Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Teksty na przekroj.pl

Czytaj
Pływanie jest jak zen

Pływanie jest jak zen

Do czytania / kultura
Max Frisch lubił pływać. W swoim dzienniku zapisał anegdotę, jak kiedyś wybrał się nad jezioro z Bertoltem Brechtem. Dla Brechta natura była czymś obcym – zanim zdecydował się wejść do wody, Frisch przepłynął kilka dobrych długości. Lista pisarzy i intelektualistów pływaków jest długa. Z Piotrem Kieżunem, pasjonatem literatury i pływania, rozmawia Agnieszka Drotkiewicz

Czytaj
Tove o świecie Muminków
archiwum

Tove o świecie Muminków

Do czytania / kultura
„Jestem głęboko przekonana, że ludzie, tak naprawdę, to nie potrafią się nienawidzić. Przeważnie są to zwykłe nieporozumienia. Tak jak w moich książkach. A Muminki potrafią je jakoś rozładować. Gdybyż w życiu też tak było — byłoby cudownie” – mówiła w 1978 roku pisarka Tove Jansson, z którą rozmawiał Leopold R. Nowak
Czytaj
Kłamstwo staje się prawdą w Elsynorze

Kłamstwo staje się prawdą w Elsynorze

Do czytania / kultura
O Hamlecie jako dążącym do sprawiedliwości i prawdy, który nie należy do tej części młodego pokolenia wycofującej się z publicznej debaty i polityki oraz o politykach i artystach, którzy przyczyniają się do mordowania kultury z reżyserką Mają Kleczewską i dramaturgiem Łukaszem Chotkowskim, przy okazji ich „Hamleta” w Teatrze Polskim w Poznaniu, rozmawia Zuzanna Liszewska-Soloch

Czytaj
Kim, jeśli nie indywidualistą?
muzyka

Kim, jeśli nie indywidualistą?

Do czytania / kultura
Saksofonista Jakub Więcek oraz pianista Kamil Piotrowicz należą do najciekawszych twórców młodej generacji jazzu. W długiej rozmowie z „Przekrojem” opowiadają o: doświadczeniach ze skandynawską edukacją, swoim podejściu do nagród, niezależnych wytwórni i bycia sidemanem. Zastanawiają się również, czym kompozytorzy ery cyfrowej różnią się od tych z czasów analogu. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Skażone ziemie

Skażone ziemie

Do czytania / kultura
Lekcja, którą dał nam Czarnobyl, mówi, że ludzie nawet wobec niezrozumiałej siły są w stanie się zorganizować i przetrwać. Lekcja na przyszłość dla polityków jest taka, żeby ufać ludziom i powierzać im wiedzę. Z Kate Brown, autorką książki „Czarnobyl”, rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Kanada na drodze do oczyszczenia

Kanada na drodze do oczyszczenia

Do czytania / społeczeństwo
O kanadyjskim systemie, który nakazywał rdzennym mieszkańcom oddawanie dzieci do szkół z internatem, gdzie w procesie inkulturacji kształtowano z nich tanią siłę roboczą; o tym, jak żyć z pamięcią traumy i cierpieniem; w jakim stopniu możliwe jest pojednanie oraz co można kupić za rządową rekompensatę – opowiada badająca proceder Joanna Gierak-Onoszko. Rozmawia z nią Paulina Małochleb 
Czytaj
Extinction Rebellion, czyli bunt przeciwko wymieraniu

Extinction Rebellion, czyli bunt przeciwko wymieraniu

Do czytania / społeczeństwo
Czekałem na ruch, który jednoczyłby wszystkich zainteresowanych działaniem na rzecz klimatu, bez względu na wyznawane poglądy, przekonania czy dietę. Wszelka inna działalność poza uczestnictwem w obronie życia, gdy to jest realnie zagrożone, wydaje się mało istotna. Czas na działanie jest tylko teraz – apeluje Tomasz Zawiasa z polskiej sekcji Extinction Rebellion, z którym rozmawia Robert Rient
Czytaj
Artystka niezawłaszczona

Artystka niezawłaszczona

Do czytania / kultura
Maria Jarema – malarka i rzeźbiarka, najwybitniejsza polska artystka połowy XX w. Zmarła przedwcześnie, w pełni sił twórczych. Jej biografię wydała właśnie Agnieszka Dauksza. Rozmowę z autorką przeprowadziła Paulina Małochleb 

Czytaj
Jak zjeść ciastko i go nie stracić?

Jak zjeść ciastko i go nie stracić?

Do czytania / kultura
Dziś niemożliwe jest opowiedzenie historii Manon tak, jak została ona napisana.Opery to nie są instruktaże do tego, jak uprawiać patriarchat. To opowieści o tym, co się dzieje, kiedy ten patriarchat się ślepo uprawia. O swojej realizacji „Manon Lescaut”, osadzeniu akcji w latach 60., a tytułowej postaci we wzorcu silnej kobiecości doby rewolucji obyczajowej opowiada Karolina Sofulak. Z reżyserką rozmawia Agnieszka Drotkiewicz
Czytaj
Rysowanie przychodzi mi z łatwością
Big Book Festival

Rysowanie przychodzi mi z łatwością

Do czytania / kultura
Z Maríą Hesse, gościem Big Book Festival, o istocie tworzenia biografii artystów niepokornych i życiowych wartościach rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Rewolucja w wersji light
film

Rewolucja w wersji light

Do czytania / kultura
O wojującym aktywizmie, emancypacji kobiet, fundamentalnym znaczeniu rodzicielstwa, kulturowym potencjale Islandii, wspieraniu UNICEF-u w walce o prawa dzieci, adopcji wśród mężczyzn jako społecznym tabu i pierwszej dużej roli kinowej z Halldórą Geirharðsdóttir, odtwórczynią głównej roli w ekokomediodramacie „Kobieta idzie na wojnę” Benedikta Erlingssona (polska premiera 21 czerwca, M2 Films), rozmawia Magdalena Maksimiuk
Czytaj
Emocjonalne iluzje

Emocjonalne iluzje

Kwartalnik / społeczeństwo
Eva Illouz, słynna izraelska socjolożka, objaśnia, jak kultura i życie społeczne organizują… nasze życie uczuciowe. I jaką rolę odgrywa w tym wszystkim kapitalizm. A rozmawia z nią Tomasz Stawiszyński

Czytaj
Jak ewolucja stworzyła umysł dwa razy

Jak ewolucja stworzyła umysł dwa razy

Kwartalnik / nauka
Mają niebieską krew, trzy serca i zdecentralizowany układ nerwowy. Pozdrawiają się, przybijając piątkę, ale uwaga – plują na tych, których nie lubią. Z prof. Peterem Godfreyem-Smithem, który bada, jak to jest być ośmiornicą, rozmawia Agnieszka Fiedorowicz
Czytaj
Na początku był koralowiec

Na początku był koralowiec

Kwartalnik / kultura
O tradycji, która uczy, jak przyciągnąć do siebie przez ocean wyspę, stać się równym rybom i zadbać o równowagę w świecie żyjących istot, z Hawajczykiem Joshuą Lanakilą Mangauilem rozmawiają Miłada Jędrysik i Katarzyna Sroczyńska

Czytaj
Ogród mój widzę ogromny

Ogród mój widzę ogromny

Kwartalnik / społeczeństwo
Stara się działać w zgodzie z naturą, a nie przeciwko niej. Zakłada ogrody, w których rośliny same wybierają sobie miejsce i po których swobodnie się poruszają. Gilles Clément chciałby zamienić Ziemię w wielki ogród. Z francuskim ogrodnikiem rozmawia Zygmunt Borawski
Czytaj
Obśmiać brexit

Obśmiać brexit

Kwartalnik / kultura
Nadal czuję się obywatelem świata i nie zamierzam pozwolić, żeby ktoś mnie tego przeświadczenia pozbawił – mówi brytyjski gwiazdor Clive Owen. Wywiad z aktorem przeprowadził Artur  Zaborski

Czytaj
Mądry wywiad – 3/2019

Mądry wywiad – 3/2019

Kwartalnik / kultura
Niezwykła rozmowa z profesorem Wolandem z Niemiec, specjalistą w dziedzinie czarnej magii i znawcą rękopisów Gerberta z Aurillac. Wywiad przeprowadził Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Czas na zmianę przyzwyczajeń żywieniowych – rozmowa z Enrikiem Parentim

Czas na zmianę przyzwyczajeń żywieniowych – rozmowa z Enrikiem Parentim

Do czytania / społeczeństwo
Cały świat dąży do zwiększenia konsumpcji mięsa. Różnicę robi tutaj prawie 1,5 mld Chińczyków, wielu spośród nich staje się coraz zamożniejszymi i domaga się dostępu do mięsnych dóbr. Na chwilę obecną nie osiągają jeszcze naszych standardów – w Europie jedna osoba konsumuje rocznie 80–90 kg mięsa, w Chinach jest to 35 kg na osobę. Jeśli osiągną nasz poziom, będzie to poważny problem – twierdzi Enrico Parenti, reżyser filmu „Sojalizm”, z którym rozmawia Dariusz Kuźma

Czytaj
Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem
film

Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem

Do czytania / kultura
Czuję się znużony męskością. Nasz głos nie jest wcale ważniejszy od głosu kobiet. Mój film to rewers rzeczywistości, opowieść o kobietach, które są silne, odważne, wolne, głodne życia, pełniej go doświadczają. Stają się nadzieją dla świata – wyjaśnia Jacek Borcuch, reżyser i scenarzysta filmu „Słodki koniec dnia”, z którym rozmawia Mateusz Demski
felietony
Czytaj
Tomasz
Sitarz

Bliźniaki kolonizują kosmos

Czytaj

Meduza

Julia
Fiedorczuk
Julia Fiedorczuk
Czytaj
Grzegorz
Uzdański
Grzegorz Uzdański

Pomidory i ogórki

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!