Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Stach Szabłowski

Stach Szabłowski

Wędrowny krytyk, kurator i historyk sztuki z Warszawy.

Czytaj
Potwór, czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

Potwór, czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

kultura / Recenzja
Wystawa Bartosza Zaskórskiego w krakowskiej galerii Henryk, choć przerażająca, była przesycona duchem afirmacji potworności naszych czasów. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Strasznie duża wolność tego, co robimy, czyli Klocuch w sztuce

Strasznie duża wolność tego, co robimy, czyli Klocuch w sztuce

kultura / Recenzja
Czy piskliwy głos Klocucha jest głosem pokolenia? Straconej generacji, która swoje najlepsze lata strawiła, oglądając śmieszne filmiki na YouTubie i grając w GTA? Generacji, która siedząc przed komputerami, zyskała zupełnie nową perspektywę? A może jest głosem, który to pokolenie przewrotnie przedrzeźnia? Wystawę w warszawskiej Galerii Komputer recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Piękna katastrofa

Piękna katastrofa

kultura / Esej
Niepokojące jest to, że w odróżnieniu od polityki sztuka radzi sobie z uchodźcami doskonale. O filmie „Human Flow” chińskiego artysty Ai Weiweia pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Eksplozje słabości

Eksplozje słabości
czyli pożyczone ciała Joanny Rajkowskiej

opinie / Recenzja
Zamachowczynie detonują bomby, ale ich prawdziwą bronią są ciała; nikt nie jest bardziej samotny od osoby, która wysadza się w powietrze w tłumie ludzi. O wystawie Joanny Rajkowskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Na jagody

Na jagody
Czyli zakończona niepowodzeniem próba udawania, że w sztuce nie ma żadnej magii.

opinie / Recenzja
Idąc „Na jagody”, zmierzamy na marginesy art worldu. Spotkamy tam dwie artystki – jedną właściwie nieznaną, a drugą znaną tak bardzo, że właściwie zapoznaną. Tematem jest tutaj życie po życiu w sztuce. O wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Maja, Maria, Viva

Maja, Maria, Viva
Ołowska robi koktajl

opinie / Recenzja
Czas na intelektualny koktajl kobiecej erotyki – powiada Paulina Ołowska. Artystka ma doskonałe wyczucie czasu. Za nami rok czarnych protestów, który upłynął pod wezwaniem „me too”, i w którym wszyscy oglądali pierwszy sezon Opowieści podręcznej. Niejeden polski widz tego serialu zastanawiał się, czy rzeczywistość za oknem nie próbuje przypadkiem dogonić dystopijnej fikcji. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Podsmażanie mózgu na temperze jajowej

Podsmażanie mózgu na temperze jajowej
Tuzin potwornych obrazów Marka Sobczyka

opinie / Recenzja
A co jeśli namalujemy raz jeszcze „Panny z Awinionu”, ale poddamy je ciśnieniu grekokatolickiej symboliki? Albo jeżeli zaczniemy oddziaływać na cytat z Wróblewskiego wizerunkiem japońskiego duszka menstruacyjnego? Albo będziemy temperą jajową malować facebookowe screenshoty i twitterowe posty? O wystawie „230x180” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Husarz była kobietą!

Husarz była kobietą!

opinie / Recenzja
Naprawdę dobry żart nie powinien być zbyt śmieszny. Tej zasadzie zawsze wierny był Oskar Dawicki, godny poparcia pretendent do tytułu pierwszego trickstera sztuki III Rzeczypospolitej, artysta obdarzony fenomenalnym poczuciem humoru – jego wystawę w galerii Raster recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

opinie / Recenzja
O wystawach dwóch Mrozów (zbieżność nazwisk przypadkowa, a może nie…) pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski

Bohater naszych czasów

opinie / Komentarz z Kwartalnika
Problem ze sztuką współczesną polega na tym, że należy ona do tzw. problemów pierwszego świata. Niezręcznie jest je mieć, tym bardziej nie wypada o nich mówić.
Czytaj
Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

kultura / Wywiad
Czy pornografia może zbawić świat? Niewykluczone, pod warunkiem jednak, że będzie polityczna, queerowa, radykalna i ironiczna – taka, jaką uprawia Bruce LaBruce. Z artystą rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa nie-ludzi dla ludzi

Wystawa nie-ludzi dla ludzi
Czyli cyberpunk, akwarele i natura bytu

kultura / Recenzja
W Galerii Foksal Marta Szulc otacza widza wizerunkami sztucznych inteligencji, stawiając go twarzą w twarz z ich nie ludzkimi obliczami. Co w nich zobaczy? Plejadę filmowych cyborgów, swoich następców czy samego siebie? Wystawę „Nie szukamy nikogo oprócz ludzi” recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Sanatorium efemeryczne

Sanatorium efemeryczne

kultura / Korespondencja
Czyli wspomnienia z performatywnego lata. Stach Szabłowski
Czytaj
Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

kultura / Artykuł
... czyli jest już po wszystkim, i teraz dopiero wszystko się zaczyna – notatki z wystawy Tomasza Saciłowskiego w Galerii Sztuki Zachęta. Stach Szabłowski
Czytaj
Mr. Czułość, czyli wyzwalanie fotografii

Mr. Czułość, czyli wyzwalanie fotografii

kultura / Artykuł
Miejsca bez tożsamości. Obrazy nie niosące znaczeń. Ulice bez ludzi. Wystawa bez tytułu. Zdjęcia, które powinny zostać odrzucone. Czy powinny być wystawiane? Janek Zamoyski uważa, że tak. O „Bez tytułu” w Galerii Czułość pisze – Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski

Globalne Bronowice

opinie / Komentarz z Kwartalnika
Czy globalizacja została odwołana? Dumałem ostatnio na ten temat, wracając z otwarcia Biennale w Wenecji. Samolot błyskawicznie oddalał się od basenu Morza Śródziemnego, pędząc w stronę Europy Środkowej i jeszcze dalej – do Polski. A w Polsce, jak to w Polsce, znowu urządzano akurat "Wesele".
Czytaj
Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

kultura / Artykuł
Żeby zobaczyć to dzieło w całości, trzeba sobie zrobić mały spacer. Chodząc dookoła obrazu, zastanawiam się, czy malarz „dał radę”. Mam mieszane uczucia. Bo co znaczy właściwie „dał radę” w tym przypadku? Czego tak naprawdę oczekujemy od malarza, który zmienia budynek w jeden wielki obraz? O muralu zdobiącym pawilon Muzeum nad Wisłą pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Abstrakcja: pospolite ruszenie

Abstrakcja: pospolite ruszenie

kultura / Recenzja
Siedemdziesiąt abstrakcyjnych prac to za mało (a może właśnie za dużo), aby rozstrzygnąć problem abstrakcji. Nie znaczy to, że wystawy nie warto oglądać. Przeciwnie, warto i to nawet tym bardziej, bo nie o rozstrzygnięcia tu przecież chodzi. Stach Szabłowski
Czytaj
Laboratorium dziczenia

Laboratorium dziczenia

kultura / Przekrój poleca
Sztuka jest generalnie zabawą dla dorosłych, a dobre wystawy na temat dzieciństwa zdarzają się rzadko. Tym głębiej zapadłem w „Detsky sen” w Białymstoku – jeden z najlepszych projektów na ten temat, jakie ostatnio miałem okazję zobaczyć. Stach Szabłowski
Czytaj
Artysta systemu, czyli Winiarski w Wenecji

Artysta systemu, czyli Winiarski w Wenecji

kultura / Artykuł
Retrospektywa zmarłego 11 lat temu Ryszarda Winiarskiego jest największym polskim akcentem na świeżo otwartym Biennale Sztuki w Wenecji. Artysta ten nie najlepiej mieści się w nurtach oraz „izmach”. Proponował sztukę, która miała być chłodna i racjonalna, zobiektywizowana i antyemocjonalna, bezosobowa. Upierał się, by nie traktować jego prac jak malarstwa. Program, który stworzył dla siebie okazał się przedsięwzięciem na skalę całej artystycznej biografii – o wystawie „Event – Information – Image” na Biennale Sztuki w Wenecji pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Dobre zdjęcia

Dobre zdjęcia

opinie / Recenzja
Czyli o odzyskanym sensie obrazów i wystawie zdjęć Gordona Parksa pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czynności oddechowe osób niewierzących

Czynności oddechowe osób niewierzących

kultura / Przekrój poleca
– czyli oglądanie słów ze zrozumieniem. Recenzja wystawy "Zrozumieć słowa i wyciągnąć wnioski". Stach Szabłowski
Czytaj
Zegar z ludzkiej skóry

Zegar z ludzkiej skóry

kultura / Przekrój poleca
Recenzja wystawy Aneta Grzeszykowskiej i Zofii Rydet „Głowa, skóra, twarz” Stach Szabłowski