pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca – 20 czerwca udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zapraszamy do czytania i słuchania audio z bieżącego numeru! Przeczytaj wiosenny numer

W związku z zamknięciem wielu punktów sprzedaży prasy, zapraszamy do kupienia papierowej wersji numeru wiosennego w cenie okładkowej, bez dodatkowych kosztów przesyłki. Kup wiosenny numer

Przekrój
Za sterowcami na lotniczych szlakach tęskni
2020-03-20 10:00:00

Wieloryby czystych przestworzy

Amerykański sterowiec USS „Los Angeles" nad budową Empire State Building w Nowym Jorku, 1930 r.; zdjęcie: BNA Photographic/Alamy Stock Photo
Wieloryby czystych przestworzy
Wieloryby czystych przestworzy

Wielkie sterowce były zbyt wrażliwe na podmuchy wiatru i zbyt ociężałe, by wygrać z samolotami. Ale dzisiaj mają szansę na spektakularny powrót.

Czyta się 12 minut
Czyta Paweł Ciołkosz

Zagorzali fani sterowców przez kolejne dekady musieli przyjmować do wiadomości, że ich ukochane podniebne statki nie mają szansy wrócić na lotnicze szlaki. Coraz doskonalsze technologicznie samoloty są wygodniejsze i użyteczniejsze od tych powolnych gigantów. Jednak sytuacja się zmieniła, gdy kilkanaście miesięcy temu w Szwecji zaczęto mówić o „wstydzie przed lataniem”. Wraz z potęgowaniem się strachu przed globalnym ociepleniem zaczęto wyliczać, że np. jeden Boeing 747 w ciągu doby w powietrzu emituje tyle dwutlenku węgla co 250 samochodów osobowych przez rok nieprzerwanej jazdy. Choć samoloty na terenie Unii Europejskiej odpowiadają jedynie za 4% CO2, jakie trafia do atmosfery, „wstyd przed lataniem” stał się hitem. Partie zielonych, zwłaszcza w Niemczech, zaczęły alarmować, iż w Europie 45% lotów odbywa się na trasach krótszych niż 500 km. Pierwsze linie lotnicze właśnie podchwyciły nowy trend – pod koniec 2019 r. holenderskie KLM ogłosiły, że od marca wspólnie z kolejowym przewoźnikiem Thalys zastąpią połączenia lotnicze z Amsterdamu do Brukseli pociągami. Z kolei noworoczne postanowienie ogłoszone przez Air France brzmi: do 2021 r. francuskie linie zredukują loty na trasach krajowych o 15%.

Niesie to za sobą niepowtarzalną okazję do triumfalnego powrotu dużo przyjaźniejszych dla środowiska pasażerskich sterowców. Jak przed 100 laty poruszają się one za sprawą turbin śmigłowych wprawianych w ruch przez silniki benzynowe lub diesla. Emitują jednak wielokrotnie mniej CO2 od silników odrzutowych. Na krótszych dystansach ich prędkość, średnio dziewięciokrotnie mniejsza niż pasażerskich odrzutowców, nie ma już tak wielkiego znaczenia. Zwłaszcza że sterowiec może zabrać pasażerów nawet z samego centrum metropolii.

Nad doskonaleniem takiego rozwiązania pracuje m.in. istniejąca od 2007 r. brytyjska firma Hybrid Air Vehicles (HAV). Przez dekadę jej konstruktorzy dopracowywali projekt Airlander 10. Pod nazwą tą kryje się długi na 92 m pojazd łączący zalety samolotu i helikoptera. Może lądować i startować praktycznie z każdego miejsca, zabierając na pokład 14 ton ładunku lub 60 pasażerów, a następnie lecieć z prędkością 140 km/h nawet pięć dni bez lądowania. We wrześniu 2019 r. w Londynie przedstawiciele HAV podpisali umowę z amerykańską spółką Vertex Aerospace LLC, otwierającą możliwości dostaw Airlanderów 10 dla Departamentu Obrony USA. Wkrótce potem kierownictwo Hybrid Air Vehicles ogłosiło rozpoczęcie przygotowań do stworzenia modelu pasażerskiego, napędzanego silnikami elektrycznymi. Właśnie ten rodzaj napędu może ostatecznie przeważyć, iż na podniebne szlaki wrócą ogromne machiny, których rozwój przed 100 laty zatrzymały samoloty.

Balon z silnikiem

Czytelniczko, Czytelniku,

Chcielibyśmy – na tyle ile to możliwe – umilić Państwu ten trudny czas, dlatego w dniach 20 marca - 13 kwietnia udostępniamy wersję cyfrową wiosennego numeru bezpłatnie dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub załóż konto już teraz aby czytać i słuchać artykułów z bieżącego numeru!

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!