Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści
Czytaj
Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

kultura / Wywiad
Wybrałem realizm. Jednostkę i jej prywatną historię. Miałem świadomość, że film powinien być zrobiony tak, jak tylko ja to czułem. Tym samym robiłem wszystko według własnego pragnienia, mimo że płaciłem za to cenę wypadnięcia z głównego obiegu – mówi Andrzej Barański, jeden z najbardziej oryginalnych polskich reżyserów („Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma”, „Parę osób, mały czas”), którego retrospektywa odbyła się w trakcie 8. edycji Transatlantyk Festival w Łodzi. Mateusz Demski

Czytaj
Oum Kulthum: artystka, która miała większą władzę niż politycy

Oum Kulthum: artystka, która miała większą władzę niż politycy

kultura / Wywiad
W Egipcie Oum Kulthum funkcjonowała na zasadzie symbolu narodowego. Była osobą publiczną, nieoficjalną królową kraju. Często jeździła z prezydentem Gamalem Abdelem Naserem w służbowe podróże, prawie jak jego żona, pełniąc funkcje dyplomatyczne, będąc głosem Egiptu w innych krajach arabskich. Kiedy przejeżdżała przez miasta, tłumy wiwatowały na jej cześć i oddawały jej honory godne monarchini. Bo był taki moment, gdy artystka miała większą władzę niż politycy. Z Shirin Neshat i Shoją Azarim, których film „Szukając Oum Kulthum” można było zobaczyć na festiwalu Nowe Horyzonty, rozmawia Ewa Szponar
Czytaj
Siedzimy, czekamy

Siedzimy, czekamy

kultura / Wywiad
Tuż przed pierwszym koncertem Grizzly Bear w Polsce, podczas OFF Festivalu 2018, z wokalistą i gitarzystą zespołu Edem Droste’em o życiu w trasie – niewyspaniu, dezorientacji i godzinach czekania, które poprzedzają codzienną dawkę scenicznej euforii – rozmawiał Jan Błaszczak

Czytaj
Ziauddin Sardar: Natura dobra i zła nie jest statyczna

Ziauddin Sardar: Natura dobra i zła nie jest statyczna

kultura / Wywiad
„Jestem muzułmaninem, ale uważam, że islam powinien podlegać reinterpretacji w każdej epoce tak, żebyśmy mogli zrozumieć, co naprawdę oznacza. Myślę, że podobnie powinno być z chrześcijaństwem, ale to już nie moja sprawa” – mówił Ziauddin Sardar podczas swojej wizyty na Big Book Festival. Z autorem książki „Mekka. Święte miasto” rozmawiała Malwina Wapińska
Czytaj
Energia, która upaja
szafa gra

Energia, która upaja

kultura / Wywiad
Choć …And You Will Know Us by the Trail of Dead pracują obecnie nad nową płytą, na OFF Festivalu zaprezentują w całości swój kultowy album sprzed 16 lat. Jason Reece oraz Autry Fulbright II opowiadają o kulisach powstawania „Source Tags and Codes”, wspominają burzliwe pierwsze lata w Austin oraz mówią o ryzyku, jakie rodzi nagranie wynoszonego na ołtarze albumu. Rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

kultura / Wywiad
Od lat jego nazwisko utożsamiane jest z nowościami i sukcesami w fotografii. Dobiera środki wyrazu do projektu, tak że trudno znaleźć jeden styl, którym się posługuje. Z Rafałem Milachem o drodze, jaką przebył do wystawy w londyńskiej Photographers’ Gallery oraz nominacji do Agencji Magnum, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Kształt syreny

Kształt syreny

kultura / Wywiad
Robię filmy intuicyjnie, nie zastanawiam się nad tym, co powiedzą inni – o podróży do Japonii przy okazji promocji „Córek dancingu” z Agnieszką Smoczyńską-Konopką rozmawiał Jan Pelczar

Czytaj
Wszystkie jesteśmy Anastazją?

Wszystkie jesteśmy Anastazją?

kultura / Wywiad
To właśnie matki, często na siłę, robiły z dzieci gwiazdy i udawały, że nie widzą negatywnych konsekwencji. Niestety nie zmieniło się to do dziś. Nie tylko branża filmowa, ale cały przemysł rozrywkowy nie jest przyjaznym środowiskiem dla ludzi, niezależnie od miejsca w jego hierarchii – przyznaje Magdalena Lankosz, scenarzystka „Anastazji”, komiksu o kulisach Hollywood, którego premiera zbiegła się z akcją #MeToo. Łukasz Chmielewski
Czytaj
Michał Śledziński: Nie potrzebujemy kolejnego Adasia Miauczyńskiego

Michał Śledziński: Nie potrzebujemy kolejnego Adasia Miauczyńskiego

kultura / Wywiad
Aby zrozumieć bezimiennego bohatera komiksu „Na szybko spisane”, czytelnik musi sam znaleźć do niego klucz. To nowy paradygmat, który odrzuca gotowe postaci i jest zaproszeniem do współtworzenia. Nie potrzebujemy kolejnego Adasia Miauczyńskiego, bo sfrustrowany inteligent był dobrą metaforą szoku związanego z przemianami po 1989 r. Teraz rzeczywistość wygląda inaczej – mówi „Przekrojowi” Michał Śledziński. Łukasz Chmielewski

Czytaj
Kraj mlekiem i miodem płynący

Kraj mlekiem i miodem płynący

kultura / Wywiad
Zanim biały człowiek przybył do Australii, miejscowa ludność nie miała pojęcia, na czym polega zło – z aktorem Samem Neillem, odtwórcą jednej z głównych ról w filmie „Sweet Country” Warwicka Thorntona rozmawia Ewa Szponar
Czytaj
Karin Bojs: Wszyscy jesteśmy mieszańcami
Big Book Festival

Karin Bojs: Wszyscy jesteśmy mieszańcami

kultura / Wywiad
Ceniona szwedzka dziennikarka naukowa Karin Bojs będzie dziś gościem Big Book Festival. Wcześniej jednak zdążyła opowiedzieć między innymi, skąd w naszym DNA wzięły się neandertalskie geny, jaką rolę odegrało piwo w rozwoju rolnictwa i jak smakował jej miód pitny w kawiarni w pobliżu krakowskich Sukiennic. Rozmawiała Malwina Wapińska

Czytaj
Z Włastem w jednej głowie

Z Włastem w jednej głowie

kultura / Wywiad
Z Martą Konarzewską, autorką scenariusza „Włast”, za który otrzymała główną nagrodę PISF i Nagrodę Specjalną ZAiKS-u w konkursie Script Pro, rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Musimy trochę zmoknąć
szafa gra

Musimy trochę zmoknąć

kultura / Wywiad
Syny są na polskiej scenie muzycznej zjawiskiem osobnym. Bitów autorstwa „88” powinno im zazdrościć pół hiphopowego środowiska, tak samo koncertowej scenografii. Ich oryginalny debiut tekstowo sytuował się równie blisko Molesty, co Masłowskiej, a recenzje i frekwencja na promujących tegoroczny „Sen” koncertach pokazują, że Syny poradziły sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką. Syny, czyli Piernikowski i „88” mówią o prostych wartościach, sztucznej inteligencji i podejrzliwym stosunku do goretexu (a czasem i do ortografii). Rozmawiał Jan Błaszczak

Czytaj
Pochwała niekonsekwencji

Pochwała niekonsekwencji

kultura / Wywiad
Zmiany poglądów, aktualizowanie przekonań są rzeczą naturalną. Można nazwać je koniunkturalizmem i sprzedajnością, ale ja wolę kojarzyć je z dojrzewaniem i myśleniem – o powieści „Król” i o tym, co kształtuje polski światopogląd, z Pawłem Demirskim rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Katarzyna Nosowska: A ja żem jej powiedziała!

Katarzyna Nosowska: A ja żem jej powiedziała!

kultura / Wywiad
Nabyłam sprawności zdradzonej, nabyłam sprawności współuzależnionej. Zaczęłam się rozglądać i okazało się, że jest wiele kobiet takich jak ja. Te sprawności tworzą określony zestaw cech, na które jest jedno antidotum – zajęcie się sobą – mówi Katarzyna Nosowska, wokalistka i autorka piosenek. Rozmawiał Robert Rient

Czytaj
Tomek Pstrągowski: Sztuka nigdy nie będzie prawdą

Tomek Pstrągowski: Sztuka nigdy nie będzie prawdą

kultura / Wywiad
Nie wiem, jak innym facetom, ale mnie samemu trudno jest sprostać stawianym przed mężczyznami oczekiwaniom społecznym. Ale jednocześnie wiem, że moje dylematy brzmią śmiesznie. Bo we współczesnym świecie nie jest trudno być białym, heteroseksualnym mężczyzną – o komiksie „Jak schudnąć 30 kg? Prawdziwa historia miłosna” z jego autorem Tomkiem Pstrągowskim rozmawia Łukasz Chmielewski
Czytaj
Ludowa piosenka jest o życiu
szafa gra

Ludowa piosenka jest o życiu

kultura / Wywiad
Ludowe pieśni z Polesia to porozsypywane fragmenty wielkiego kobiecego eposu. Mówią o dziewczynie, która została sama z dzieckiem. O żonie, której mąż nie puszcza do rodziny, o tęsknocie za domem, o złej teściowej – opowiada Maniucha Bikont. Rozmawiała Agata Trzebuchowska

Czytaj
Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

Treliński: Opera nie jest dla wszystkich

kultura / Wywiad
W kinie pozornie wolno wszystko. Możesz wszędzie pojechać, wszystko zarejestrować. Ale mnie nigdy nie interesował realizm. Zawsze pociągała mnie umowność. W operze całą sprawę jesteś w stanie załatwić jednym gestem. Wystarczy, że aktor, mówiąc: „liście opadały”, wykona ruch ręką, i już nie potrzebujesz lasu. Opera to dużo mniej i dużo więcej – z Mariuszem Trelińskim, reżyserem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rozmawiała Agata Trzebuchowska
Czytaj
Jagoda Szelc: Film to maszynka do pracy na widzu

Jagoda Szelc: Film to maszynka do pracy na widzu

kultura / Wywiad
Wypowiadanie się w tonie „robię filmy dla widza" jest traktowaniem go z góry – jedną z najgorszych rzeczy, jaką mogę sobie wyobrazić, bo w tym tkwi przekonanie, że dokładnie wie się, czego potrzebuje drugi człowiek – mówi Jagoda Szelc, reżyserka filmu „Wieża. Jasny dzień", najlepszego debiutu na Festiwalu Filmów w Gdyni, który wszedł do kin 23 marca. Łukasz Kaczyński

Czytaj
Oswoić obcy ląd sztuki

Oswoić obcy ląd sztuki

kultura / Wywiad
O tym, jak rozmawiać o sztuce z dziećmi i dlaczego nie każdy musi się nią interesować, z Łukaszem Gorczycą, autorem książki „Bałwan w lodówce”, rozmawia Agata Trzebuchowska
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
i pojedyncze numery

Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
i pojedyncze numery

Każdy numer ciekawszy od poprzedniego