Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Kultura

Czytaj
Obcy, Tyson, pożar i łzy

Obcy, Tyson, pożar i łzy
czyli (nareszcie) koniec białej opowieści

Do czytania / kultura
Co Mike Tyson ma wspólnego ze sztuką współczesną? Jak obejrzeć 841 obrazów w 8 minut? Czy najlepsze prace wideo wystarczą, by ugasić globalną pożogę? Czy wszyscy jesteśmy obcy? Te i wiele innych pytań, oglądając (ze łzami w oczach) wystawę „Alienacje albo następnym razem pożar”, zadawał sobie Stach Szabłowski

Czytaj
Fetysz

Fetysz
czyli Mama, „Mama” i córka

Do czytania / kultura
Na zapleczu galerii Raster rozgrywa się intymny spektakl voodoo – czuły i wywołujący egzystencjalne ciarki. W świecie zasypanym przez powierzchowne wizerunki Aneta Grzeszykowska potrzebuje zaledwie 25 zdjęć, by zabrać nas w naprawdę głęboką podróż. Odbywamy ją, idąc tropem pewnej małej dziewczynki i jej lalki, której podobieństwo do autentycznej osoby jest zamierzone i nieprzypadkowe. O tym, dokąd zmierzają dziewczynka i jej lalka na niesamowitej wystawie „Mama”, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Jak krwawią artystki

Jak krwawią artystki
czyli malarstwo było mężczyzną, ale już nie jest

Do czytania / kultura
O wystawie, na której kilkadziesiąt artystek z kraju i ze świata pokazuje, jak kobiety dokonały zuchwałego przejęcia malarstwa, pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Bawmy się, jakby nie było jutra

Bawmy się, jakby nie było jutra
czyli sztuka bez przyszłości na Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Czy jesteśmy rewolucyjnymi tancerzami, czy marionetkami w rękach systemu? Czy grób setek uchodźców odbierze apetyt przedstawicielom jednego procenta ludzkości? Czy cały świat sztuki zmieści się w polskim samolocie? Na te i wszystkie inne palące pytania współczesności (nie) odpowiada Biennale w Wenecji. O swoich wrażeniach z superwystawy, która nigdy nie była tak spektakularna, pesymistyczna i zabawna, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czy lalki lubią banany?

Czy lalki lubią banany?
Spotkanie z zombie

Do czytania / kultura
Zachęta wystawia lalki. Są niesamowite – we freudowskim sensie. W artystycznym również; wiele to wybitne dzieła sztuki nowoczesnej. Z zabawą tymi lalkami trzeba jednak uważać. Są przedmiotami martwymi, ale takimi, które potrafią ożyć i wyzwolić swój polityczny potencjał. O tym, jak się czuje człowiek, który znajdzie się w tłumie nowoczesnych lalek, pisze Stach Szabłowski

Czytaj
Potwór

Potwór
czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

Do czytania / kultura
Wystawa Bartosza Zaskórskiego w krakowskiej galerii Henryk, choć przerażająca, była przesycona duchem afirmacji potworności naszych czasów. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Strasznie duża wolność tego, co robimy

Strasznie duża wolność tego, co robimy
czyli Klocuch w sztuce

Do czytania / kultura
Czy piskliwy głos Klocucha jest głosem pokolenia? Straconej generacji, która swoje najlepsze lata strawiła, oglądając śmieszne filmiki na YouTubie i grając w GTA? Generacji, która siedząc przed komputerami, zyskała zupełnie nową perspektywę? A może jest głosem, który to pokolenie przewrotnie przedrzeźnia? Wystawę w warszawskiej Galerii Komputer recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Obowiązki mam hipsterskie
Destroix

Obowiązki mam hipsterskie

Do czytania / kultura
Teatralny Paszport „Polityki” poszedł do Michała Borczucha. To znaczy do kogo? Pisze Maciej Stroiński

Czytaj
Dwie panie z licencją na zabijanie

Dwie panie z licencją na zabijanie

Do czytania / kultura
Czarna Wdowa i Elektra to niejednoznaczne bohaterki, które pokazują, że kobiety w popkulturze mogą dyktować warunki gry – przekonuje Łukasz Chmielewski
Czytaj
Wystawa nie-ludzi dla ludzi

Wystawa nie-ludzi dla ludzi
czyli cyberpunk, akwarele i natura bytu

Do czytania / kultura
W Galerii Foksal Marta Szulc otacza widza wizerunkami sztucznych inteligencji, stawiając go twarzą w twarz z ich nie ludzkimi obliczami. Co w nich zobaczy? Plejadę filmowych cyborgów, swoich następców czy samego siebie? Wystawę „Nie szukamy nikogo oprócz ludzi” recenzuje Stach Szabłowski

Czytaj
Czy mózgiem rządzą pasożyty?

Czy mózgiem rządzą pasożyty?

Do czytania / kultura
Pasożyty potrafią sterować zachowaniem całych gatunków i społeczeństw – przekonuje w swojej książce Kathleen McAuliffe. Zuzanna Lewandowska
Czytaj
Czeskie oko zmęczone tożsamością

Czeskie oko zmęczone tożsamością

Do czytania / kultura
Tożsamość narodowa może efektownie maskować problemy społeczne i polityczne, ale nigdy nie może ich naprawdę rozwiązać. O wystawie „Późna polskość. Formy narodowej tożsamości po 1989 roku” w CSW w Warszawie pisze Veronika Pehe 

Czytaj
Abstrakcja: pospolite ruszenie

Abstrakcja: pospolite ruszenie

Do czytania / kultura
Siedemdziesiąt abstrakcyjnych prac to za mało (a może właśnie za dużo), aby rozstrzygnąć problem abstrakcji. Nie znaczy to, że wystawy nie warto oglądać. Przeciwnie, warto i to nawet tym bardziej, bo nie o rozstrzygnięcia tu przecież chodzi. Stach Szabłowski
okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!