Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Freddie Gibbs spędził cztery miesiące w austriackim więzieniu oskarżony o gwałt. Rezultatem tego ...
2017-05-26 07:00:00
Rap zza krat
You Only Live 2wice
Freddie Gibbs
You Only Live 2wice
ESGN/Empire, 2017

Płyta You Only Live 2wice powstała w więzieniu. I nie jest to nic nowego dla afroamerykańskiej kultury. Nie tylko hiphopowej, bo przecież za kratami pisali Eldridge Cleaver czy Malcolm X. Różnica polega na tym, że Freddie Gibbs spędził ten czas w Austrii, gdzie w ubiegłym roku został oskarżony o gwałt. Ostatecznie sąd uznał go za niewinnego, ale nikt już raperowi nie odda tych czterech miesięcy spędzonych w zamknięciu. Na szczęście Gibbs nie zmarnował tego czasu. Stres, nuda i frustracja powodowana barierą językową sprawiły, że codziennie uciekał w świat muzyki. Rezultatem jest album, który nie bez przyczyny rozpoczyna się cytatem z utworu 2Paca, z którego dorobku zawsze garściami czerpał raper z Indiany. Tym razem to nawiązanie ma głębszy sens. You Only Live 2wice zawiera po prostu ten klasyczny rys, który wynika nie tylko z perfekcyjnie składanych rymów i kilku świetnych bitów (20 Karat Jesus, Amnesia), lecz przede wszystkim z ciężaru opowiedzianej historii. Album Gibbsa opowiada o niesprawiedliwym oskarżeniu, ale przede wszystkim o przemianie, której doświadczył raper. Nie chcę uderzać w wysokie tony, ale momentami te opowieści zza krat przypominają bardziej Soul on Ice Cleavera niż jakikolwiek hiphopowy album, który słyszałem w tym roku. Biorąc pod uwagę, że w austriackim więzieniu Gibbs napisał materiał na dwie płyty, a producentem tej drugiej będzie Madlib, wiele wskazuje na to, że po piekle, które przeszedł, rok 2017 będzie przypominał obrazek z okładki powyżej.

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!