Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Czas ucieka – „Przekrój” czeka!

W zimowym „Przekroju” przenosimy się do Lewantu! Smakujemy libańskie jedzenie, podziwiamy Aleppo i zastanawiamy się nad Tel Awiwem. Poza tym sprawdzamy, co para noblistów z ekonomii Duflo i Banerjee mówią o światowym ubóstwie. Opisujemy Gaję i jej twórcę Jamesa Lovelocka. Naprawdę dużo piszemy też o tym, dlaczego warto się tulić (nie tylko w zimie). I do tego: niedźwiedzie – białe, brunatne i czarne, nabiał i warzywa, a także przyroda w plenerze i w muzeum.

Już jest nowy „Przekrój”!

196 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
Jesienno-zimową porą nie ma nic lepszego niż rozgrzewający napój na bazie ziół, który doda nam ...
2022-09-16 09:00:00
zdrowe życie

Na słotę napary

zdjęcie: Alice Pasqual/Unsplash
Na słotę napary
Na słotę napary

Jesienno-zimową porą nie ma nic lepszego niż rozgrzewający napój na bazie ziół, który doda nam energii albo ukoi wyczerpany infekcją organizm.

Czyta się 3 minuty

Katar, kaszel, a może po prostu jesienna chandra? Na infekcje i smutki polecamy ziołowe napary. Oto pięć superprostych przepisów na rozgrzewające napoje, które pomogą nam przetrwać sezon przeziębień.

Herbata jogina

Podstawę tego naparu stanowi pięć składników: kardamon (łagodzi dolegliwości górnych dróg oddechowych i wspomaga trawienie), cynamon (rozgrzewa i przyśpiesza metabolizm), imbir i goździki (wzmacniają odporność, zwalczają stany zapalne w organizmie) oraz czarny pieprz (wspiera proces samooczyszczenia organizmu). Poprawa krążenia gwarantowana. Herbatka wzmacnia, a także zwiększa witalność.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Na dwie szklanki napoju potrzebujemy po kilka ziarenek przypraw, parę plasterków imbiru oraz pół laski cynamonu. Wszystkie składniki gotujemy przez kilkanaście minut w 500 ml wody, a pod koniec możemy dodać pół łyżeczki czarnej lub czerwonej herbaty pu-erh. Napar najlepiej smakuje na ciepło, np. z mlekiem roślinnym i miodem.

Lemoniada na gorąco

Zimą do wody z sokiem z cytryny dodajemy zalane wrzątkiem zioła: świeży tymianek lub rozmaryn, miętę, ziarna kardamonu lub goździki. Gdy napój lekko ostygnie, warto go posłodzić miodem lipowym lub gryczanym. Pierwszy podziała rozgrzewająco i moczopędnie, a drugi doda lemoniadzie głębi i wytrawnego posmaku. Możemy też dosypać ziarenek pieprzu czy jałowca.

Cudowny majeranek

Bohaterem sezonu jesienno-zimowego jest – kojarzony zwykle z zupami – niepozorny majeranek. Zmniejsza on przekrwienie i obrzęk błony śluzowej nosa, ułatwia oddychanie oraz redukuje wodnisty katar towarzyszący początkom infekcji. Gdy nos zacznie nas pobolewać od zbyt częstego wycierania, wystarczy zmieszać rozdrobnione listki tej rośliny z odrobiną maści z witaminą A i posmarować otarte miejsce, by wnet odczuć ulgę.

Na przeziębienie i kaszel pomoże napar z dwóch łyżek zioła (może być suszone) przez kwadrans parzonych pod przykryciem. Podany w takiej formie majeranek nie jest zbyt smaczny, dlatego przyda nam się spora łyżka miodu. Wywar w czystej postaci można również stosować do płukania podrażnionego gardła.

Ale lipa!

Przeziębienie goni przeziębienie? Na to także jest sposób. Lipa ma właściwości napotne, pomaga pozbyć się gorączki, a zawarte w niej olejki eteryczne łagodzą infekcje górnych dróg oddechowych.Napar z kwiatów lipy działa też uspokajająco – i to zarówno na dorosłych, jak i na dzieci. Zawiera ponadto sporo witaminy PP, usprawniającej działanie mózgu, oraz flawonoidów, czyli związków o działaniu antynowotworowym.

By skorzystać z tych dobrodziejstw, wystarczy zalać dwie łyżki suszu 300 ml wrzątku, parzyć przez kilka minut i popijać w ciągu dnia. Herbatka powinna być dobrze odsączona, byśmy mogli skorzystać z leczniczych właściwości śluzu, który wydziela się z suszu podczas parzenia.

Na jesienne smutki…

…pomogą zioła suszone, długo parzone. Najgorętsza para sezonu to rumianek i melisa, niekoniecznie do spożywania razem. Nadadzą się także dziurawiec i szyszki chmielu. Ten pierwszy działa podobnie jak antydepresant – zawiera bowiem hipertynę. To charakterystyczny żółty barwnik, który w połączeniu ze słońcem może powodować trwałe przebarwienia na skórze. Na szczęście jesienią takie ryzyko jest minimalne i napary z dziurawca można popijać bez obaw. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie wolno stosować tego zioła w połączeniu z częścią leków, przede wszystkim psychoaktywnych, w tym psychotropowych.

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!