Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Czytanie owocuje!

W letnim „Przekroju” nadzieja i ciekawość, szczęśliwe trafy i wielkie odkrycia. Ukraińska literatura i sztuka, a także antywojenny Bertrand Russell pod rękę z Josephem Hellerem. Uważne słuchanie i świadome śnienie. Dzikie pływanie i zbieranie jagód. Dbanie o rozwój, zdrowie i dobrostan. Prasłowianie, Aborygeni i uciekające ze Słońca fotony.

Kup letni „Przekrój”

Aż 220 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj z bezpłatną przesyłką. Sprawdź!

Przekrój
W ciepłych miesiącach zazwyczaj czujemy się lepiej niż zimą. Czy zatem potrzebujemy medytacji? ...
2022-06-02 20:29:00
zdrowe życie

Medytacje na wakacje

„Motyl”, Winslow Homer, 1872 r., Smithsonian/Rawpixel (domena publiczna)
Medytacje na wakacje
Medytacje na wakacje

W ciepłych miesiącach zazwyczaj czujemy się lepiej niż zimą. Czy zatem potrzebujemy medytacji? Jak najbardziej! Poniżej kilka rad, jak ją teraz praktykować.

Czyta się 3 minuty

Nareszcie przyszło lato! To idealna pora na odpoczynek, plażowanie czy grillowanie. Ale jeśli planujesz także wakacje od medytacji, to w żadnym wypadku tego nie rób! Porzucanie dobrych nawyków przeważnie nie kończy się najlepiej.

W trakcie medytacji powinieneś odczuwać całe spektrum emocji: od niepokoju do odprężenia, od radości po smutek. Dzięki temu będziesz mógł w pełni doświadczyć siebie – zarówno wtedy, gdy jest ci lekko na duszy, jak i wtedy, kiedy się z czymś zmagasz.

Wyjdź z domu

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Poszukaj cichego miejsca, w którym nikt ci nie przeszkodzi – może to być park, plaża albo podwórko – i po prostu medytuj. Nie przejmuj się, jeśli będziesz miał problemy z koncentracją. Rozkoszuj się świeżym powietrzem i ładną pogodą.

Ciesz się sobą!

Skoro już mowa o świeżym powietrzu, dzięki niemu możesz odświeżyć swoją medytację. Wsłuchaj się w siebie i skup się na nowych odczuciach. Jeśli ogarnia cię szczęście, skoncentruj się na tym, jak go doświadczasz w ciele i umyśle. Nie zastanawiaj się, dlaczego jesteś szczęśliwy, nie myśl – czuj.

Podobnie postępuj z innymi emocjami. Może po całym dniu pracy dopadło cię zmęczenie? Może martwisz się, bo wcale nie jesteś szczęśliwy? Może nagle musisz uporać się z czymś, z czym zwlekasz od roku? Cokolwiek się dzieje, pamiętaj, że nie chodzi o to, co się wydarzyło, tylko o to, co z tym zrobisz.

Spróbuj inaczej

Co dalej? Jeśli medytujesz już od jakiegoś czasu i opanowałeś różne techniki medytacji, sięgnij po takie, które nie wymagają pełnego skupienia. Latem możesz na chwilę odejść od podstaw, takich jak praca z samym oddechem. Może poświęcisz więcej czasu na praktykę otwartej świadomości albo miłującej dobroci? Chodzi o to, żeby nie walczyć z energią lata, ale ją dostrzec, poddać się jej, a może nawet wykorzystać, by osiągnąć większą odporność psychiczną, zyskać szczęście i dobre samopoczucie.

Szukaj uważności

Kiedy rozmawiasz z przyjaciółmi, biegasz albo stresujesz się, parkując samochód – bądź uważny, bądź tu i teraz. W każdej z tych sytuacji zachowuj się tak jak w trakcie medytacji: zwróć uwagę na to, co się dzieje, jakie myśli przychodzą ci do głowy; zauważ, że nie musisz wierzyć w każdą bzdurę, którą podpowiada ci mózg. Potraktuj wszystko z odrobiną humoru i współczucia wobec siebie.

W końcu na tym właśnie polega uważność. Miło jest osiągnąć spokój i skupienie podczas medytacji, ale jeszcze milej doświadczyć ich podczas zebrania w pracy. Wystarczy nie traktować medytacji jako przyjemnego sposobu na spędzanie wolnego czasu, tylko wyćwiczyć medytacyjny, uważny umysł niezależnie od okoliczności.

Nieważne, czy siedzisz na plaży, utknąłeś w korku, czy nerwowo przemierzasz ulice wielkiego miasta – nieustannie zwracaj uwagę na otaczające cię dźwięki i obrazy, na ciepło, na to, jak podnosi ci się ciś­nienie, jak twoja koszula powoli nasiąka potem. Na wszystko, co się dzieje oraz czego doświadczasz tu i teraz.

Oto prawdziwy tajemny składnik uważności. Najlepsze jest to, że doskonale komponuje się on z atmosferą wakacji. A zatem – długiego i uważnego lata!


Tłumaczyła Alicja Kitlasz

Pierwotnie tekst ukazał się w serwisie Tenpercent.com. Artykuł został skrócony przez redakcję „Przekroju”.

ilustracja: Marek Raczkowski
ilustracja: Marek Raczkowski

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!