pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Kultura

Czytaj
Niesamowitość swojskości
sztuka

Niesamowitość swojskości
Czyli duszna sztuka na duszne czasy

Do czytania / kultura
Jak się wysysa powietrze z wystawy? Kiedy rodzina z komórki społecznej zmienia się w klatkę? Jak się oswaja ludzi i jak się ich tresuje? Jak się odnosi sukces, robiąc sztukę, która jest nieprzyjemnie prawdziwa? I dlaczego trzeba znaleźć dziś czas dla Joanny Piotrowskiej – zastanawiał się na jej wystawie „Zaduch” Stach Szabłowski

Czytaj
Książki, obrazy i robot

Książki, obrazy i robot

Do czytania / kultura
Ciekawe formalnie zabiegi nie muszą oznaczać dobrego kryminału, ale ożywcza zabawa gatunkiem może być satysfakcjonującą alternatywą dla utartych szlaków. O komiksach kryminałach pisze Łukasz Chmielewski
Czytaj
Co to będzie, co to będzie?

Co to będzie, co to będzie?

Do czytania / kultura
O wystawie Dawida Czycza „Golden Years – Are You Ready?” i książce Sławomira Shuty’ego – „Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity” pisze Anna Wyrwik

Czytaj
Filmy drogi na Off Camera
film

Filmy drogi na Off Camera

Do czytania / kultura
I znowu w drodze, tym razem na festiwalu Off Camera. Filmy zrealizowane w konwencji kina drogi poleca Anna Wyrwik
Czytaj
Podwójna Axell
sztuka

Podwójna Axell

Do czytania / kultura
Muzeum Susch przywraca Evelyne Axell należne jej miejsce w artystycznym kanonie, niuansując z pozoru znaną historię sztuki pop – o wystawie „Evelyne Axell: Body Double” pisze Ewa Borysiewicz

Czytaj
Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie
sztuka

Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie

Do czytania / kultura
Jak dziczeje nowoczesność? Czy PRL był naszym antykiem? Czy żyjemy wśród ruin przyszłości? I o czym duma wśród tych ruin wybitna polska rzeźbiarka? Oto kilka pytań, które na monumentalnej retrospektywie Moniki Sosnowskiej zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Do czytania / kultura
Dlaczego warto przywalić dłutem w ekran telewizora? Dlaczego jest źle, skoro jest tak dobrze? Odpowiedzi szukamy na wystawie, której główną bohaterką jest Käthe Kollwitz, pokazana w asyście współczesnych berlińskich gwiazd. Kiedy ostatni raz prace Kollwitz prezentowano w Zachęcie, był rok 1951 i prasa pisała, że artystka zagląda „w otchłań ustroju kapitalistycznego”. Czy od tamtego czasu otchłań ta stała się płytsza, czy pogłębiła się? I co na to sztuka – sprawdzał na wystawie „Strajk” Stach Szabłowski

Czytaj
Księżyc w ciemności

Księżyc w ciemności
czyli Piękno, Rozum i Warsaw Gallery Weekend

Do czytania / kultura
„Walka z ciemnotą i kłamstwem obowiązkiem pracownika nauki i sztuki” – taki tekst namalował Paweł Susid na jednym z obrazów, który pojawił się na Warsaw Gallery Weekend. Walka jest słuszna, ale czy również piękna? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał na wystawach i ścieżkach WGW, docierając aż na Księżyc i z powrotem na Ziemię – która, zapewniamy, wciąż jest okrągła Stach Szabłowski
Czytaj
Nigdy więcej (wojny)

Nigdy więcej (wojny)
czyli przeżyjmy to jeszcze raz

Do czytania / kultura
Co sztuka może zrobić w sprawie faszyzmu? Gdzie przebiega granica między twórczością artystyczną a propagandą? Czy w dramatycznych okolicznościach można, a nawet należy uprawiać propagandę – i jednocześnie pozostać wiernym sztuce? O wystawie „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Obcy, Tyson, pożar i łzy

Obcy, Tyson, pożar i łzy
czyli (nareszcie) koniec białej opowieści

Do czytania / kultura
Co Mike Tyson ma wspólnego ze sztuką współczesną? Jak obejrzeć 841 obrazów w 8 minut? Czy najlepsze prace wideo wystarczą, by ugasić globalną pożogę? Czy wszyscy jesteśmy obcy? Te i wiele innych pytań, oglądając (ze łzami w oczach) wystawę „Alienacje albo następnym razem pożar”, zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Fetysz

Fetysz
czyli Mama, „Mama” i córka

Do czytania / kultura
Na zapleczu galerii Raster rozgrywa się intymny spektakl voodoo – czuły i wywołujący egzystencjalne ciarki. W świecie zasypanym przez powierzchowne wizerunki Aneta Grzeszykowska potrzebuje zaledwie 25 zdjęć, by zabrać nas w naprawdę głęboką podróż. Odbywamy ją, idąc tropem pewnej małej dziewczynki i jej lalki, której podobieństwo do autentycznej osoby jest zamierzone i nieprzypadkowe. O tym, dokąd zmierzają dziewczynka i jej lalka na niesamowitej wystawie „Mama”, pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Jak krwawią artystki

Jak krwawią artystki
czyli malarstwo było mężczyzną, ale już nie jest

Do czytania / kultura
O wystawie, na której kilkadziesiąt artystek z kraju i ze świata pokazuje, jak kobiety dokonały zuchwałego przejęcia malarstwa, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Bawmy się, jakby nie było jutra

Bawmy się, jakby nie było jutra
czyli sztuka bez przyszłości na Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Czy jesteśmy rewolucyjnymi tancerzami, czy marionetkami w rękach systemu? Czy grób setek uchodźców odbierze apetyt przedstawicielom jednego procenta ludzkości? Czy cały świat sztuki zmieści się w polskim samolocie? Na te i wszystkie inne palące pytania współczesności (nie) odpowiada Biennale w Wenecji. O swoich wrażeniach z superwystawy, która nigdy nie była tak spektakularna, pesymistyczna i zabawna, pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Czy lalki lubią banany?

Czy lalki lubią banany?
Spotkanie z zombie

Do czytania / kultura
Zachęta wystawia lalki. Są niesamowite – we freudowskim sensie. W artystycznym również; wiele to wybitne dzieła sztuki nowoczesnej. Z zabawą tymi lalkami trzeba jednak uważać. Są przedmiotami martwymi, ale takimi, które potrafią ożyć i wyzwolić swój polityczny potencjał. O tym, jak się czuje człowiek, który znajdzie się w tłumie nowoczesnych lalek, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Potwór

Potwór
czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

Do czytania / kultura
Wystawa Bartosza Zaskórskiego w krakowskiej galerii Henryk, choć przerażająca, była przesycona duchem afirmacji potworności naszych czasów. Recenzuje Stach Szabłowski

Czytaj
Strasznie duża wolność tego, co robimy

Strasznie duża wolność tego, co robimy
czyli Klocuch w sztuce

Do czytania / kultura
Czy piskliwy głos Klocucha jest głosem pokolenia? Straconej generacji, która swoje najlepsze lata strawiła, oglądając śmieszne filmiki na YouTubie i grając w GTA? Generacji, która siedząc przed komputerami, zyskała zupełnie nową perspektywę? A może jest głosem, który to pokolenie przewrotnie przedrzeźnia? Wystawę w warszawskiej Galerii Komputer recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Obowiązki mam hipsterskie
Destroix

Obowiązki mam hipsterskie

Do czytania / kultura
Teatralny Paszport „Polityki” poszedł do Michała Borczucha. To znaczy do kogo? Pisze Maciej Stroiński

Czytaj
Dwie panie z licencją na zabijanie
komiks

Dwie panie z licencją na zabijanie

Do czytania / kultura
Czarna Wdowa i Elektra to niejednoznaczne bohaterki, które pokazują, że kobiety w popkulturze mogą dyktować warunki gry – przekonuje Łukasz Chmielewski
Czytaj
Wystawa nie-ludzi dla ludzi

Wystawa nie-ludzi dla ludzi
czyli cyberpunk, akwarele i natura bytu

Do czytania / kultura
W Galerii Foksal Marta Szulc otacza widza wizerunkami sztucznych inteligencji, stawiając go twarzą w twarz z ich nie ludzkimi obliczami. Co w nich zobaczy? Plejadę filmowych cyborgów, swoich następców czy samego siebie? Wystawę „Nie szukamy nikogo oprócz ludzi” recenzuje Stach Szabłowski

Czytaj
Czy mózgiem rządzą pasożyty?

Czy mózgiem rządzą pasożyty?

Do czytania / kultura
Pasożyty potrafią sterować zachowaniem całych gatunków i społeczeństw – przekonuje w swojej książce Kathleen McAuliffe. Zuzanna Lewandowska
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!