Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Nowości z rynku muzycznego omawia śpiewająco
2019-06-17 10:00:00
Słuchać albo nie słuchać

Słuchać albo nie słuchać – 3/2019

Słuchać albo nie słuchać – 3/2019
Czyta się 2 minuty

Dogrel
Fontaines D.C.

Czerpiący z najlepszych punkowych ­i post­punkowych wzorców (The Fall, The Pogues, The Clash, Joy Division) Dogrel rozdaje riffy jak ciosy, poprawiając to wszystko pijacko-romantycznymi opowieściami. Czasem dzikie jak IDLES, czasem przebojowe jak wczesny Interpol. Jeśli ta płyta nie znalazłaby się w czołówce gitarowych wydawnictw roku, znaczyłoby to, że rok 2019 był dla nas wyjątkowo łaskawy.

Termomix
Algorhythm

Sukces debiutu EABS polegał również na tym, że przekonał do jazzu słuchaczy hip-hopu, funku czy nowej elektroniki. Im wszystkim powinien przypaść do gustu nowy album kwartetu Algorhythm, który gęsto upakowane melodie na trąbkę i saksofon obudowuje brzmieniami mooga i łamiącą rytm sekcją. To, co na papierze wygląda skomplikowanie, chwyta za ucho z zadziwiającą łatwością.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Agora
Christian Fennesz

Zmuszony do opuszczenia studia wykonawca nagrał album Agora w swojej sypialni. Rezultatem są cztery pełne niuan­sów, pięknie rozwijające się kompozycje. To świat zatopionych w pogłosach melodii i przetworzonych dźwięków, których równie dobrze słucha się w skupieniu, co w stanie półprzytomności, np. – no właśnie ­– w sypialni.

Niewiosna
Blindead

Połączenie sił z wokalistą m.in. Furii było ryzykownym, ale zrozumiałym ruchem. Postmetalowcy z Blindead potrzebowali świeżej krwi, a Nihil to artysta o wielkiej kreatywności. Sukces jest jednak połowiczny. Deklamujący wokalista obudził w kompozycjach jakąś nową dynamikę. Gorzej z tekstami. Nihil ma coś z Tymańskiego, który w swoich wizjach raz trafiał w dziesiątkę, a raz w kolano. Tym razem poezja Nihila niestety trochę kuleje.

Przesunięcia
Emil Blef

Choć milczał przez kilkanaście lat, postanowił nie kokietować fanów starej szkoły grą na sentymentach. Emil Blef rapuje więc na newschoolowych, momentami niemal electropopowych bitach. Opowiada o rodzicielstwie, naiwnych marzeniach i walce z depresją. Nie jest przy tym zgorzkniały, unika moralizatorstwa. Jakby Przesunięcia nagrał przede wszystkim dla siebie. Ktoś powie, że to egocentryzm – dla mnie to po prostu uczciwość.

When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
Billie Eilish

Tytułowe pytanie jest zasadne, bo podczas słuchania albumu Eilish można sobie czasem przysnąć. I nie dlatego, że przeróbki jej piosenek stały się popularne wśród fanów relaksacyjnych nagrań ASMR. Fakt, w najlepszych momentach płyta dostaje poziomem do nagrań Lorde, Lily Allen czy The Bird and the Bee. Tych przypadków nie ma tu jednak znowu tak dużo.

Life Metal
Sunn O)))

Każdy riff na tej płycie trwa tak długo, że mogę wyjść do sklepu po bułki i wrócić, a on wciąż będzie wybrzmiewał. Z tym że słuchając nowego albumu weteranów drone metalu, mam ochotę raczej kupić baniak wody i 10 kilo puszkowanego jedzenia, przygotowując się na nadciągającą apokalipsę. Na szczęście mam na to sporo czasu – koniec świata według Sunn O))) zbliża się bardzo powoli.

 

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!