Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” – poznaj nasze czułe struny!

Ta jesień jest pełna czułości! A już na pewno jest jej pełen jesienny „Przekrój”. W nowym numerze piszemy o tym, jak czułością zmieniać świat, a także o: mądrej edukacji, hologramach, grzybach (też tych, wiadomo których), dojrzałości i Inkach. Zastanawiamy się, czym jest prawda i jak opisać piękno. 196 stron do czytania przez trzy miesiące!

Kup numer na jesień

Jesienny „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie. Sprawdź!

Przekrój
Połóż się i spokojnie oddychaj, a reszta zrobi się sama. Krótka sesja na macie najeżonej kolcami ...
2021-09-17 09:00:00
zdrowe życie
A to mata!

Połóż się i spokojnie oddychaj, a reszta zrobi się sama. Krótka sesja na macie najeżonej kilkoma tysiącami plastikowych kolców pomoże Ci poczuć się lepiej.

Czyta się 3 minuty
Posłuchaj wersji audio tego artykułu

Mata do akupresury nie ma nic wspólnego z deską fakira czy z hinduskim umartwianiem ciała, chociaż rzeczywiście na pierwszy rzut oka może się tak niektórym kojarzyć. Wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej i służy relaksowi, regeneracji oraz łagodzeniu bólu, np. głowy czy pleców. Skądinąd samo leżenie na kolcach na początku też może boleć: wrażliwcy twierdzą, że nawet bardzo, natomiast ci o grubszej skórze – że da się wytrzymać. Jednym i drugim fizjo­terapeuci polecają stopniowe zaprzyjaźnianie się ze sprzętem. Najlepiej zacząć od kilkunastu sekund leżenia i z każdą kolejną próbą wydłużać sesję akupresury – do 10–20 albo (choć to już propozycja dla najbardziej wytrzymałych) do 50 minut. Zanim ciało przyzwyczai się do nowych doznań, można odrobinę łagodzić nacisk, np. zamiast na podłodze kłaść matę na łóżku, a oprócz samej bielizny mieć też na sobie lekkie ubranie.

Akupresurę jako metodę wzmacniania ciała praktykowano już 7 tys. lat temu. Tak samo jak akupunktura pobudza okreś­lone punkty w ciele, ale w przeciwieństwie do niej nie łączy się z przekłuwaniem skóry. U podstaw obu metod terapii leży przekonanie, że przez nasze ciało przepływa energia życiowa (qi), a przyczyną odczuwanego bólu, napięcia czy stresu może być zablokowanie meridianów, czyli kanałów, którymi się ona przemieszcza. Nacisk na odpowiednie punkty spustowe pozwala usunąć blokadę i umożliwia dalszy swobodny przepływ qi. Z kolei przedstawiciele medycyny zachodniej wolą tłumaczyć, że uciskanie ciała, tak jak każdy inny masaż, rozgrzewa i rozluźnia mięśnie, stymuluje zakończenia nerwowe w skórze, a także pobudza układ limfatyczny, tym samym zwiększając naszą odporność.

Mata do akupresury działa na podobnej zasadzie co inne polecane przez fizjo­terapeutów akcesoria do automasażu, np. wałki powięziowe czy piłeczki rehabilitacyjne, ale jej oddziaływanie jest mniej ukierunkowane i obejmuje większą powierzchnię ciała. Tym też różni się od sesji akupresury (czy refleksologii w przypadku masażu stóp) w gabinecie terapeuty.

Zamów prenumeratę cyfrową

Z ostatniej chwili!

U nas masz trzy bezpłatne artykuły do przeczytania w tym miesiącu. To pierwszy z nich. Może jednak już teraz warto zastanowić się nad naszą niedrogą prenumeratą cyfrową, by mieć pewność, że żaden limit Cię nie zaskoczy?

Jak leżymy? Tak jak chcemy. Można położyć się płasko na plecach albo na boku, można na chwilę przekręcić się na brzuch. Albo jeszcze inaczej: ułożyć matę na średnio twardej poduszce i zrobić sobie automasaż głowy, karku i barków. Ci, którzy go stosują, twierdzą, że nie ma szybszego i skuteczniejszego sposobu na odprężenie po całym dniu, a także na ból głowy, również ten migrenowy. Kto ma ochotę, może też po prostu stanąć na macie obiema nogami i przez kilka minut na przemian lekko wspinać się na palcach, stawać raz na wewnętrznej, raz na zewnętrznej krawędzi stóp. Żeby mieć lepszą kontrolę nad naciskiem kolców na podeszwę stopy, możesz wykonywać taki masaż, siedząc na krześle albo stojąc przy nim i opierając się o niego rękami.

Jedni zachwalają matę, bo nie dość, że uwalnia ich ciało od bólu i napięcia, to jeszcze pomaga nie zasnąć podczas medytacji. Drudzy wprost przeciwnie – najbardziej cenią sobie w niej to, że już po 5 minutach leżenia na kolcach są tak zrelaksowani, że zapadają w miłą drzemkę.

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!