pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Wybór zdjęć Tadeusza Sumińskiego, m.in. z jego zagranicznych podróży do Mongolii czy Maroka, można ...
2019-04-26 23:59:00

Wystawa „Z notatnika fotografa”

Tadeusz Sumiński, Bananowce w Malabo (Gwinea Równikowa), 1962 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe
Wystawa „Z notatnika fotografa”
Wystawa „Z notatnika fotografa”

Wybór zdjęć Tadeusza Sumińskiego, m.in. z jego zagranicznych podróży do Mongolii czy Maroka, można oglądać do połowy maja w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii. Prezentowane fotografie są ważnym ogniwem między wczesną fotografią uliczną a późniejszą pracą pejzażową. Wystawa odbywa się w 10. rocznicę śmierci fotografa.

Czyta się 1 minutę

Wystawa Tadeusza Sumińskiego Z notatnika fotografa jest subiektywną selekcją zapisków fotograficznych z podróży. Najstarsze prace pochodzą z wyjazdów do Włoch i Hiszpanii w 1957 r., kiedy autor zaczynał pracę fotografa i został przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików. W 1961 r. Sumiński rozpoczął intensywną pracę jako etatowy reporter miesięcznika „Polska” w krajach Afryki i Azji.

Tadeusz Suminński, Rzym, 1957 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe
Tadeusz Suminński, Rzym, 1957 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe

Realizował różnorodne zadania fotograficzne, w których dominowała fotografia przemysłowa. W związku z zatrudnieniem w miesięczniku w 1962 r. odbył podróż do Gwinei, Nigerii i Maroka; później pojechał także do Mongolii (1966), gdzie powstało kilka jego ulubionych zdjęć, które umieszczał stale w swoim portfolio. Efektem podróży do Grecji był z kolei album poświęcony budynkom Akropolu, ilustrowany wspólnie z Edwardem Hartwigiem. Najpóźniejsze z eksponowanych zdjęć pochodzą już z połowy lat 70., kiedy Sumiński działał jako niezależny fotograf specjalizujący się w tematyce krajobrazowej.

Tadeusz Sumiński, Góry Changajskie, Mongolia, 1966 r.  © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe
Tadeusz Sumiński, Góry Changajskie, Mongolia, 1966 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe

Migawkowe fotografie z podróży sytuują się pomiędzy aspektem prywatnym a publicznym – zdjęciami wykonywanymi „dla siebie” i na zlecenie. Autor skupia się na nieznaczących detalach, koncentruje się na rytmach, czasem na pięknych widokach. Wszystkie prace charakteryzuje dążenie do perfekcji, zarówno w kompozycji, jak i w technice. Oryginalne, autorskie odbitki zachwycają głębią czerni i jakością wykonania. Zdjęcia Sumińskiego pokazywane na wystawie to ważne ogniwo między wczesną fotografią uliczną a późniejszą pracą pejzażową. Łączą lekkość tej pierwszej z precyzją kadru będącą znakiem rozpoznawczym późniejszej twórczości autora.

Tadeusz Sumiński, Piazza Venezia, Rzym, 1957 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe
Tadeusz Sumiński, Piazza Venezia, Rzym, 1957 r. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe

Wystawa czynna do 17 maja 2019

Galeria Fundacji Archeologia Fotografii, ul. Chłodna 20, Warszawa
kuratorka Anna Hornik
współpraca Ewa Jadacka

https://www.facebook.com/events/640269556423749/

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Opracowanie archiwum Tadeusza Sumińskiego dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tadeusz Sumiński, Bez tytułu, początek lat 60. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe
Tadeusz Sumiński, Bez tytułu, początek lat 60. © Tad Boniecki/Fundacja Archeologia Fotografii/materiały prasowe

 

 

Data publikacji: