Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Maciej Stroiński

Maciej Stroiński

Krytyk teatralny ze wsi, tłumacz. Stroix lub Destroix, w zależności od nastroju.

Czytaj
Il miglior fabbro
Destroix

Il miglior fabbro

społeczeństwo / Przekrój poleca
Sacha Pecaric, rabin, tłumacz, poliglota, tym się różni od innych rabinów dzisiejszego świata, że mówi dobrze po polsku, i nie tylko mówi, lecz też można go usłyszeć. Wykłady o judaizmie dla początkujących poleca Maciej Stroiński
Czytaj
Arystokracja aktorstwa. Fanfara
Destroix

Arystokracja aktorstwa. Fanfara

kultura / Artykuł
Dużo oglądam po Polsce spektakli i na ile się znam, na ile widziałem, na tyle mogę powiedzieć z ręką na klawiszach, że Anna Kłos jest czołową przedstawicielką swojego zawodu, jest „najgrubszą” aktorką teatralną w Polsce bez względu na płeć, bez względu na wagę. Zachwyca się Maciej Stroiński
Czytaj
Robimy TEATR
Destroix

Robimy TEATR

opinie / Recenzja
Szczepan Twardoch zachwycony tym półwłasnym dziełem najlepiej dowodzi, że miłość jest ślepa, zwłaszcza miłość półwłasna. O powieści „Drach” wystawionej w Teatrze Śląskim pisze Maciej Stroiński
Czytaj
O umieraniu
Destroix

O umieraniu

opinie / Recenzja
Idzie święto Wszystkich Świętych i przy tej okazji przypomniałem sobie „Króla Leara” Jana Klaty. O teatrze na Zaduszki pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Okres piaszczysty
Destroix

Okres piaszczysty

opinie / Recenzja
Mirek Kaczmarek, najbardziej zapracowany artysta teatru w Polsce, przechodzi ostatnio przez okres piaszczysty. W jeden weekend widziałem dwie jego scenografie zrobione na bazie piasku. O „Trojankach” Jana Klaty mądrzy się Maciej Stroiński
Czytaj
Radziecka szkoła
Destroix

Radziecka szkoła

opinie / Recenzja
Gombrowicz nie żartował, że nie chodzi do teatru. Otóż gdyby chodził, pisałby inne dramaty, bardziej do ludzi, bardziej do widowni. Ale Eimuntas Nekrošius zrobił z jego „Ślubu” fajne przedstawienie, o którym pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Uff
Destroix

Uff

opinie / Recenzja
Jerzy Jarniewicz, autor tłumaczeń i przekładoznawca, wydał właśnie tomik o tym, że będąc tłumaczem typu literackim, wolno być artystą, a nawet wypada. Książkę „Tłumacz między innymi” polecają „Przekrój” i Maciej Stroiński
Czytaj
Trzy minus
Destroix

Trzy minus

opinie / Recenzja
A tak czekałem na to przedstawienie! „Trzech sióstr” z Teatru Jaracza w Łodzi nie lubi Maciej Stroiński
Czytaj
Ultralowe: Anna Dymna
Destroix

Ultralowe: Anna Dymna

kultura / Artykuł
Mógłbym wystukać po prostu: Anna Dymna, a resztę każdy sobie sam dopowie, bo każdy ma wobec tej aktorki swoją własną lowe – finał cyklu o aktorach Starego Teatru by Maciej Stroiński
Czytaj
Pinky & the Brain
Destroix

Pinky & the Brain

opinie / Recenzja
„Tchnienie” należy do tej fali aktorskich spektakli początku sezonu, gdzie rządzą duety na tematy związkowe. „Związek” nie znaczy zawodowy, tylko małżeński – debiut reżyserski aktora Grzegorza Małeckiego omawia Maciej Stroiński
Czytaj
Pogadali
Destroix

Pogadali

opinie / Recenzja
Katarzynę Herman widziałem pierwszy raz na scenie, a wiecie, jak to jest z miłością od pierwszego wejrzenia, ciężko ją wyjaśnić… Spektakl „Koniec miłości” z Teatru Polskiego w Bydgoszczy recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Gałkowska
Destroix

Lowe: Gałkowska

kultura / Artykuł
Nigdy nie wiadomo, jak ona to robi, skąd ona to bierze w sobie, gdzie zrobiła risercz do zagrania trupa. Chyba że wtedy, kiedy była pokojówką w domu spokojnej starości – „Lowe” S02E05 o Małgorzacie Gałkowskiej by Maciej Stroiński
Czytaj
Firestarter
Destroix

Firestarter

kultura / Artykuł
Jan Klata otrzymał Europejską Nagrodę Teatralną. Gratulują „Przekrój” i Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Ruciński
Destroix

Lowe: Ruciński

kultura / Artykuł
Zbigniew Ruciński nie należy do krakówka. Jest dobrym artystą, a być dobrym i Z KRAKOWA to się nie da naraz. Tak pojęte miasto Kraków jest rzadkim przykładem lansu na bycie dziadersem – „Lowe” S02E04 by Maciej Stroiński
Czytaj
Seks
Destroix

Seks

opinie / Recenzja
Gdyby świat akademicki składał się z tak pięknych, seksownych i uroczych osób jak Burton i Taylor lub jak Dracz i Kasprzyk, miałbym o nim lepsze zdanie – „Kto się boi Virginii Woolf?” z Teatru Polonia recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Sakrofaza
Destroix

Sakrofaza

opinie / Recenzja
Cadyka Dawida może kojarzycie – to ten pochowany na zapleczu spożywczego. Oczywiście nie tak to było, kiedyś był tam cmentarz, tylko po wojnie sklep się nabudował. Żywot słynnego chasyda z Lelowa, wreszcie w wersji polskiej, poleca Maciej Stroiński
Czytaj
Ale grafo
Destroix

Ale grafo

opinie / Recenzja
U nas w tym sezonie wszystko będzie z Grecji. Niby wiadomość niełamiąca, nieurywająca, bo teatr w ogóle jest tak jakby z Grecji, ale nie zawsze jest stamtąd tak bardzo i tak dosłownie, jak będzie tym razem – o tegorocznej premierze na rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Jaśmina
Destroix

Lowe: Jaśmina

kultura / Artykuł
Tak jak Jaśmina Polak miała tylko Kalina Jędrusik, że wystarczyło wypowiedzieć imię. Jaśmina jest tylko jedna! – S02E03 serialu o aktorach Starego Teatru by Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Bielenia
Destroix

Lowe: Bielenia

kultura / Artykuł
W stolicy debiutował w ogromnym pampersie i jakkolwiek to zabrzmi, wypełnił zadanie. Zagrał starca u Platona – S02E02 serialu o aktorach Starego Teatru prezentuje Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Pusia
Destroix

Lowe: Pusia

kultura / Artykuł
O aktorach hollywoodzkich, o Merylach Streepach, Heathach Ledgerach, Philipach Seymourach Hoffmanach, mówi się „larger than life”. O Paulinie Puślednik powiemy coś więcej: większa jest NIŻ TEATR. Drugą część cyklu o aktorach Starego Teatru rozpoczyna Maciej Stroiński
Czytaj
Bociany wracają
Destroix

Bociany wracają

kultura / Esej
Wiecie, że Stary wygrał swoją sprawę, że dosłownie WYGRAŁ ŻYCIE, bo bez tej wygranej raczej by już nie żył. Wiecie, że wygrał, ale może JAK nie wiecie. Jak oni to zrobili, Rada Artystyczna? Zwycięstwo Starego Teatru nad śmierciożercami fetuje Maciej Stroiński
Czytaj
I teatrzyk się nie udał
Destroix

I teatrzyk się nie udał

opinie / Recenzja
Jest to teatr młodzieżowy w tym prostym znaczeniu, że młodzież i tak go zaliczy metodą wycieczki, ale czy z przyjemnością i wybuchem śmiechu – nie wiem, nie wiem! O premierze zamykającej sezon w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy („Ferdydurke” w reż. Magdaleny Miklasz) pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Maciej
Stroiński

Pa, pa dla sezonu

kultura / Komentarz
W mijającym sezonie sceną wiodącą teatru polskiego był po prostu Facebook. Tam się odbywały najgorętsze przedstawienia, performansy tożsamości, interakcje po nazwiskach. Podsumowanie sezonu teatralnego 2017–2018.
Czytaj
Ona mówi za mnie
Destroix

Ona mówi za mnie

opinie / Recenzja
Needcompany są z Belgii, ale pozostają w wiecznej trasie występowej. Pieszczochy festiwalowe. Pojechałem sprawdzić, czy nie są wydmuszką, sztucznie rozdmuchaną na potrzeby towarzystwa – o „Wojnie i terpentynie” z festiwalu Malta pisze Maciej Stroiński Maciej Stroiński
Czytaj
Wszyscy chorzy albo martwi
Destroix

Wszyscy chorzy albo martwi

opinie / Recenzja
Wyjeżdżamy” to dzieło dla wiernych fanów chcących nowego tego samego. Aseptyczny, eklektyczny, zblazowany teatr. O nowej polskiej premierze Krzysztofa Warlikowskiego pisze Maciej Stroiński
Czytaj
100% Kraków
Dla głowy i ciała

100% Kraków

kultura / Przekrój poleca
Jeśli coś jest już krakowskie, niech takie będzie, mówiąc po krakowsku, W OPÓR. Antykwariat Abecadło polecają „Przekrój” i Maciej Stroiński
Czytaj
Będą Państwo zadowoleni
Destroix

Będą Państwo zadowoleni

opinie / Recenzja
Plakat do spektaklu znalazł oczywiście swoich obrażonych, którzy nie pamiętają – a może nigdy nie wiedzieli – że Michał wcale nie był taki Anioł! Inscenizację Starego Testamentu w reż. Agaty Dudy-Gracz recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Kabaret warszawski
Destroix

Kabaret warszawski

opinie / Recenzja
Osoby dramatu muszą sobie odpuścić dramatyczne pauzy, zamulanie na fotelach i bezgłośną rozpacz. Takie przyszły czasy, że nawet postaciom Antona Czechowa nie jest dane się dołować i nudzić w spokoju – o „Wujaszku Wani” w reż. Iwana Wyrypajewa pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Boys boys boys!
Destroix

Boys boys boys!

opinie / Recenzja
Teatr Polski w Warszawie od jakiegoś czasu jest teatrem pół-Narodowym, z wkładem ministerstwa, i Strzępka przyjęła strategię jak na początku w Narodowym Starym. Wyreżyserowała wielki i dobrze zrobiony spektakl na tematy narodowe – o sztuce „Król” na podstawie powieści Szczepana Twardocha pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Maciej
Stroiński

Liryka, epika, DRAMAT

kultura / Komentarz
To nie jest normalne! Czy już tylko w szkole literatura dzieli się na TRZY rodzaje?
Czytaj
Oberwanie dziury
Destroix

Oberwanie dziury

opinie / Recenzja
Czegoś takiego jeszcze nie widziałem. Dalej zresztą „nie widziałem”, bo tego spektaklu po części nie widać! Ale co byś zrobił, żeby wytworzyć atmosferę grozy? Też byś zgasił światło – nową premierę TR Warszawa, „Strach” w reżyserii Małgorzaty Wdowik, recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Masz gdzie?
Destroix

Masz gdzie?

opinie / Recenzja
Pierwszy w historii spektakl w reżyserii promptera. Nie ma ucieczki przed tekstem Nowaczyńskiego; gdziekolwiek aktor spojrzy, tam go tekst dopadnie. Jest to chwyt z epoki, bo gdy premierę trzaskano nową co piątek, sufler był najważniejszą składową obsady – o pierwszym polskim spektaklu Klaty po odejściu ze Starego pisze Maciej Stroiński
Czytaj
To są nasze billboardy

To są nasze billboardy

opinie / Recenzja
Jeżeli nie lubisz wierszy, przeczytaj ten i wtedy powiedz. Bo ten „nie jest taki”, ten Wam nie grozi na języku polskim, nie róbcie sobie uprzedzeń – na temat poematu Doroty Masłowskiej wypowiada się Maciej Stroiński
Czytaj
Teatr sirotka
Destroix

Teatr sirotka

opinie / Recenzja
Tu przejdziesz trzy kroki, tutaj lewy profil proszę, a tu dziesięć decybeli więcej. Oni teatr robią czy lek według receptury? – o „Wątpliwości” z Teatru Śląskiego pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Elementarne zadania aktorskie
Destroix

Elementarne zadania aktorskie

opinie / Recenzja
Debiut wyszedł Karasińskiej tak jak mało komu, chyba tylko Paweł Świątek i Grzegorz Jarzyna, i może Jan Klata mieli podobne ssanie na dzień dobry. Co teraz z nią będzie, czy skończy jak Klata, na tak zwanym dużym plusie, czy może jak Świątek? – spektakl „2118. Karasińska” z Nowego Teatru w Warszawie recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Może Jarzyna nigdy nie był dobry?
Destroix

Może Jarzyna nigdy nie był dobry?

opinie / Recenzja
Gdy „Uroczystość” wraca do repertuaru, mamy nie tyle wznowienie spektaklu, ile jego rekonstrukcję albo nawet zmartwychwstanie – na temat słynnego przedstawienia Grzegorza Jarzyny marudzi Maciej Stroiński
Czytaj
Materiał własny

Materiał własny

opinie / Recenzja
Oglądanie kabaretu robionego live ma coś z czekania na krew, że się aktor nie tylko zgotuje albo ugotuje, ale też wysypie, spali lub udławi – o Wycieczkach Osobistych improwizujących na temat „Przekroju” opowiada Maciej Stroiński
Czytaj
Sama w domu

Sama w domu

opinie / Recenzja
Wbrew zapowiedziom i wbrew tytułowi nie jest to o #metoo ani o opresji. Ludzie zrobili ten spektakl, nie media społecznościowe – przedstawieniem „Pod presją” z Teatru Śląskiego zachwyca się Maciej Stroiński
Czytaj
New queen in town
Destroix

New queen in town

opinie / Recenzja
Blanche przybywa do jakiejś odmiany squatu, co jasno tłumaczy, czemu wszyscy zblatowani i czemu takie warunki. „To są Pola Elizejskie???” – o „Tramwaju zwanym pożądaniem” z Teatru Miejskiego w Gliwicach pisze Maciej Stroiński
Czytaj
„Idiota”, Teatr Narodowy, trzeba zobaczyć
Destroix

„Idiota”, Teatr Narodowy, trzeba zobaczyć

opinie / Recenzja
Benoit, Bonaszewski, Frycz, Kluźniak i Press. Teatralny Real Madryt – o „Idiocie” z Teatru Narodowego w Warszawie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Gangsta’s Paradise
Destroix

Gangsta’s Paradise

opinie / Recenzja
Na tyle sposobów dałoby się skopać tytułową rolę w „Karierze Artura Ui”… Większość facetów aktorów poszłaby w „prawdziwe męstwo” lub w drobne cwaniactwo – premierę Teatru im. Słowackiego w Krakowie opisuje Maciej Stroiński
Czytaj
Panie i panowie
Destroix

Panie i panowie

opinie / Recenzja
Zaliczyłem w Poznaniu dwuczęściowy wieczór. W pierwszym spektaklu sami faceci, w drugim sami niefaceci – o „Dwunastu gniewnych ludziach” w reż. Radka Rychcika pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Dup.
Destroix

Dup.

opinie / Recenzja
Ona umiera, bowiem bez niego nie może, a on dlatego, że nie może z nią – „Plac Bohaterów” z Teatru Jaracza w Łodzi recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Widać? Słychać?
Destroix

Widać? Słychać?

opinie / Recenzja
Spektakl jest niefajny, ale bardzo fajnie, że w ogóle powstał. Bo dzięki temu, że aktorzy grają, że nie robią jatki typu wrocławskiego, Stary ma szansę nie paść ofiarą swojej dyrekcji – o „Masarze” ze Starego Teatru pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Życie seksualne Greków
Destroix

Życie seksualne Greków

opinie / Recenzja
Garbaczewski się ogarnął. Zrobił PRZEDSTAWIENIE, teatr z rękami i nogami – „Ucztę” z Nowego Teatru w Warszawie recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Powolne dziadzienie arcydzieł
Destroix

Powolne dziadzienie arcydzieł

opinie / Recenzja
To, że „Anioły” Warlikowskiego są boskim spektaklem, że są arcydziełem, hitem i szczytowaniem polskiego teatru – to na pewno wiecie. Ale może nikt Wam nie powiedział, że są tym wszystkim, jeśli mamy teraz 2010 – o słynnych, do dziś granych „Aniołach w Ameryce” pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Destroix

Zweiga po angielsku

kultura / Przekrój poleca
Niedawno dotarło do mnie, że po angielsku jest wszystkiego więcej. Czytałbym. Radzi Maciej Stroiński
Czytaj
Mało zrozumiałem, ale się wypowiem
Destroix

Mało zrozumiałem, ale się wypowiem

opinie / Recenzja
Szekspir po czesku nie jest jakiś bardziej śmieszny. „Miarka za miarkę” ma tak w ogóle, że trochę nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać. Rozwiązanie Klaty: kombo. I śmiać się, i płakać – o praskiej premierze Jana Klaty, pierwszej po dyrekcji w Starym, pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Tenebrae
Destroix

Tenebrae

opinie / Recenzja
Kielce nareszcie przeprosiły się ze Strzępką. Za poprzedniego dyrektora wywaliły ją z roboty, z zaczętego i niedokończonego procesu twórczego, teraz nikt jej nie podskoczy. It’s never too late to say I’m sorry – o „Ciemnościach” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach i Teatru IMKA w Warszawie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Nie ma o czym mówić
Destroix

Nie ma o czym mówić

opinie / Recenzja
Nie chce mi się o tym gadać, bo mnie poziom tego dzieła zwyczajnie obraża. Czuję się, jakby na targu ktoś chciał mnie przekonać do zakupu i spożycia już zzieleniałej wołowiny – o „Domu Bernardy A.”, pierwszej premierze Starego Teatru za dyrekcji Marka Mikosa, pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Frajczyk
Destroix

Lowe: Frajczyk

kultura / Artykuł
Mówiło się o niej na mieście, gdy była jeszcze studentką. Miała tak zwany buzz, tak zwane bzyczenie w branży, branża zabzyczała, że jest jakaś nowa fajna. I nikt się nie zdziwił, że ją Klata wziął na etat – S01E06 serialu o zespole Starego Teatru pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Obowiązki mam hipsterskie

Obowiązki mam hipsterskie

kultura / Przekrój poleca
Teatralny Paszport „Polityki” poszedł do Michała Borczucha. To znaczy do kogo? Pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Czarnik

Lowe: Czarnik

kultura / Artykuł
Od niego ruszyło prawdziwie nowe w Starym. Był twarzą dwóch najgłośniejszych spektakli za wczesnego Klaty: „Bitwy Warszawskiej 1920” i „Do Damaszku”. Teraz odchodzi z zespołu – S01E05 serialu o zespole Starego Teatru by Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Krzanowska
Destroix

Lowe: Krzanowska

kultura / Artykuł
Nie wiem, jak ona to robi, że choć zachowuje dystans, to nawet na chwilę nie wypada z przeżywania. Coś w jej wykonie dzieje się naprawdę, obok scenariusza. Z aktorami nigdy nie wiadomo, co oni sobie tam naprawdę myślą – S01E04 serialu o zespole Starego Teatru by Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Majnicz
Destroix

Lowe: Majnicz

kultura / Artykuł
Lead: Majnicz to jest taki aktor, któremu „nie robi”, mała, duża rola – on wyciśnie swoje. Stał sobie z tyłu, walił w bębenek i skutecznie odwracał uwagę od akcji na przodku – S01E03 serialu o aktorach Starego Teatru przedstawia Maciej Stroiński
Czytaj
Jest czym pisać
Destroix

Jest czym pisać

kultura / Przekrój poleca
Zaprojektowana w 1971 roku przez twórcę polskich banknotów, skrojona na miarę. O polskiej czcionce Bona Nova pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Zawadzka
Destroix

Lowe: Zawadzka

kultura / Artykuł
Aktorka żyleta, aktorka petarda, aktorka torpeda. Tak o niej mówią reżyserzy, nie wiem, czy publicznie, ale od tego ja jestem, żeby kolportować plotki – drugi odcinek cyklu o aktorach Starego Teatru przedstawia Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: Chrząstowski
Destroix

Lowe: Chrząstowski

kultura / Artykuł
Strzępka też zauważyła w Juliuszu Chrząstowskim, że w nim „nie ma mroku”. Chyba że czegoś nie wiem. Ale serio, nie ma, granie na przykład Feliksa Dzierżyńskiego byłoby nie po warunkach – pierwszy odcinek cyklu o aktorach Starego Teatru przedstawia Maciej Stroiński
Czytaj
Kto mu zabroni?
Destroix

Kto mu zabroni?

kultura / Przekrój poleca
Jaś Kapela to jest bardziej wydarzenie niż literatura, bardziej testowanie, ile jeszcze można, wyciąganie wniosku z faktu, że literaturze wolno. Innymi słowy, poeta wolności. Wydał tomik pod choinkę. Maciej Stroiński
Czytaj
Lowe: zapowiedzi
Destroix

Lowe: zapowiedzi

kultura / Artykuł
Reżyserów i tym podobnych mało kto kojarzy. I to jest w ogóle bullshit, że polski teatr jest teatrem reżyserskim. Ja tam reżyserów na scenie nie widzę, nie oni robią na przodku! – cykl artykułów o aktorach teatralnych pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Jeszcze można

Jeszcze można

kultura / Przekrój poleca
Dyrektorzy tracą i dostają pracę, a „Rodzeństwo” jakoś żyje. W styczniu w Starym Teatrze pokazy kultowego przedstawienia Krystiana Lupy. Maciej Stroiński
Czytaj
Coś nie pykło

Coś nie pykło

opinie / Recenzja
Pytacie w listach, czy Ewa Skibińska pokazuje piersi. Gra żonę woźnego, to co ma nie pokazywać? – „Proces” Krystiana Lupy omawia Maciej Stroiński
Czytaj
COŚ DOBREGO WE SŁOWAKU
Destroix

COŚ DOBREGO WE SŁOWAKU

opinie / Recenzja
Skoro artysta jest tak dobry, jak jego ostatnie dzieło, to można powiedzieć, że Świątek jest spoko – „Bolesława Śmiałego” w reż. Pawła Świątka recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Co jest nie tak?
Destroix

Co jest nie tak?

opinie / Recenzja
To nigdy nie było ważne, czy Strzępka-Demirski to jest „słuszny” teatr, bo był najzwyczajniej dobry. Mogłeś się nie zgadzać, ale nie mogłeś nie lubić. „K.” jest tylko słuszne, tylko do zgadzania – o nowej premierze Teatru Polskiego w Poznaniu pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Umi
Destroix

Umi

opinie / Recenzja
Teatr środka lub mieszczański to już od dawna nie obelga. W czasach, gdy coraz mniej reżyserów po staroświeckiemu „umi” – o „Harper” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach pisze Maciej Stroiński
Czytaj
470 tysięcy
Destroix

470 tysięcy

opinie / Recenzja
O Agacie Dudzie-Gracz można powiedzieć, że jest artystą totalnym. W jednym sezonie zrobiła najlepszy i najgorszy spektakl sezonu – o "Makbecie" z Teatru Capitol we Wrocławiu pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Od czego jest aktor?
Destroix

Od czego jest aktor?

opinie / Recenzja
Recenzenci, gdy nie wiedzą, co powiedzieć, mówią, że „tekst okazuje się zaskakująco aktualny”. Ale tu naprawdę się taki okazuje – o „Szewcach” ze Starego Teatru w Krakowie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Tera ja
Destroix

Tera ja

opinie / Recenzja
Już sobie spokojnie spałem, już myślałem o czym innym, a tu ktoś – kobieta – zaczyna grać dobrze – o spektaklu dyplomowym „Efekt” z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
A to kiedyś zrobił Lupa!
Destroix

A to kiedyś zrobił Lupa!

opinie / Recenzja
Było mi strasznie głupio w tym pierwszym rzędzie, że aktorzy tak wyraźnie cisną na dowcip, a ja się nie śmieję. Siedziałem pod reflektorem, licząc, że spadnie i mnie zabije – nowy spektakl Teatru Śląskiego w Katowicach recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Gdyby Pina to widziała, to by padła
Destroix

Gdyby Pina to widziała, to by padła

opinie / Recenzja
Dzieło jest o Pinie Bausch, tancerce z RFN-u, tej samej, co w filmie Wendersa. Dowiadujemy się, że lubiła palić i zajarała się na śmierć – o wałbrzyskim przedstawieniu „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła” pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Przemazywanie
Destroix

Przemazywanie

opinie / Recenzja
Bóg na scenie jest kobietą, lepiej: dziewczynką, i czasowniki daje w formie żeńskiej. To pewnie dlatego, że Elohim po hebrajsku to nie jest mężczyzna, tylko liczba mnoga – o Księdze Rodzaju w inscenizacji Michała Zadary pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Wszędzie
Destroix

Wszędzie

opinie / Recenzja
Komplementować Jandę to jak słodzić colę – czyli po co? No, ale nie moja wina, że dobrze zagrała – spektakl „Matki i synowie” z Teatru Polonia w Warszawie recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Andrzej Plata
Destroix

Andrzej Plata

opinie / Recenzja
Bohaterowie mówią głupim tekstem, bo pewnie są głupi, ale to nie szkodzi, bo tak naprawdę nie bohaterowie, tylko aktorzy mówią. Andrzej Plata mówi – o spektaklu „Zabić celebrytę” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Ja Szekspira nie wystawię?
Destroix

Ja Szekspira nie wystawię?

opinie / Recenzja
Gertruda gra Ofelię, Hamlet jej mówi, żeby poszła do burdelu, po czym ją zabija, po czym ona zabija jego – o Hamlecie w reż. Olivera Frljicia na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku Maciej Stroiński
Czytaj
Rok szkolny skończony
Destroix

Rok szkolny skończony

kultura / Artykuł
Tyle w tym sezonie było niefajnego, że słabo się robi, gdy o tym pomyśleć, więc może zrobię jak Scarlett O’Hara i pomyślę o tym jutro – sezon teatralny 2016–2017 podsumowuje Maciej Stroiński
Czytaj
Więcej ich mama nie miała
Destroix

Więcej ich mama nie miała

opinie / Recenzja
Gala to taki format teatralny jak Szalone nożyczki, twórca jeździ z tym po świecie i „wpisuje miasta”. Koncept staje się jasny już przy drugim wykonawcy: że tańczyć każdy może – o spektaklu Jérôme’a Bela w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Trudne sprawy
Destroix

Trudne sprawy

opinie / Recenzja
„Powszechny” jest najbardziej lewicowym teatrem we wsi, łącznie z bufetem. Nawet byśmy powiedzieli: tradycyjnie lewicowym, serwującym sztuki o dojrzewaniu klasowym. „Upadanie” podano w estetyce dokudramy lub „Lehrstücke”, więc na waszym miejscu atrakcji bym nie oczekiwał. Będzie łyso na scenie i prosto w przekazie. Spóźniłem się 15 minut i ominęła mnie scena erotyczna. Ale Ewa Skibińska często się rozbiera, więc krzywdy nie było – „Upadanie” z Teatru Powszechnego recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Małe jest piękne
Destroix

Małe jest piękne

opinie / Recenzja
Leszno rok temu otworzyło sobie teatr, najmłodszy obecnie państwowy w Polsce. Byłem u nich na inauguracyjnej Dulskiej – wintydżowa, ale spoko. Często u nich reżyserują aktorzy, może dlatego, że aktorka jest dyrektoressą artystyczną. O „Małych zbrodniach małżeńskich” pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Bless you
Destroix

Bless you

opinie / Recenzja
O „Fantazji” Anny Karasińskiej w TR Warszawa pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Diva assoluta i teatr, który nie musi, ale może
Destroix

Diva assoluta i teatr, który nie musi, ale może

opinie / Recenzja
„Dom Bernardy Alba” Federico Garcíi Lorki w reż. Magdaleny Miklasz w Teatrze Nowym im. T. Łomnickiego w Poznaniu recenzuje – Maciej Stroiński
Czytaj
Jego aktorstwo
Destroix

Jego aktorstwo

opinie / Recenzja
Czyżby w Krakowie nie dało się żyć, a dało się tylko pamiętać? Maciej Stroiński
Czytaj
Nie lubię Holokaustu
Destroix

Nie lubię Holokaustu

opinie / Recenzja
Doktorat pisałem o Żydach i na otwarciu przewodu komisja mnie spytała, czemu nie o Holokauście. Zrobiłem pauzę, zajrzałem w głąb siebie i wyjaśniłem: „Bo nie lubię”. Wryło ich, ale co miałem powiedzieć? Maciej Stroiński
Czytaj
Najpolściej
Destroix

Najpolściej

opinie / Recenzja
Przygrywa muzyka pastewna, więc od razu się rozluźniasz, niby teatr, a nie trzeba się spinać. To oczywiście trik ze strony twórców, którzy wciągają nas w swój świat, żeby potem zrobić nam różne rzeczy z głową, ale proszę się nie martwić, będą Państwo zadowoleni – o przedstawieniu "Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Nowym w Poznaniu pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Picie na smutno
Destroix

Picie na smutno

opinie / Recenzja
Spektakl „robi nam to” metodą klasyczną, najpierw bawi i wciąga, żebyśmy potem pozwolili się przeczołgać. Im więcej jest wypite, tym się smutniej robi, a finałowe „pospanie” wynika z przeholowania. A Klata jako dyrektor na wylocie? Ale Wróg ludu był nawet bardziej pożegnalny, między nami mówiąc – o Weselu Jana Klaty w Starym Teatrze w Krakowie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Massive attack
Destroix

Massive attack

opinie / Recenzja
Spektakl nie był nudny, ale głupi bardzo. I wtedy, na premierze, nikt nie dymił przed wejściem. O Klątwie Olivera Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Maciej Stroiński
Czytaj
Prawdziwe męstwo
Destroix

Prawdziwe męstwo

opinie / Recenzja
Opowieść o przedstawicielach klasy czytającej (naukowiec, bibliotekarka) przenoszących się za miasto i nawet nieprzypuszczających, co to w sumie znaczy – spektakl "Sąsiedzi" Andrzeja Sadowskiego recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Plastiki
Destroix

Plastiki

opinie / Recenzja
Przedstawienie może i stawia diagnozę, ale proszę się nie martwić, śmieszki są – spektakl w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Triumf woli
Destroix

Triumf woli

opinie / Recenzja
Tysiąc historii, historyjek, „każda swoje”, to o czym to, za przeproszeniem, jest? O przenoszeniu gór – i dosłownie, i metaforycznie. Na tym mniej więcej polega wiara, że coś jest niemożliwe, że czegoś się nie da, więc dlatego wierzysz – spektakl Moniki Strzępki recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Dybuk
Destroix

Dybuk

opinie / Recenzja
Dystans, proszę Państwa. Brak dystansu szkodzi – spektakl w reżyserii Anny Smolar, według tekstu Ignacego Karpowicza recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Każdy dostanie to, w co wierzy
Destroix

Każdy dostanie to, w co wierzy

opinie / Recenzja
Jednak jeśli, tak jak ja, cenisz sztukę niewysoką i bezobciachową, to będziesz zadowolona. Spektakl w reżyserii Wiktora Rubina recenzuje Maciej Stroiński
Czytaj
Siódemka

Siódemka
Teatr Zagłębia w Sosnowcu, na podstawie powieści Ziemowita Szczerka

opinie / Recenzja
Postdramatycy dobrze mówią, że teatr ma niezależną od wszystkiego siłę rażenia i taka sobie literatura może udać się na scenie. Maciej Stroiński
Czytaj
Czekając na Godota
Destroix

Czekając na Godota
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

opinie / Recenzja
Borczuch zrobił przedstawienie na złość – o zachowywaniu integralności. Kolejne w swoim dorobku dzieło teatrologiczne, a nie teatralne. Maciej Stroiński