Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Czytaj
Wystawa przed końcem sztuki

Wystawa przed końcem sztuki
Czyli jak przetapiać naboje na dzwony

Do czytania / kultura
Hiwa K. jest na topie. Robi świetną sztukę, przeciwstawia się wojnie, uprzedzeniom, egoizmowi. Jego wystawa jest imponująca. Ale czy nie widzieliśmy już podobnych? Instytucje pękają w szwach od słusznej, politycznej sztuki; gdyby losy kapitalizmu i wojen zależały od wystaw, od dawna panowałyby pokój, równość, wolność i braterstwo. Chcę się podzielić tymi wątpliwościami z artystą, ale okazuje się, że on ma ich jeszcze więcej. Wieszczy światu kryzys, w obliczu którego najlepsza nawet sztuka straci znaczenie i zostanie nam tylko… miłość. O wystawie Hiwy K. w Zachęcie pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Do czytania / kultura
„Grâce à Dieu” (Dzięki Bogu) podczas 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie otrzymał Grand Prix Jury. Obraz nawiązuje do głośnej sprawy księdza Bernarda Preynata, który w latach 1971–1991 opiekował się grupą harcerzy w okolicach Lyonu. Dziś wiemy, że na obozach molestował około 70 nieletnich, a jego przełożony – kardynał Philippe Barbarin, arcybiskup Lyonu – co najmniej kilka lat tuszował sprawę. Film opowiada o chłopcach, którzy już jako dorośli mężczyźni wnieśli oskarżenie, wywołując burzę na miarę bostońskiego „Spotlight”. Z reżyserem „Grâce à Dieu” François Ozonem podczas Berlinale rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Czad: Dirty Flower Factory
Destroix

Czad: Dirty Flower Factory

Do czytania / kultura
Etykieta typu blacha typu nieśmiertelnik, jakby na wypadek wojny. Bomba atomowa strzeli, a zapach perfum nie zginie i poleca się na przyszłość, na czas postapokalipsy. Pachnie, jak gdyby Czarnobyl wyleciał w powietrze i okazał się kwiaciarnią. Perfumy z kolekcji Kerosene przekłada na słowa Maciej Stroiński

Czytaj
Nie my
Wierszówka

Nie my

Do czytania / kultura
Marcin Orliński przedstawia wiersz z tomu „mezcal”, którego autorem jest Piotr Kuśmirek
Reklama
Czytaj
Kino w pułapce synonimów

Kino w pułapce synonimów

Do czytania / kultura
Radosna feministka i radosny antyfaszysta – ich rady zabieram z Berlinale do domu. Prawdziwe historie znów były najbardziej nieprawdopodobne. Podsumowanie zakończonego w weekend 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie przygotował Jan Pelczar
Czytaj
Boy-Żeleński, krytyk
Destroix

Boy-Żeleński, krytyk

Do czytania / kultura
Szanowni Państwo, Boy-Żeleński był pisarzem. W byciu tłumaczem również był pisarzem, w byciu krytykiem również był pisarzem. Nie wiem, czy był pisarzem w swym byciu lekarzem, może wypisywał jakieś totalne recepty? – finał serialu o krytyce teatralnej by Maciej Stroiński

Czytaj
Jak Małgorzata Musierowicz napisałaby „Władcę Pierścieni” J.R.R. Tolkiena

Jak Małgorzata Musierowicz napisałaby „Władcę Pierścieni” J.R.R. Tolkiena

Do czytania / kultura
Eksperyment literacki oparty na intrygującej zamianie ról proponuje Grzegorz Uzdański
Czytaj
Koty pozostaną zawsze kotami
Z Archiwum „Przekroju"

Koty pozostaną zawsze kotami

Do czytania / kultura
Przypominamy nowelę humorystyczną P.G. Wodehouse'a o kocie gangsterze, który wszedłszy raz na błędne drogi, upadał coraz niżej. Tekst został opublikowany na łamach „Przekroju” w 1957 roku. Nowelę opracował i przełożył Leopold Tyrmand

Czytaj
Plakatem w codzienność
Przekrój poleca

Plakatem w codzienność

Do czytania / kultura
Plakaty będące osobistą reakcją na wydarzenia zarówno z życia prywatnego, jak i z pierwszych stron gazet od jutra będzie można obejrzeć na wystawie w Poznaniu. Ich autorką jest prowadząca „Przekrojową” rubrykę „Ładne strony” Justyna Machnicka.
Czytaj
Bóg jest kobietą. Mężczyźni to mordercy – relacja z Berlinale

Bóg jest kobietą. Mężczyźni to mordercy – relacja z Berlinale

Do czytania / kultura
Nieustannie trzeźwy Mr. Jones. Okropnie pijany Herr Honka. Walcząca o akceptację Petrunija. Poznajcie bohaterów pierwszego weekendu Berlinale. Relację z festiwalu przygotował Jan Pelczar

Czytaj
Krótkie omówienie postaci i poglądów wielkiego polskiego badacza
Wisienka na torcie

Krótkie omówienie postaci i poglądów wielkiego polskiego badacza

Do czytania / kultura
Zdumiewające podobieństwa między starożytnym językiem Indii a językiem polskim skłoniły pewnego profesora do zrewidowania kilku utartych poglądów dotyczących historii europejskiej cywilizacji. W niedzielę „Wisienkę na torcie” położył Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Bracia Grimm – historia nieznana

Bracia Grimm – historia nieznana

Do czytania / kultura
Źródłem sukcesu baśni braci Grimm była nie tyle wierność wobec ludowego przekazu ustnego, ile jej przeciwieństwo w postaci adaptacji hołdującej mieszczańskim wyobrażeniom o dobrym smaku. Niezbyt znaną historię kultowych opowieści przybliża autorka jednego z przekładów Eliza Pieciul-Karmińska

Czytaj
Mistrzowie suspensu

Mistrzowie suspensu

Do czytania / kultura
Czym jest dobry kryminał? Łamigłówką, zabawą z czytelnikiem, która przynosi radość z rozwiązanej zagadki. Powinna to być zwarta, nie za długa historia z zaskakującym zakończeniem. Jak te napisane przed laty przez mistrzów gatunku: Patricię Highsmith, Rossa Macdonalda i Raymonda Chandlera. O gatunku noir pisze Magda Kuydowicz
Czytaj
Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Do czytania / kultura
Chciałem stworzyć uniwersalną opowieść. Najbardziej uniwersalna jest właśnie walka o przetrwanie. Nie trzeba interpretować wypowiedzianych słów, by zrozumieć, że komuś jest zimno. Dylemat: uciekać i zostawić kogoś bez pomocy czy nie, też jest łatwy do przedstawienia – mówi Joe Penna, muzyk debiutujący jako reżyser pokazywanym w Cannes filmem „Arktyka”. Polska premiera filmu już w piątek. Z twórcą rozmawiał Jan Pelczar

Czytaj
Śpiew nośnikiem pamięci

Śpiew nośnikiem pamięci

Do czytania / kultura
Istnieją takie badania, że dziecko po urodzeniu rozpoznaje głosy, a nawet konkretne melodie, które słyszało w życiu płodowym. Miałam taką refleksję, że gdy Dawid słucha tych melodii, to są one nawiązaniem do „życia przed życiem” w podwójnym znaczeniu – jego życia przed urodzeniem, a jednocześnie życia, które istniało, zanim przyszedł na świat – życia poprzednich pokoleń. Z Bellą Szwarcman-Czarnotą i Różą Ziątek-Czarnotą, współautorkami książki „W poszukiwaniu złotego jabłka. Lider Buch – śpiewnik rodzinny”, rozmawia Agnieszka Drotkiewicz
Czytaj
Makabreska – Małgosia

Makabreska – Małgosia

Do czytania / kultura
Kolejną Makabreskę zilustrował Sebastian Kudas, a napisał Michał Rusinek

Czytaj
Krytyk doktorant
Destroix

Krytyk doktorant

Do czytania / kultura
Teatrologowie wciąż tylko o jednym: co jest opresyjne? Jak pielęgniarki na obchodzie pytają niezmiennie, czy był dzisiaj stolec, tak oni niezmiennie, czy była opresja – S01E02 serialu o krytyce teatralnej by Maciej Stroiński
Czytaj
Czas budowania szalup

Czas budowania szalup

Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Wieloryby

Wieloryby

Do czytania / kultura
Wiersz o ssakach „niewyobrażalnie brzydkich swoją innością” przetłumaczył Bartosz Wójcik, a napisał Stewart Brown
Czytaj
Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia Mateusz Demski

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!