Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową
Przekrój
Jak wiadomo, stres to cichy zabójca. Naukowcy, psycholodzy, terapeuci i mistrzowie medytacji polecają ...
2019-02-23 23:59:00
Wisienka na torcie

Jak zmniejszyć stres

ilustracja: Joanna Grochocka
Jak zmniejszyć stres
Jak zmniejszyć stres

Jak wiadomo, stres to cichy zabójca. Naukowcy, psycholodzy, terapeuci i mistrzowie medytacji polecają rozmaite sposoby poradzenia sobie z tym zjawiskiem, tak dokuczliwie męczącym zachodnią cywilizację. Niektórzy zalecają ruch. Stres spina bowiem ciało, niektóre jego części zostają zablokowane, nagromadzone gdzieś napięcie uniemożliwia swobodny przepływ energii. Ruch zaś rozładowuje to napięcie i tym samym przywraca wewnętrzną harmonię.

Dlaczego jednak ograniczać się do zewnętrznych form ruchu? Dlaczego nie użyć środków wewnętrznych?

Mam na myśli jedzenie do oporu, przejedzenie. Każdy wie ze swojego doświadczenia, że wysiłek związany z koniecznością wchłonięcia dużej ilości ciężkostrawnej materii może skutecznie wymęczyć ciało, nierzadko prowadząc do błogiej senności.

Ucztę w starym biesiadnym stylu można by właściwie traktować jako narzucanie swojemu organizmowi surowej dyscypliny, czyli jako rodzaj sportu. Ciało otrzymuje zadanie do wykonania – i o to chodzi.

Podobny wysiłek mógłby również poprawić kondycję naszych wewnętrznych organów; nie rozwijam szerzej zagadnienia korzyści psychologicznych płynących z rozkoszy smakowych, bo to zbyt oczywiste.

 

Data publikacji:

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!

okładka
Dowiedz się więcej

Prenumerata
Każdy numer ciekawszy od poprzedniego

Zamów już teraz!