Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Będzie wrzało w bydgoskim klubie Mózg. Od 9 do 12 października odbędą się tam performance’y, ...
2019-10-07 23:59:00

15th Mózg Festival: Bydgoszcz

Zoe Mc Pherson; źródło mat. prasowe
15th Mózg Festival: Bydgoszcz
15th Mózg Festival: Bydgoszcz

Rok 2019 jest szczególną datą, jeśli spojrzeć na historię bydgoskiego klubu Mózg – właśnie mija 25 lat od jego powstania. Z tym miejscem nierozerwalnie łączy się Mózg Festival, świętujący swoje 15-lecie.

Dyrektor festiwalu Sławek Janicki przyzwyczaił nas do dzielenia Mózg Festival na dwa miasta: Bydgoszcz i Warszawę. Co nie znaczy, że dochodzi tu do estetycznej schizmy. „Uważamy, że sztuka, w szczególności współczesna, jest narzędziem do uruchamiania ukrytych wewnątrz mózgu możliwości rozumienia tego, co nas otacza. Innymi słowy, wychodzimy z założenia, że sztuka nie jest celem samym w sobie, a jest narzędziem do osiągania pewnych celów i jako taka pełni ważną funkcję społeczną” – tłumaczy Janicki.

Mózgową filozofię wyraża hasło: „Sztuka jako droga do rozumienia”. Więc zastanówmy się nad tymi słowami, analizując program festiwalu, który rozpocznie się 9 października dwoma filmami dokumentalnymi: Botero (reż. Don Millar, 2018) i Cursed Days (reż. Artem Iurchenko, 2018). Pierwszy z nich jest hołdem złożonym utalentowanemu kolumbijskiemu malarzowi i rzeźbiarzowi, ale jednocześnie samej pracy, która pozwala osiągnąć mu wymarzony cel. W Cursed Days tłem są zamieszki w Kijowie, gdzie tymczasem niedaleko Majdanu, w cichej pracowni, trwają dyskusje o sztuce. Czy artysta może zupełnie odciąć się od polityki?

Zoe Mc Pherson; źródło mat. prasowe
Zoe Mc Pherson; źródło mat. prasowe

Festiwal nabierze rozpędu 10 października, szczególnie podczas wieczornych koncertów. W pierwszej kolejności mamy otwarcie wystawy Ryszarda Waśki (artysty multimedialnego, kuratora, animatora życia artystycznego i pedagoga z Łodzi), performance teatralno-muzyczny na dwa głosy, aktora i muzykę, autorstwa Grzegorza Woźniaka i Tomasza Rodowicza, pt. Adalen – dotyk nocy oraz Witamy w globalnym performansie! przygotowany przez Piotra Wyrzykowskiego i Echo Ho. W ostatnim performansie publiczność będzie mogła dołączyć do innych performerów i współtworzyć niepowtarzalne społeczne wydarzenie.

Mats Gusstafson; źródło mat. prasowe
Mats Gusstafson; źródło mat. prasowe

Muzyczną część tego dnia festiwalu otworzy koncert bydgoskiej grupy Godot łączącej songwriterskie melodie z eksperymentalnymi środkami wyrazu. Na zamknięcie występ niezwykłej belgijskiej artystki interdyscyplinarnej Zoë McPherson. Jej sety didżejskie to dzikie poszukiwania wokół nagrań terenowych, elektroniki i mocnej tkanki perkusyjnej tętniącej muzyką klubową.

Na kolejny dzień festiwalu, 11 października, zaplanowano dwa performance’y i trzy koncerty. Pierwszy performance przedstawi bydgoszczanin Wojciech Kowalczyk, wypowiadający się w swojej twórczości przede wszystkim poprzez tę formę i jej postacie, a także za pomocą instalacji artystycznych, obiektów i sztuki wideo. Nie można ominąć performance’u czeskiej artystki Lenki Klodovej – eklektycznej rzeźbiarki, skupiającej się w pracy na wizualnej reprezentacji ludzkich związków oraz relacjach pomiędzy sztuką, ludzkim (zwłaszcza kobiecym) doświadczeniem seksualnym i pornografią. Tuż po niej na scenę wyjdzie eksperymentalny duet RDZA (Jarosław Majewski – kontrabas, Jacek Buhl – perkusja) rozszerzony o analogowe wizualizacje Basi Żach. Niebawem ukaże się pierwszy album RDZY. Następnie Mózgiem zawładnie szwedzki saksofonista Mats Gustafsson – improwizator, kompozytor, członek wielu cenionych zespołów (m.in. The Thing, Fire!, Fire! Orchestra, Luft), jedna z najważniejszych postaci światowego free jazzu. Po Gustafssonie pojawi się duet LXMP tworzony przez niezwykłych muzyków, czyli pianistę Piotra Zabrodzkiego (Baaba, Polonka) i perkusistę Macio Morettiego (Mitch & Mitch, Baaba, ParisTetris, Mołr Drammaz, Alte Zachen).

Ostatniego dnia, 12 października, dużo będzie się działo w obszarze performance’u – wystąpią Czech Jiří Surůvka, Ukrainka Natalia Lisowa, Ryszard Waśko i brytyjska artystka AJA oscylująca między muzyką noise, techno a ekstremalnym performance’em. Na pewno kolejnym mocnym doświadczeniem – zaraz po AJA – będzie set bristolskiego eksperymentatora Dylana Malletta aka Silver Waves, który lubi mocno poruszyć ludzką percepcję oryginalnym gestem, wytrącając przy tym z przyzwyczajeń muzyką taneczną, którą dekonstruuje do granic możliwości. Warto się o tym wszystkim przekonać na własne oczy i uszy!

 

15th Mózg Festival, 9–12 października 2019 r., Bydgoszcz  

 

 

Data publikacji:

Łukasz Komła

Urodził się i wychował na Podlasiu. Od siedmiu lat dzieli się tym, co go cieszy w muzyce na łamach serwisu „Nowamuzyka.pl”. O polskiej muzyce pisze też do „Gazety Magnetofonowej”, a od czasu do czasu na swoim blogu „Płyty (nie)słuchane”. Wcześniej szlify zdobywał w pismach „LAIF”, „M/I Kwartalnik Muzyczny”, „Dwutygodnik” oraz serwis „Polyphonia”.