Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści
Czytaj
Berenika Kołomycka: To ja jestem Wielkim Dzikiem

Berenika Kołomycka: To ja jestem Wielkim Dzikiem

Do czytania / kultura
„Ubieram w zwierzęcy kostium pewne postawy czy grupy ludzi. Impulsem do napisania historii o jętce, którą lisek i dzik spotykają w trzecim tomie swoich przygód, było wydarzenie z mojego dzieciństwa. Kiedy byłam mała, zdechł mi ukochany pies i rodzice nic mi nie mówiąc, zakopali go gdzieś pod murem” – mówi Berenika Kołomycka, ilustratorka, rysowniczka i autorka komiksów, autorka postaci Malutkiego Liska i Wielkiego Dzika, które najpewniej czeka filmowa i zagraniczna kariera. Rozmawia Łukasz Chmielewski

Czytaj
Mądry wywiad – 1/2019

Mądry wywiad – 1/2019

Kwartalnik / kultura
Niezwykła rozmowa ze słynnym Qfwfq, jedyną znaną istotą rozumną, która już w zamierzchłej przeszłości wyzwoliła się spod upływu czasu. Wywiad przeprowadził niezawodny Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Mniej nie oznacza więcej, mniej oznacza dość

Mniej nie oznacza więcej, mniej oznacza dość

Kwartalnik / kultura
O tym, skąd wzięła się w architekturze moda na oszczędzanie i dlaczego współczesny minimalizm można porównać do lubrykantów, z Pierem Vittoriem Aurelim, włoskim architektem, nauczycielem akademickim i intelektualistą, rozmawia  Zygmunt Borawski

Czytaj
Misja: (Ro)zbawić świat

Misja: (Ro)zbawić świat

Kwartalnik / kultura
Satyrycy muszą trzymać się faktów bardziej niż politycy. Kto pozwoli sobie na manipulację albo mijanie się z prawdą, ten wypada z gry. Z brytyjskim komikiem, autorem kultowego w Stanach Zjednoczonych programu „Przegląd tygodnia: Wieczór z Johnem Oliverem”, rozmawia Artur  Zaborski
Czytaj
Bóg, inwestor i cztery ściany

Bóg, inwestor i cztery ściany

Kwartalnik / kultura
„W świecie architektury porażki stanowią tabu, podobnie jest w ogóle we współczesnym społeczeństwie. Przenika je skrajnie okrutny etos sukcesu” – mówi Reinier de Graaf, holenderski architekt. Rozmawia  Zygmunt Borawski

Czytaj
Jak słowa tracą moc

Jak słowa tracą moc

Do czytania / kultura
Słowa od zbyt częstego używania tracą intensywność. Następuje ich inflacja. Jako naród emocjonalny mamy tendencje do przesady – mówi dr hab. Wojciech Żełaniec, z którym rozmawiała Aleksandra  Kozłowska
Czytaj
Jagoda Szelc: Uśmiercanie czarownicy

Jagoda Szelc: Uśmiercanie czarownicy

Do czytania / kultura
To dla mnie ważne i cenne, że od razu po „Wieży. Jasnym dniu” dostałam propozycję, by zrobić drugi film. Chciałam go zrobić z totalną premedytacją, bo jeśli mam dać się przekreślić jako reżyserka, to muszę to zrobić natychmiast. Jak w micie – ekstaza przez rozszarpanie. Z Jagodą Szelc o jej najnowszy filmie „Monument” rozmawia Łukasz Kaczyński
Czytaj
Robotnice z miasta Łodzi

Robotnice z miasta Łodzi

Do czytania / kultura
Raz zdobyte prawa nie mają, niestety, wieczystej gwarancji. Trzeba o nie dbać – mówi Marta Madejska, autorka „Alei Włókniarek”. To precyzyjny i poruszający opis pracy wielu tysięcy i kilku pokoleń kobiet w Łodzi. Dlaczego pewne problemy nie zmieniły się od czasów pierwszej rewolucji przemysłowej? Z autorką książki rozmawia Łukasz Błażejewski

Czytaj
Wolę policzek w twarz

Wolę policzek w twarz

Do czytania / kultura
Prawda jest taka, że największe tragedie dzieją się w ciszy. Nie towarzyszą im wybuchy, nie ma żadnego „wow”. Jak trafiliśmy do komisariatu, nie było tam tłumów, tylko jedna rodzina. Zarejestrowaliśmy miejsca, w których buduje się obozy, odbywają się przemyty, gdzie uchodźcy toną w morzach i rzekach, gdzie są wyłapywani przez helikoptery. Wiesz, jak tam jest? Cisza i spokój. Świeci słońce, rzeka szumi. Jest pięknie – o kulisach pracy nad filmem „Via Carpatia” opowiada reżyserka Klara Kochańska-Bajon i operatorka Zuzanna Kernbach. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Szepty i krzyki białej wyspy

Szepty i krzyki białej wyspy

Do czytania / kultura
Ostatnio coraz bardziej doskwiera mi brak korzeni. Bez Północy nie byłabym tam, gdzie jestem, ale przez nią też nigdzie nie należę – mówi Ilona Wiśniewska, reporterka, nominowana do Nagrody im. Teresy Torańskiej, tytułu Kobiety Roku 2015 i Nagrody im. Beaty Pawlak, nagrodzona w konkursie Travelery 2017, z którą rozmawia Łukasz Saturczak

Czytaj
Czarownice odpalają wrotki

Czarownice odpalają wrotki

Do czytania / kultura
O budzeniu w sobie demonów, które może uśpić edukacja w szkole teatralnej, rolach w „Czarownicach z Salem” i „Otchłani” w łódzkim Teatrze im. Jaracza oraz o wielkim poruszeniu i korzystaniu z kobiecej siły na planie „Monumentu” Jagody Szelc mówi Paulina Walendziak, łódzka aktorka i niebawem absolwentka tamtejszej Szkoły Filmowej. Rozmawia Łukasz Kaczyński
Czytaj
Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Do czytania / kultura
Pytanie o źródło zła wciąż do mnie wraca. Jako dziecko przeżyłem wojnę, mam przed oczami okropności stalinizmu. Z tym złem nie mogę się pogodzić. Z tym, że ma ono taką siłę i istnieje – mówi Krzysztof Zanussi, reżyser i scenarzysta filmu „Eter”, z którym rozmawia Mateusz Demski

Czytaj
Jaki język, taki świat

Jaki język, taki świat

Kwartalnik / kultura
Czy kondycja fizyczna przydaje się w nauce języków? Jak dostać się na romanistykę, nie znając francuskiego? W jaki sposób język wpływa na nasze widzenie świata? Ireneusza Kanię, tłumacza znającego ponad 20 języków, ciągną za język redaktorzy Łukasz Kaniewski i Tomasz Stawiszyński
Czytaj
Kij między szprychy obrazu

Kij między szprychy obrazu

Do czytania / kultura
Z Witkiem Orskim o tym, co go najbardziej pociąga w fotografii, dlaczego zdjęcia powinny zachęcać do myślenia, a także o jego najnowszym projekcie, rozmawia Joanna Kinowska

Czytaj
Demokracja dawnych Litwinów

Demokracja dawnych Litwinów

Do czytania / kultura
W moich powieściach chciałam odciąć się od marksistowskich klisz tak silnie zakorzenionych w litewskiej mentalności. Nie interesują mnie klasy, interesują mnie ludzie. I mikrohistorie pozostające w tle opowieści o wielkich bohaterach – przyznaje Kristina Sabaliauskaitė, litewska pisarka i historyczka sztuki, autorka bestsellerowej tetralogii „Silva rerum”. Rozmawia Agata Trzebuchowska
Czytaj
Martwi żołnierze i pomarańcze

Martwi żołnierze i pomarańcze

Do czytania / kultura
W pierwszej części mojego filmu widzimy laptop z otwartym dokumentem, szkicem mowy pogrzebowej. Obok stoi miska pomarańczy. Oto idealna metafora Izraela – podsumowuje Samuel Maoz, reżyser „Fokstrota” i laureat Srebrnego Lwa na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji. Rozmawia z nim Ewa Szponar

Czytaj

Osobiste pamiętniki dźwiękowe

Do czytania / kultura
„Nie chcielibyśmy używać słowa rodzinny, ale ludzie tutaj są skazani na siebie przez kilka dni, spędzają festiwal w pięknych górach, przebywają blisko z artystami, uczestniczą w dyskusjach.” O odbywającym się w Sokołowsku festiwalu Sanatorium Dźwięku, Filipowi Lechowi, opowiadają jego kuratorzy – Zuzanna Fogtt i Gerard Lebik.
Czytaj
Przyszpilić Borowczyka

Przyszpilić Borowczyka

Do czytania / kultura
Jak to się stało, że hołubiony w latach 70. XX w. artysta został wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? Że choć tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywano w Cannes, to przypięto mu łatkę klasyka soft porno? O wzajemnych powiązaniach między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury z perspektywy twórczości Waleriana Borowczyka opowiada Kuba Mikurda, krytyk, wykładowca i reżyser filmu „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, z którym rozmawia Mateusz Demski

Czytaj

Nie śpiewasz, nie żyjesz

Kwartalnik / kultura
„Jedna kobieta, jeden penis, hej” – ta przyśpiewka ludu Bayaka pomogła prof. Jerome’owi Lewisowi dojść do wniosku, że homo sapiens potrafił śpiewać, jeszcze zanim nauczył się mówić. Z Lewisem rozmawia Milena Rachid Chehab
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!