Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Czytaj
Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Do czytania / kultura
Chciałem stworzyć uniwersalną opowieść. Najbardziej uniwersalna jest właśnie walka o przetrwanie. Nie trzeba interpretować wypowiedzianych słów, by zrozumieć, że komuś jest zimno. Dylemat: uciekać i zostawić kogoś bez pomocy czy nie, też jest łatwy do przedstawienia – mówi Joe Penna, muzyk debiutujący jako reżyser pokazywanym w Cannes filmem „Arktyka”. Polska premiera filmu już w piątek. Z twórcą rozmawiał Jan Pelczar

Czytaj
Śpiew nośnikiem pamięci

Śpiew nośnikiem pamięci

Do czytania / kultura
Istnieją takie badania, że dziecko po urodzeniu rozpoznaje głosy, a nawet konkretne melodie, które słyszało w życiu płodowym. Miałam taką refleksję, że gdy Dawid słucha tych melodii, to są one nawiązaniem do „życia przed życiem” w podwójnym znaczeniu – jego życia przed urodzeniem, a jednocześnie życia, które istniało, zanim przyszedł na świat – życia poprzednich pokoleń. Z Bellą Szwarcman-Czarnotą i Różą Ziątek-Czarnotą, współautorkami książki „W poszukiwaniu złotego jabłka. Lider Buch – śpiewnik rodzinny”, rozmawia Agnieszka Drotkiewicz
Czytaj
Czas budowania szalup

Czas budowania szalup

Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Lekcje oddychania

Lekcje oddychania

Do czytania / kultura
Narrator tej książki próbuje nie bez autoironii stać się poetą. „Kontener” trzeba trochę czytać jako poezję. Pierwsze dni po śmierci matki to okres intensywnego widzenia życia, widzenia rzeczy wyraźniejszymi; wszystko wydawało mi się ostrzejsze. Rodzaj ogólnej jaskrawości. Smaki, barwy, ruchy – opowiada Marek Bieńczyk o nowej książce, którą zaczął pisać po odejściu matki. Z autorem rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Anna Malicka-Zamorska: Artystów się zapomina

Anna Malicka-Zamorska: Artystów się zapomina

Do czytania / kultura
Anna Malicka-Zamorska, ceramiczka. Tworzyła na całym świecie – od Europy, przez Japonię, po Australię. Dziś pracownię ma, między domem a ogrodem, na wrocławskich Kowalach. „Przekrojowi” opowiedziała, jak widzi pozycję artysty w Polsce. Rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Berenika Kołomycka: To ja jestem Wielkim Dzikiem

Berenika Kołomycka: To ja jestem Wielkim Dzikiem

Do czytania / kultura
„Ubieram w zwierzęcy kostium pewne postawy czy grupy ludzi. Impulsem do napisania historii o jętce, którą lisek i dzik spotykają w trzecim tomie swoich przygód, było wydarzenie z mojego dzieciństwa. Kiedy byłam mała, zdechł mi ukochany pies i rodzice nic mi nie mówiąc, zakopali go gdzieś pod murem” – mówi Berenika Kołomycka, ilustratorka, rysowniczka i autorka komiksów, autorka postaci Malutkiego Liska i Wielkiego Dzika, które najpewniej czeka filmowa i zagraniczna kariera. Rozmawia Łukasz Chmielewski
Czytaj
Mądry wywiad – 1/2019

Mądry wywiad – 1/2019

Kwartalnik / kultura
Niezwykła rozmowa ze słynnym Qfwfq, jedyną znaną istotą rozumną, która już w zamierzchłej przeszłości wyzwoliła się spod upływu czasu. Wywiad przeprowadził niezawodny Tomasz Wiśniewski

Czytaj
Mniej nie oznacza więcej, mniej oznacza dość

Mniej nie oznacza więcej, mniej oznacza dość

Kwartalnik / kultura
O tym, skąd wzięła się w architekturze moda na oszczędzanie i dlaczego współczesny minimalizm można porównać do lubrykantów, z Pierem Vittoriem Aurelim, włoskim architektem, nauczycielem akademickim i intelektualistą, rozmawia Zygmunt Borawski
Czytaj
Misja: (Ro)zbawić świat

Misja: (Ro)zbawić świat

Kwartalnik / kultura
Satyrycy muszą trzymać się faktów bardziej niż politycy. Kto pozwoli sobie na manipulację albo mijanie się z prawdą, ten wypada z gry. Z brytyjskim komikiem, autorem kultowego w Stanach Zjednoczonych programu „Przegląd tygodnia: Wieczór z Johnem Oliverem”, rozmawia Artur  Zaborski

Czytaj
Bóg, inwestor i cztery ściany

Bóg, inwestor i cztery ściany

Kwartalnik / kultura
„W świecie architektury porażki stanowią tabu, podobnie jest w ogóle we współczesnym społeczeństwie. Przenika je skrajnie okrutny etos sukcesu” – mówi Reinier de Graaf, holenderski architekt. Rozmawia Zygmunt Borawski
Czytaj
Jak słowa tracą moc

Jak słowa tracą moc

Do czytania / kultura
Słowa od zbyt częstego używania tracą intensywność. Następuje ich inflacja. Jako naród emocjonalny mamy tendencje do przesady – mówi dr hab. Wojciech Żełaniec, z którym rozmawiała Aleksandra  Kozłowska

Czytaj
Jagoda Szelc: Uśmiercanie czarownicy

Jagoda Szelc: Uśmiercanie czarownicy

Do czytania / kultura
To dla mnie ważne i cenne, że od razu po „Wieży. Jasnym dniu” dostałam propozycję, by zrobić drugi film. Chciałam go zrobić z totalną premedytacją, bo jeśli mam dać się przekreślić jako reżyserka, to muszę to zrobić natychmiast. Jak w micie – ekstaza przez rozszarpanie. Z Jagodą Szelc o jej najnowszy filmie „Monument” rozmawia Łukasz Kaczyński
Czytaj
Robotnice z miasta Łodzi

Robotnice z miasta Łodzi

Do czytania / kultura
Raz zdobyte prawa nie mają, niestety, wieczystej gwarancji. Trzeba o nie dbać – mówi Marta Madejska, autorka „Alei Włókniarek”. To precyzyjny i poruszający opis pracy wielu tysięcy i kilku pokoleń kobiet w Łodzi. Dlaczego pewne problemy nie zmieniły się od czasów pierwszej rewolucji przemysłowej? Z autorką książki rozmawia Łukasz Błażejewski

Czytaj
Wolę policzek w twarz

Wolę policzek w twarz

Do czytania / kultura
Prawda jest taka, że największe tragedie dzieją się w ciszy. Nie towarzyszą im wybuchy, nie ma żadnego „wow”. Jak trafiliśmy do komisariatu, nie było tam tłumów, tylko jedna rodzina. Zarejestrowaliśmy miejsca, w których buduje się obozy, odbywają się przemyty, gdzie uchodźcy toną w morzach i rzekach, gdzie są wyłapywani przez helikoptery. Wiesz, jak tam jest? Cisza i spokój. Świeci słońce, rzeka szumi. Jest pięknie – o kulisach pracy nad filmem „Via Carpatia” opowiada reżyserka Klara Kochańska-Bajon i operatorka Zuzanna Kernbach. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Szepty i krzyki białej wyspy

Szepty i krzyki białej wyspy

Do czytania / kultura
Ostatnio coraz bardziej doskwiera mi brak korzeni. Bez Północy nie byłabym tam, gdzie jestem, ale przez nią też nigdzie nie należę – mówi Ilona Wiśniewska, reporterka, nominowana do Nagrody im. Teresy Torańskiej, tytułu Kobiety Roku 2015 i Nagrody im. Beaty Pawlak, nagrodzona w konkursie Travelery 2017, z którą rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Czarownice odpalają wrotki

Czarownice odpalają wrotki

Do czytania / kultura
O budzeniu w sobie demonów, które może uśpić edukacja w szkole teatralnej, rolach w „Czarownicach z Salem” i „Otchłani” w łódzkim Teatrze im. Jaracza oraz o wielkim poruszeniu i korzystaniu z kobiecej siły na planie „Monumentu” Jagody Szelc mówi Paulina Walendziak, łódzka aktorka i niebawem absolwentka tamtejszej Szkoły Filmowej. Rozmawia Łukasz Kaczyński
Czytaj
Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Do czytania / kultura
Pytanie o źródło zła wciąż do mnie wraca. Jako dziecko przeżyłem wojnę, mam przed oczami okropności stalinizmu. Z tym złem nie mogę się pogodzić. Z tym, że ma ono taką siłę i istnieje – mówi Krzysztof Zanussi, reżyser i scenarzysta filmu „Eter”, z którym rozmawia Mateusz Demski

Czytaj
Jaki język, taki świat

Jaki język, taki świat

Kwartalnik / kultura
Czy kondycja fizyczna przydaje się w nauce języków? Jak dostać się na romanistykę, nie znając francuskiego? W jaki sposób język wpływa na nasze widzenie świata? Ireneusza Kanię, tłumacza znającego ponad 20 języków, ciągną za język redaktorzy Łukasz Kaniewski i Tomasz Stawiszyński
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!