pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca – 20 czerwca udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zapraszamy do czytania i słuchania audio z bieżącego numeru! Przeczytaj wiosenny numer

W związku z zamknięciem wielu punktów sprzedaży prasy, zapraszamy do kupienia papierowej wersji numeru wiosennego w cenie okładkowej, bez dodatkowych kosztów przesyłki. Kup wiosenny numer

Przekrój
Sprawozdanie z posiedzenia kółka inteligencji nieletniej, poświęconego teorii i praktyce zabawy, ...
2020-03-20 10:00:00
rozmowy z klasą

Zabawa w teorii i praktyce

Zabawa w teorii i praktyce

W trakcie panelu dyskusyjnego poświęconego teorii zabawy słynnego francuskiego intelektualisty warszawskie dzielnicowe kółko inteligencji nieletniej udowadnia, że brak formalnego wykształcenia nie musi oznaczać braku wiedzy.

Czyta się 5 minut

Z antropologicznego punktu widzenia nie istnieje społeczność, której członkowie nie znaliby aktywności służących rozrywce. Francuski intelektualista, krytyk literacki, filozof i socjolog Roger Caillois uczynił zabawę przedmiotem pogłębionych badań i analiz, które zaowocowały wyodrębnieniem fundamentalnych rządzących nią reguł.

Fascynacja zagadnieniem gier i zabaw mogła wynikać z deficytu tychże we wczesnym życiu wybitnego myśliciela. Roger poszedł do szkoły niemalże tego samego dnia, w którym przestał raczkować, i właściwie nigdy z niej nie wyszedł. Zaczynał jako uczeń, ale stosunkowo szybko awansował na studenta i w końcu sam stał się wykładowcą. Już w 1936 r. założył antyfaszystowską grupę Contre-Attaque i poruszając się w kręgach paryskiej awangardy intelektualnej, udzielał się w licznych pismach, w tym kilku przez siebie założonych. Jednocześnie prowadził badania i wykładał. W tak napiętym grafiku zabawa mogła się pojawić tylko jako przedmiot badań i rozważań teoretycznych, wszak zdaniem urodzonego w 1913 r. akademika cechują ją – jakże obce mu i niemiłe – nieproduktywność i fikcyjność.

Teorie Caillois wróciły do mnie, gdy wśród wrzasków, rechotu i mknących w powietrzu poduch i maskotek usiłowałam zebrać myśli przed kolejnym spotkaniem z zespołem najmłodszych z grona współpracujących z „Przekrojem” intelektualistów. Ich energia i wigor budziły we mnie zachwyt i przerażenie jednocześnie. W takich sytuacjach ratunku szukać należy w bezwzględnym utrzymaniu chłodnego profesjonalizmu. Iście dantejskie sceny, których byłam świadkiem, przyporządkowałam w myślach do czterech kategorii: agon (współzawodnictwo mające na celu wyłonienie zwycięzcy), alea (w uproszczeniu – loteria, zrządzenie losu), mimicra (naśladowanie) i linx (oszołomienie). Paneliści, mimo braków w formalnym wykształceniu, dowiedli dogłębnej znajomości tez Caillois. Swobodnie przechodzili z jednej kategorii do drugiej, odgrywając przede mną cały wachlarz konstytuujących zabawę zachowań z lekkością i swadą, na którą stać tylko wytrawnych znawców zagadnienia. Czy będą w stanie przekroczyć horyzont wiedzy wytyczony przez wybitnego Francuza?

Otwieram dyskusję dość prowokacyjnym pytaniem.

Czytelniczko, Czytelniku,

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca - 13 kwietnia udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub załóż konto już teraz aby czytać i słuchać artykułów z bieżącego numeru!

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!