Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Siddhowie, wschodni mistrzowie życia duchowego, uczą, że dzięki pranajamie – technikom kontrolowania ...
2019-03-22 10:00:00

Prana, czyli siła życiowa

ilustracja: materiały archiwalne
Prana, czyli siła życiowa
Prana, czyli siła życiowa

Siddhowie, wschodni mistrzowie życia duchowego, uczą, że dzięki pranajamie – technikom kontrolowania oddechu – można wpływać na ciało i umysł.

Czyta się 2 minuty

Jedyna czynność fizjologiczna, która jest zarazem rozmyślna i mimowolna, to oddech. Oddech możemy kontrolować świadomie za pomocą umysłu lub możemy pozwolić mu trwać niezależnie, jak to się dzieje w przypadku innych procesów fizjologicznych, takich jak trawienie, kontrolowanych przez ciało. Zatem oddech to istotny pomost między ciałem a umysłem, mogący wpływać na jedno i drugie.

Rytm oddechu odzwierciedla nasze stany emocjonalne i umysłowe. W chwilach gniewu oddech się rwie, w przystępie lęku natychmiast zamiera, blokuje się w momencie zaskoczenia, grzęźnie w chwilach smutku, uwalnia się w przypływie ulgi, jest powolny i miarowy w chwilach skupienia, staje się zmienny, gdy umysł jest podatny na ulotne myśli i emocje. Choć trudno bezpośrednio kontrolować umysł i emocje, możemy nad nimi zapanować pośrednio właśnie za pomocą oddechu. W wielu tradycjach medytacyjnych od dawna naucza się łagodnego skupienia na oddechu, aby pozbyć się dekoncentrujących myśli. W dzisiejszych czasach badania naukowe potwierdzają rolę ćwiczeń oddechowych w leczeniu hiperwentylacji i zaburzeń lękowych.

W ostateczności wszystkie żywe komórki zależą od zadowalającego funkcjonowania układu oddechowego zaspokajającego potrzeby pozyskiwania energii. Podstawową energię kryjącą się u podłoża wszelkich działań, nie tylko fizycznych, ale też mentalnych, siddhowie [czyli mistrzowie duchowi, którzy osiągnęli oświecenie – przyp. red.] nazwali prana, a więc subtelną siłą życiową. Pranę znajdujemy w powietrzu, które wdychamy, w ziemi, po której stąpamy, w wodzie, którą pijemy, w promieniach słońca.

Kanały, przez które przepływa bardziej fizjologiczna prana, zostały opisane przez siddhów zarówno w Indiach, jak i Chinach. W akupunkturze nazywają się meridianami, pierwotnie opracowanymi w Indiach jako varma w medycynie siddhów. Do dziś praktykują to lekarze siddha vaidya, zwłaszcza w regionie miasta Nagarkoil w stanie Tamilnadu. Stosują go także treserzy słoni w Indiach i Sri Lance.

Magazynowanie energii

Siddhowie wypracowali techniki powolnego, miarowego oddychania, aby zapobiec utracie energii i żyć dowolnie długo, służąc ludzkości. […] Niezwykłe moce przypisywane zaawansowanym siddhom w dużej mierze wynikają z ich wiedzy i inteligentnego wykorzystania tej zmagazynowanej energii. […]

Dostarczanie tlenu do komórek ciała i pozbywanie się nadmiaru dwutlenku węgla wynikającego z utleniania to główne funkcje oddychania. Oddech pomaga również w zneutralizowaniu temperatury ciała i eliminacji nadmiaru wody. Są dwa rodzaje oddychania: wewnętrzny i zewnętrzny. Proces oddychania, który zachodzi w płucach wraz z transportem tlenu z pęcherzyków płucnych do krwi, jest znany jako oddychanie zewnętrzne, a proces oddychania, który zachodzi w komórkach tkanek, znany jest jako oddychanie wewnętrzne. Teoria długowieczności siddhów dotyczy głównie oddychania wewnętrznego. Sekret długowieczności tkwi w technice przekazywania oddechu do poszczególnych kanałów i ośrodków.

 

źródło: Marshall Govindan Satchidananda, Babaji and the 18 Siddha Kriya Yoga Tradition

 

Data publikacji:

Marshall Govindan Satchidananda

Marshall Govindan (Satchidananda) praktykuje intensywnie kriya-jogę Babadźiego od 1969 r. Napisał bestsellerową książkę pt. „Babaji and the 18 Siddha Kriya Yoga Tradition”, wydaną dotąd w 16 językach. Rok później założył Babaji’s Kriya Yoga Ashram w St. Etienne de Bolton w Quebecu. W 2014 r. otrzymał Patanjali Award od International Yoga Federation/Yoga Alliance International, najstarszej i największej organizacji skupiającej nauczycieli jogi.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!