Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Zdjęcia „kociaków”, czyli dziewczyn z okładek „Przekroju”, od dziś można oglądać w Poznaniu. ...
2019-03-07 23:59:00
Przekrój poleca

„Kociaki” na wystawie w Poznaniu

Dziewczyna z plaży, zdjęcie: Wojciech Plewiński
„Kociaki” na wystawie w Poznaniu
„Kociaki” na wystawie w Poznaniu

Zdjęcia „kociaków”, czyli dziewczyn z okładek „Przekroju”, od dziś można oglądać w Poznaniu. Wykonał je legendarny fotograf pisma Wojciech Plewiński

Wernisaż wystawy Wojciech Plewiński: Dziewczyny prezentującej 17 portretów, m.in. Anny Dymnej, Beaty Tyszkiewicz czy Barbary Kwiatkowskiej, odbędzie się w Dzień Kobiet w Przystani Sztuki w Poznaniu. Impreza będzie okazją do spotkania z 91-letnim Wojciechem Plewińskim oraz jego synem Maciejem, również fotografem. Wystawa potrwa do 7 kwietnia.

Barbara Nazar, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe
Barbara Nazar, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe

Wojciech Plewiński to prawdziwa legenda polskiej fotografii. Urodzony w 1928 r., zdjęcia zaczął robić w roku 1953 i niemal od razu zwrócił na siebie uwagę swoim czujnym i czułym spojrzeniem. Porównywany do francuskich fotografów humanistycznych – Roberta Doisneau, Édouarda Boubata i Henriego Cartier-Bressona – Plewiński oprócz portretów kobiet robił również zdjęcia dokumentalne i reportaże, w których doskonale oddawał klimat i ducha epoki, opowiadał historię o człowieku i jego najbliższym sąsiedztwie. Największą sławę przyniosły my jednak „kociaki”.

Beata Tyszkiewicz, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe
Beata Tyszkiewicz, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe

„Czy mogę zrobić pani zdjęcie na okładkę »Przekroju«?” – takim pytaniem Wojciech Plewiński przedstawiał się zwykle wybranej z tłumu dziewczynie, uśmiechał się, wyciągał legitymację prasową, a zaraz potem aparat fotograficzny. Zdjęcia dla krakowskiego tygodnika zaczął robić już w latach 50. i szybko wyróżnił się niepowtarzanym stylem, klasą oraz oczywiście urodą fotografowanych modelek. Pomysł na sesje okładkowe wyszedł od redaktora naczelnego pisma – Mariana Eilego, który inspirował się trendami
z Zachodu, a ponadto sam był wielbicielem pięknych kobiet.

Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego dokumentują również całkiem spory fragment historii polskiej sztuki, mody oraz życia społecznego i towarzyskiego. W czasach PRL-u, w których królował kult przodowniczek pracy, traktorzystek czy spawaczek, portrety swobodnych i zmysłowych dziewczyn w naturalnym środowisku były prawdziwym ewenementem.

Maja Wodecka, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe
Maja Wodecka, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe

Dziś ogląda się te fotografie z taką samą przyjemnością jak kilkadziesiąt lat temu. Dzięki nim mamy unikatową szansę przyjrzeć się twarzom nietkniętym Photoshopem, bez powiększonych ust czy oczu. Warto więc w te oczy zajrzeć i docenić urodę nie tylko kobiet, ale również samych zdjęć.

Kasia Leszczuk, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe
Kasia Leszczuk, zdjęcie: Wojciech Plewiński / materiały prasowe

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!