Maciej Stroiński

Krytyk teatralny ze wsi, tłumacz. Stroix lub Destroix, w zależności od nastroju.
Aniołki Czechowa
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Aniołki Czechowa

Pod koniec 2020 r. ukazała się książka Sylwii Frołow „Antonówki. Kobiety i Czechow”. Przeczytał i zrecenzował Maciej Stroiński.
Maciej Stroiński
Najlepsze imię dla misia
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Najlepsze imię dla misia

Irena Tuwim, siostra Juliana, napisała „Kubusia Puchatka” po swojemu – i bardzo dobrze, dzieci i historia wiele jej zawdzięczają! W Międzynarodowym Dniu Kubusia Puchatka przypominamy o Misiu i jego Twórcy.
Maciej Stroiński
Od zjarania świata
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Od zjarania świata

Śląski to jedyny język, jaki znałem do siódmego roku życia, bo polszczyzna istniała tylko w książkach i telewizji, w domu czy na placu raczej hanysowskie hardkory i kulturowy zakaz poprawnej polszczyzny, bo od razu się lądowało w grupie ciuli, z którymi nie idzie pogodać. Polskiego musiałem się dopiero nauczyć tak, jak potem kolejnych języków. Z Marcelim Szpakiem, tłumaczem literatury, a zwłaszcza komiksów, rozmawia
Maciej Stroiński
Poszedłbym na miasto
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Poszedłbym na miasto

Virginia Woolf mówi w słynnej scenie na peronie, że tęskni za życiem w mieście, za życiem NA MIEŚCIE. Jak ja ją rozumiem…
Maciej Stroiński
Marzę o legitymacji prasowej
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Marzę o legitymacji prasowej

Nie wiem, o co chodzi w tym kapitalizmie. Wiem tyle, że wolne popołudnia i weekendy bez poczucia, że właśnie tracę resztki szans na lepszą przyszłość dla mojego dziecka, mogłyby wiele dla mnie zmienić. Z Agatą Jabłońską, poetką, historyczką sztuki, kociarą i matką Polką aktywistką, rozmawia
Maciej Stroiński
Królowa jest tylko jedna. A kandydatki trzy
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Królowa jest tylko jedna. A kandydatki trzy

Księżna Diana, Elżbieta II i Żelazna Dama. Ten „catfight na górze” wygrała wiadomo która – i przeżyła wszystkich. Dzisiaj jest najbardziej znaną i najdłużej panującą głową współczesnego państwa. O kobiecej twarzy władzy i latach 80. z okazji nowego sezonu „The Crown” pisze
Maciej Stroiński
Kultura jest jak ziemia: nie jest niczyją własnością
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Kultura jest jak ziemia: nie jest niczyją własnością

W książce „Jak uczyć o Beatlesach” czytam, że niestety nie będzie cytatów z ich piosenek – bo wydawcy nie stać, by za nie zapłacić. Musieli OPISYWAĆ teksty piosenek Beatlesów. No, szlag mnie trafił. Z Jerzym Jarniewiczem, poetą, tłumaczem, jurorem Nagrody Literackiej Gdynia, rozmawia
Maciej Stroiński
Nie musimy decydować raz na całe życie
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Nie musimy decydować raz na całe życie

Podziwiam Węgrów za to, że wciąż udaje się im zachować odrębność kulturową, za to, że na komputer mówią „számítógép”, a na architekturę – „építészet”, więc trzeba się namęczyć, żeby mówić w ich języku, ale potem ma się frajdę z odkrycia, ile można powiedzieć jednym krótkim słowem. Sándor Márai był zdania, że im bardziej zwięzły język, tym starszy, bogatszy. Z Ireną Makarewicz, tłumaczką literatury węgierskiej, rozmawia
Maciej Stroiński
Jak zostać królową?
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Jak zostać królową?

Kto Monikę Strzępkę kojarzy z teatrem, niech tylko popatrzy: nagrawszy płytę, nakręciwszy serial, robi film kinowy, a za chwilę ma premierę w „nowym Starym” (Narodowy Stary Teatr po zmianie dyrekcji). Jak została wszechartystką i królową życia, opowiada
Maciej Stroiński
Jeśli szkoła jest dzisiaj do czegoś potrzebna – rozmowa z nauczycielem Mirosławem Skrzypczykiem
Świat + Ludzie
Edukacja

Jeśli szkoła jest dzisiaj do czegoś potrzebna – rozmowa z nauczycielem Mirosławem Skrzypczykiem

Nowa podstawa programowa z polskiego proponuje powrót do „dawnego” modelu, lecz robi to przemocowo. Dużo narzuca, a mało daje wolności, jakby nie ufała uczniom i nauczycielom. Ten program krzyczy: dostajecie gotowca, macie w nim „wszystko”, sami nie musicie już poszukiwać. Z Mirosławem Skrzypczykiem, polonistą ze Szczekocin, który podczas epidemii napisał książkę wyłącznie dla swoich uczniów, rozmawia
Maciej Stroiński
Jak to jest reżyserować Jandę i Polony naraz? – rozmowa z Żukiem Opalskim
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Jak to jest reżyserować Jandę i Polony naraz? – rozmowa z Żukiem Opalskim

Kilka lat temu przetoczyła się przez Internet potężna dyskusja o mnie, zapoczątkowana przez jakąś damę, która pisała: „Nie znam bardziej obleśnej postaci”. I jeszcze, że dyktuję krytykom recenzje. I że ze wszystkimi jestem na „ty”. A co mam zrobić? Udawać, że tak nie jest? Z Józefem Opalskim, reżyserem teatralnym, żywą legendą Krakowa, rozmawia
Maciej Stroiński
Uczę judaizmu zdalnie. Od dawna – rozmowa z rabinem Sachą Pecaricem
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Uczę judaizmu zdalnie. Od dawna – rozmowa z rabinem Sachą Pecaricem

Premierę naszego tłumaczenia „Talmudu” mieliśmy w Synagodze Kupa w Krakowie. Przyjaciel pomógł nam zrobić transmisję live w Internecie. Wtedy zrozumiałem, że tak teraz się to robi… Z Sachą Pecaricem, rabinem, tłumaczem i polonofilem, który judaizmu zaczął uczyć zdalnie (i w języku polskim) długo przez pandemią, rozmawia
Maciej Stroiński