Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Kultura

Czytaj
Historia, której nikt jeszcze nie opowiedział

Historia, której nikt jeszcze nie opowiedział

Do czytania / kultura
Kiedy szukaliśmy plenerów, aktorów, oglądaliśmy kolejne wersje montażowe, skupialiśmy się na sprawach technicznych, wyzwaniach zawodowych. Dzisiaj, po kolejnych premierach w różnych miastach, możemy tylko mieć nadzieję, że pomogliśmy powstać filmowi, który nas przeżyje, bo to niezwykle ważna historia – mówią Nancy Spielberg i Anna Różalska, producentki filmu „Kto napisze naszą historię” (reż. Roberta Grossman). Rozmawia Paulina Małochleb 

Czytaj
Monsieur le bouton – dzwonnik z Notre Dame
archiwum

Monsieur le bouton – dzwonnik z Notre Dame

Do czytania / kultura
Kto nie czytał „Dzwonnika z Notre Dame” (inna wersja tytułu — „Katedra Marii Panny w Paryżu”), kto nie pamięta pięknej ekranizacji tej powieści Victora Hugo, kto nie słyszał o mrocznej postaci karłowatego olbrzyma Quasimodo, ten niech dalej nie czyta… Reporter „P.” w 1992 r. pojechał sprawdzić, kto dzwoni na wieżach Notre Dame.  Przekrój
Czytaj
Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Do czytania / kultura
Fascynuje mnie życie samo w sobie, a ono polega na niczym innym jak na trwaniu, które ciągnie się aż do samego kresu. I to jest chyba największa atrakcja w tym wszystkim – mówi Béla Tarr, węgierski reżyser, jeden z największych wizjonerów współczesnego kina. Z twórcą rozmawiał Mateusz Demski

Czytaj
Kino frustracji w czasach niecierpliwości – rozmowa z Lászlem Nemesem

Kino frustracji w czasach niecierpliwości – rozmowa z Lászlem Nemesem

Do czytania / kultura
O Lászlu Nemesie usłyszeliśmy po raz pierwszy cztery lata temu, kiedy spektakularnie debiutował pełnometrażowym „Synem Szawła” na festiwalu w Cannes. Jego najnowszy film „Schyłek dnia” to również bardzo osobista historia, której kanwą są opowieści babci reżysera z dzieciństwa i młodości spędzonych pomiędzy dwiema światowymi wojnami i w atmosferze fin de siècle’u. Z węgierskim twórcą rozmawia Magdalena Maksimiuk
Czytaj
Ucieczka od małego człowieka

Ucieczka od małego człowieka

Do czytania / kultura
W dniu premiery swojego debiutanckiego albumu solowego „Esja” Hania Rani tłumaczy, dlaczego zaczęła się oddalać od świata muzyki klasycznej i jaką rolę odegrał w tym Berlin. Wspomina swoją obecność na gali Fryderyków oraz pierwsze spotkanie z komponującym algorytmem. Z artystką, znaną również z zespołu tęskno., rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Podźwignęłam się z kolan

Podźwignęłam się z kolan

Do czytania / kultura
Niechętnie angażuje się w inicjatywy związane z obroną praw kobiet i nie przepada za nazywaniem jej ikoną feminizmu. Od lat pozostaje jednak jego orędowniczką, a jej kino wymyka się łatwym przyporządkowaniom. O pierwszym w jej karierze anglojęzycznym filmie „High Life” (w kinach od 15 marca), o smutku, stracie, poszukiwaniu pociechy w kinie oraz wyjątkowej współpracy z Agatą Buzek i Robertem Pattinsonem z Claire Denis rozmawia Magdalena Maksimiuk
Czytaj
Mądry wywiad – 2/2019

Mądry wywiad – 2/2019

Kwartalnik / kultura
Jednym z tematów tego numeru jest wolność, lecz kto jest na tyle kompetentny, by o niej mówić? Na pewno żadna znana osoba, żaden ceniony autorytet, gdyż sława czy tytuły naukowe to czynniki ograniczające: przyklejają człowiekowi etykietki, które go zniewalają. Wychodząc z tego założenia, rozmowę o wolności z przypadkowo spotkanym przechodniem przeprowadził Tomasz Wiśniewski

Czytaj
Człowiek, który ujarzmia żywioły

Człowiek, który ujarzmia żywioły

Kwartalnik / kultura
Nad Londynem zapalił Słońce, w Paryżu roztopił lodowiec, a na Islandii zmienił kolor rzek – z Olafurem Eliassonem, który potrafi rzeźbić w świetle, wodzie i powietrzu, rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Najważniejsza jest (po)wolność

Najważniejsza jest (po)wolność

Kwartalnik / kultura
Niech będzie tak, jak jest, bo naprawdę jest dobrze – J.K. Simmons, gwiazda serialu „Odpowiednik”, dzieli się receptą, jak żyć szczęśliwie, nawet jeśli się tkwi w mackach show-biznesu. Wysłuchał i spisał Artur  Zaborski

Czytaj
Lukas Dhont: dlaczego bronię „Girl”

Lukas Dhont: dlaczego bronię „Girl”

Do czytania / kultura
Dzisiaj na ekrany polskich kin wchodzi „Girl” – film o adeptce baletu, która jest w trakcie zmiany płci, zaatakowany przez amerykańskich aktywistów. Postanowiłem raz jeszcze porozmawiać z jego reżyserem Lukasem Dhontem i zapytać, jak odebrał to, co wydarzyło się podczas sezonu nagród w Stanach Zjednoczonych. Relacjonuje Jan Pelczar
Czytaj
20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

20 lat „Windowlicker”. Czy ta twarz brzmi znajomo?

Do czytania / kultura
Równo dwie dekady temu ukazał się najpopularniejszy singiel Aphexa Twina, który swoim poziomem ustępował jedynie teledyskowi autorstwa Chrisa Cunninghama. O filmie, który z miejsca usztywniał, opowiadają reżyserzy wideoklipów Sebastian Pańczyk i Kobas Laksa. W rozmowie z twórcami to niezwykłe wydarzenie muzyczne wspomina Jan Błaszczak

Czytaj
Élisabeth Vigée-Lebrun – portrecistka ancien régime’u

Élisabeth Vigée-Lebrun – portrecistka ancien régime’u

Do czytania / kultura
Dzięki talentowi była przyjmowana w kręgach najwyższej arystokracji europejskiej. Dzięki przyjaźni i protekcji Marii Antoniny przyjęto ją do Akademii Królewskiej, gdzie od razu wywołała skandal portretem władczyni w „koszuli”. Po wybuchu rewolucji francuskiej zaliczono ją do wrogów państwa. Emigrowała. Portretowała wiele polskich osobistości, każąc słono za to płacić. Napoleona, dzięki któremu mogła wrócić do Francji, nie znosiła i uważała za uzurpatora, nigdy nie wykonała jego portretu. Jej brytyjską karierę przerwała prasowa prowokacja. O Vigée-Lebrun z Iwoną Danielewicz rozmawia Agnieszka Drotkiewicz
Czytaj
Podkręcane piłki

Podkręcane piłki

Do czytania / kultura
Podczas swoich multimedialnych występów Bartosz Weber i Wiktor Podgórski starają się zanurzyć publiczność w kreacji. Niezależnie od zmysłu, na który ta oddziałuje. Z okazji premiery albumu „A Collection of Tunes to Dance To” o uczłowieczaniu elektroniki, łamaniu konwencji oraz zaszczepionej przez telewizję podejrzliwości z jego twórcami rozmawia Jan Błaszczak

Czytaj
Wspinaczka na rzeźbę

Wspinaczka na rzeźbę

Do czytania / kultura
Tak jak Claude Monet miał zająć się malarstwem dzięki kwiatom, tak Moore’a ku sztuce popchnęła fascynacja drobnymi elementami przyrody. Środkami zapożyczonymi od natury potrafił przekazać głębię uczuć. Inspiracji szukał w sztuce pierwotnej, m.in. prekolumbijskiej – mówi Agata Małodobry, kuratorka otwartej ostatnio wystawy rzeźb Henry’ego Moore’a w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Do czytania / kultura
Babcia nauczyła mnie, żeby się nie skarżyć. Mówiła, że zawsze znajdzie się sposób, by wrócić do pozycji stojącej, choćby żyło się w skosie czy nawet na kolanach. Takich rzeczy uczymy się powolutku, ale… uczymy się. Oprócz wyposażenia w tę umiejętność otrzymałem od niej najwspanialsze lekcje miłości. Była osobą, która kochała wszystko i wszystkich – mówi Jan Jakub Kolski. Z reżyserem i scenarzystą filmu „Ułaskawienie” rozmawia Mateusz Demski

Czytaj
Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Do czytania / kultura
Chciałem stworzyć uniwersalną opowieść. Najbardziej uniwersalna jest właśnie walka o przetrwanie. Nie trzeba interpretować wypowiedzianych słów, by zrozumieć, że komuś jest zimno. Dylemat: uciekać i zostawić kogoś bez pomocy czy nie, też jest łatwy do przedstawienia – mówi Joe Penna, muzyk debiutujący jako reżyser pokazywanym w Cannes filmem „Arktyka”. Polska premiera filmu już w piątek. Z twórcą rozmawiał Jan Pelczar
Czytaj
Śpiew nośnikiem pamięci

Śpiew nośnikiem pamięci

Do czytania / kultura
Istnieją takie badania, że dziecko po urodzeniu rozpoznaje głosy, a nawet konkretne melodie, które słyszało w życiu płodowym. Miałam taką refleksję, że gdy Dawid słucha tych melodii, to są one nawiązaniem do „życia przed życiem” w podwójnym znaczeniu – jego życia przed urodzeniem, a jednocześnie życia, które istniało, zanim przyszedł na świat – życia poprzednich pokoleń. Z Bellą Szwarcman-Czarnotą i Różą Ziątek-Czarnotą, współautorkami książki „W poszukiwaniu złotego jabłka. Lider Buch – śpiewnik rodzinny”, rozmawia Agnieszka Drotkiewicz

Czytaj
Czas budowania szalup

Czas budowania szalup

Do czytania / kultura
Na solowej płycie Misi Furtak „Co przyjdzie?” wspomnienia osobistych rozczarowań przenikają się z niepokojem o przyszłość świata. Nie znając odpowiedzi na postawione w tytule pytanie, artystka wypatruje przyszłości z nadzieją i obawą. Rozmawia Jan Błaszczak
Czytaj
Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia Mateusz Demski

Czytaj
Lekcje oddychania

Lekcje oddychania

Do czytania / kultura
Narrator tej książki próbuje nie bez autoironii stać się poetą. „Kontener” trzeba trochę czytać jako poezję. Pierwsze dni po śmierci matki to okres intensywnego widzenia życia, widzenia rzeczy wyraźniejszymi; wszystko wydawało mi się ostrzejsze. Rodzaj ogólnej jaskrawości. Smaki, barwy, ruchy – opowiada Marek Bieńczyk o nowej książce, którą zaczął pisać po odejściu matki. Z autorem rozmawia Łukasz Saturczak
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!