Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

O wiośnie mamy zielone pojęcie!

Kiedy wszystko się dopiero rodzi i rozwija, wiosenny „Przekrój” nadlatuje w pełnym rozkwicie! W najnowszym wydaniu piszemy z rozwagą o równowadze, z odwagą o strachu, z uwagą o bałtyckich krajach, z miłością o wróblach i z zachwytem o zieleni i porankach. Zachęcamy do czytania!

Kup wiosenny „Przekrój”!

188 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Stach Szabłowski

Stach Szabłowski

Wędrowny krytyk, kurator i historyk sztuki z Warszawy.

Czytaj
 Scena antropocenu
sztuka

 Scena antropocenu

Kwartalnik / kultura
Planeta jest jedna, a ludzi na niej – osiem miliardów. Niektórzy z nich są artystami zastanawiającymi się niedawno w Zielonej Górze, jak odnowić przyjaźń i ustanowić poprawne stosunki z Ziemią. Stach Szabłowski
Czytaj
Lekartyści
sztuka

Lekartyści
Arteterapia i jej twórcy

Kwartalnik / kultura
O korzyściach nie tylko z obcowania ze sztuką, ale także jej uprawiania. Stach Szabłowski
Czytaj
W bigosie transformacji
sztuka

W bigosie transformacji

Do czytania / kultura
Ruchy tektoniczne w polskiej sztuce czasów transformacji (choć nie tylko) bada Stach Szabłowski
Czytaj
Piękna przygoda, czyli gdzie jest fotografika?
sztuka

Piękna przygoda, czyli gdzie jest fotografika?

Do czytania / kultura
Na wystawę poświęconą zjawisku, które nie istnieje nigdzie indziej niż nad Wisłą, zaprasza Stach Szabłowski
Czytaj
​​​​​​​Kosmiczna róża, szminki i wieżowce, czyli Przyjemska w Zachęcie
sztuka

​​​​​​​Kosmiczna róża, szminki i wieżowce, czyli Przyjemska w Zachęcie

Do czytania / kultura
Wystawa Marioli Przyjemskiej w warszawskiej Zachęcie to retrospektywa nieszablonowej artystki, ale równocześnie zapisana między wierszami fascynująca opowieść o Polsce ostatnich trzech dekad. Zwiedza ją Stach Szabłowski
Czytaj
Strzeż się antyku!
sztuka

Strzeż się antyku!

Kwartalnik / kultura
Czasem zwykła podróż może się okazać wyprawą w czasie. Na własne oczy zobaczymy to w Skopje – mieście o ambicjach sięgających czasów Aleksandra Wielkiego. I takim też kostiumie. Stach Szabłowski
Czytaj
Pod wulkanem
sztuka

Pod wulkanem

Do czytania / kultura
W co może zmienić się mózg ofiary, a więc w co – prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości – mogą zmienić się nasze mózgi? Odpowiedzi na wystawie Dominiki Olszowy w warszawskiej Galerii Foksal szuka Stach Szabłowski
Czytaj
Kiedy idealizm przestanie być luksusem
sztuka

Kiedy idealizm przestanie być luksusem
Czyli lekcja documenta w Kassel

Do czytania / kultura
​​​​​​​W Kassel zakończyły się documenta 15 – jedna z najważniejszych imprez poświęconych sztuce współczesnej. Czego świat (i to nie tylko sztuki) może nauczyć się z wystawy, która okazała się inna niż wszystkie? Zastanawia się nad tym indywidualnie, choć jednocześnie odrobinę kolektywnie, Stach Szabłowski
Czytaj
Wizje
sztuka

Wizje

Kwartalnik / kultura
Świat zmierza w nieznaną stronę, a może nawet zupełnie tyłem do kierunku jazdy. A co, jeśli jedyną nadzieją na przetrwanie ludzkości jest sztuka? Stach Szabłowski
Czytaj
Mleko i wojna, czyli 59. Biennale w Wenecji
sztuka

Mleko i wojna, czyli 59. Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Na Biennale w Wenecji jest zielona słonica. A sprawa polska? A sprawa ukraińska? Kto wygrywa wojnę w sztuce? Co z patriarchatem? I surrealizmem? Co się przydarzyło duńskim centaurom? I jak smakuje „mleko snów?” – na te i wiele innych pytań szukał w Wenecji odpowiedzi Stach Szabłowski
Czytaj
Pożegnanie z Biennale
sztuka

Pożegnanie z Biennale
Czyli kto jest hobbitem

Do czytania / kultura
Biennale Warszawa kończy działalność pod obecną nazwą i w dotychczasowej formule. O łabędzim śpiewie tej instytucji – doskonałej wystawie „Widzące kamienie i przestrzenie poza Doliną” – pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Dlatego obrazy
fotografia

Dlatego obrazy
czyli Miesiąc Fotografii w Krakowie

Do czytania / kultura
Nie mają Państwo już siły do rzeczywistości? Jeżeli tak, to przestrzegam – omijajcie z daleka krakowski Miesiąc Fotografii. Albo wręcz przeciwnie, koniecznie weźcie w nim udział – pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Krwawy inkaust
sztuka

Krwawy inkaust

Kwartalnik / kultura
Sztuka i wojna. Nie ma dwóch bardziej podobnych i jednocześnie bardziej odległych od siebie dziedzin. Kiedy Rosja gromadziła wojska przy granicy z Ukrainą, myślałem o artyście, który z krwi uczynił dzieło sztuki – pisze krytyk sztuki Stach Szabłowski
Czytaj
Zmieścimy się wszyscy
sztuka

Zmieścimy się wszyscy
Czyli wystawa „Refugees Welcome”, jakiej jeszcze nie było

Do czytania / kultura
Jak spędzić pierwsze dni maja? Czym zająć myśli, które przecież ciągle krążą wokół wojny w Ukrainie? Na pewno warto udać się na wystawę i charytatywną aukcję sztuki „Refugees Welcome”. Gdzie i kiedy? W Muzeum nad Wisłą do 15 maja. Stach Szabłowski
Czytaj
Rzeka i nawiedzony zamek
sztuka

Rzeka i nawiedzony zamek
O wystawie „Kraj nad Wisłą” Jarosława Modzelewskiego

Do czytania / kultura
Tę wystawę warto zobaczyć – i to tym bardziej właśnie teraz, gdy wojna w Ukrainie nie tylko przyciąga naszą uwagę i aresztuje większość emocji, ale również popycha do rewizji przekonań, które wydawały się ustalone raz na zawsze. O wystawie Jarosława Modzelewskiego w warszawskim CSW pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Okruchy wspomnień
sztuka

Okruchy wspomnień

Do czytania / kultura
O Mariuszu Wilczyńskim można powiedzieć, że jest artystą totalnym. Najpierw nakręcił obsypany nagrodami film „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, potem przygotował nawiązującą do niego wystawę, z równym sukcesem. Ale czy to dziś – w obliczu wojny – ma jakieś znaczenie? A może ma i to wbrew pozorom większe niż wcześniej? Zastanawia się nad tym Stach Szabłowski
Czytaj
Na barkach Freuda
sztuka

Na barkach Freuda

Kwartalnik / kultura
Sny, wizje, nieokiełznane myśli niesione przez literaturę i sztukę, zwiastujące upragnione zmiany. Surrealistyczne przebudzenie było… ale nie w Polsce. Stach Szabłowski
Czytaj
Kosmos żywych i umarłych

Kosmos żywych i umarłych
O solowej wystawie Veroniki Hapchenko

Do czytania / kultura
Jak często skutkom zdarza się poprzedzać przyczyny? Czemu biały gronostaj trzyma w pysku pęk czarnych piór? Czy ślepe wrota mogą gdzieś prowadzić i czy kosmizm powiedział już ostatnie słowo? Odpowiedzi na te pytania szukał na wystawie „False Door” Stach Szabłowski
Czytaj
Kto spłaszcza Ziemię?
sztuka

Kto spłaszcza Ziemię?
Odpowiedź: artyści i spiskowcy

Do czytania / kultura
O niestabilnej granicy między Ziemią płaską a okrągłą oraz o tym, czy w każdej nieskrępowanej artystycznej duszy nie drzemie przypadkiem odrobina płaskoziemca, opowiada Stach Szabłowski
Czytaj
Lekcja japońska

Lekcja japońska
Czyli za co przytula się Zachętę

Do czytania / kultura
W cieniu troski o Zachętę i politycznych zawirowań w jej murach trwa właśnie wystawa „Między kolektywizmem a indywidualizmem. Awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku”. Ktoś powie: nie czas na japońską awangardę, kiedy płoną lasy! A jednak dla tej wystawy warto – wręcz trzeba – znaleźć czas. Pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Przyszłość łez, czyli antidotum na opadające ręce
sztuka

Przyszłość łez, czyli antidotum na opadające ręce

Do czytania / kultura
Kto napisze historię łez? – pyta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej klasyczka amerykańskiego artywizmu Barbara Kruger. To alarmujące pytanie posłużyło za tytuł wystawy, którą muzeum zamyka mijający rok. Cóż za mocny i bezkompromisowy finał! A zaprasza na niego Stach Szabłowski
Czytaj
Pomnik drutu kolczastego, czyli wolność plus
sztuka

Pomnik drutu kolczastego, czyli wolność plus

Do czytania / kultura
Drut kolczasty, który właśnie doczekał się w Warszawie pomnika, jest bez wątpienia symbolem haniebnym. Ale może sztuka, której powinniśmy się wstydzić, jest zupełnie gdzie indziej? Zastanawia się nad tym Stach Szabłowski
Czytaj
O martwym zającu i dzikich pszczołach
zdjęte z wystawy

O martwym zającu i dzikich pszczołach

Kwartalnik / kultura
Czy sztuka może być mostem nad przepaścią dzielącą ludzi i zwierzęta? Stach Szabłowski
Czytaj
Być jak storczyk, czyli historia naturalna emigracji
sztuka

Być jak storczyk, czyli historia naturalna emigracji

Do czytania / kultura
Czy znajdujemy się w zawieszeniu? Czy zbliża się przesilenie? Podczas oglądania „Klimaksu”, czasowej wystawy w Muzeum Emigracji w Gdyni, zastanawiał się Stach Szabłowski
Czytaj
Żadne marzenie się nie zmarnuje, czyli Nowa republika dekadencji
sztuka

Żadne marzenie się nie zmarnuje, czyli Nowa republika dekadencji

Do czytania / kultura
Czy możemy sobie pozwolić na dekadencję? Demonizm? Sny na jawie? A może w świetle wielowymiarowego kryzysu na dekadencję musi być nas stać? Dokąd można dojść dziś pod sztandarem Brunona Schulza? Czy nowa Republika marzeń jest możliwa? Oto pytania, które na wystawie młodego, bezwstydnie atrakcyjnego malarstwa w Fundacji Stefana Gierowskiego stawiał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Życie papierowej ulicy, czyli jak wygrać Powstanie Warszawskie

Życie papierowej ulicy, czyli jak wygrać Powstanie Warszawskie

Do czytania / kultura
„Hello Helka. Nowelka na papier i wojnę” – cóż to za świetny tytuł! I niesamowita historia, która się za nim kryje. I kapitalna wystawa, która opowiada tę z życia wziętą historię: rzecz o pewnej warszawiance, która w najgorszych latach okupacji wycinała dla swojej córki z papieru uroczy, dobry świat bez wojny, przemocy i śmierci. Wystawę w Muzeum Powstania Warszawskiego poleca Stach Szabłowski
Czytaj
Trójwymiarowe nic
sztuka

Trójwymiarowe nic

Kwartalnik / kultura
W świecie sztuki może się zdarzyć wszystko i jednocześnie nic zdarzyć się nie musi. Holografia to technika nieco przez artystów zapomniana. A szkoda. Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Pływający zbawiciel

Kwartalnik / kultura z Kwartalnika
Czy samochody są dobre, czy złe? Czy da się o nich w ogóle myśleć w kategoriach etycznych? Autorem felietonu – bardziej o sztuce niż motoryzacji – jest Stach Szabłowski.
Zobacz
Trójwymiarowe nic ♫
Artykuł z Kwartalnika

Trójwymiarowe nic ♫

Media / Audio
W świecie sztuki może się zdarzyć wszystko i jednocześnie nic zdarzyć się nie musi. Holografia to technika nieco przez artystów zapomniana. A szkoda. Pisze Stach Szabłowski.
Czytaj
Iskra i wyklęci, czyli pieśń o elektryfikacji
sztuka

Iskra i wyklęci, czyli pieśń o elektryfikacji

Do czytania / kultura
Elektryfikacja wsi. Żołnierze wyklęci. Zimna wojna. Postęp. Przyroda. Muzyka. Futurystyka. Monumentalizm. Nadrealizm. Te wszystkie elementy (i jeszcze kilka innych) znalazły się w „Planie tysiącletnim”, który artystka Agnieszka Polska przedstawia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Co zakłada ten obliczony na 1000 lat plan, badał Stach Szabłowski
Czytaj
Oblężona twierdza, czyli Pan Cogito włazi na plastikowe drzewo
sztuka

Oblężona twierdza, czyli Pan Cogito włazi na plastikowe drzewo

Do czytania / kultura
Co dalej z warszawską Zachętą? Czy rewolucja może być zimna? Czy dobra zmiana może być dobra? Kto należy do grona zimnych czaszek? Kto oblega oblężoną twierdzę? I czy Pan Cogito umie wchodzić po plastikowych drzewach – zastanawiał się, krążąc w upalny dzień między „Zimną rewolucją” w Zachęcie i wystawą Jacka Adamasa w Zamku Ujazdowskim, Stach Szabłowski
Czytaj
Znów mamy lata 20., czyli Republika Weimarska w Krakowie
sztuka

Znów mamy lata 20., czyli Republika Weimarska w Krakowie

Do czytania / kultura
Dokąd pędziła na nartach Leni Riefenstahl, ulubiona reżyserka wodza III Rzeszy? I dlaczego szusowała po śniegu w kostiumie kąpielowym? Czy historia musi się powtarzać i czy mieszkamy w Republice Weimarskiej? – zastanawiał się na wystawie niemieckiej (a trochę i polskiej) fotografii z lat międzywojennych Stach Szabłowski
Czytaj
Co by zrobił Kantor, czyli obyś żył w ciekawym Miesiącu Fotografii

Co by zrobił Kantor, czyli obyś żył w ciekawym Miesiącu Fotografii

Do czytania / kultura
O wielkiej nieobecnej Miesiąca Fotografii w Krakowie pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Lato, krew i 15 milionów stopni

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Zachód słońca to trochę obraz, a trochę rzeźba. Podziwiamy go i zapominamy o nim. Jak patrzeć na to zjawisko, zwłaszcza latem?
Czytaj
Miłość i Posiestrzenie, czyli lekcja Narcyzy
sztuka

Miłość i Posiestrzenie, czyli lekcja Narcyzy

Do czytania / kultura
Czy już romantycy bali się „ideologii gender”? W jaki sposób milczano o „Pogance” Narcyzy Żmichowskiej? Jak czytają ten tekst współczesne artystki? I u kogo szukać lekarstwa na opadające ręce – syndrom, który dotyka często osoby żyjące dziś w Polsce? Odpowiedzi (a także lekarstwa) na wystawie „Poganki” szukał (i znajdował) Stach Szabłowski
Czytaj
Malarz i Owidiusz, czyli queerowa metamorfoza 

Malarz i Owidiusz, czyli queerowa metamorfoza 

Do czytania / kultura
Po której stronie politycznej barykady stoi Owidiusz? Czy rzymski poeta jest naszym bratem, czy siostrą? Jakim metamorfozom ulegają „Metamorfozy”? A także: dlaczego berlińscy nauczyciele nosili na głowach papierowe torby? I jeszcze – co kryło się po drugiej stronie lustra w hamburskim szalecie? Na te i inne pytania odpowiedzi na wystawie Mikołaja Sobczaka szuka Stach Szabłowski
Czytaj
Wrota piekieł
książka

Wrota piekieł
Czyli 1237 zdjęć

Do czytania / kultura
Czy brama jest łukiem triumfalnym? Albo wrotami piekła? A może prowadzi do dominium króla Ubu, które – jak wiadomo – znajduje się w Polsce, czyli nigdzie? I gdzie się podziała kolebka Solidarności, Stocznia Gdańska, do której kiedyś przez tę bramę się wchodziło? Te pytania, przeglądając świeżo wydaną książkę fotograficzną Michała Szlagi „Brama”, zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Raport z okropnego środowiska

Raport z okropnego środowiska
Czyli piekło sztuki

Do czytania / kultura
Czy świat sztuki jest sektą czcicieli Instytucji? Czym jest Wielki Projekt? Co się stało z malowniczą cyganerią artystyczną? Czy neurotyczna projektoza naprawdę wyparła z art worldu szaloną fantazję? Czy jarmuż jest smaczny? Jakiej długości spodnie noszą krytycy sztuki? Na te i inne pytania w insidersko-demaskatorskiej powieści Anny Sudoł „Projekt” odpowiedzi poszukiwał Stach Szabłowski
Czytaj
Człowiek, który żył w ciekawych czasach: Henryk Streng/Marek Włodarski

Człowiek, który żył w ciekawych czasach: Henryk Streng/Marek Włodarski

Do czytania / kultura
Przed wojną lwowski surrealista, podczas wojny Żyd, ukrywający się dwa lata za szafą, a potem – już pod zmienionym nazwiskiem – więzień obozu koncentracyjnego. Świadek i kronikarz dwóch totalitaryzmów XX w. Na pytanie, kim był Streng/Włodarski, próbuje odpowiedzieć Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Nie podążaj z wiatrem

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Wystawy, których nikt nie widział, powstawały już przed pandemią. O takiej, którą zorganizowano w strefie skażenia atomowego, pisze Stach Szabłowski.
Czytaj
Niebo z korzeni
sztuka

Niebo z korzeni
Czyli mogiła króla stworzenia

Do czytania / kultura
Czy czas już schodzić do podziemia? Czego można się nauczyć od korzeni roślin? Dlaczego drzewa nie budują barykad? I gdzie leży Rhizopolis? Odpowiedzi na wystawie Joanny Rajkowskiej w Zachęcie poszukiwał Stach Szabłowski
Czytaj
Porozumienie w przyjemności
sztuka

Porozumienie w przyjemności
Czyli śledztwo tropikalne

Do czytania / kultura
Co Józef Czapski robił w Urugwaju? Co znajdowało się w kajecie, który zgubił między Buenos Aires a Caracas? Dokąd prowadzi ślad, który zostawił w Ameryce Południowej? Tym śladem poszedł Grzegorz Kozera, który zdał sprawę ze swojego artystycznego śledztwa na przygodowej, tropikalnej i niepozbawionej erotyzmu wystawie „Widzenie powtórne”. Sprawę z przyjemności wynikającej z powtórnego widzenia zdaje zaś Stach Szabłowski
Czytaj
Przygoda rzeźbiarza
sztuka

Przygoda rzeźbiarza
Czyli happy end

Do czytania / kultura
Jaka przygoda przydarzyła się rzeźbiarzowi? Czy zachód słońca można wypalić w piecu? Kto skoczył do ceramicznego jeziora? Odpowiedzi na te pytania poszukiwał (i nierzadko znajdował!) na wystawie Olafa Brzeskiego „Przygoda” Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Kult drzew, czyli Palma i zimowe przesilenie

Do czytania / Felieton
18 lat temu niektórzy mówili, że Joannie Rajkowskiej po prostu odbiła palma. Ale początkowo wyśmiewanej Palmie na rondzie de Gaulle’a udało się przetrwać wszystkie zawirowania historii – i jest dziś pełnoprawnym i pełnowartościowym symbolem stolicy. Czego jej życzyć na osiemnastkę, zastanawia się Stach Szabłowski.
Czytaj
Duch i gość
sztuka

Duch i gość
Czyli Inny

Do czytania / kultura
Bezdomny z wyboru obywatel świata sztuki, ontologiczny wagabunda, nieuchwytny wędrowiec, wszędobylski bywalec. Erudyta i poliglota. Duch i gość. Świadek wydarzeń, przyjaciel artystów. Czy sam był jednym z nich? Kim tak naprawdę był Warren Niesłuchowski, zastanawiał się w Fundacji Galerii Foksal na poświęconej mu wystawie Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa jako thriller
sztuka

Wystawa jako thriller
Czyli ostatnia podróż Andrzeja Wróblewskiego

Do czytania / kultura
Kto został zmitologizowany, a kto zamieniony w krzesło? Kto spoczywa pod „Nagrobkiem kobieciarza”? Jak to możliwe, że artysta, który wyjawił wszystko 70 lat temu, do dziś nie wypowiedział jeszcze ostatniego słowa? Nad tymi sprawami zastanawiał się na wystawie Andrzeja Wróblewskiego w Lublanie poruszony do głębi Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Armia mikołajów

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Dorośli są przekonani, że Świętego Mikołaja nie ma. Dobra wiadomość jest taka, że owszem, jest. Zła – że tuż przed świętami Bożego Narodzenia 1974 r. został aresztowany w Kopenhadze.
Czytaj
Księga plądrowania rzeczywistości
sztuka

Księga plądrowania rzeczywistości
Czyli Twożywo odnalezione

Do czytania / Recenzja
Dokąd wilk prowadzi owcę? Kto jest wilkiem? Kim jest owca? Czy Emilowi Cioranowi podobałoby się w III RP? Czegóż można chcieć więcej od życia poza zabawą i pracą? Jak dewastować wyrazem złudzenia? - odpowiedzi na te pytania w traktującej o grupie Twożywo księdze „Plądrujemy ruiny rzeczywistości” szukał (i znajdował!) Stach Szabłowski
Czytaj
Niesamowitość swojskości
sztuka

Niesamowitość swojskości
Czyli duszna sztuka na duszne czasy

Do czytania / kultura
Jak się wysysa powietrze z wystawy? Kiedy rodzina z komórki społecznej zmienia się w klatkę? Jak się oswaja ludzi i jak się ich tresuje? Jak się odnosi sukces, robiąc sztukę, która jest nieprzyjemnie prawdziwa? I dlaczego trzeba znaleźć dziś czas dla Joanny Piotrowskiej – zastanawiał się na jej wystawie „Zaduch” Stach Szabłowski
Czytaj
Chore biennale, czyli uzdrowicielki z Berlina
sztuka

Chore biennale, czyli uzdrowicielki z Berlina

Do czytania / kultura
Jak przechodzi COVID-19 biennale w Berlinie? Kto na wstecznym biegu jedzie na cmentarz? Jak daleko jest z Warszawy na globalne Południe? Kiedy wreszcie skończy się patriarchat? Gdzie znajduje się antykościół? I czy artystki uzdrowią chory świat – zastanawia się, wspominając berlińskie biennale, Stach Szabłowski
Czytaj
Zapach „Hiacynta”, czyli malarstwo w latach 1985–2020
sztuka

Zapach „Hiacynta”, czyli malarstwo w latach 1985–2020

Do czytania / Recenzja
Jak pachnie „Hiacynt” w roku 2020? Czy historia lubi się powtarzać jako farsa, czy jako dramat? Kto ma silniejsze argumenty – malarze czy pałkarze? I czy jest jeszcze czas na malowanie obrazów? Odpowiedzi na te pytania na wystawie Karola Radziszewskiego „Hiacynt” szukał Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Jesteśmy potępieni

Kwartalnik / kultura z Kwartalnika
O piekle lata i piekle sztuki pisze w jesiennym felietonie Stach Szabłowski.
Czytaj
Doskonały fantom strachu
sztuka

Doskonały fantom strachu
Czyli haftowanie nowej normalności

Do czytania / Recenzja
Czy „nowa normalność” to stara nienormalność do kwadratu? Czy pieniądze to zbrodnia? Czy sierp i młot zachowują między sobą dystans sanitarny? Co z 2021 rokiem? I co robi hafciarka w czasach zarazy? Odpowiedzi szukać należy w haftach Moniki Drożyńskiej, której niepozbawioną przewrotnej nadziei wystawę poleca Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Dlaczego dobrze jest obalać pomniki

Do czytania / Felieton
Zapomniałem, że pomniki mają jeszcze jeden potencjał, rzadko uruchamiany, ale potężny. Pomniki można stawiać, ale można je również obalać. A także wieszać na nich flagi.
Czytaj
Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie
sztuka

Ruiny przyszłości, czyli Sosnowska w Warszawie

Do czytania / kultura
Jak dziczeje nowoczesność? Czy PRL był naszym antykiem? Czy żyjemy wśród ruin przyszłości? I o czym duma wśród tych ruin wybitna polska rzeźbiarka? Oto kilka pytań, które na monumentalnej retrospektywie Moniki Sosnowskiej zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
W świetle z lodówki, czyli żyć i umrzeć w zupie pomidorowej

W świetle z lodówki, czyli żyć i umrzeć w zupie pomidorowej

Do czytania / kultura
Kto ogryzł jabłko poznania dobrego i złego? Czy ziemniak to ziemniak? Czy czekolada jest abstrakcyjna? Czy gwoździe są smaczne? I co widać w świetle wydobywającym się z lodówki? Nad tymi, wbrew pozorom, niekulinarnymi, lecz malarskimi sprawami zastanawiał się podczas ogłoszonej przez artystę Tomasza Kręcickiego „Przerwy na jedzenie” Stach Szabłowski
Czytaj
Rozmowa z Bezimiennym

Rozmowa z Bezimiennym
Czyli malarstwo cyfrowego antyku

Do czytania / kultura
Kim jest Bezimienny? Dlaczego warto portretować orki? Czy „Gothic” jest naszym antykiem? Czego malarz może szukać wśród rozmytych tekstur i pejzaży o niskich rozdzielczościach? Dlaczego wszyscy malarze nie malują gier komputerowych? Czy bohater fantasy może zostać postgamingowym artystą? Odpowiedzi na podpisanej przez Bezimiennego wystawie „Pokaż mi swoje towary” szukał Stach Szabłowski
Czytaj
Żarty się skończyły, czyli niech żyje satyra, najważniejsza ze sztuk

Żarty się skończyły, czyli niech żyje satyra, najważniejsza ze sztuk

Do czytania / kultura
Czy Zamek Ujazdowski jest śmieszny? Czy ludzie nieśmiali opanują świat? Kto wbija niedopałki w śnieg? Kto się boi Arystotelesa? Czy nadeszło już średniowiecze? Czy żarty naprawdę się skończyły? – odpowiedzi na wystawie „Żarty żartami” szukał Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Nieposłuszny obywatel pacjent

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Reżim pandemiczny jest podobny do ustroju państwa policyjnego, a właśnie z takim ustrojem walczy od lat performer Piotr Pawlenski.
Czytaj
Odmrażanie

Odmrażanie

Do czytania / kultura
Sztuka się odmraża, a wraz z nią wystawy i problemy, które znalazły się w cieniu pandemii, a przecież nie zniknęły. Kiedy doczekamy się pierwszej papieżycy? Kto poluje na czarownice? Co zdarzyło się w prehistorii sztuki nowych mediów? I kim właściwie jesteśmy? Zastanawia się Stach Szabłowski
Czytaj
List od Suwerena

List od Suwerena

Do czytania / kultura
O tym, jak w Polsce artyści listy pisali, opowiada Stach Szabłowski
Czytaj
Gęstniejący półcień i dziwne narzędzia

Gęstniejący półcień i dziwne narzędzia
Rozmowa z Jagną Lewandowską i Sebastianem Cichockim

Do czytania / kultura
Czy sztuka współczesna to płonący dom, z którego trzeba ewakuować sztukę? Jak nieotwarta wystawa przenika przez mury muzeum na kwarantannie? Dokąd może dojść człowiek podążający za rzuconym kamieniem? Czym są dziwne narzędzia? O tych i wielu innych sprawach z Jagną Lewandowską i Sebastianem Cichockim, kuratorami wystawy „Wiek półcienia”, która czeka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej na koniec lockdownu, rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Będzie tylko gorzej

Będzie tylko gorzej
Rozmowa z Pawłem Ponurym Żukowskim

Do czytania / kultura
Budzimy się w nowym świecie? Czy po prostu się budzimy? Damy radę? Tak obiecuje Paweł Ponury Żukowski. W starych, dobrych czasach zapowiadał, że „koniec jest bliski”, więc jego przepowiednie warto brać pod uwagę. Z artystą, którego kryzys systemu nie zaskoczył, bo już od dawna zbytnio na system nie liczył, rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Jeszcze więcej anulowanych wydarzeń, czyli zrób to sam

Jeszcze więcej anulowanych wydarzeń, czyli zrób to sam

Do czytania / kultura
Jak wypełnić oblężony przez wirusa umysł sztuką? Co może zrobić każdy? Co zrobił Piero Manzoni? Czemu najzuchwalsze przełomy artystyczne dokonują się na gruncie skatologii? Jak kształtują się ceny ekskrementów na rynku sztuki? Po co gromadzić w muzeach sflaczałe baloniki? Jakie powietrze z nich uszło? – zastanawia się Stach Szabłowski
Czytaj
Wydarzenie zostało anulowane,  czyli sztuka na kwarantannie

Wydarzenie zostało anulowane, czyli sztuka na kwarantannie

Do czytania / kultura
Jak zabezpieczyć swoje artystyczne potrzeby w czasach totalnej kwarantanny? Szukać sztuki w sieci? A może lepiej w wyobraźni – na ścieżkach romantycznego konceptualizmu? O sztuce bez sztuki na lekkie i ciężkie czasy, niewidzialnych pracach, świetle i ciemności oraz o performerze, który dziełem sztuki uczynił utrzymywanie się przy życiu, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Nigdy już nie będę Indianinem

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Artyści podnoszą kwestię: Indianie a sprawa polska. Ale czy taka kwestia istnieje?
Czytaj
Kornik ewangelista

Kornik ewangelista
albo księgi z dziecięcej skóry

Do czytania / kultura
Jak się robi sztukę dla kotów? Dlaczego klasyczne książki oprawia się w dziecięcą skórę? Czy ikony to żywe obrazy? I kto w nich tak naprawdę żyje? Czy mole lubią koloratki? Czy szaty liturgiczne są pożywne? Kto zgubił elegancką torebkę pełną zwierzęcych szczątków? Na wystawie Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca odpowiedzi na te i inne pytania szukał Stach Szabłowski
Czytaj
Na serio, na żywo i na ostro

Na serio, na żywo i na ostro
Czyli spotkanie z Olegiem Kulikiem, artystą, który kiedyś był psem

Do czytania / kultura
Kim Oleg Kulik był w poprzednim życiu, dlaczego polskim księdzem, i co go za to spotkało? Dlaczego gryzł krytyków i czemu już tego nie robi? Dlaczego światem powinny rządzić roboty i artyści? I dlaczego dla Kulika najważniejszym Polakiem jest Paweł Adamowicz? O tym i wielu innych rzeczach z legendarnym moskiewskim akcjonistą rozmawiał Stach Szabłowski
Czytaj
Performer u źródła, czyli żmije, maski i zapętlony czas

Performer u źródła, czyli żmije, maski i zapętlony czas

Do czytania / kultura
O performansie „Fakir” Przemka Branasa, który odbył się w ramach wystawy Agnieszki Brzeżańskiej „Cała Ziemia parkiem narodowym” w warszawskiej Królikarni, oraz samym artyście pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Skąd bije źródło, czyli czarownice uratują nas wszystkich

Skąd bije źródło, czyli czarownice uratują nas wszystkich

Do czytania / kultura
Biała magia, skatologia, kosmiczne malarstwo, dwuosnowowe tkaniny, wszystkie dopływy Wisły i źródło tryskające spomiędzy nóg bogini matki. Czy to przepis na newage’owy koktajl, czy propozycja artystyczna, która trafia w sedno wyzwań stojących dziś przed światem? O wystawie Agnieszki Brzeżańskiej „Cała Ziemia parkiem narodowym” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Horror dzieje się naprawdę

Horror dzieje się naprawdę

Do czytania / kultura
To jest piękna i zarazem straszna wystawa. Czy mogłaby jednak być inna, skoro jej głównymi bohaterami są istoty ludzkie – delikatne i brutalne, przerażone i siejące przemoc? Z człowieczeństwem nie ma żartów, podobnie z malarstwem Miriam Cahn, które na wystawie „Ja, istota ludzka” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oglądał z mieszaniną zachwytu i grozy Stach Szabłowski
Czytaj
Reżyserując obrazy, czyli malarstwo niewinnych czarodziejów

Reżyserując obrazy, czyli malarstwo niewinnych czarodziejów

Do czytania / kultura
Horror czy burleska? Opera czy rock’n’roll? Gry komputerowe czy oleje na płótnie? Czy Kraków wciąż jeszcze istnieje? Jaki jest pożytek bohemy? O tych sprawach, ale przede wszystkim o malarstwie w cieniu wystawy „Agata Kus Picture Horror Show” z jej autorką rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
W najlepszym momencie, w ostatniej chwili, czyli Karol Radziszewski zdradza sekrety

W najlepszym momencie, w ostatniej chwili, czyli Karol Radziszewski zdradza sekrety

Do czytania / kultura
Czy „Potęga sekretów” jest najważniejszą polską wystawą tego roku? Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Brokatowa marynarka w płomieniach

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Było to ostatniej jesieni. Październik, zmierzch, warszawska Praga. Krążyły słuchy, że tego wieczoru coś – a może nawet ktoś – zapłonie. W oczekiwaniu, nie bez obaw, gromadziliśmy się w tłumek artystycznych gapiów na podwórku gmaszydła przy Lubelskiej 30/32.
Czytaj
Zombie-rewolucja, czyli od milczenia traci się wzrok

Zombie-rewolucja, czyli od milczenia traci się wzrok

Do czytania / kultura
Czego może nas nauczyć żywy trup proroka anabaptystów z XVI w.? Czy seksualność jest paliwem, które na nowo rozpędzi demokrację? Co należy malować w czasach populizmu? O tych i innych sprawach, w tle projektu „Nowe Królestwo” z jego twórcą, artystą Mikołajem Sobczakiem, rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Zły kontynent, czyli katastrofa, czary, wyspy (nie)szczęśliwe na Biennale w Stambule

Zły kontynent, czyli katastrofa, czary, wyspy (nie)szczęśliwe na Biennale w Stambule

Do czytania / kultura
Czy należymy już do zaginionej cywilizacji, choć jeszcze o tym nie wiemy? Czy prezydent Erdoğan ma talent malarski? Czy siódmy kontynent stanie się nową Pangeą? I co na to wszystko współczesna sztuka? Odpowiedzi na te pytania w relacji z Biennale sztuki w Stambule poszukiwał Stach Szabłowski
Czytaj
Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Powrót Käthe, czyli jak uderzają artystki

Do czytania / kultura
Dlaczego warto przywalić dłutem w ekran telewizora? Dlaczego jest źle, skoro jest tak dobrze? Odpowiedzi szukamy na wystawie, której główną bohaterką jest Käthe Kollwitz, pokazana w asyście współczesnych berlińskich gwiazd. Kiedy ostatni raz prace Kollwitz prezentowano w Zachęcie, był rok 1951 i prasa pisała, że artystka zagląda „w otchłań ustroju kapitalistycznego”. Czy od tamtego czasu otchłań ta stała się płytsza, czy pogłębiła się? I co na to sztuka – sprawdzał na wystawie „Strajk” Stach Szabłowski
Czytaj
Księżyc w ciemności

Księżyc w ciemności
czyli Piękno, Rozum i Warsaw Gallery Weekend

Do czytania / kultura
„Walka z ciemnotą i kłamstwem obowiązkiem pracownika nauki i sztuki” – taki tekst namalował Paweł Susid na jednym z obrazów, który pojawił się na Warsaw Gallery Weekend. Walka jest słuszna, ale czy również piękna? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał na wystawach i ścieżkach WGW, docierając aż na Księżyc i z powrotem na Ziemię – która, zapewniamy, wciąż jest okrągła Stach Szabłowski
Czytaj
Nigdy więcej (wojny)

Nigdy więcej (wojny)
czyli przeżyjmy to jeszcze raz

Do czytania / kultura
Co sztuka może zrobić w sprawie faszyzmu? Gdzie przebiega granica między twórczością artystyczną a propagandą? Czy w dramatycznych okolicznościach można, a nawet należy uprawiać propagandę – i jednocześnie pozostać wiernym sztuce? O wystawie „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Trzy dni złożone na ołtarzu sztuki

Trzy dni złożone na ołtarzu sztuki

przekrój poleca / Artykuł
13 października trzeba iść na wybory, ale wcześniej, kto może, niech idzie na Warsaw Gallery Weekend Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

W krainie kwadratowej tęczy

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
W Polsce tęcza nie jest prostą sprawą.
Czytaj
Obcy, Tyson, pożar i łzy

Obcy, Tyson, pożar i łzy
czyli (nareszcie) koniec białej opowieści

Do czytania / kultura
Co Mike Tyson ma wspólnego ze sztuką współczesną? Jak obejrzeć 841 obrazów w 8 minut? Czy najlepsze prace wideo wystarczą, by ugasić globalną pożogę? Czy wszyscy jesteśmy obcy? Te i wiele innych pytań, oglądając (ze łzami w oczach) wystawę „Alienacje albo następnym razem pożar”, zadawał sobie Stach Szabłowski
Czytaj
Fetysz

Fetysz
czyli Mama, „Mama” i córka

Do czytania / kultura
Na zapleczu galerii Raster rozgrywa się intymny spektakl voodoo – czuły i wywołujący egzystencjalne ciarki. W świecie zasypanym przez powierzchowne wizerunki Aneta Grzeszykowska potrzebuje zaledwie 25 zdjęć, by zabrać nas w naprawdę głęboką podróż. Odbywamy ją, idąc tropem pewnej małej dziewczynki i jej lalki, której podobieństwo do autentycznej osoby jest zamierzone i nieprzypadkowe. O tym, dokąd zmierzają dziewczynka i jej lalka na niesamowitej wystawie „Mama”, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Jak krwawią artystki

Jak krwawią artystki
czyli malarstwo było mężczyzną, ale już nie jest

Do czytania / kultura
O wystawie, na której kilkadziesiąt artystek z kraju i ze świata pokazuje, jak kobiety dokonały zuchwałego przejęcia malarstwa, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Czy ludzie sztuki są gorsi od płatnych morderców?

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
W filmie „Velvet Buzzsaw”, horrorze o środowisku artystycznym, mściwe dzieła mordują, patroszą i dekapitują ludzi sztuki. Dlaczego nie lubi się osób, które robią sztukę współczesną?
Czytaj
Bawmy się, jakby nie było jutra

Bawmy się, jakby nie było jutra
czyli sztuka bez przyszłości na Biennale w Wenecji

Do czytania / kultura
Czy jesteśmy rewolucyjnymi tancerzami, czy marionetkami w rękach systemu? Czy grób setek uchodźców odbierze apetyt przedstawicielom jednego procenta ludzkości? Czy cały świat sztuki zmieści się w polskim samolocie? Na te i wszystkie inne palące pytania współczesności (nie) odpowiada Biennale w Wenecji. O swoich wrażeniach z superwystawy, która nigdy nie była tak spektakularna, pesymistyczna i zabawna, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Pół prawdy o sztuce

Pół prawdy o sztuce
czyli koniec i początek w Berlinie

Do czytania / kultura
Podczas Berlin Gallery Weekend dealerzy sztuki i kolekcjonerzy ubijali artystyczne interesy, jakby świat nie stał na krawędzi przepaści. Tymczasem na berlińskich przedmieściach młodzi artyści z Polski twórczo rujnowali opuszczony dom starców, a w Dahlem publiczność ciągnęła do byłej kwatery Luftwaffe na wystawę Guida van der Werve, artysty totalnego, który performował na biegunie i tak kocha Chopina, że udał się wpław Wisłą z Warszawy do Żelazowej Woli. O (nad)ludzkiej sztuce holenderskiego twórcy oraz cynizmie, melancholii i romantyzmie berlińskiego weekendu pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czy lalki lubią banany?

Czy lalki lubią banany?
Spotkanie z zombie

Do czytania / kultura
Zachęta wystawia lalki. Są niesamowite – we freudowskim sensie. W artystycznym również; wiele to wybitne dzieła sztuki nowoczesnej. Z zabawą tymi lalkami trzeba jednak uważać. Są przedmiotami martwymi, ale takimi, które potrafią ożyć i wyzwolić swój polityczny potencjał. O tym, jak się czuje człowiek, który znajdzie się w tłumie nowoczesnych lalek, pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Największe współczesne dzieła ludzkości
uwaga na klimat

Największe współczesne dzieła ludzkości
czyli katastrofa (ale jednak piękna)

Do czytania / kultura
Wystawa „Bezludzka ziemia” w warszawskim CSW przypomina muzeum historii (post)naturalnej, a jeszcze bardziej gabinet osobliwości. Wizyta w nim umożliwia eksplorację świata wolnego od ludzi już teraz, bez czekania na przyszłość, w której najprawdopodobniej nas nie będzie. Niewielka strata, natura płakać po ludzkości nie będzie – ma przecież w swoim katalogu tyle innych gatunków. Co ciekawe, artyści też stają raczej po stronie planety niż bliźnich, którzy nie umieli się na tej planecie przyzwoicie zachować. Pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Nie lękajmy się

Nie lękajmy się
czyli „Strachy”

Do czytania / kultura
Być gejem czy katolikiem? Pracować w świecie sztuki czy w rodzinnej wsi? Daniel Rycharski nie dokonuje wyboru, a właściwie wybiera wszystko naraz. Ustawia się w poprzek linii społecznych podziałów. Jego sztuka jest chłopska, queerowa, niemożliwa i jednocześnie realistyczna. Rycharski wie kim jest i nie boi się samego siebie; ta odwaga jest zaraźliwa. O „Strachach” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czarodziejskie góry

Czarodziejskie góry
czyli sztuka wysoko

Kwartalnik / kultura
Grażyna Kulczyk mogła otworzyć swoje muzeum niemal wszędzie. Dlaczego zrobiła to w szwajcarskich Alpach? Sprawdził Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Niedotykalna herbatka, czyli komu bije dzwon?

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
To początek końca; artysta zalewa herbatę; kiedy ją miesza, krążąca po wnętrzu kubka łyżeczka dźwięczy jak dzwon. Komuż jednak ten herbaciany dzwon bije?
Zobacz
Czarodziejskie góry ♫
Artykuł z Kwartalnika

Czarodziejskie góry ♫

Media / Audio
Grażyna Kulczyk mogła otworzyć swoje muzeum niemal wszędzie. Dlaczego zrobiła to w szwajcarskich Alpach? Sprawdził Stach Szabłowski.
Czytaj
Techno, teatr, tekstura, tektura

Techno, teatr, tekstura, tektura
czyli Garbaczewski wystawia

Do czytania / kultura
Jeżeli wszystko już było, a przyszłość dawno nadeszła, to co teraz będzie? O czym Grotowski rozmawiałby ze sztuczną inteligencją? Dlaczego krew, którą broczy serce polskiego teatru, jest czarna? Czy technologia jest już drugą naturą? Czy teatr jest najważniejszą ze sztuk? I jak Krzysztof Garbaczewski zmieścił cały swój teatr na jednym piętrze białostockiej galerii? O wystawie „Badania terenowe” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa przed końcem sztuki

Wystawa przed końcem sztuki
czyli jak przetapiać naboje na dzwony

Do czytania / kultura
Hiwa K. jest na topie. Robi świetną sztukę, przeciwstawia się wojnie, uprzedzeniom, egoizmowi. Jego wystawa jest imponująca. Ale czy nie widzieliśmy już podobnych? Instytucje pękają w szwach od słusznej, politycznej sztuki; gdyby losy kapitalizmu i wojen zależały od wystaw, od dawna panowałyby pokój, równość, wolność i braterstwo. Chcę się podzielić tymi wątpliwościami z artystą, ale okazuje się, że on ma ich jeszcze więcej. Wieszczy światu kryzys, w obliczu którego najlepsza nawet sztuka straci znaczenie i zostanie nam tylko… miłość. O wystawie Hiwy K. w Zachęcie pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Slow art w Susch

Slow art w Susch

Do czytania / kultura
Na wysokości 1438 m nad poziomem morza Grażyna Kulczyk spełniła swoje marzenie o muzeum sztuki w alpejskiej wsi. Wioska jest mała, ambicje duże, muzeum niezwykłe. „Przekrój” odwiedził je w przededniu otwarcia. Swoje wrażenia opisuje Stach Szabłowski
Czytaj
Pracownia, czyli cały świat
To lubię!

Pracownia, czyli cały świat

Kwartalnik / kultura
Geta Brătescu to artystka, która na nas, redakcji „Przekroju”, zrobiła wielkie wrażenie podczas ostatniego biennale w Wenecji. O niezwykłej postaci, która międzynarodową gwiazdą stała się dopiero po osiemdziesiątce, opowiada Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Święty Krzyż, mamut i księżycowy pył

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Najciekawsze fenomeny artystyczne, jakie zdarza mi się ostatnio spotkać, są anonimowe – pod warunkiem, że zgodzimy się nadać miano »anonima« procesom społecznym i historii.”
Czytaj
Wszyscy jesteśmy populistami

Wszyscy jesteśmy populistami
czyli „Omiń kolejkę!”

Do czytania / Recenzja
Populistyczna wystawa o populizmie? Czemu nie! W myśl zasady klin klinem; artyści mierzą się z populizmem – zmorą i polityczną wunderwaffe naszych czasów – na wystawie „Skip the Line!”. Populiści mówią to, co chcemy usłyszeć. Czy na „Skip the Line!" artyści pokazują nam to, co chcemy zobaczyć? Zastanawia się Stach Szabłowski
Czytaj
Potwór

Potwór
czyli kebabizacja rzeczywistości i jej pochwała

Do czytania / kultura
Wystawa Bartosza Zaskórskiego w krakowskiej galerii Henryk, choć przerażająca, była przesycona duchem afirmacji potworności naszych czasów. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Strasznie duża wolność tego, co robimy

Strasznie duża wolność tego, co robimy
czyli Klocuch w sztuce

Do czytania / kultura
Czy piskliwy głos Klocucha jest głosem pokolenia? Straconej generacji, która swoje najlepsze lata strawiła, oglądając śmieszne filmiki na YouTubie i grając w GTA? Generacji, która siedząc przed komputerami, zyskała zupełnie nową perspektywę? A może jest głosem, który to pokolenie przewrotnie przedrzeźnia? Wystawę w warszawskiej Galerii Komputer recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
zdjęte z wystawy

Szczęście po berlińsku

Kwartalnik / Recenzja
Bracia Fujiwarowie upierają się, że twarde dane nie kłamią, a wynika z nich, że berlińczycy nigdy nie byli szczęśliwsi. Przekonuje Stach Szabłowski
Czytaj
Piękna katastrofa

Piękna katastrofa

Kwartalnik / kultura
Niepokojące jest to, że w odróżnieniu od polityki sztuka radzi sobie z uchodźcami doskonale. O filmie „Human Flow” chińskiego artysty Ai Weiweia pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Eksplozje słabości

Eksplozje słabości
czyli pożyczone ciała Joanny Rajkowskiej

Do czytania / Recenzja
Zamachowczynie detonują bomby, ale ich prawdziwą bronią są ciała; nikt nie jest bardziej samotny od osoby, która wysadza się w powietrze w tłumie ludzi. O wystawie Joanny Rajkowskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Na jagody, czyli

Na jagody, czyli
zakończona niepowodzeniem próba udawania, że w sztuce nie ma żadnej magii.

Do czytania / Recenzja
Idąc „Na jagody”, zmierzamy na marginesy art worldu. Spotkamy tam dwie artystki – jedną właściwie nieznaną, a drugą znaną tak bardzo, że właściwie zapoznaną. Tematem jest tutaj życie po życiu w sztuce. O wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Stulecie wiosennego artysty

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Wszystko jest żyjącą śmiercią” – powiadał Egon Schiele. Wiosna, z całym tym swoim przebudzeniem do życia, wyostrza mi smak na rzeczy niezdrowe, zwłaszcza chorobliwą sztukę.
Czytaj
Maja, Maria, Viva

Maja, Maria, Viva
Ołowska robi koktajl

Do czytania / Recenzja
Czas na intelektualny koktajl kobiecej erotyki – powiada Paulina Ołowska. Artystka ma doskonałe wyczucie czasu. Za nami rok czarnych protestów, który upłynął pod wezwaniem „me too”, i w którym wszyscy oglądali pierwszy sezon Opowieści podręcznej. Niejeden polski widz tego serialu zastanawiał się, czy rzeczywistość za oknem nie próbuje przypadkiem dogonić dystopijnej fikcji. Recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Podsmażanie mózgu na temperze jajowej

Podsmażanie mózgu na temperze jajowej
Tuzin potwornych obrazów Marka Sobczyka

Do czytania / Recenzja
A co jeśli namalujemy raz jeszcze „Panny z Awinionu”, ale poddamy je ciśnieniu grekokatolickiej symboliki? Albo jeżeli zaczniemy oddziaływać na cytat z Wróblewskiego wizerunkiem japońskiego duszka menstruacyjnego? Albo będziemy temperą jajową malować facebookowe screenshoty i twitterowe posty? O wystawie „230x180” pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Husarz była kobietą!

Husarz była kobietą!

Do czytania / Recenzja
Naprawdę dobry żart nie powinien być zbyt śmieszny. Tej zasadzie zawsze wierny był Oskar Dawicki, godny poparcia pretendent do tytułu pierwszego trickstera sztuki III Rzeczypospolitej, artysta obdarzony fenomenalnym poczuciem humoru – jego wystawę w galerii Raster recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

Brazylijka, Mróz i i jeszcze jeden Mróz

Do czytania / Recenzja
O wystawach dwóch Mrozów (zbieżność nazwisk przypadkowa, a może nie…) pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Zgroza zimowa

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Na Bródnie stoi od jesieni pomnik Mieszczan z Bródna. Mieszczanie z Bródna sami go sobie postawili. Ładna historia! A może raczej straszna?
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Bohater 
naszych czasów

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Problem ze sztuką współczesną polega na tym, że należy ona do tzw. problemów pierwszego świata. Niezręcznie jest je mieć, tym bardziej nie wypada o nich mówić.
Czytaj
Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

Zombie, pornografki i inni rewolucjoniości

Do czytania / kultura
Czy pornografia może zbawić świat? Niewykluczone, pod warunkiem jednak, że będzie polityczna, queerowa, radykalna i ironiczna – taka, jaką uprawia Bruce LaBruce. Z artystą rozmawia Stach Szabłowski
Czytaj
Wystawa nie-ludzi dla ludzi

Wystawa nie-ludzi dla ludzi
czyli cyberpunk, akwarele i natura bytu

Do czytania / kultura
W Galerii Foksal Marta Szulc otacza widza wizerunkami sztucznych inteligencji, stawiając go twarzą w twarz z ich nie ludzkimi obliczami. Co w nich zobaczy? Plejadę filmowych cyborgów, swoich następców czy samego siebie? Wystawę „Nie szukamy nikogo oprócz ludzi” recenzuje Stach Szabłowski
Czytaj
Sanatorium efemeryczne

Sanatorium efemeryczne

Do czytania / kultura
Czyli wspomnienia z performatywnego lata. Stach Szabłowski
Czytaj
Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

Po naturze. Po zdjęciach. Po fotografii.

Do czytania / kultura
... czyli jest już po wszystkim, i teraz dopiero wszystko się zaczyna – notatki z wystawy Tomasza Saciłowskiego w Galerii Sztuki Zachęta. Stach Szabłowski
Czytaj
Mr. Czułość

Mr. Czułość
czyli wyzwalanie fotografii

Do czytania / kultura
Miejsca bez tożsamości. Obrazy nie niosące znaczeń. Ulice bez ludzi. Wystawa bez tytułu. Zdjęcia, które powinny zostać odrzucone. Czy powinny być wystawiane? Janek Zamoyski uważa, że tak. O „Bez tytułu” w Galerii Czułość pisze – Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Globalne Bronowice

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Czy globalizacja została odwołana? Dumałem ostatnio na ten temat, wracając z otwarcia Biennale w Wenecji. Samolot błyskawicznie oddalał się od basenu Morza Śródziemnego, pędząc w stronę Europy Środkowej i jeszcze dalej – do Polski. A w Polsce, jak to w Polsce, znowu urządzano akurat „Wesele”.
Czytaj
Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

Mdławe mgławice kosmicznej przyjaźni

Do czytania / kultura
Żeby zobaczyć to dzieło w całości, trzeba sobie zrobić mały spacer. Chodząc dookoła obrazu, zastanawiam się, czy malarz „dał radę”. Mam mieszane uczucia. Bo co znaczy właściwie „dał radę” w tym przypadku? Czego tak naprawdę oczekujemy od malarza, który zmienia budynek w jeden wielki obraz? O muralu zdobiącym pawilon Muzeum nad Wisłą pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Abstrakcja: pospolite ruszenie

Abstrakcja: pospolite ruszenie

Do czytania / kultura
Siedemdziesiąt abstrakcyjnych prac to za mało (a może właśnie za dużo), aby rozstrzygnąć problem abstrakcji. Nie znaczy to, że wystawy nie warto oglądać. Przeciwnie, warto i to nawet tym bardziej, bo nie o rozstrzygnięcia tu przecież chodzi. Stach Szabłowski
Czytaj
Laboratorium dziczenia

Laboratorium dziczenia

Do czytania / Recenzja
Sztuka jest generalnie zabawą dla dorosłych, a dobre wystawy na temat dzieciństwa zdarzają się rzadko. Tym głębiej zapadłem w „Detsky sen” w Białymstoku – jeden z najlepszych projektów na ten temat, jakie ostatnio miałem okazję zobaczyć. Stach Szabłowski
Czytaj
Artysta systemu

Artysta systemu
czyli Winiarski w Wenecji

Do czytania / kultura
Retrospektywa zmarłego 11 lat temu Ryszarda Winiarskiego jest największym polskim akcentem na świeżo otwartym Biennale Sztuki w Wenecji. Artysta ten nie najlepiej mieści się w nurtach oraz „izmach”. Proponował sztukę, która miała być chłodna i racjonalna, zobiektywizowana i antyemocjonalna, bezosobowa. Upierał się, by nie traktować jego prac jak malarstwa. Program, który stworzył dla siebie okazał się przedsięwzięciem na skalę całej artystycznej biografii – o wystawie „Event – Information – Image” na Biennale Sztuki w Wenecji pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Dobre zdjęcia

Dobre zdjęcia

Do czytania / Recenzja
Czyli o odzyskanym sensie obrazów i wystawie zdjęć Gordona Parksa pisze Stach Szabłowski
Czytaj
Czynności oddechowe osób niewierzących

Czynności oddechowe osób niewierzących

Do czytania / Recenzja
– czyli oglądanie słów ze zrozumieniem. Recenzja wystawy „Zrozumieć słowa i wyciągnąć wnioski”. Stach Szabłowski
Czytaj
Zegar z ludzkiej skóry

Zegar z ludzkiej skóry

Do czytania / Recenzja
Recenzja wystawy Aneta Grzeszykowskiej i Zofii Rydet „Głowa, skóra, twarz” Stach Szabłowski
Czytaj
Stach
Szabłowski
Stach Szabłowski

Sens bez celu

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
„Złe życia kończą się śmiercią”. To zdanie na jednej z prac przedstawił Paweł Susid, artysta, który maluje na obrazach teksty. Uprzedzając tym samym pytanie: „Co artysta miał na myśli?”.
Czytaj
Ciemne miejsce za drzwiami

Ciemne miejsce za drzwiami

Do czytania / Recenzja
Erotyka to jednak otchłań. Dlatego we współczesnej sztuce zagląda się w jej głąb ostrożnie. No, chyba że jest się Łukaszem Korolkiewiczem i Krzysztofem Zarębskim – i robi się wystawę Ciemne miejsce za drzwiami. Stach Szabłowski
Czytaj
Polska – kraj folkloru?

Polska – kraj folkloru?

Do czytania / Recenzja
Wystawę, która dotyczy fenomenu tzw. kultury ludowej w PRL, recenzuje Stach Szabłowski