pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Narty zawsze modne! Na co zwrócić uwagę kupując nowy sprzęt? W drugim odcinku naszego krótkiego ...
2017-11-15 14:00:00

Zimowe szaleństwa
odcinek drugi

Poza trasą warto zaopatrzyć się w szerokie narty do „pływania” po puchu/ fot. Wojtek Antonów
Zimowe szaleństwa
Zimowe szaleństwa

Narty zawsze modne! Na co zwrócić uwagę kupując nowy sprzęt? W drugim odcinku naszego krótkiego cyklu podpowiadamy naszym czytelnikom, co w tegorocznym sprzęcie narciarskim jest najciekawsze.

Do łask wraca narciarstwo alpejskie, czyli – inaczej mówiąc – jazda między tyczkami w obcisłych wdziankach. Ten sposób jazdy preferują osoby dobrze jeżdżące: wymaga on jak bowiem olbrzymiej siły i kontroli, by ciąć stoki ostrymi skrętami czy bawić się na tyczkach.  Narta przeznaczona do tego typu  jazdy musi być niczym sportowy samochód: twarda, szybka, ciężka i ostra jak brzytwa. Sprawdzą się tu narty zaopatrzone w systemy niwelujące wibracje. Przypominamy też o przeglądzie: im lepiej naostrzona krawędź i wypielęgnowany ślizg, tym szybciej pojedziemy.

Narty All Mountain dadzą sobie radę w każdym terenie/ fot. Wojtek Antonów
Narty All Mountain dadzą sobie radę w każdym terenie/ fot. Wojtek Antonów

Pod kategorią All Mountain kryje się szeroki wachlarz nart uniwersalnych, a więc przeznaczonych do jazdy po każdym terenie. Są to narty, które nie wymagają takich umiejętności jak wcześniej opisane narty slalomowe. Tutaj najpopularniejszą konstrukcją jest rocker, czyli podgięte do góry dzioby i tylna część narty oraz ułatwiające skręty taliowanie.

Jednym z czynników, dzięki którym narty wróciły do łask młodych ludzi, była ewolucja freeskiingu, czyli freestyle’u na nartach. To dzięki tym podgiętym z dwóch stron deskom i trikach pożyczonych od snowboarderów jazda na nartach zaczęła być znów zabawą. Narty freestylowe są szerokie i podgięte z dwóch stron. To przede wszystkim miękkie i zwrotne “zabawki”, przeznaczone do jazdy w parku, skakania ze skoczni czy jazdy po poręczach. Są kolorowe, proste w obsłudze i… szybko się je zmienia na nowe.

Następnym z elementów narciarstwa, który ostatnio bardzo mocno się rozwinął jest freeride. Ten sprzęt charakteryzują bardzo szerokie deski (nawet 120mm pod butem!) o mocnym rockerze. Taka konstrukcja umożliwia “pływanie” w kopnym śniegu.

Ostatnia kategoria nart, na które warto w tym sezonie zwrócić uwagę, to sprzęt do ski touringu, czyli podchodzenia pod górę na nartach wyposażonych w “foki”. Nagrodą za kilkugodzinne podejście jest bezcenna satysfakcja ze zdobycia szczytu własnymi siłami i zjazdy z miejsc niedostępnych z wyciągów narciarskich. Narty ski tourowe są dużo lżejsze od klasycznych (te dla profesjonalistów ważą po 600 g), ale są też dużo bardziej wymagające niż przedstawione wcześniej modele. Ski touring jest sportem dla ludzi ze sporymi umiejętnościami, którzy chcą w alternatywny sposób zdobywać góry i spędzać czas na nartach. Uwaga, do ski tourów potrzebne nam będą inne niż zwykle wiązania i buty narciarskie!

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!