Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Tomasz Wichrowski

Zagadka z dziełem sztuki

Zagadka z dziełem sztuki

Spójrz na grafikę i spróbuj odgadnąć, jakie dzieło nas zainspirowało. Odpowiedź znajdziesz w tekście poniżej.

Zobacz odpowiedź

Tarcza słoneczna Olafura Eliassona to główny element hipnotycznej instalacji The Weather Project zaprezentowanej przez artystę w 2003 r. w Tate Modern w Londynie.

Halę Turbin, słynną przestrzeń londyńskiej galerii, Eliasson wypełnił blaskiem ciepłego światła oraz mgłą sprawiającą wrażenie przybyłej z odległych, nieznanych przestrzeni, zbierającą się w zakamarkach galerii i tworzącą pierzaste, przypominające chmury, formacje.

Wzrok znajdujących się w tym mistycznym miejscu gości biegł przez głębię ponad 150-metrowej hali, by zatrzymać się w końcu na olbrzymim sztucznym słońcu. Półkolista forma została stworzona z setek monochromatycznych lamp, pulsujących niemal niezauważalnie.
Światło lamp, przypominające to emitowane przez oświetlenie uliczne, miało tak wąski zakres częstotliwości, że we wnętrzu niedostrzegalne pozostawały kolory inne niż żółty oraz czerń cieni rzucanych przez przeszkody stające na drodze promieni. Sklepienie hali zastąpiło olbrzymie lustro powielające całą scenerię.

Przestrzeń wystawy pozostawała otwarta, pozwalając gościom na wybór miejsca, w którym chcieli przebywać. Mogli przemierzać mglisty labirynt lub jedynie leżeć, siedzieć czy stać, kontemplując wrażenia wywierane przez środki wyrazu wykorzystane przez artystę.

Olafur Eliasson, The Weather Project, 2003 r. / fot. Nathan Williams
Olafur Eliasson, The Weather Project, 2003 r. / fot. Nathan Williams

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!