Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Ogromne zdjęcia, drewniane ramy. Poważna sprawa, jednocześnie tak lekka. Przy całym swoim wanitatywnym ...
2017-05-19 11:00:00

Niezupełnie tak martwe

fot. Paweł Żak/ mat. prasowe
Niezupełnie tak martwe
Niezupełnie tak martwe

Martwa natura to najnudniejszy temat wizualny świata. Kojarzyć się może z ćwiczeniami (obowiązkowymi) na studiach albo z przesadną symboliką stojącą za owocami i przedmiotami na płótnach barokowych malarzy. No i nic się nie dzieje. Jeszcze w malarstwie i grafice jest łatwiej, bo tradycja i historia. Ale w fotografii jest zawsze kłopotliwy. W dodatku wymagający zatrzymania się i kontemplacji, jak żaden inny temat.

Paweł Żak, gdy sobie upatrzy jakiś temat, potrafi go realizować latami. Historia zna oczywiście mnóstwo takich przypadków – długoterminowe projekty dokumentalne, zapisy socjologiczne, fotografia totalna itd. Ale to chybione porównania. Żak się zatrzymuje nad interesującym tematem i drąży, rozwija, wraca i wywraca, i dopieszcza. Potem są ogromne serie. I najczęściej – martwe natury. Tak było z najważniejszymi seriami Żaka: Bez tytułu, Opowieści, Słodki poniedziałek. Ten ostatni został rozwinięty i poszerzony, dopisany, pogłębiony.

Na wystawie zdjęcia Żaka zdają się jeszcze bardziej malarskie. Ogromne zdjęcia, drewniane ramy. Poważna sprawa, jednocześnie tak lekka. Przy całym swoim wanitatywnym kalibrze patrzymy na ulotne momenty. Chwilowe i migawkowe, ale naświetlane i przygotowywane całymi godzinami. Przepracowane, wysublimowane i choć martwe, to jednak jak żywe. Same paradoksy. Zawsze jest stół, ale co na nim się wyprawia z przestrzenią, czasem, światłem, przedmiotami i perspektywą?! Życie! Akcja! 

Data publikacji:

Joanna Kinowska

Historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii. Była kuratorką około 100 wystaw monograficznych i zbiorowych. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierownik ds. edukacji kulturalnej. Fotoedytorka książek fotograficznych i jurorka konkursów. Recenzentka przeglądów portfolio. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Współpracuje z „Przekrojem”, „Digital Camera Polska” i Fotopolis.pl. Wykładowczyni Akademii Fotografii. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”.

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!