Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Kultura

Czytaj
Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Usłyszeć radioaktywność – rozmowa z Hildur Guðnadóttir

Do czytania / kultura
Dziś i jutro na krakowskim festiwalu Unsound wystąpi Hildur Guðnadóttir. Wiolonczelistka i kompozytorka muzyki filmowej wykona utwory ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Czarnobyl”, który przyniósł jej nagrodę Emmy. Artystka opowiada o nagrywaniu elektrowni atomowej, kulisach prac nad „Jokerem” i wieloletniej współpracy z Jóhannem Jóhannssonem. Rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Oddawać miłość – rozmowa z Bartoszem Bielenią

Oddawać miłość – rozmowa z Bartoszem Bielenią

Do czytania / kultura
„W cierpieniu bywa nam bardzo dobrze, to bardzo wygodny stan. Pogrążenie w bólu, w ciągłej żałobie oraz w wiecznej tragedii może dawać dużo przyjemności. Daniel próbuje ludzi z tego stanu wytrącić. Mówi: „Zrozum i odpuść”. To znaczy: przetraw, wybacz i pozwól temu odejść. Ma do tego narzędzia” – mówi Bartosz Bielenia o swojej roli w „Bożym ciele” Janka Komasy, polskim kandydacie do Oscara. Rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Zawsze wracałam do przeszłości
muzyka

Zawsze wracałam do przeszłości

Do czytania / kultura
W duecie Muka improwizuje do abstrakcyjnej elektroniki, w Coals współtworzy utopiony w nostalgii dream pop, a ponadto nagrywa z raperami i twórcami z kręgu PC Music. Na kilka dni przed występami na festiwalach Avant Art i Unsound Kacha Kowalczyk opowiada „Przekrojowi” o przeskakiwaniu między muzycznymi biegunami, wydawniczych planach obu zespołów i ulepszaniu wspomnień za pomocą piosenek. Rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Jedna trzecia rzeczywistości – rozmowa z Zofią Domalik
film

Jedna trzecia rzeczywistości – rozmowa z Zofią Domalik

Do czytania / kultura
Z Zofią Domalik, która do debiutanckiej roli w filmie „Wszystko dla mojej matki” przygotowywała się, budując relacje z dziewczynami z poprawczaków, rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Eskapizm ocali twoją duszę
film

Eskapizm ocali twoją duszę

Do czytania / kultura
Myśl, że jesteśmy sami we wszechświecie, jest dla wielu mroczna. Dla mnie przeciwnie, taka opcja cieszy, bo przypomina wagę humanistycznych wartości: najbardziej liczą się ludzie, ich interakcje, wzajemna bliskość. Z Jamesem Grayem, reżyserem i współscenarzystą filmu „Ad Astra”, rozmawia Ewa Szponar

Czytaj
Wielkie odkrycia zostawiam innym autorom

Wielkie odkrycia zostawiam innym autorom

Do czytania / kultura
O tajemniczej chorobie dromomanii, czyli kompulsywnym przemieszczaniu się, o romantycznej melancholii i współczesnej depresji, o smętku południa Europy i szaleństwie północy Afryki opowiada Wojciech Nowicki, którego powieść „Cieśniny” niedługo pojawi się w księgarniach. Rozmawia Paulina Małochleb 
Czytaj
Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho
film

Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho

Do czytania / kultura
Jestem twórcą, który wywodzi się z kina gatunkowego. Czasem poddaję się danej matrycy, czasem łączę pozornie odległe konwencje, a innym razem staram się wyraźnie przełamywać klasyczne schematy. Ale ostatecznie poruszam się w ich ścisłym obrębie. Gatunkowe chwyty dają mi swoisty komfort pracy – mówi Bong Joon-ho, reżyser i scenarzysta filmu „Parasite”, za który – jako pierwszy koreański reżyser w historii – odebrał Złotą Palmę. Rozmawia Mateusz Demski

Czytaj
Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland
film

Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland

Do czytania / kultura
„Wierzę, że tego typu ludzie, którzy są niekompatybilni z daną sceną polityczną, a jednocześnie mają odwagę, żeby wbrew naciskom i niebezpieczeństwom bić na alarm, mogą wpływać na świat, ale równocześnie jestem nastawiona pesymistycznie” – mówi Agnieszka Holland, której najnowszy film pt. „Obywatel Jones” otworzy dzisiaj 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Uwierz w ducha kina

Uwierz w ducha kina

Kwartalnik / kultura
Olivier Assayas, reżyser nagradzany w Wenecji i Cannes, o tym, że dziś film służy rozrywce, która ma oderwać nas od niewygodnych myśli i zagłuszyć niepokój związany z nieuchronnością śmierci. I że dzisiaj alienujemy się, wciągając seriale pod kołdrą w pojedynkę. Rozmawiał Artur  Zaborski

Czytaj
Słuchając gwiazd

Słuchając gwiazd

Kwartalnik / kultura
Grażyna Pstrokońska-Nawratil – kompozytorka, która opowiada muzyką o naturze. A inspirują ją podróże: Islandia, lasy deszczowe, Japonia… Z artystką rozmawiał Jan Pelczar
Czytaj
Mądry wywiad – 4/2019

Mądry wywiad – 4/2019

Kwartalnik / kultura
Z prof. Janem Stefaniukiem, psychologiem, psychiatrą, kulturoznawcą, specjalistą w dziedzinie reinkarnacji, rozmawia Tomasz Wiśniewski

Czytaj
Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart
film

Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart

Do czytania / kultura
Kristen Stewart opowiada o historii Jean Seberg, o jej zaangażowaniu w walkę z nierównościami w Stanach Zjednoczonych, głodzie wolności i tragicznej śmierci, a także o swojej karierze oraz zerwaniu z etykietą „dziewczyny z »Sagi Zmierzch«”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Wróciły surowe czasy
film

Wróciły surowe czasy

Do czytania / kultura
Obserwacja codzienności oraz tworzenie kontekstu to moja działka – mówi brytyjski fotograf Richard Billingham, który udanie zadebiutował filmem „Ray & Liz”, zdobywając nagrody na festiwalach od Locarno po Montreal, nominację do BAFTY i British Independent Film Award. Rozmawia Jan Pelczar

Czytaj
Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem
film

Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem

Do czytania / kultura
Jeśli spojrzysz na surrealistyczną mapę świata naszkicowaną przez André Bretona, to zauważysz, że największe stężenie absurdu w obrębie obu Ameryk zaznaczył na obszarze Meksyku. Myślę, że takie realia wymagają od meksykańskich filmowców szczególnego rodzaju języka – mówi Arturo Ripstein, legendarny meksykański reżyser. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Wszyscy nad morze?

Wszyscy nad morze?

Do czytania / kultura
Włochy inspirują pod wieloma względami, są miejscem, gdzie może nastąpić w twoim życiu przełom, również w głębszym sensie, mówi Anna Osmólska-Mętrak – italianistka, literaturoznawczyni, tłumaczka literatury włoskiej. Rozmawia Agnieszka Drotkiewicz

Czytaj
Wierzę w młode pokolenie
muzyka

Wierzę w młode pokolenie

Do czytania / kultura
Brytyjski raper, Loyle Carner, opowiada na OFF Festivalu o poszukiwaniu własnej tożsamości, zmaganiach z ADHD i powodach, dla których na Glastonbury wystąpił w koszulce „I hate Boris”. Rozmawiał Jan Błaszczak
Czytaj
Piekło wychodzi z naszych umysłów

Piekło wychodzi z naszych umysłów

Do czytania / kultura
Piekło jest w nas, a my je projektujemy na zewnątrz. Z religioznawcą Piotrem Grzonką rozmawia jego żona Aleksandra  Kozłowska

Czytaj
Nigdy nie będziesz mądrzejszy od swojej widowni

Nigdy nie będziesz mądrzejszy od swojej widowni
Rozmowa z Frankiem Spotnitzem

Do czytania / kultura
„Złota era seriali” już przeminęła. Powstaje cała masa złych, przeciętnych czy zupełnie niepamiętanych produkcji, a jednocześnie, statystycznie, nigdy wcześniej nie powstawało tyle dobrych seriali. Wyzwanie polega na tym, by wyróżnić się i sprawić, że twój tytuł będzie coś dla widza znaczył – wyjaśnia producent i scenarzysta telewizyjny Frank Spotnitz, współtwórca sukcesu „Z Archiwum X” oraz „Człowieka z Wysokiego Zamku”. Rozmawiał z nim Dariusz Kuźma
Czytaj
Podważyć autorytet powieści

Podważyć autorytet powieści

Do czytania / kultura
W „Kochankach Justycji” chciałem podważyć autorytet powieści historycznej, której oczekuje ukraińskie społeczeństwo i która poruszałaby temat każdej tragedii – mówi Jurij Andruchowycz, z którym rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Kornwalia na pierwszym planie

Kornwalia na pierwszym planie

Do czytania / kultura
„Zależy mi na tym, by Kornwalia była na pierwszym planie moich filmów. Świat zasługuje na to, by dowiedzieć się o tak niezwykłym miejscu” – mówi Mark Jenkin, laureat zakończonych w niedzielę Nowych Horyzontów, z którym rozmawia Jan Pelczar
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!