Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” – poznaj nasze czułe struny!

Ta jesień jest pełna czułości! A już na pewno jest jej pełen jesienny „Przekrój”. W nowym numerze piszemy o tym, jak czułością zmieniać świat, a także o: mądrej edukacji, hologramach, grzybach (też tych, wiadomo których), dojrzałości i Inkach. Zastanawiamy się, czym jest prawda i jak opisać piękno. 196 stron do czytania przez trzy miesiące!

Kup numer na jesień

Jesienny „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie. Sprawdź!

Kultura

Czytaj
Figowiec pamięta
książka

Figowiec pamięta

Kwartalnik / kultura
Elif Shafak w swojej najnowszej książce odwraca role. Oddaje głos roślinom – to one piszą jej opowieść o migracji i pamięci, o końcu pewnego świata. Książkę „The Island of Missing Trees” recenzuje Paulina Wilk

Czytaj
Kuchnia syntetyczna dla najbliższych

Kuchnia syntetyczna dla najbliższych

Kwartalnik / kultura
Książkę, która wychodzi naprzeciw nie tylko potrzebom konsumentów, ale także współczesnym korporacjom produkującym żywność, zrecenzował Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Biskup i szakal
komiks

Biskup i szakal

Do czytania / kultura
Albumy „Andzia” i „Anubis. Thin Places” zabierają czytelnika w odrealnioną podróż, która jest okazją do poznania tajemnic ludzkiej natury – przekonuje Łukasz Chmielewski

Czytaj
Przeciw alfabetowi
książka

Przeciw alfabetowi

Kwartalnik / kultura
Książka nieosiągalna, na szczęście mamy recenzję, którą napisał Tomasz Wiśniewski
Czytaj
Film dźwiękowy
film

Film dźwiękowy

Do czytania / kultura
„Sound of Metal” w reż. Dariusa Mardera to film, który się nie tylko ogląda, ale też słucha. I im głośniej wybrzmiewa w nim cisza, tym wyraźniej można usłyszeć ludzki dramat i siłę – pisze Jakub Popielecki

Czytaj
Porozumienie w przyjemności
sztuka

Porozumienie w przyjemności
Czyli śledztwo tropikalne

Do czytania / kultura
Co Józef Czapski robił w Urugwaju? Co znajdowało się w kajecie, który zgubił między Buenos Aires a Caracas? Dokąd prowadzi ślad, który zostawił w Ameryce Południowej? Tym śladem poszedł Grzegorz Kozera, który zdał sprawę ze swojego artystycznego śledztwa na przygodowej, tropikalnej i niepozbawionej erotyzmu wystawie „Widzenie powtórne”. Sprawę z przyjemności wynikającej z powtórnego widzenia zdaje zaś Stach Szabłowski
Czytaj
Przygoda rzeźbiarza
sztuka

Przygoda rzeźbiarza
Czyli happy end

Do czytania / kultura
Jaka przygoda przydarzyła się rzeźbiarzowi? Czy zachód słońca można wypalić w piecu? Kto skoczył do ceramicznego jeziora? Odpowiedzi na te pytania poszukiwał (i nierzadko znajdował!) na wystawie Olafa Brzeskiego „Przygoda” Stach Szabłowski

Czytaj
Niesamowitość swojskości
sztuka

Niesamowitość swojskości
Czyli duszna sztuka na duszne czasy

Do czytania / kultura
Jak się wysysa powietrze z wystawy? Kiedy rodzina z komórki społecznej zmienia się w klatkę? Jak się oswaja ludzi i jak się ich tresuje? Jak się odnosi sukces, robiąc sztukę, która jest nieprzyjemnie prawdziwa? I dlaczego trzeba znaleźć dziś czas dla Joanny Piotrowskiej – zastanawiał się na jej wystawie „Zaduch” Stach Szabłowski
Czytaj
Książki, obrazy i robot

Książki, obrazy i robot

Do czytania / kultura
Ciekawe formalnie zabiegi nie muszą oznaczać dobrego kryminału, ale ożywcza zabawa gatunkiem może być satysfakcjonującą alternatywą dla utartych szlaków. O komiksach kryminałach pisze Łukasz Chmielewski

Czytaj
Co to będzie, co to będzie?

Co to będzie, co to będzie?

Do czytania / kultura
O wystawie Dawida Czycza „Golden Years – Are You Ready?” i książce Sławomira Shuty’ego – „Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity” pisze Anna Wyrwik
Czytaj
Filmy drogi na Off Camera
film

Filmy drogi na Off Camera

Do czytania / kultura
I znowu w drodze, tym razem na festiwalu Off Camera. Filmy zrealizowane w konwencji kina drogi poleca Anna Wyrwik

Czytaj
Podwójna Axell
sztuka

Podwójna Axell

Do czytania / kultura
Muzeum Susch przywraca Evelyne Axell należne jej miejsce w artystycznym kanonie, niuansując z pozoru znaną historię sztuki pop – o wystawie „Evelyne Axell: Body Double” pisze Ewa Borysiewicz
Czytaj
Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie
sztuka

Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie

Do czytania / kultura
Jak dziczeje nowoczesność? Czy PRL był naszym antykiem? Czy żyjemy wśród ruin przyszłości? I o czym duma wśród tych ruin wybitna polska rzeźbiarka? Oto kilka pytań, które na monumentalnej retrospektywie Moniki Sosnowskiej zadawał sobie Stach Szabłowski

Czytaj
Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Do czytania / kultura
Dlaczego warto przywalić dłutem w ekran telewizora? Dlaczego jest źle, skoro jest tak dobrze? Odpowiedzi szukamy na wystawie, której główną bohaterką jest Käthe Kollwitz, pokazana w asyście współczesnych berlińskich gwiazd. Kiedy ostatni raz prace Kollwitz prezentowano w Zachęcie, był rok 1951 i prasa pisała, że artystka zagląda „w otchłań ustroju kapitalistycznego”. Czy od tamtego czasu otchłań ta stała się płytsza, czy pogłębiła się? I co na to sztuka – sprawdzał na wystawie „Strajk” Stach Szabłowski
Czytaj
Księżyc w ciemności

Księżyc w ciemności
czyli Piękno, Rozum i Warsaw Gallery Weekend

Do czytania / kultura
„Walka z ciemnotą i kłamstwem obowiązkiem pracownika nauki i sztuki” – taki tekst namalował Paweł Susid na jednym z obrazów, który pojawił się na Warsaw Gallery Weekend. Walka jest słuszna, ale czy również piękna? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał na wystawach i ścieżkach WGW, docierając aż na Księżyc i z powrotem na Ziemię – która, zapewniamy, wciąż jest okrągła Stach Szabłowski

Czytaj
Nigdy więcej (wojny)

Nigdy więcej (wojny)
czyli przeżyjmy to jeszcze raz

Do czytania / kultura
Co sztuka może zrobić w sprawie faszyzmu? Gdzie przebiega granica między twórczością artystyczną a propagandą? Czy w dramatycznych okolicznościach można, a nawet należy uprawiać propagandę – i jednocześnie pozostać wiernym sztuce? O wystawie „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Obcy, Tyson, pożar i łzy

Obcy, Tyson, pożar i łzy
czyli (nareszcie) koniec białej opowieści

Do czytania / kultura
Co Mike Tyson ma wspólnego ze sztuką współczesną? Jak obejrzeć 841 obrazów w 8 minut? Czy najlepsze prace wideo wystarczą, by ugasić globalną pożogę? Czy wszyscy jesteśmy obcy? Te i wiele innych pytań, oglądając (ze łzami w oczach) wystawę „Alienacje albo następnym razem pożar”, zadawał sobie Stach Szabłowski

Czytaj
Fetysz

Fetysz
czyli Mama, „Mama” i córka

Do czytania / kultura
Na zapleczu galerii Raster rozgrywa się intymny spektakl voodoo – czuły i wywołujący egzystencjalne ciarki. W świecie zasypanym przez powierzchowne wizerunki Aneta Grzeszykowska potrzebuje zaledwie 25 zdjęć, by zabrać nas w naprawdę głęboką podróż. Odbywamy ją, idąc tropem pewnej małej dziewczynki i jej lalki, której podobieństwo do autentycznej osoby jest zamierzone i nieprzypadkowe. O tym, dokąd zmierzają dziewczynka i jej lalka na niesamowitej wystawie „Mama”, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Jak krwawią artystki

Jak krwawią artystki
czyli malarstwo było mężczyzną, ale już nie jest

Do czytania / kultura
O wystawie, na której kilkadziesiąt artystek z kraju i ze świata pokazuje, jak kobiety dokonały zuchwałego przejęcia malarstwa, pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Bawmy się, jakby nie było jutra

Bawmy się, jakby nie było jutra
czyli sztuka bez przyszłości na Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Czy jesteśmy rewolucyjnymi tancerzami, czy marionetkami w rękach systemu? Czy grób setek uchodźców odbierze apetyt przedstawicielom jednego procenta ludzkości? Czy cały świat sztuki zmieści się w polskim samolocie? Na te i wszystkie inne palące pytania współczesności (nie) odpowiada Biennale w Wenecji. O swoich wrażeniach z superwystawy, która nigdy nie była tak spektakularna, pesymistyczna i zabawna, pisze Stach Szabłowski
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!