pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

 

Kup sobie letni spokój. Bez wychodzenia z domu i bez kosztów przesyłki na terenie całej Polski.

Kup numer letni

Numer letni (3/2020) dostępny jest także w pakiecie z numerem wiosennym (2/2020) za dodatkową złotówkę, bez dodatkowych kosztów wysyłki na terenie Polski.

Kup numer letni i wiosenny
Przekrój
W jej muzyce jest dziś, co prawda, więcej spokoju, namysłu, wyrafinowania, ale za nowymi metodami ...
2019-02-21 23:54:00
muzyka

Siła spokoju

zdjęcie: materiały prasowe
Siła spokoju
Siła spokoju

W jej muzyce jest dziś, co prawda, więcej spokoju, namysłu, wyrafinowania, ale za nowymi metodami stoi ten sam cel – trochę lepszy świat. Już dziś w warszawskim klubie Niebo wystąpi Neneh Cherry. 

Pierwszy utwór, w którym mogliśmy usłyszeć Neneh Cherry, nosił tytuł Stop the War. Wokalistka nawoływała w nim do zakończenia wojny o Falklandy. Co prawda pierwszy solowy album Cherry ukazał się dopiero siedem lat później, ale wciąż z trudem przychodzi mi uwierzyć, że szwedzka artystka jest już z nami od czterech dekad. Zaskoczenie to jest o tyle uzasadnione, że w drugiej połowie lat 90. wokalistka przepadła jak kamień w wodę, by powrócić kilkanaście lat później. Od tego momentu Cherry nagrała płytę z jazzową grupą The Thing oraz dwa albumy solowe, z których ostatni – Broken Politics ukazał się jesienią ubiegłego roku. Szczęśliwie Szwedka nie stara się za ich pośrednictwem udawać, że czas i muzyka stanęły w miejscu. Nawet jeśli w jej piosenkach słychać starą miłość do trip hopu (śpiewała na debiucie Massive Attack oraz z Youssou N'Dourem w hitowym 7 Seconds), to dzięki współpracy z Four Tetem brzmią one bardzo współcześnie.

Do Warszawy wokalistka przyjedzie promować wspomnianą już płytę Broken Politics – elegancką, wysmakowaną, ale udowadniającą też, że nie wszystko w jej twórczości uległo zmianie. Cherry pozostaje artystką społecznie zaangażowaną – śpiewa więc o kryzysie migracyjnym, przemocy, nierównościach, a nade wszystko o podmiotowości każdego z nas. Jej pełne poetyckich metafor i wychuchanych dźwięków (harfa, saksofon, wibrafon) utwory należą tym samym do najbardziej eleganckich protest songów na świecie.

 

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.