Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Czytanie owocuje!

W letnim „Przekroju” nadzieja i ciekawość, szczęśliwe trafy i wielkie odkrycia. Ukraińska literatura i sztuka, a także antywojenny Bertrand Russell pod rękę z Josephem Hellerem. Uważne słuchanie i świadome śnienie. Dzikie pływanie i zbieranie jagód. Dbanie o rozwój, zdrowie i dobrostan. Prasłowianie, Aborygeni i uciekające ze Słońca fotony.

Kup letni „Przekrój”

Aż 220 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj z bezpłatną przesyłką. Sprawdź!

Przekrój
Na wiosnę polecamy listki pokrzywy i gwiazdnicy, kwiaty mniszka lekarskiego, ziele krwawnika oraz – ...
2022-03-18 09:00:00
zdrowe życie

Graj w zielone

zdjęcie: Matthew Feeneyi/Unsplash
Graj w zielone

Zdrowie, witalność, energia – wszystko to jest w roślinach. Naszemu zdrowiu w sezonie wiosennym i letnim służyć mogą nawet pospolite chwasty, zwłaszcza te zielone.

Czyta się 2 minuty

Pokrzywa

Śpieszmy się kochać pokrzywę, tak szybko zakwita – a po okresie kwitnienia nie jest już dla nas interesująca. Najzdrowsze i najsmaczniejsze są młode, delikatne listki. Zrywajmy te najbliżej szczytu rośliny – nie więcej niż 4–5 z każdej łodygi. Surowe dodaje się do sałatek, przecierów, świeżo wyciskanych soków i smoothie. Można z pokrzywy zrobić pyszną zupę. Albo też listki ususzyć i traktować jako przyprawę do różnych potraw. Pokrzywa – nazywana „zielonym złotem” lub „zieloną krwią” – ma silne działanie oczyszczające, zapobiega obrzękom, wzmacnia paznokcie i włosy.

Pokrzywa zwyczajna, zdjęcie: Zbigniew Niepokój/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Pokrzywa zwyczajna, zdjęcie: Zbigniew Niepokój/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Gwiazdnica

Ta niepozorna roślinka towarzyszy nam właściwie przez cały rok, ale najzdrowsza jest wiosną. W sklepach zielarskich można dostać susz, z którego przygotowuje się napary, zachęcamy jednak do spróbowania surowych, świeżych listków. Gwiazdnica reguluje pracę nerek i wątroby, łagodzi dolegliwości reumatyczne, zawiera witaminy E, A, B1, B2, sole mineralne oraz kwasy. Warto zebrać kilka garści liści i dorzucić je do zupy lub sałatki. Ich smak świetnie komponuje się z daniami na bazie jajek.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Kwitnąca gwiazdnica, zdjęcie: Agnieszka Kwiecień, Nova/Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
Kwitnąca gwiazdnica, zdjęcie: Agnieszka Kwiecień, Nova/Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Mniszek lekarski

Z jego kwiatów można przygotować domowy syrop, który pomoże leczyć infekcje górnych dróg oddechowych, jest przy tym jednak trochę pracy. Z walorów zdrowotnych mniszka mogą skorzystać także osoby niezainteresowane wysiłkiem. Jego młode listki uzupełnią każdą obiadową surówkę. Mniszek jest rośliną moczopędną, żółciotwórczą i naturalnym sprzymierzeńcem cukrzyków. W jego pospolitych listkach znajdziemy bogactwo składników: witaminę C, kwas foliowy, żelazo.

Mniszek lekarski, zdjęcie: hedera.baltica/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Mniszek lekarski, zdjęcie: hedera.baltica/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Krwawnik

Co prawda w nazwie ma słowo: pospolity, ale jego właściwości prozdrowotne zupełnie pospolite nie są. Ziele krwawnika zbiera się w porze kwitnienia, czyli od późnej wiosny do wczesnej jesieni. Do celów leczniczych najlepsza jest dzika odmiana, ros­nąca na łąkach czy w rowach. Napar z krwawnika poleca się na bóle migrenowe, niestrawność i stany zapalne układu moczowego. Stosowany od zewnątrz działa odkażająco na skórę i śluzówkę.

Krwawnik pospolity, zdjęcie: Agnieszka Kwiecień, Nova/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Krwawnik pospolity, zdjęcie: Agnieszka Kwiecień, Nova/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Szczaw polny

Na poszukiwania tej bogatej w witaminę C rośliny wyruszamy w maju i czerwcu. Zupa szczawiowa zapobiega anemii, koi dolegliwości układu trawiennego i wspomaga jego pracę, a także podnosi odporność organizmu (powinny go jednak unikać osoby z kamicą nerkową). Szczaw można spożywać w każdej postaci: na surowo, w zupach i w naparach. Poleca się go również do użytku zewnętrznego – jego liście przynoszą ulgę przy stłuczeniach i opuch­liznach; okażą się też pomocne, jeśli dokuczają nam obrzęki.

Szczaw polny, zdjęcie: The NYSIPM/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Szczaw polny, zdjęcie: The NYSIPM/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Podziel się tym tekstem ze znajomymi z zagranicy lub przeczytaj go po angielsku na naszej anglojęzycznej stronie Przekroj.pl/en!

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!