pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Stach Szabłowski

Stach Szabłowski

Wędrowny krytyk, kurator i historyk sztuki z Warszawy.

Czytaj
Zły kontynent, czyli katastrofa, czary, wyspy (nie)szczęśliwe na Biennale w Stambule

Zły kontynent, czyli katastrofa, czary, wyspy (nie)szczęśliwe na Biennale w Stambule

Do czytania / kultura
Czy należymy już do zaginionej cywilizacji, choć jeszcze o tym nie wiemy? Czy prezydent Erdoğan ma talent malarski? Czy siódmy kontynent stanie się nową Pangeą? I co na to wszystko współczesna sztuka? Odpowiedzi na te pytania w relacji z Biennale sztuki w Stambule poszukiwał Stach Szabłowski
Czytaj
 Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Do czytania / kultura
Dlaczego warto przywalić dłutem w ekran telewizora? Dlaczego jest źle, skoro jest tak dobrze? Odpowiedzi szukamy na wystawie, której główną bohaterką jest Käthe Kollwitz, pokazana w asyście współczesnych berlińskich gwiazd. Kiedy ostatni raz prace Kollwitz prezentowano w Zachęcie, był rok 1951 i prasa pisała, że artystka zagląda „w otchłań ustroju kapitalistycznego”. Czy od tamtego czasu otchłań ta stała się płytsza, czy pogłębiła się? I co na to sztuka – sprawdzał na wystawie „Strajk” Stach Szabłowski
Czytaj
Księżyc w ciemności

Księżyc w ciemności
czyli Piękno, Rozum i Warsaw Gallery Weekend

Do czytania / kultura
„Walka z ciemnotą i kłamstwem obowiązkiem pracownika nauki i sztuki” – taki tekst namalował Paweł Susid na jednym z obrazów, który pojawił się na Warsaw Gallery Weekend. Walka jest słuszna, ale czy również piękna? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał na wystawach i ścieżkach WGW, docierając aż na Księżyc i z powrotem na Ziemię – która, zapewniamy, wciąż jest okrągła Stach Szabłowski
Czytaj
Nigdy więcej (wojny)

Nigdy więcej (wojny)
czyli przeżyjmy to jeszcze raz

Do czytania / kultura
Co sztuka może zrobić w sprawie faszyzmu? Gdzie przebiega granica między twórczością artystyczną a propagandą? Czy w dramatycznych okolicznościach można, a nawet należy uprawiać propagandę – i jednocześnie pozostać wiernym sztuce? O wystawie „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Trzy dni złożone na ołtarzu sztuki

Trzy dni złożone na ołtarzu sztuki

przekrój poleca / Artykuł
13 października trzeba iść na wybory, ale wcześniej, kto może, niech idzie na Warsaw Gallery Weekend Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

W krainie kwadratowej tęczy

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
W Polsce tęcza nie jest prostą sprawą.
Czytaj
Obcy, Tyson, pożar i łzy

Obcy, Tyson, pożar i łzy
czyli (nareszcie) koniec białej opowieści

Do czytania / kultura
Co Mike Tyson ma wspólnego ze sztuką współczesną? Jak obejrzeć 841 obrazów w 8 minut? Czy najlepsze prace wideo wystarczą, by ugasić globalną pożogę? Czy wszyscy jesteśmy obcy? Te i wiele innych pytań, oglądając (ze łzami w oczach) wystawę „Alienacje albo następnym razem pożar”, zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Fetysz

Fetysz
czyli Mama, „Mama” i córka

Do czytania / kultura
Na zapleczu galerii Raster rozgrywa się intymny spektakl voodoo – czuły i wywołujący egzystencjalne ciarki. W świecie zasypanym przez powierzchowne wizerunki Aneta Grzeszykowska potrzebuje zaledwie 25 zdjęć, by zabrać nas w naprawdę głęboką podróż. Odbywamy ją, idąc tropem pewnej małej dziewczynki i jej lalki, której podobieństwo do autentycznej osoby jest zamierzone i nieprzypadkowe. O tym, dokąd zmierzają dziewczynka i jej lalka na niesamowitej wystawie „Mama”, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Jak krwawią artystki

Jak krwawią artystki
czyli malarstwo było mężczyzną, ale już nie jest

Do czytania / kultura
O wystawie, na której kilkadziesiąt artystek z kraju i ze świata pokazuje, jak kobiety dokonały zuchwałego przejęcia malarstwa, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Czy ludzie sztuki są gorsi od płatnych morderców?

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
W filmie „Velvet Buzzsaw”, horrorze o środowisku artystycznym, mściwe dzieła mordują, patroszą i dekapitują ludzi sztuki. Dlaczego nie lubi się osób, które robią sztukę współczesną?
Czytaj
Bawmy się, jakby nie było jutra

Bawmy się, jakby nie było jutra
czyli sztuka bez przyszłości na Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Czy jesteśmy rewolucyjnymi tancerzami, czy marionetkami w rękach systemu? Czy grób setek uchodźców odbierze apetyt przedstawicielom jednego procenta ludzkości? Czy cały świat sztuki zmieści się w polskim samolocie? Na te i wszystkie inne palące pytania współczesności (nie) odpowiada Biennale w Wenecji. O swoich wrażeniach z superwystawy, która nigdy nie była tak spektakularna, pesymistyczna i zabawna, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Pół prawdy o sztuce

Pół prawdy o sztuce
czyli koniec i początek w Berlinie

Do czytania / kultura
Podczas Berlin Gallery Weekend dealerzy sztuki i kolekcjonerzy ubijali artystyczne interesy, jakby świat nie stał na krawędzi przepaści. Tymczasem na berlińskich przedmieściach młodzi artyści z Polski twórczo rujnowali opuszczony dom starców, a w Dahlem publiczność ciągnęła do byłej kwatery Luftwaffe na wystawę Guida van der Werve, artysty totalnego, który performował na biegunie i tak kocha Chopina, że udał się wpław Wisłą z Warszawy do Żelazowej Woli. O (nad)ludzkiej sztuce holenderskiego twórcy oraz cynizmie, melancholii i romantyzmie berlińskiego weekendu pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czy lalki lubią banany?

Czy lalki lubią banany?
Spotkanie z zombie

Do czytania / kultura
Zachęta wystawia lalki. Są niesamowite – we freudowskim sensie. W artystycznym również; wiele to wybitne dzieła sztuki nowoczesnej. Z zabawą tymi lalkami trzeba jednak uważać. Są przedmiotami martwymi, ale takimi, które potrafią ożyć i wyzwolić swój polityczny potencjał. O tym, jak się czuje człowiek, który znajdzie się w tłumie nowoczesnych lalek, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Największe współczesne dzieła ludzkości

Największe współczesne dzieła ludzkości
czyli katastrofa (ale jednak piękna)

Do czytania / kultura
Wystawa „Bezludzka ziemia” w warszawskim CSW przypomina muzeum historii (post)naturalnej, a jeszcze bardziej gabinet osobliwości. Wizyta w nim umożliwia eksplorację świata wolnego od ludzi już teraz, bez czekania na przyszłość, w której najprawdopodobniej nas nie będzie. Niewielka strata, natura płakać po ludzkości nie będzie – ma przecież w swoim katalogu tyle innych gatunków. Co ciekawe, artyści też stają raczej po stronie planety niż bliźnich, którzy nie umieli się na tej planecie przyzwoicie zachować. Pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Nie lękajmy się

Nie lękajmy się
czyli „Strachy”

Do czytania / kultura
Być gejem czy katolikiem? Pracować w świecie sztuki czy w rodzinnej wsi? Daniel Rycharski nie dokonuje wyboru, a właściwie wybiera wszystko naraz. Ustawia się w poprzek linii społecznych podziałów. Jego sztuka jest chłopska, queerowa, niemożliwa i jednocześnie realistyczna. Rycharski wie kim jest i nie boi się samego siebie; ta odwaga jest zaraźliwa. O „Strachach” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czarodziejskie góry

Czarodziejskie góry
czyli sztuka wysoko

Kwartalnik / kultura
Grażyna Kulczyk mogła otworzyć swoje muzeum niemal wszędzie. Dlaczego zrobiła to w szwajcarskich Alpach? Sprawdził Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Niedotykalna herbatka, czyli komu bije dzwon?

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
To początek końca; artysta zalewa herbatę; kiedy ją miesza, krążąca po wnętrzu kubka łyżeczka dźwięczy jak dzwon. Komuż jednak ten herbaciany dzwon bije?
Zobacz
Czarodziejskie góry (audio)
Posłuchaj tekstu z Kwartalnika

Czarodziejskie góry (audio)

Media / Audio
Grażyna Kulczyk mogła otworzyć swoje muzeum niemal wszędzie. Dlaczego zrobiła to w szwajcarskich Alpach? Sprawdził Stach Szabłowski. Czyta Grzegorz Kwiecień.
Czytaj
Techno, teatr, tekstura, tektura

Techno, teatr, tekstura, tektura
czyli Garbaczewski wystawia

Do czytania / kultura
Jeżeli wszystko już było, a przyszłość dawno nadeszła, to co teraz będzie? O czym Grotowski rozmawiałby ze sztuczną inteligencją? Dlaczego krew, którą broczy serce polskiego teatru, jest czarna? Czy technologia jest już drugą naturą? Czy teatr jest najważniejszą ze sztuk? I jak Krzysztof Garbaczewski zmieścił cały swój teatr na jednym piętrze białostockiej galerii? O wystawie „Badania terenowe” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa przed końcem sztuki

Wystawa przed końcem sztuki
czyli jak przetapiać naboje na dzwony

Do czytania / kultura
Hiwa K. jest na topie. Robi świetną sztukę, przeciwstawia się wojnie, uprzedzeniom, egoizmowi. Jego wystawa jest imponująca. Ale czy nie widzieliśmy już podobnych? Instytucje pękają w szwach od słusznej, politycznej sztuki; gdyby losy kapitalizmu i wojen zależały od wystaw, od dawna panowałyby pokój, równość, wolność i braterstwo. Chcę się podzielić tymi wątpliwościami z artystą, ale okazuje się, że on ma ich jeszcze więcej. Wieszczy światu kryzys, w obliczu którego najlepsza nawet sztuka straci znaczenie i zostanie nam tylko… miłość. O wystawie Hiwy K. w Zachęcie pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Slow art w Susch

Slow art w Susch

Do czytania / kultura
Na wysokości 1438 m nad poziomem morza Grażyna Kulczyk spełniła swoje marzenie o muzeum sztuki w alpejskiej wsi. Wioska jest mała, ambicje duże, muzeum niezwykłe. „Przekrój” odwiedził je w przededniu otwarcia. Swoje wrażenia opisuje Stach Szabłowski
Czytaj
Pracownia, czyli cały świat
To lubię!

Pracownia, czyli cały świat

Kwartalnik / kultura
Geta Brătescu to artystka, która na nas, redakcji „Przekroju”, zrobiła wielkie wrażenie podczas ostatniego biennale w Wenecji. O niezwykłej postaci, która międzynarodową gwiazdą stała się dopiero po osiemdziesiątce, opowiada Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Święty Krzyż, mamut i księżycowy pył

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Najciekawsze fenomeny artystyczne, jakie zdarza mi się ostatnio spotkać, są anonimowe – pod warunkiem, że zgodzimy się nadać miano »anonima« procesom społecznym i historii.”
Czytaj
Wszyscy jesteśmy populistami

Wszyscy jesteśmy populistami
czyli „Omiń kolejkę!”

Do czytania / Recenzja
Populistyczna wystawa o populizmie? Czemu nie! W myśl zasady klin klinem; artyści mierzą się z populizmem – zmorą i polityczną wunderwaffe naszych czasów – na wystawie „Skip the Line!”. Populiści mówią to, co chcemy usłyszeć. Czy na „Skip the Line!" artyści pokazują nam to, co chcemy zobaczyć? Zastanawia się Stach Szabłowski
Czytaj
Potwór

Potwór
czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

Do czytania / kultura
Wystawa Bartosza Zaskórskiego w krakowskiej galerii Henryk, choć przerażająca, była przesycona duchem afirmacji potworności naszych czasów. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Strasznie duża wolność tego, co robimy

Strasznie duża wolność tego, co robimy
czyli Klocuch w sztuce

Do czytania / kultura
Czy piskliwy głos Klocucha jest głosem pokolenia? Straconej generacji, która swoje najlepsze lata strawiła, oglądając śmieszne filmiki na YouTubie i grając w GTA? Generacji, która siedząc przed komputerami, zyskała zupełnie nową perspektywę? A może jest głosem, który to pokolenie przewrotnie przedrzeźnia? Wystawę w warszawskiej Galerii Komputer recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
zdjęte z wystawy

Szczęście po berlińsku

Kwartalnik / Recenzja
Bracia Fujiwarowie upierają się, że twarde dane nie kłamią, a wynika z nich, że berlińczycy nigdy nie byli szczęśliwsi. Przekonuje Stach Szabłowski
Czytaj
Piękna katastrofa

Piękna katastrofa

Kwartalnik / kultura
Niepokojące jest to, że w odróżnieniu od polityki sztuka radzi sobie z uchodźcami doskonale. O filmie „Human Flow” chińskiego artysty Ai Weiweia pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Eksplozje słabości

Eksplozje słabości
czyli pożyczone ciała Joanny Rajkowskiej

Do czytania / Recenzja
Zamachowczynie detonują bomby, ale ich prawdziwą bronią są ciała; nikt nie jest bardziej samotny od osoby, która wysadza się w powietrze w tłumie ludzi. O wystawie Joanny Rajkowskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Na jagody

Na jagody
czyli zakończona niepowodzeniem próba udawania, że w sztuce nie ma żadnej magii.

Do czytania / Recenzja
Idąc „Na jagody”, zmierzamy na marginesy art worldu. Spotkamy tam dwie artystki – jedną właściwie nieznaną, a drugą znaną tak bardzo, że właściwie zapoznaną. Tematem jest tutaj życie po życiu w sztuce. O wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Stulecie wiosennego artysty

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Wszystko jest żyjącą śmiercią” – powiadał Egon Schiele. Wiosna, z całym tym swoim przebudzeniem do życia, wyostrza mi smak na rzeczy niezdrowe, zwłaszcza chorobliwą sztukę.
Czytaj
Maja, Maria, Viva

Maja, Maria, Viva
Ołowska robi koktajl

Do czytania / Recenzja
Czas na intelektualny koktajl kobiecej erotyki – powiada Paulina Ołowska. Artystka ma doskonałe wyczucie czasu. Za nami rok czarnych protestów, który upłynął pod wezwaniem „me too”, i w którym wszyscy oglądali pierwszy sezon Opowieści podręcznej. Niejeden polski widz tego serialu zastanawiał się, czy rzeczywistość za oknem nie próbuje przypadkiem dogonić dystopijnej fikcji. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Podsmażanie mózgu na temperze jajowej

Podsmażanie mózgu na temperze jajowej
Tuzin potwornych obrazów Marka Sobczyka

Do czytania / Recenzja
A co jeśli namalujemy raz jeszcze „Panny z Awinionu”, ale poddamy je ciśnieniu grekokatolickiej symboliki? Albo jeżeli zaczniemy oddziaływać na cytat z Wróblewskiego wizerunkiem japońskiego duszka menstruacyjnego? Albo będziemy temperą jajową malować facebookowe screenshoty i twitterowe posty? O wystawie „230x180” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Husarz była kobietą!

Husarz była kobietą!

Do czytania / Recenzja
Naprawdę dobry żart nie powinien być zbyt śmieszny. Tej zasadzie zawsze wierny był Oskar Dawicki, godny poparcia pretendent do tytułu pierwszego trickstera sztuki III Rzeczypospolitej, artysta obdarzony fenomenalnym poczuciem humoru – jego wystawę w galerii Raster recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

Do czytania / Recenzja
O wystawach dwóch Mrozów (zbieżność nazwisk przypadkowa, a może nie…) pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Zgroza zimowa

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Na Bródnie stoi od jesieni pomnik Mieszczan z Bródna. Mieszczanie z Bródna sami go sobie postawili. Ładna historia! A może raczej straszna?
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Bohater naszych czasów

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Problem ze sztuką współczesną polega na tym, że należy ona do tzw. problemów pierwszego świata. Niezręcznie jest je mieć, tym bardziej nie wypada o nich mówić.
Czytaj
Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

Do czytania / kultura
Czy pornografia może zbawić świat? Niewykluczone, pod warunkiem jednak, że będzie polityczna, queerowa, radykalna i ironiczna – taka, jaką uprawia Bruce LaBruce. Z artystą rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa nie-ludzi dla ludzi

Wystawa nie-ludzi dla ludzi
czyli cyberpunk, akwarele i natura bytu

Do czytania / kultura
W Galerii Foksal Marta Szulc otacza widza wizerunkami sztucznych inteligencji, stawiając go twarzą w twarz z ich nie ludzkimi obliczami. Co w nich zobaczy? Plejadę filmowych cyborgów, swoich następców czy samego siebie? Wystawę „Nie szukamy nikogo oprócz ludzi” recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Sanatorium efemeryczne

Sanatorium efemeryczne

Do czytania / kultura
Czyli wspomnienia z performatywnego lata. Stach Szabłowski
Czytaj
Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

Do czytania / kultura
... czyli jest już po wszystkim, i teraz dopiero wszystko się zaczyna – notatki z wystawy Tomasza Saciłowskiego w Galerii Sztuki Zachęta. Stach Szabłowski
Czytaj
Mr. Czułość

Mr. Czułość
czyli wyzwalanie fotografii

Do czytania / kultura
Miejsca bez tożsamości. Obrazy nie niosące znaczeń. Ulice bez ludzi. Wystawa bez tytułu. Zdjęcia, które powinny zostać odrzucone. Czy powinny być wystawiane? Janek Zamoyski uważa, że tak. O „Bez tytułu” w Galerii Czułość pisze – Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Globalne Bronowice

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Czy globalizacja została odwołana? Dumałem ostatnio na ten temat, wracając z otwarcia Biennale w Wenecji. Samolot błyskawicznie oddalał się od basenu Morza Śródziemnego, pędząc w stronę Europy Środkowej i jeszcze dalej – do Polski. A w Polsce, jak to w Polsce, znowu urządzano akurat „Wesele”.
Czytaj
Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

Do czytania / kultura
Żeby zobaczyć to dzieło w całości, trzeba sobie zrobić mały spacer. Chodząc dookoła obrazu, zastanawiam się, czy malarz „dał radę”. Mam mieszane uczucia. Bo co znaczy właściwie „dał radę” w tym przypadku? Czego tak naprawdę oczekujemy od malarza, który zmienia budynek w jeden wielki obraz? O muralu zdobiącym pawilon Muzeum nad Wisłą pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Abstrakcja: pospolite ruszenie

Abstrakcja: pospolite ruszenie

Do czytania / kultura
Siedemdziesiąt abstrakcyjnych prac to za mało (a może właśnie za dużo), aby rozstrzygnąć problem abstrakcji. Nie znaczy to, że wystawy nie warto oglądać. Przeciwnie, warto i to nawet tym bardziej, bo nie o rozstrzygnięcia tu przecież chodzi. Stach Szabłowski
Czytaj
Laboratorium dziczenia

Laboratorium dziczenia

Do czytania / Recenzja
Sztuka jest generalnie zabawą dla dorosłych, a dobre wystawy na temat dzieciństwa zdarzają się rzadko. Tym głębiej zapadłem w „Detsky sen” w Białymstoku – jeden z najlepszych projektów na ten temat, jakie ostatnio miałem okazję zobaczyć. Stach Szabłowski
Czytaj
Artysta systemu

Artysta systemu
czyli Winiarski w Wenecji

Do czytania / kultura
Retrospektywa zmarłego 11 lat temu Ryszarda Winiarskiego jest największym polskim akcentem na świeżo otwartym Biennale Sztuki w Wenecji. Artysta ten nie najlepiej mieści się w nurtach oraz „izmach”. Proponował sztukę, która miała być chłodna i racjonalna, zobiektywizowana i antyemocjonalna, bezosobowa. Upierał się, by nie traktować jego prac jak malarstwa. Program, który stworzył dla siebie okazał się przedsięwzięciem na skalę całej artystycznej biografii – o wystawie „Event – Information – Image” na Biennale Sztuki w Wenecji pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Dobre zdjęcia

Dobre zdjęcia

Do czytania / Recenzja
Czyli o odzyskanym sensie obrazów i wystawie zdjęć Gordona Parksa pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czynności oddechowe osób niewierzących

Czynności oddechowe osób niewierzących

Do czytania / Recenzja
– czyli oglądanie słów ze zrozumieniem. Recenzja wystawy „Zrozumieć słowa i wyciągnąć wnioski”. Stach Szabłowski
Czytaj
Zegar z ludzkiej skóry

Zegar z ludzkiej skóry

Do czytania / Recenzja
Recenzja wystawy Aneta Grzeszykowskiej i Zofii Rydet „Głowa, skóra, twarz” Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Sens bez celu

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Złe życia kończą się śmiercią”. To zdanie na jednej z prac przedstawił Paweł Susid, artysta, który maluje na obrazach teksty. Uprzedzając tym samym pytanie: „Co artysta miał na myśli?”.
Czytaj
Ciemne miejsce za drzwiami

Ciemne miejsce za drzwiami

Do czytania / Recenzja
Erotyka to jednak otchłań. Dlatego we współczesnej sztuce zagląda się w jej głąb ostrożnie. No, chyba że jest się Łukaszem Korolkiewiczem i Krzysztofem Zarębskim – i robi się wystawę Ciemne miejsce za drzwiami. Stach Szabłowski
Czytaj
Polska – kraj folkloru?

Polska – kraj folkloru?

Do czytania / Recenzja
Wystawę, która dotyczy fenomenu tzw. kultury ludowej w PRL, recenzuje Stach Szabłowski