pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Przedstawiamy nasz wybór fotografii z tegorocznej, 23. edycji Paris Photo. Do francuskiej stolicy udał ...
2019-12-06 10:00:00

Piękno formy, ciężar treści

Lennart Nilsson, „Płód (Kosmonauta)”, 1965 r. © Lennart Nilsson Photography. STENE PROJECTS
Piękno formy, ciężar treści
Piękno formy, ciężar treści

Paris Photo to najważniejsze na świecie targi sztuki poświęcone w całości fotografii. Wydarzenie przyciąga tysiące gości, setki galerii, artystów oraz finansową elitę, którą stać na drogie zakupy pod szklanym dachem Grand Palais.

Czyta się 2 minuty

Organizatorzy tej potężnej imprezy postawili na zamysł stworzenia możliwie najszerszej platformy ukazującej różnorodność medium, jakim jest fotografia. Wizja łączenia starego z nowym, elitarnego z wywrotowym jest co prawda kusząca, lecz trudno oprzeć się wrażeniu, że galerzyści biorący udział w targach sprawnie lawirują w doborze tematów, częściej stawiając na urok formy, mniej uwagi poświęcając natomiast trudnościom dręczącym współczesny świat.

Tym, co ucieszyło mnie podczas zwiedzania zawiłych galeryjnych boksów, był coraz większy odsetek prac artystek. Świadczy to o głębokich zmianach w kulturze fotografii, która zawsze była zdominowana przez mężczyzn. Podczas tej edycji Paris Photo równie mocno wybrzmiał temat mniejszości seksualnych oraz etnicznych.

Mimo wad wynikających z komercyjnego charakteru imprezy Paris Photo prezentuje ogrom dobrej sztuki.

Zdjęcia, które wybrałem, moim zdaniem najlepiej ukazują różnorodność światów uchwyconych obiektywem, nie zawsze będących takimi, jakimi wydają się na pierwszy rzut oka. Czasami za subtelnym pięknem formy stoi ciężar treści – życie miesza się ze śmiercią, a radość z cierpieniem. Myślę, że wielką wartością fotografii jest jej zdolność do wywoływania refleksji nad rolą, jaką w życiu odgrywa piękno.

Maroesjka Lavigne, „Ptaki” (2), Fukuoka, Japonia, 2015 r. © Maroesjka Lavigne, dzięki uprzejmości artystki i Robert Mann Gallery, Nowy Jork
Maroesjka Lavigne, „Ptaki” (2), Fukuoka, Japonia, 2015 r. © Maroesjka Lavigne, dzięki uprzejmości artystki i Robert Mann Gallery, Nowy Jork
Nicola Lo Calzo, „Adrien Ajintoena – czarownik, który ocalał z masakry w Moiwana 29 listopada 1986 r.”, 2014 r.© Galerie Dominique Fiat/Nicola Lo Calzo
Nicola Lo Calzo, „Adrien Ajintoena – czarownik, który ocalał z masakry w Moiwana 29 listopada 1986 r.”, 2014 r.© Galerie Dominique Fiat/Nicola Lo Calzo
Sebastião Salgado, „Serra Pelada”, Brazylia, 1986 r. © Sebastião Salgado, dzięki uprzejmości Polka Galerie
Sebastião Salgado, „Serra Pelada”, Brazylia, 1986 r. © Sebastião Salgado, dzięki uprzejmości Polka Galerie
Issei Suda, Sado, Niigata, 1979 r. © Issei Suda, AKIO NAGASAWA
Issei Suda, Sado, Niigata, 1979 r. © Issei Suda, AKIO NAGASAWA
Lennart Nilsson, „Płód (Kosmonauta)”, 1965 r.© Lennart Nilsson Photography. STENE PROJECTS
Lennart Nilsson, „Płód (Kosmonauta)”, 1965 r.© Lennart Nilsson Photography. STENE PROJECTS
Claudine Doury, „Lustro”, z serii „Syberyjska Odyseja”, 2018 r. © Claudine Doury, dzięki uprzejmości galerie du jour agnès b./in camera galerie
Claudine Doury, „Lustro”, z serii „Syberyjska Odyseja”, 2018 r. © Claudine Doury, dzięki uprzejmości galerie du jour agnès b./in camera galerie
John Divola, „Flying” z serii „The Five Prints Portfolio”, 1987 r. © John Divola, dzięki uprzejmości Gallery Luisotti, Santa Monica, CA
John Divola, „Flying” z serii „The Five Prints Portfolio”, 1987 r. © John Divola, dzięki uprzejmości Gallery Luisotti, Santa Monica, CA

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!