Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Wybieracie się na OFF Festival? Koniecznie odwiedźcie Kawiarnię Literacką, gdzie "Przekrój" organizuje ...
2019-07-29 23:44:00
Piątka z parytetem
Piątka z parytetem

Szybko lub ciężko, melodyjnie bądź awangardowo, ale zawsze na poziomie. Przedstawiamy pięć rekomendacji na OFF Festival.

Czyta się 3 minuty

Wybrać zaledwie pięć koncertów spośród tegorocznego programu OFF-a to wyzwanie. Nie tylko dlatego, że w Katowicach wystąpi ponad 60 artystów, z których większość jest godna uwagi. Problem stanowi również gatunkowa rozpiętość line-upu. Bo jak na jednej skali umieścić, dajmy na to, Shabakę Hutchingsa – jedną z najważniejszych postaci nowej fali brytyjskiego jazzu i weteranów doom metalu z Electric Wizard? Jedynym sensownym wyjściem wydają się gatunkowe parytety. Bez nich wyszłoby bowiem na jaw, że w głębi duszy jestem sentymentalnym metalem. A tego wolałbym uniknąć.

Daughters

Daughters; zdjęcie: materiały promocyjne
Daughters; zdjęcie: materiały promocyjne

Trudno uniknąć posądzenia o metalowe sympatie, kiedy OFF Festival jeszcze nigdy nie był tak mocny na odcinku muzyki ciężkiej. Jasne, Dolina Trzech Stawów gościła już Meshuggah, Converge czy Dillinger Escape Plan, ale takiego natężenia decybeli jeszcze w Katowicach nie było: Electric Wizard, OM, The Body i wreszcie Daughters – autorzy jednej z moich ulubionych płyt 2018 roku. Zespół z Rhode Island, który przez lata sprawnie rozwijał dziedzictwo noise rockowców pokroju The Jesus Lizard, wpuścił do swojej muzyki więcej dysonansów, industrialnego ciężaru i awangardowych rozwiązań, nie tracąc przy tym dawnej przebojowości. Choć jest to przebojowość, dodajmy, wywracającego stoliki w knajpie napranego furiata.

slowthai

slowthai; zdjęcie: materiały promocyjne
slowthai; zdjęcie: materiały promocyjne

Do Katowic zjeżdża w tym roku szczególnie mocna brytyjska reprezentacja. Możemy się więc spodziewać wypowiedzi pod adresem premiera Johnsona, przy których komentarze punkowców o Margaret Thatcher będą jawiły się jako dyskretne napomnienia. Szczególnie wiele – nie tylko w temacie politycznej publicystyki – spodziewam się po występie slowthaia, autora świetnego Nothing Great About Britain. Bezpośrednie, ale też inteligentne teksty wschodzącej gwiazdy grime’u powinny przypaść do gustu fanom zarówno Skepty, jak i Sleaford Mods.

Bamba Pana & Makaveli

Bamba Pana & Makaveli; zdjęcie: materiały promocyjne
Bamba Pana & Makaveli; zdjęcie: materiały promocyjne

Były już Chicago i Detroit, były Berlin i Londyn – obecnie serce muzyki klubowej bije w Kampali i Dar es Salaam. Bije jak szalone. Wszystko za sprawą singeli – obłędnie szybkiej (sięgającej ponad 200 bpm), klubowej wariacji na temat muzyki wschodnioafrykańskiej, która z Ugandy i Tanzanii wyruszyła na podbój świata. Jedną z największych gwiazd ugandyjskiej wytwórni Nyege Nyege Tapes jest producent Bamba Pana, który w Katowicach wystąpi z raperem Makavelim. Ich euforyczna, nabuzowana energią twórczość może rodzić odległe skojarzenia z footworkiem czy happy hardcore’em, co nie zmienia faktu, że brzmi inaczej niż cokolwiek słyszeliście.

Polmuz

Polmuz; zdjęcie: materiały promocyjne
Polmuz; zdjęcie: materiały promocyjne

Zastanawiając się nad rekomendacją z kręgu jazzu i muzyki improwizowanej, postawiłem ostatecznie na zespół najtrudniejszy do przyszpilenia. Punktem wyjścia dla muzyki kwartetu dowodzonego przez saksofonistę Michała Fetlera są stuletnie nagrania wielkopolskiej muzyki tradycyjnej. Sposób, w jaki traktuje je Polmuz, daleki jest jednak od tradycyjnego. Wychodząc ponad prostą dekonstrukcję lub improwizację na podstawie ludowych tematów, zespół powołuje do życia nowy organizm. A że grupę współtworzą m.in. awangardowy kompozytor Rafał Zapała oraz grający jazz i muzykę tradycyjną Ksawery Wójciński, stwór ten ani na moment nie przestaje zaskakiwać.

Stereolab

Stereolab; zdjęcie: materiały promocyjne
Stereolab; zdjęcie: materiały promocyjne

Choć paradoksalne, określenie avant pop chyba najlepiej oddaje charakter twórczości Stereolab. Piosenek, które od 30 lat wymykają się krytykom przyklejającym im kolejne etykietki: post rock, kraut pop, space pop, lounge. Zespół Lætitii Sadier i Tima Gane’a nieustannie poszerza granice popu, nie porzucając przy tym jego DNA. To wciąż rozkosznie melodyjne, dostojnie przebojowe i porywająco zaśpiewane piosenki. Co prawda, w czasie trwania tego koncertu będę opowiadał o swojej nowojorskiej książce w Kawiarni Literackiej, ale jasne – idźcie! Przegrać ze Stereolab to żaden wstyd.

 


 

W ramach OFF Festivalu „Przekrój” będzie gościem Kawiarni Literackiej, w której organizujemy aż cztery wydarzenia. Są to: koncert Klubu Komediowego feat. Radek Łukasiewicz, Słuchowisko Grzegorza Uzdańskiego, Klub Komediowy z letnim „Przekrojem” oraz spotkanie „Po co robi się pismo?” z Ewą Pawlik, Marcinem Orlińskim, Markiem Raczkowskim i Grzegorzem Uzdańskim. 


OFF Festival odbędzie się w dniach 2-4 sierpnia w Dolinie Trzech Stawów w Katowicach.

 

Data publikacji:

Jan Błaszczak

Rocznik 1987. Na co dzień pracownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współpracuje z „Przekrojem” i „Tygodnikiem Powszechnym”. Autor książki „The Dom. Nowojorska bohema na polskim Lower East Side”, która ukazała się w 2018 r. w serii amerykańskiej Wydawnictwa Czarne. Publikował również na łamach m.in. „Polityki”, „Machiny”, „Wprost” i „Gazety Magnetofonowej”, a jako reporter współpracował z Programem II Polskiego Radia.