pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

 

Halo, tu "Przekrój", Twoja lektura na jesienne dni, a w niej wszystko: od literatury po rozrywkę. Przesyłki na terenie Polski są (nadal!) darmowe, więc nie zwlekaj dłużej!

Kup numer jesienny

Jesienią działaj z głową. Jesienny numer kwartalnika możesz zamówić z dostawą do domu i w zestawie z zeszytem krzyżówek. Przesyłki na terenie Polski są (nadal!) darmowe.

Kup numer jesienny z krzyżówkami
Przekrój
Drzemkę jako sposób na zdrowe serce polecają lekarze. Podpowiadamy, ile pospać, żeby się wyspać. ...
2017-06-23 10:00:00

Kilka liczb dla zaspanych

Johann Liss „Nimfa i pasterz” (ca. 1625)/ zbiory Met Museum
Kilka liczb dla zaspanych
Kilka liczb dla zaspanych

„Większość z nas ewolucja zaprojektowała tak, byśmy spali nocą przez siedem, osiem godzin, a w środku dnia ucinali sobie krótką drzemkę” – pisze w książce „Potęga KIEDY" Michael Breus, psycholog kliniczny i chronobiolog. Drzemkę jako sposób na zdrowe serce polecają lekarze. Badania dr. Dimitriosa Trichopulosa, związanego z Harvard University i Ateńską Szkołą Medyczną, wykazały, że krótka drzemka w południe znacznie zmniejsza ryzyko śmiertelnego ataku serca, zwłaszcza u mężczyzn. Uczestnikami badania były głównie osoby powyżej 50. roku życia. U tych, które ucinały sobie półgodzinne drzemki przynajmniej trzy razy w tygodniu, ryzyko zgonu z powodu zawału lub innych chorób serca było o 37% niższe niż w przypadku badanych niepozwalających sobie na drzemki. 

Jak długo spać w ciągu dnia?

10–20 min – pobudza i dodaje energii (jeśli nie chcemy zasnąć mocniej i na dłużej, najlepiej drzemać w pozycji siedzącej);

30 min – zanim odczujemy błogosławione skutki półgodzinnej drzemki (w postaci odświeżenia i powrotu sił witalnych), możemy najpierw przez pół godziny czuć się trochę tak, jak mielibyśmy kaca;

60–90 min – tak długa drzemka poprawia zdolność zapamiętywania nowych informacji („To tak, jakby skrzynka odbiorcza w hipokampie była pełna. Dopóki nie prześpisz się i nie wyczyścisz jej w ten sposób z faktów, jak z e-maili, nie dostaniesz nowych wiadomości. Będą się odbijać, póki dzięki spaniu nie przesuniesz ich do innego folderu” – tłumaczy dr Matthew Walker z University of California w Berkeley), ale możemy się spodziewać jej przykrych konsekwencji w postaci ogólnego rozbicia.

Piątka dla PRZEKROJU? A może dziesiątka? Wspierając Fundację PRZEKRÓJ, wspierasz rzetelność, humor i czar.

* Pola wymagane

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!