Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Czas równowagi!

W jesiennym „Przekroju” szukamy spokoju i pokoju. Zastanawiamy się, jak w przyszłości będzie wyglądać praca i jakie umiejętności już dziś warto pielęgnować. Poznajemy Indie i zachwycamy się polską jesienią. Do tego wielki temat – joga! Czym tak naprawdę jest, a z czym jest nieraz mylona? I jeszcze: odważnie o lęku, chmury i wiatry, pomarańcz w każdej odsłonie, rude lisy i kombucha.

Już jest nowy „Przekrój”!

220 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
Jak masowanie zimną wodą wpływa na nasze zdrowie pisze
2017-09-19 00:00:00
Morsowanie pod prysznicem

Nuda. I jeszcze do tego zimowy splin. Żeby przegonić jedno i drugie, niektórzy wchodzą pod prysznic. Koniecznie lodowaty. Bo zimna woda uwalnia w organizmie substancje wywołujące uczucie zadowolenia, zmniejszające stres i napięcia, rozluźniające i odprężające, a nawet łagodzące ból.

Niektórzy przygotowują się do sezonu morsowania, czyli kąpieli w zimnym morzu czy jeziorze, dzięki regularnym lodowatym prysznicom. Część morsów poleca takie zabiegi, inni uważają je za zwyczajnie uciążliwe (bo podobno niczego nie da się porównać ze strzałem endorfin po wskoczeniu do przerębli, jak zapewniają morsujący członkowie redakcji „Przekroju”).

Rozmyślne kierowanie strumienia zimnej wody przez dłuższy czas na rozmaite części ciała proponują jogini, zapewniając, że takie zabiegi pomagają zatrzymać młodość i witalność. Ich wskazania są szczegółowe: 10–15-minutowe kierowanie strumienia zimnej wody na miejsce tuż pod dolną wargą ma ożywiać umysł. Ale trzeba uważać, bo jeśli podniesiemy rękę i woda zacznie oblewać czoło, wprawimy się w niepowstrzymywalną senność. Masowanie zimną wodą górnej części ramienia ma dobrze działać na żołądek, nadgarstka – na wątrobę, a klatki piersiowej – na układ krwionośny. Po takim zimnym prysznicu zalecano rozmasowanie ciała (już na sucho, rękami), by je rozgrzać.

Zimnych kąpieli i pryszniców nie poleca się przy zaawansowanym nadciśnieniu tętniczym, chorobach serca, naczyń obwodowych i żylakach.
 

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!