Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Szanowni Czytelnicy!

Serdecznie polecamy zapisanie się do naszego newslettera. W środku, nie zawsze regularnie, jeszcze więcej „Przekroju” i unikatowe treści, których nie znajdziecie nigdzie indziej!

Z poważaniem,
Redakcja
Czytaj
 Morderstwo 24 klatki na sekundę

Morderstwo 24 klatki na sekundę

opinie / Recenzja
Tytuł filmu Alexandra O. Philippe’a odnosi się do 78 ustawień kamery i 52 cięć montażowych, jakie złożyły się na słynną hitchcockowską scenę pod prysznicem – dokument „78/52” recenzuje Jakub Popielecki

Czytaj
Chorzy na życie

Chorzy na życie

opinie / Recenzja
Mówi się, że zima usprawiedliwia depresję, która jest skutkiem ubocznym umierania. Aby jednak jakiekolwiek zjawisko móc usprawiedliwiać, należy się z nim pierwej zapoznać, bez względu na medium, jakie do tego celu wybierzemy. Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Nie ma o czym gadać

Nie ma o czym gadać

opinie / Recenzja
Parafrazując tytuł debiutanckiego albumu Małpy, najnowszy album duetu Rasmentalism to „Kilka numerów o niczym”. Ocenia Jan Błaszczak
Reklama
Czytaj
Dwa kosmosy nad Hudson

Dwa kosmosy nad Hudson

opinie / Recenzja
Trudno o bardziej egzotyczną parę epistolograficzną w polskiej literaturze. Mrożek i Tyrmand – dwa różne temperamenty, dwa kosmosy, które spotkały się w emigracyjnym losie, i przyjaźń, która ciągle zadziwiała. Nawet ich samych – pisze Damian Piwowarczyk

Czytaj
Życie seksualne Greków
Destroix

Życie seksualne Greków

opinie / Recenzja
Garbaczewski się ogarnął. Zrobił PRZEDSTAWIENIE, teatr z rękami i nogami – „Ucztę” z Nowego Teatru w Warszawie recenzuje Maciej Stroiński

Czytaj
Podsmażanie mózgu na temperze jajowej

Podsmażanie mózgu na temperze jajowej
Tuzin potwornych obrazów Marka Sobczyka

opinie / Recenzja
A co jeśli namalujemy raz jeszcze „Panny z Awinionu”, ale poddamy je ciśnieniu grekokatolickiej symboliki? Albo jeżeli zaczniemy oddziaływać na cytat z Wróblewskiego wizerunkiem japońskiego duszka menstruacyjnego? Albo będziemy temperą jajową malować facebookowe screenshoty i twitterowe posty? O wystawie „230x180” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Bóg kryje się w szczegółach

Bóg kryje się w szczegółach

opinie / Recenzja
Książkę Jana Gondowicza recenzuje Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Płynny kształt kina

Płynny kształt kina

opinie / Recenzja
Zamiast ponurej ballady o niemożliwości ucieczki w świat fantazji zainscenizował regularne love story, w którym fantazja manifestuje się jako cudowne porozumienie ponad podziałami. W efekcie owa „mała syrenka à rebours” to film równie paradoksalny co lista jego inspiracji. O filmie „Kształt wody” Guillerma del Toro pisze Jakub Popielecki

Czytaj
Muzyka korzeni wraca do korzeni

Muzyka korzeni wraca do korzeni

opinie / Recenzja
Wyobrażam sobie, że są słuchacze, którzy woleliby, aby zespół zachował więcej z surowości i dzikości, ale nawet oni powinni docenić kunszt „Re:akcji mazowieckiej”. O nowym albumie Kapeli ze Wsi Warszawa Jan Błaszczak
Czytaj
Dzień, w którym zostaliśmy sami

Dzień, w którym zostaliśmy sami

opinie / Recenzja
Islandia to mały kraj. Nie dość jednak mały, by nie mogła go dotknąć wielka nienawiść. W „Wyspie” Sigríður Hagalín Björnsdóttir pożegnanie z kulturą i moralnością następuje zdumiewająco szybko, ład symboliczny okazuje się kruchy. W każdym zakątku mieszkają odtąd strach i walka. Pisze Paulina Wilk
Czytaj
Powolne dziadzienie arcydzieł
Destroix

Powolne dziadzienie arcydzieł

opinie / Recenzja
To, że „Anioły” Warlikowskiego są boskim spektaklem, że są arcydziełem, hitem i szczytowaniem polskiego teatru – to na pewno wiecie. Ale może nikt Wam nie powiedział, że są tym wszystkim, jeśli mamy teraz 2010 – o słynnych, do dziś granych „Aniołach w Ameryce” pisze Maciej Stroiński

Czytaj
Bliskie spotkanie trzeciego stopnia

Bliskie spotkanie trzeciego stopnia

opinie / Recenzja
Tytuł poświęconego Stevenowi Spielbergowi dokumentu w reżyserii Susan Lacy mówi wiele: jedno słowo, jedno nazwisko. O klasycznym, legendarnym twórcy wręcz wypada opowiadać klasycznie. Grunt, by było ciekawie. A jest! – recenzuje Jakub Popielecki
Czytaj
Przegrzebki na przystawkę

Przegrzebki na przystawkę

opinie / Recenzja
Nową, trochę chaotyczną, płytę Scallops Hotel wypełnia beztroski lo-fi hip-hop. Ale czego się spodziewać po projekcie, którego nazwę trzeba by tłumaczyć jako Hotel Przegrzebków. O „Sovereign Nose Of Your Arrogant Face” pisze Jan Błaszczak

Czytaj
W sercu Kongo

W sercu Kongo

opinie / Recenzja
Paradokumentalny komiks o słynnej wyprawie Conrada, a zarazem awanturniczo-inicjacyjną opowieść „Kongo. Józefa Konrada Teodora Korzeniowskiego podróż przez ciemności” recenzuje Łukasz Chmielewski
Czytaj
Mało zrozumiałem, ale się wypowiem
Destroix

Mało zrozumiałem, ale się wypowiem

opinie / Recenzja
Szekspir po czesku nie jest jakiś bardziej śmieszny. „Miarka za miarkę” ma tak w ogóle, że trochę nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać. Rozwiązanie Klaty: kombo. I śmiać się, i płakać – o praskiej premierze Jana Klaty, pierwszej po dyrekcji w Starym, pisze Maciej Stroiński

Czytaj
Gra jak malowana

Gra jak malowana

opinie / Recenzja
Wznowioną produkcję „Okami HD” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Kumulacja

Kumulacja

opinie / Recenzja
Debiutujący za kamerą Paweł Maślona pokazuje, że to, co nas dzieli, być może jest właśnie tym, co nas łączy. Film „Atak paniki” recenzuje Jakub Popielecki

Czytaj
Błąd kobiecości

Błąd kobiecości

opinie / Recenzja
Głośna nigeryjska pisarka Chimamanda Ngozi Adichie w dwóch tekstach opublikowanych w książeczce „Wszyscy powinniśmy być feministami“ przedstawia esencję bycia kobietą w świecie, który uporczywie odmawia jej równości i sprawiedliwego traktowania. Paulina Wilk
Czytaj
Grek na antypodach

Grek na antypodach

opinie / Recenzja
Pracujący na najwyższych obrotach duet Xylouris White z zadziwiającą łatwością łączy tradycję kreteńskich pieśni z jazzem, bluesem, rockiem i wszystkim innym, co akurat ma pod ręką. Pisze Jan Błaszczak

Czytaj
Tenebrae
Destroix

Tenebrae

opinie / Recenzja
Kielce nareszcie przeprosiły się ze Strzępką. Za poprzedniego dyrektora wywaliły ją z roboty, z zaczętego i niedokończonego procesu twórczego, teraz nikt jej nie podskoczy. It’s never too late to say I’m sorry – o „Ciemnościach” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach i Teatru IMKA w Warszawie pisze Maciej Stroiński