie potrzebujesz lasu. Opera to dużo mniej i dużo więcej – z Mariuszem Trelińskim, reżyserem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Jak zostałem Żydem

Jak zostałem Żydem

kultura / Proza
Z okazji Świąt Wielkiej nocy publikujemy opowiadanie z judeochrześcijańskim podtekstem. Wesołych! Hubert Klimko-Dobrzaniecki

Czytaj
Niezręczne pytanie do czytelników
Wisienka na torcie

Niezręczne pytanie do czytelników

kultura / Proza
W tym tygodniu, wyjątkowo, wisienkujemy w sobotę. Miłej lektury! Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Jagoda Szelc: Film to maszynka do pracy na widzu

Jagoda Szelc: Film to maszynka do pracy na widzu

kultura / Wywiad
Wypowiadanie się w tonie „robię filmy dla widza" jest traktowaniem go z góry – jedną z najgorszych rzeczy, jaką mogę sobie wyobrazić, bo w tym tkwi przekonanie, że dokładnie wie się, czego potrzebuje drugi człowiek – mówi Jagoda Szelc, reżyserka filmu „Wieża. Jasny dzień", najlepszego debiutu na Festiwalu Filmów w Gdyni, który wszedł do kin 23 marca. Łukasz Kaczyński

Czytaj
Makabreska

Makabreska

kultura / Poezja
Rysuje Sebastian Kudas, rymuje Michał Rusinek
Czytaj
Z czyśćca homoseksualistów

Z czyśćca homoseksualistów

kultura / Esej
Trzy książki, dwa totalitaryzmy, jeden wróg. Odkrywają nieznany nam los homoseksualistów w XX wieku, poddawanych przemocy, naciskom, inwigilacji, poniżanych i „leczonych”. Płacących wysoką cenę za miłość i płacących miłością za szansę na przeżycie. Po wojnie ich cierpienia uznano za mniej liczące się, niepasujące do pożytecznego politycznego schematu. Pisze Paulina Małochleb 

Czytaj
Iblis ukazał swą twarz

Iblis ukazał swą twarz

kultura / Proza
Czyli o tym, co Marcina, bohatera niepublikowanej powieści pt. „Dziewiętnaście tygodni”, spotkało na placu przed halą targową w Samarkandzie – pisze Piotr Krawczyk
Czytaj
Haiku na wiosnę

Haiku na wiosnę

kultura / Poezja
Dziś Światowy Dzień Poezji! Z tej okazji publikujemy kilka wiosennych haiku.

Czytaj
Porządna kobieta
Dla głowy i ciała

Porządna kobieta

kultura / Proza
Poznali się pewnego letniego dnia przez wysoką siatkę ogrodzeniową dzielącą ich podwórka... Ottessa Moshfegh
Czytaj
Coaching

Coaching

kultura / Poezja
Nowy wiersz sławnego poety Andrzeja Bursy. Grzegorz Uzdański

Czytaj
Oswoić obcy ląd sztuki

Oswoić obcy ląd sztuki

kultura / Wywiad
O tym, jak rozmawiać o sztuce z dziećmi i dlaczego nie każdy musi się nią interesować, z Łukaszem Gorczycą, autorem książki „Bałwan w lodówce”, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Wszechmoc Boga
Wisienka na torcie

Wszechmoc Boga

kultura / Artykuł
Być może, nie ma co oczekiwać od Boga, że za dobre uczynki trafimy do nieba...? Tomasz Wiśniewski

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
i pojedyncze numery

Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
i pojedyncze numery

Każdy numer ciekawszy od poprzedniego