Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Łukasz Chmielewski

Dwie twarze sprawiedliwości

Dwie twarze sprawiedliwości
Daredevil. Nieustraszony
scen. Brian Michael Bendis, rys. Alex Maleev, David Mack, Manuel Gutierrez, kol. Matt Hollingsworth
Daredevil. Nieustraszony
Egmont 2017

Niewidomy prawnik Matt Murdock przebiera się za diabła i jako Daredevil obija twarze łobuzom, którzy wywinęli się wymiarowi sprawiedliwości. Ślepota wyostrzyła jego inne zmysły tak mocno, że usłyszy nawet tętno człowieka ulicę dalej i będzie wiedział, czy kłamie on, czy mówi prawdę. Choć taki pomysł na superbohatera może wydawać się kuriozalny, ma ogromny potencjał, który umiejętnie wykorzystał w serii Daredevil. Nieustraszony Brian Michael Bendis. Scenarzysta skupił się na emocjach i psychice bohaterów oraz obyczajowym aspekcie historii. Stworzył postać faceta, który ma więcej kłopotów niż wszyscy wokół, ale na liście problemów do rozwiązania na pierwszym miejscu są u niego problemy cudze. Silny imperatyw, jakim jest pomoc potrzebującym, to w gruncie rzeczy eskapistyczna wymówka spychająca na dalszy plan bajzel w życiu prywatnym. Taki heros staje się antybohaterem, który jest i ciekawszy, i bardziej wiarygodny dla czytelnika.

Bendis kapitalnie rozgrywa podwójną tożsamość Murdocka, który w cywilu jest wziętym prawnikiem i w ramach systemu wsadza złoczyńców do paki oraz wyciąga z niej niewinnych. Kiedy zaś zakłada czerwony trykot z diabelskimi różkami na czole, sam wyznacza granicę między dobrem a złem. Scenarzysta świetnie pokazuje, jak jest ona cienka – czasem zło trzeba złem zwyciężać. Kulminacją tej dychotomii jest ujawnienie tajnej tożsamości Daredevila przez prasę. Co zrobi Murdock? Skłamie? Powie prawdę? Co jest lepsze, a co gorsze? I co powinno być punktem odniesienia?

Świetnie wypadają rysunki. Alex Maleev operuje brudną, szybką kreską, jego plansze są dynamiczne, a mroczne kolory podkreślają charakter historii. Na razie wyszły dwa tomy liczące w sumie aż 1000 stron! Pierwszy to wciągające połączenie dramatu psychologicznego i kryminału noir, druga część jest bardziej sensacyjno-kryminalna. Oba albumy to lektura obowiązkowa!

Data publikacji:

Łukasz Chmielewski

Dziennikarz i scenarzysta, redaktor naczelny AlejaKomiksu.com, współautor książki biograficznej „Rafał Jackiewicz. Życie na ostrzu noża” (SQN 2017). Ojciec Loni i Henia.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!