Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

O wiośnie mamy zielone pojęcie!



Kup wiosenny „Przekrój”!

188 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!

Mateusz Demski

Dziennikarz filmowy. Przeprowadził wywiady m.in. z Oliverem Stonem, Terrym Gilliamem, Kristen Stewart. W wolnych chwilach poszerza kolekcję gadżetów z „Gwiezdnych wojen”.

Czytaj
Zapotrzebowanie na niepamiętanie
film

Zapotrzebowanie na niepamiętanie
wywiad z Kubą Mikurdą, reż. „Solaris Mon Amour”

Do czytania / kultura
„Narracja o podboju kosmosu jest w rzeczywistości narracją ucieczkową. Ludzie lecą na Księżyc lub obcą planetę, żeby zacząć od nowa, ale człowiek nigdy nie ucieknie od człowieka” – mówi Kuba Mikurda. Z reżyserem dokumentu found footage inspirowanego „Solaris” Stanisława Lema rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Ballada o śmierci i miłości Nan Goldin
fotografia

Ballada o śmierci i miłości Nan Goldin

Do czytania / kultura
Fotografować zaczęła jako nastolatka. Jak sama twierdzi – by zatrzymać czas i pamięć o swoich bliskich. Pozornie chaotyczny katalog, jaki tworzą serie zdjęć Nan Goldin, jest w istocie wewnętrznie spójnym, pulsującym życiem tworem. Te zdjęcia to intymny zapis faktów z historii jej rodziny, przyjaciół i jej samej. A przede wszystkim portret pokolenia naznaczonego stygmatem AIDS. O znanej na całym świecie fotografce oraz szczególnie cienkiej granicy między aktywizmem a sztuką pisze Mateusz Demski
Czytaj
Nieobojętna siódemka
film

Nieobojętna siódemka
Filmy, które warto zobaczyć na 20. Millennium Docs Against Gravity

Do czytania / kultura
Przed nami 20. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity, która w tym roku potrwa od 12 do 21 (a nawet 23) maja. Siedem filmów, które realizują hasło tegorocznej edycji: „Nie bądź obojętny_a” poleca Mateusz Demski
Czytaj
Radość najbardziej zapada w pamięć
film

Radość najbardziej zapada w pamięć

Do czytania / kultura
O dorastaniu, pamięci i wspomnieniach, które zwodzą na manowce, z reżyserką „Aftersun” Charlotte Wells rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
„Godland”, czyli alchemia fotografii
film

„Godland”, czyli alchemia fotografii

Do czytania / kultura
Nakręcony przez Hlynura Pálmasona z ogromnym wyczuciem „Godland”, opowiada o Islandii, cichej, spokojnej i niepokojąco samotnej. Tuż po obejrzeniu tego niezwykłego – także pod względem wizualnym – filmu z jego reżyserem rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
7 filmów, które pozwalają lepiej zrozumieć kino Azji
film

7 filmów, które pozwalają lepiej zrozumieć kino Azji
Propozycje z 16. festiwalu Pięć Smaków

Do czytania / kultura
Specjalnie dla czytelniczek i czytelników „Przekroju” filmy, z których wyłania się kawałek prawdziwego życia, ale też kilka cennych wskazówek i – przede wszystkim – czysta filmowa przyjemność wybrał Mateusz Demski
Czytaj
Niebo gwiaździste nade mną

Niebo gwiaździste nade mną

Do czytania / nauka
​​​​​​​Od lat sztuczne światło zanieczyszcza atmosferę. W Polsce miejsc wolnych od tego problemu ze świecą szukać. Do takich poszukiwań wraz z Pavolem Ďurišem zaprasza Mateusz Demski
Czytaj
Wędrówka ma ten sam smak, co zen
zdrowe życie

Wędrówka ma ten sam smak, co zen
Rozmowa z Christopherem Ivesem, autorem książki „Zen wędrowny”

Do czytania / kultura
Wędrówkę po górach, a nawet wyjście na spacer można przeżywać jako pielgrzymkę. Tak w każdym razie uważa profesor religioznawstwa w Stonehill College i miłośnik pieszych wycieczek Christopher Ives. O tym, jak przygotować nasz umysł do drogi, a także o praktykach zen, które przydają się na szlaku, można przeczytać w jego książce „Zen wędrowny. Jak odnaleźć spokój w czasie życiowych burz”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Gdy rozstępuje się ziemia i bucha ogień
film

Gdy rozstępuje się ziemia i bucha ogień
Katia i Maurice Krafftowie ukochali wulkany nad życie

Do czytania / kultura
Co tak naprawdę sprawia, że bije serce Ziemi i co pompuję jej krew? W jaki sposób plujące ogniem wulkany pozwalają człowiekowi przetrwać na planecie? Odpowiedzi na te pytania przez całe życie szukali Katia i Maurice Krafftowie. Byli najsłynniejszą parą wulkanologów na świecie, teraz zostali bohaterami dokumentalnego filmu „Wulkan miłości”, który wchodzi do polskich kin. Fascynujące życie francuskich naukowców przedstawia Mateusz Demski
Czytaj
Kino ekologicznego niepokoju

Kino ekologicznego niepokoju
Rozmowa z Markiem Jenkinem, reżyserem „Enys Men”

Do czytania / kultura
Kornwalia to region, który ma swoją, nie zawsze dla nas zrozumiałą, historię. Mark Jenkin, pokazując w swoich filmach, czym było to miejsce przed eksplozją masowego turyzmu, opowiada historię skromnych osad rybackich i okalających je dziewiczych ziem, gdzie jeszcze do niedawna możliwe było znalezienie ciszy. Mateusz Demski
Czytaj
Indie się gotują
uwaga na klimat

Indie się gotują

Do czytania / kultura
​​​​​​​New Delhi walczy z kilkoma plagami. Ludzie mówią, że w mieście skumulowały się wszystkie nieszczęścia świata: to tam panują najwyższe upały na Ziemi, mieszkańców regularnie nawiedzają powodzie i głód, a wielu z nich nie ma nawet dostępu do wody pitnej. Nad krajobrazem górują ogromne cmentarzyska. W powietrzu krążą cisi zabójcy. Mateusz Demski
Czytaj
One mówią (tylko my wciąż nie słuchamy)
książka

One mówią (tylko my wciąż nie słuchamy)
Rozmowa z Evą Meijer, autorką książki „Zwierzęta mówią”

Do czytania / kultura
Zwierzęta mówią, choć nie zawsze je rozumiemy. Jedne szczekają, syczą i gdaczą, inne mogą porozumiewać się bez wydawania dźwięków. Niektóre mają imiona, inne lubią plotki, flirt i sprzeczki. Poza tym zwierzęta działają politycznie – wyrażają swoje opinie, protestują. Z holenderską pisarką i filozofką Evą Meijer, rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
7 filmów do obejrzenia (i przemyślenia)
film

7 filmów do obejrzenia (i przemyślenia)
Propozycje z 19. Millennium Docs Against Gravity

Do czytania / kultura
Przed nami 19. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity, która w tym roku potrwa od 13 do 22 maja. Wyliczankę siedmiu filmów, po których będziecie mieć świeże spojrzenie i inną perspektywę niż pozostali, proponuje Mateusz Demski
Czytaj
Obcy w każdym z nas
film

Obcy w każdym z nas
Rozmowa z Anką i Wilhelmem Sasnalami

Do czytania / kultura
„Nie zgubiliśmy drogi”, jedyny polski film, który w tym roku trafił do programu festiwalu Berlinale, to opowieść o donkiszoterii, stanie osobności, odmowie uczestnictwa w systemie i ucieczce – na własne życzenie – od społecznych norm. O tym wszystkim, jak również o obecności figury obcego w polskiej mentalności i uzależnieniu od czytania, mówią Anka i Wilhelm Sasnalowie, z którymi w Berlinie rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Tak brzmi wymieranie
uwaga na klimat

Tak brzmi wymieranie

Do czytania / kultura
Jaki świat zastaną nasze dzieci? I czy my mamy szansę jeszcze go zmienić? Z Cyrilem Dionem, reżyserem filmu dokumentalnego „Animal”, o młodym, wrażliwym na katastrofę klimatyczną pokoleniu rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Wycinki i okruszki. Historia pewnej młodości

Wycinki i okruszki. Historia pewnej młodości
Opowieść o mojej babci

Do czytania / społeczeństwo
„Zawsze pisałem o obcych. Tym razem napiszę o kimś najbliższym”. Sklejaną ze wspomnień i drobiazgów historią swojej babci dzieli się Mateusz Demski
Czytaj
Przepis na szczęście

Przepis na szczęście
Rozmowa z twórcami „Truflarzy”

Do czytania / społeczeństwo
Biała trufla to świątynia doznań, ale na jej przykładzie widać też, jak głęboko jedzenie jest wpisane w naszą naturę, którą człowiek przetworzył i znacjonalizował. O prostym życiu i najdroższych grzybach świata mówią twórcy filmu „Truflarze”, z którymi rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Za drzewa, z których zrobią nasze trumny, oby rosły jak najdłużej

Za drzewa, z których zrobią nasze trumny, oby rosły jak najdłużej

Do czytania / kultura
Daniel Rycharski, wierzący artysta i wyoutowany gej. To jego historię opowiada film „Wszystkie nasze strachy”, który zdobył właśnie najważniejszą w świecie polskiego filmu nagrodę – Złote Lwy. Reportaż o Danielu Rycharskim, jego historii i pozycji w świecie sztuki przygotował dla „Przekroju” Mateusz Demski
Czytaj
Zdążyć przed północą
film

Zdążyć przed północą
Rozmowa z Yael Bartaną

Do czytania / kultura
Co by było, gdyby to kobiety rządziły światem – i to nie według starych, patriarchalnych zasad, ale zupełnie nowych? Czy zmiana myślenia w ogóle jest możliwa? Z Yael Bartaną, reżyserką filmu „Dwie minuty do północy”, rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Fabryka Snów nad Wełtawą

Fabryka Snów nad Wełtawą

Do czytania / kultura
Pierwszy klaps w studio filmowym Barrandov padł w styczniu 1935 r. Założone przez braci Havlów (ojca i stryja późniejszego prezydenta Czech, Václava Havla) gościło nie tylko czeskich, lecz także amerykańskich i polskich reżyserów. To tutaj kręcono „Casino Royale” i to tu była Narnia. Mateusz Demski
Czytaj
Ikona jest zmęczona

Ikona jest zmęczona
Rozmowa z reż. filmu „Jestem Greta”, Nathanem Grossmanem

Do czytania / kultura
Nathan Grossman towarzyszył z kamerą Grecie Thunberg od pierwszych dni jej strajku szkolnego. Tak powstał film „Jestem Greta”, który właśnie wszedł na ekrany polskich kin. Mateusz Demski
Czytaj
W nieludzkich czasach też chce się żyć
film

W nieludzkich czasach też chce się żyć
Rozmowa z Jasmilą Žbanić, reżyserką „Aidy”

Do czytania / kultura
Z Jasmilą Žbanić, bośniacką reżyserką m.in. nominowanej do Oscara „Aidy”, o kobiecej twarzy wojny, dziedziczeniu traum i rozliczeniu się z przeszłością, rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Naszym domem jest las 

Naszym domem jest las 

Do czytania / społeczeństwo
Wywłaszczeni, wykorzenieni, pozbawieni ziemi. Wielu ludzi myśli, że kolonializm zakończył się wraz z podbojem Ameryki. Przykład ludu Ayoreo z lasów Gran Chaco w Paragwaju pokazuje, że trwa do dziś. Mateusz Demski
Czytaj
Piotr Dumała: Sny mi zawsze sprzyjały
film

Piotr Dumała: Sny mi zawsze sprzyjały

Do czytania / kultura
Niektórzy mówią o nim: mag, inni wolą nazywać go po prostu geniuszem. Reżyser Piotr Dumała zaczynał jako konserwator warszawskich cmentarzy, dzisiaj rozsławia polską animację na całym świecie. O jego filmach i o nim samym pisze Mateusz Demski
Czytaj
Apetyt na życie – rozmowa z Thomasem Vinterbergiem
film

Apetyt na życie – rozmowa z Thomasem Vinterbergiem

Do czytania / kultura
Z duńskim reżyserem Thomasem Vinterbergiem o jego filmie, „Na rauszu”, który otrzymał Oscara 2021 za najlepszy film międzynarodowy, rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Góry są święte. Rozmowa z twórcami filmu „Ściana cieni”

Góry są święte. Rozmowa z twórcami filmu „Ściana cieni”

Do czytania / kultura
Dla Szerpów Himalaje są miejscem zamieszkanym przez bogów. Kiedy idą w góry z himalaistami, nie tylko narażają swoje życie, lecz mierzą się też z religijnym tabu. Śmiertelnie niebezpieczna wspinaczka to jednak – paradoksalnie – dla nich jedyna szansa, by przetrwać. Dramat życia u stóp Himalajów pokazuje film dokumentalny „Ściana cieni”, z którego twórcami rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Projekt: widzialność

Projekt: widzialność
Rozmowa z Justyną Sobczyk z Teatru 21

Do czytania / społeczeństwo
Osoby z zespołem Downa są ignorowane, tak jakby nie istniały. Warszawski Teatr 21, w którym większość aktorów to ludzie z ZD i autyzmem, chce to zmienić. Mateusz Demski
Czytaj
Zwykłe życie – rozmowa z Grzegorzem Zaricznym
film

Zwykłe życie – rozmowa z Grzegorzem Zaricznym

Do czytania / kultura
Aktorzy nie muszą się u mnie wybebeszać na potrzeby filmu, a i tak mają szansę na przejrzenie się w problemach, które są głęboko w nich zakorzenione – z Grzegorzem Zaricznym, reżyserem filmu „Proste rzeczy”, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Moje pożegnania – rozmowa z Mariuszem Wilczyńskim
film

Moje pożegnania – rozmowa z Mariuszem Wilczyńskim

Do czytania / kultura
Z Mariuszem Wilczyńskim, reżyserem filmu „Zabij to i wyjedź z tego miasta” rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Niech żyje bal!
film

Niech żyje bal!
Rozmowa z Jo Ellen Pellman i Jamesem Cordenem

Do czytania / kultura
O mitach i przywarach show-biznesu, o tym, że każdy nastolatek ma prawo zaprosić na studniówkę, kogo mu się żywnie podoba, i o tym, że Meryl Streep najcudowniejszą osobą w branży jest, opowiadają Jo Ellen Pellman i James Corden, gwiazdy musicalu „Bal”. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Forman o wolności – rozmowa z Heleną Třeštíkovą
film

Forman o wolności – rozmowa z Heleną Třeštíkovą

Do czytania / kultura
Z Heleną Třeštíkovą, legendarną czeską dokumentalistką i współreżyserką filmu „Forman vs. Forman” rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Kino to centrum handlowe
film

Kino to centrum handlowe
Rozmowa z Tsai Ming-liangiem

Do czytania / kultura
Film jest dla mnie sztuką opartą na patrzeniu. Nie fabuła, nie kontekst czy opowieść, a obraz, który sam w sobie jest przecież niezwykle bogaty w znaczenia – mówi Tsai Ming-liang, jeden z najbardziej znanych filmowców nowej fali tajwańskiego kina. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Płodozmian filmowy
film

Płodozmian filmowy
Rozmowa ze Stellanem Skarsgårdem

Do czytania / kultura
Niczego nie planuje i niczego się nie boi. Być może w tym tkwi siła Stellana Skarsgårda. Rozmowę z tym wybitnym szwedzkim aktorem przeprowadził dla „Przekroju” Mateusz Demski
Czytaj
Prześwit nadziei
film

Prześwit nadziei
Rozmowa z Jia Zhangke

Do czytania / kultura
W sekcji Zrozumieć Chiny 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity pokazany zostanie dokument Jia Zhangke „Na horyzoncie morze jest błękitne”, który swoją światową premierę miał na tegorocznym Berlinale. Z reżyserem rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Twarze Halika
film

Twarze Halika
Rozmowa z Marcinem Borchardtem

Do czytania / kultura
Jeśli wnikliwie przyjrzymy się epizodom z życia Tony’ego Halika, to nagle okaże się, że czegokolwiek się nie dotkniemy, tam pojawiają się mniejsze lub większe nieścisłości – mówi Marcin Borchardt, twórca dokumentu „Tony Halik”. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Z otchłani nocy – rozmowa z Albertem Serrą
film

Z otchłani nocy – rozmowa z Albertem Serrą

Do czytania / kultura
Prezentowane na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes „Liberté” to przede wszystkim opowieść o zachłanności, cielesnych żądzach, onirycznej logice snu, a także manifestacji artystycznej wolności. Z reżyserem filmu, Albertem Serrą rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Zrozumieć Czukcza
film

Zrozumieć Czukcza

Do czytania / kultura
Z Maciejem Cuskem, twórcą filmu dokumentalnego „Wieloryb Lorino”, który będzie można obejrzeć podczas 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Bo we mnie jest jazz
serial

Bo we mnie jest jazz
Rozmowa z Joanną Kulig

Do czytania / kultura
O splocie intensywnego życia zawodowego i spełnienia w sferze prywatnej i o jazzie, który siedzi polskiej aktorce głęboko w sercu i głowie, tuż przed międzynarodową premierą serialu „The Eddy”, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Gdy nieba nie można odróżnić od ziemi – rozmowa z Hlynurem Pálmasonem
film

Gdy nieba nie można odróżnić od ziemi – rozmowa z Hlynurem Pálmasonem

Do czytania / kultura
„Kinu zawsze oddaję część swojego życia, w moich filmach wciąż przesuwam granice prywatności. Ale nigdy nie chciałem kreślić na ekranie autobiografii” – z reżyserem „Białego, białego dnia” Hlynurem Pálmasonem, którego film od dziś dostępny jest na nowej platformie VOD, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Być kobiet(k)ą
film

Być kobiet(k)ą

Do czytania / Recenzja
Doceniam, że w filmie Gerwig historyczny kostium nabiera współczesnych znaczeń i kształtów, ale nie mogę się też oprzeć wrażeniu, że owa wybiórczość historyczna coś ważnego amputuje i przekreśla – „Małe kobietki” recenzuje Mateusz Demski
Czytaj
Ucieczka z Nowego Jorku – rozmowa z Ablem Ferrarą
film

Ucieczka z Nowego Jorku – rozmowa z Ablem Ferrarą

Do czytania / kultura
W „Królu Nowego Jorku”, „Złym poruczniku” i „Uzależnieniu” pokazywał ludzi na samym dnie rozpaczy; ulice pełne gwałtu, przemocy i rozmaitych grzechów. Dziś, po latach funkcjonowania w branży z łatką prowokatora i bezwstydnika, 68-letni Ferrara zwraca kamerę na siebie. Nie kieruje nim narcyzm – powoduje nim dawny ból i nawrócenie. Rozmowę z nim przeprowadził Mateusz Demski
Czytaj
O człowieku czerpię z życia – rozmowa z Bogdanem Dziworskim
fotografia

O człowieku czerpię z życia – rozmowa z Bogdanem Dziworskim

Do czytania / kultura
„Powoli pcham ten wózek do przodu. Życzliwi ludzie dla mnie pracują – kostiumy się szyją, kukiełki powstają, a głowa podrzuca coraz to nowe pomysły. Na przykład scena narodzin tak będzie wyglądała: wielkie, odlane z brązu ręce ściskają jajko, skorupka pęka, Warhol wyskakuje z jajka, łapie za trapez i hop do góry!” – mówi Bogdan Dziworski, jeden z najważniejszych twórców polskiego filmu dokumentalnego i jeden z najlepszych fotografów drugiej połowy XX w. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Rzeczywistość jak w Matrixie – rozmowa z Joe Pantoliano
film

Rzeczywistość jak w Matrixie – rozmowa z Joe Pantoliano

Do czytania / kultura
Nigdy nie planowałem zostać wielką gwiazdą z plakatu. Mam tak zwaną „twarz na 20 minut czasu ekranowego” i nie utrzymam uwagi widza przez półtorej godziny. Uczyniłem z tego swój atut i znak firmowy, który pozwolił mi wytrwać w branży przez ostatnich 40 lat. – z Joe Pantoliano rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Skóra, w której żyję
film

Skóra, w której żyję

Do czytania / Recenzja
„Deerskin” to taki film, w którym Jean Dujardin wydaje ostatnie oszczędności na skórzaną kurtkę z vintage’owym kolorytem – pisze Mateusz Demski
Czytaj
Józef K. na viagrze – rozmowa z Marcinem Krzyształowiczem
film

Józef K. na viagrze – rozmowa z Marcinem Krzyształowiczem

Do czytania / kultura
Nasz bohater zrezygnował z pisania na rzecz milczącego oporu, trwania, dawania świadectwa przez trzymanie się z boku. Arcyciekawy wydał nam się przykład człowieka nietworzącego nawet do szuflady. Pisarza, który jest gotowy sprzedać maszynę do pisania i podziwiać sufit – tłumaczy Marcin Krzyształowicz, reżyser filmu „Pan T.”, z którym rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Wiara w człowieczeństwo – rozmowa z braćmi Dardenne
film

Wiara w człowieczeństwo – rozmowa z braćmi Dardenne

Do czytania / kultura
Na ekranach kin możemy oglądać film braci Dardenne „Młody Ahmed”. O zdobywający w Europie popularność fundamentalizm religijny pyta laureatów canneńskiej Złotej Palmy Mateusz Demski
Czytaj
Poskromienie zła – rozmowa z Václavem Marhoulem
film

Poskromienie zła – rozmowa z Václavem Marhoulem

Do czytania / kultura
Jest wiele osób, które uważają, że występuję przeciwko Polakom. Mimo że nie widzieli mojego filmu – mówi Václav Marhoul, reżyser „Malowanego ptaka” zrealizowanego na podstawie książki Jerzego Kosińskiego. Film nie trafił do regularnej dystrybucji w Polsce i według reżysera nigdy się tego nie doczekamy. O klątwę Kosińskiego dopytuje Mateusz Demski
Czytaj
Wszystkie stany amerykańskiego kina na 10. American Film Festival
Przekrój poleca

Wszystkie stany amerykańskiego kina na 10. American Film Festival

przekrój poleca / Artykuł
Z okazji dziesiątej, jubileuszowej edycji AFF przygotowałem wielobarwny kolaż uczuć, które buzowały we mnie w ostatnich latach na tym festiwalu – o wrocławskim festiwalu pisze Mateusz Demski
Czytaj
Czarny książę – rozmowa z Markusem Schleinzerem
film

Czarny książę – rozmowa z Markusem Schleinzerem

Do czytania / kultura
Niektórzy historycy twierdzą, że Angelo był pierwszym przypadkiem udanej emancypacji lub asymilacji kulturowej. Inni widzą w nim ofiarę tamtych czasów. O Angelo Solimanie, czarnoskórym dworzaninie księcia Liechtensteinu, tytułowym bohaterze filmu, opowiada jego reżyser – Markus Schleinzer. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Grając, widzę – rozmowa z Maciejem Pieprzycą
film

Grając, widzę – rozmowa z Maciejem Pieprzycą

Do czytania / kultura
„Mnie, jako reżysera, zawsze interesuje niezwykły splot paradoksów, który składa się na życie bohatera. Chciałem poznać Mietka jako człowieka. Musiałem dowiedzieć się, co dawało mu radość, co go smuciło, a co doprowadzało do szału. Słowem: zajrzeć do jego głowy i duszy” – tłumaczy Maciej Pieprzyca, reżyser i scenarzysta filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho
film

Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho

Do czytania / kultura
Jestem twórcą, który wywodzi się z kina gatunkowego. Czasem poddaję się danej matrycy, czasem łączę pozornie odległe konwencje, a innym razem staram się wyraźnie przełamywać klasyczne schematy. Ale ostatecznie poruszam się w ich ścisłym obrębie. Gatunkowe chwyty dają mi swoisty komfort pracy – mówi Bong Joon-ho, reżyser i scenarzysta filmu „Parasite”, za który – jako pierwszy koreański reżyser w historii – odebrał Złotą Palmę. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przeciw obojętności

Przeciw obojętności

Do czytania / kultura
W tym roku hasłem przewodnim festiwalu Hommage à Kieślowski była „Współpraca”. Krzysztof Kieślowski twierdził, że nasze życie nie istnieje w próżni. Że niezbędne do jego zaistnienia są wzajemność i solidarność, współistnienie i partnerstwo. Nie istniejemy sami dla siebie – powtarza za sokołowskim patronem Mateusz Demski
Czytaj
Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland
film

Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland

Do czytania / kultura
„Wierzę, że tego typu ludzie, którzy są niekompatybilni z daną sceną polityczną, a jednocześnie mają odwagę, żeby wbrew naciskom i niebezpieczeństwom bić na alarm, mogą wpływać na świat, ale równocześnie jestem nastawiona pesymistycznie” – mówi Agnieszka Holland, której najnowszy film pt. „Obywatel Jones” otworzy dzisiaj 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart
film

Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart

Do czytania / kultura
Kristen Stewart opowiada o historii Jean Seberg, o jej zaangażowaniu w walkę z nierównościami w Stanach Zjednoczonych, głodzie wolności i tragicznej śmierci, a także o swojej karierze oraz zerwaniu z etykietą „dziewczyny z »Sagi Zmierzch«”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Prześwietlić Kieślowskiego

Prześwietlić Kieślowskiego

przekrój poleca / Przekrój poleca
W dniach 13–15 września 2019 r. w Sokołowsku na Dolnym Śląsku już po raz dziewiąty odbędzie się festiwal Hommage à Kieślowski. W programie pokazy filmowe, liczne spotkania i debaty z twórcami oraz mnóstwo wydarzeń towarzyszących. Nie zabraknie tam również „Przekroju”! Do udziału w imprezie zachęca Mateusz Demski
Czytaj
Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem
film

Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem

Do czytania / kultura
Jeśli spojrzysz na surrealistyczną mapę świata naszkicowaną przez André Bretona, to zauważysz, że największe stężenie absurdu w obrębie obu Ameryk zaznaczył na obszarze Meksyku. Myślę, że takie realia wymagają od meksykańskich filmowców szczególnego rodzaju języka – mówi Arturo Ripstein, legendarny meksykański reżyser. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Kobieta na wojnie
film

Kobieta na wojnie
Rozmowa z Kantemirem Bałagowem

Do czytania / kultura
Postanowiłem opowiedzieć o zupełnie innej wojnie, o roli kobiet w tych strasznych czasach. Dać im prawo do zabrania głosu, ukazać ich rany, przelane łzy – mówi Kantemir Bałagow, reżyser i scenarzysta filmu „Wysoka dziewczyna”, który zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię oraz nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w prestiżowej sekcji Un Certain Regard w ramach tegorocznego festiwalu w Cannes. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Byle tanio, byle głośno, byle głupio
film

Byle tanio, byle głośno, byle głupio

Do czytania / kultura
Po „Wojnie polsko-ruskiej”, przez ostatnich dziesięć lat, próbowałem robić autorskie filmy, ale byłem skutecznie od nich odsuwany. Musiałem brać różne inne roboty. Pracowałem i nadal pracuję, robiąc seriale oraz reklamy – z jednych jestem dumny, z innych nie. Jedną nogą wciąż stoję w genialnym dialogu Masłowskiej, a drugą w telewizyjnym bla, bla, bla – mówi Xawery Żuławski, reżyser filmu „Mowa ptaków”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Ludzkie oblicze Boga
film

Ludzkie oblicze Boga

Do czytania / Recenzja
Zbawiciel, na którego neapolitańczycy czekali całe życie, sam nie udźwignął presji popularności. Na boisku dokonywał cudów, grał jak artysta, ale gdy schodził z murawy, zaczynał pić, ćpać i układać się z mafią tak, że ledwo udało mu się zawrócić z tamtego świata. Opowiada o tym Asif Kapadia w „Diego”, domykając trylogię swoich pasjonujących dokumentów o ikonach popkultury. Pisze Mateusz Demski
Czytaj
Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem
film

Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem

Do czytania / kultura
Czuję się znużony męskością. Nasz głos nie jest wcale ważniejszy od głosu kobiet. Mój film to rewers rzeczywistości, opowieść o kobietach, które są silne, odważne, wolne, głodne życia, pełniej go doświadczają. Stają się nadzieją dla świata – wyjaśnia Jacek Borcuch, reżyser i scenarzysta filmu „Słodki koniec dnia”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Cannes 2019: W dobrym kierunku
film

Cannes 2019: W dobrym kierunku

Do czytania / kultura
Subiektywne zestawienie filmów z tegorocznej edycji festiwalu w Cannes, o których jeszcze nie pisaliśmy, które wyparliśmy z pamięci i które błysnęły, zagrały wyśmienicie i ocalały w procesie selekcji, prezentuje Mateusz Demski
Czytaj
Cannes 2019: Opowieść na wagę złota
film

Cannes 2019: Opowieść na wagę złota

Do czytania / kultura
Tilda Swinton ścinająca głowy żywym trupom, Udo Kier polujący na Bogu ducha winnych Brazylijczyków. Jakby tego było mało – łebki z francuskiego blokowiska, uzbrojone w butelki z benzyną i kamienie, sir Elton John w odrzutowych butach. Poznajcie bohaterów pierwszego tygodnia festiwalu w Cannes. Relację przygotował Mateusz Demski
Czytaj
Palcami po piasku
film

Palcami po piasku

Do czytania / kultura
Aż trudno uwierzyć, że artystka, która przez blisko pół wieku tworzyła kanon światowej animacji, była nominowana do Oscara i nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej, wciąż żyje w cieniu. Jak to możliwe, że o Caroline Leaf nie piszą podręczniki i encyklopedie? Zastanawia się Mateusz Demski
Czytaj
Kino na Granicy: Czeski sen
film

Kino na Granicy: Czeski sen

Do czytania / kultura
Każdy, kto wybiera się do Cieszyna nie tylko na piwo, powinien zarezerwować sobie czas w maju i odwiedzić Kino na Granicy. Ten znakomicie skomponowany polsko-czeski festiwal jest rezultatem 21 lat pracy, tysięcy pokazów i atrakcji pozafilmowych. Kino na Granicy czerpie siłę i popularność z wpisanej w to wydarzenie rozmowy dwóch kultur, dwóch bliskich sobie narodów. W końcu wizytówką festiwalu pod batutą Jolanty Dygoś jest budowanie kina „bez granic”. Pisze Mateusz Demski
Czytaj
Agrafka, która spina wszystko – rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą

Agrafka, która spina wszystko – rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą

Do czytania / kultura
W „Sprawie Dantona” Przybyszewskiej cenzura zarzuciła Andrzejowi, że zamiast zająć się francuską rewolucją, tworzy aluzje do sytuacji w kraju. Więc na scenie umieściłam tyle francuskich flag, że nikt z cenzury nie miał już wątpliwości, że akcja rozgrywa się w Paryżu. Andrzej twierdził, że dzięki temu nie zdjęli sztuki z afisza – wspomina Krystyna Zachwatowicz-Wajda, mówiąc o ponad 40 latach pracy i życia z Andrzejem Wajdą. W tym roku mija trzecia rocznica jego śmierci, a od 6 kwietnia w Muzeum Narodowym w Krakowie można oglądać poświęconą reżyserowi wystawę. Mateusz Demski
Czytaj
Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Do czytania / kultura
Fascynuje mnie życie samo w sobie, a ono polega na niczym innym jak na trwaniu, które ciągnie się aż do samego kresu. I to jest chyba największa atrakcja w tym wszystkim – mówi Béla Tarr, węgierski reżyser, jeden z największych wizjonerów współczesnego kina. Z twórcą rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
 „Wojaczek” jako figura losu ludzkiego

„Wojaczek” jako figura losu ludzkiego

Do czytania / kultura
Historia chłopaka z Mikołowa, który nie wyjechał nigdy dalej niż za Wrocław, była czytelną i przekazywalną figurą ludzkiego losu – mówią o filmie „Wojaczek” Lecha Majewskiego poeci Krzysztof Siwczyk i Maciej Melecki, odtwórca roli Wojaczka i współautor scenariusza, których wysłuchał Mateusz Demski
Czytaj
Wspinaczka na rzeźbę

Wspinaczka na rzeźbę

Do czytania / kultura
Tak jak Claude Monet miał zająć się malarstwem dzięki kwiatom, tak Moore’a ku sztuce popchnęła fascynacja drobnymi elementami przyrody. Środkami zapożyczonymi od natury potrafił przekazać głębię uczuć. Inspiracji szukał w sztuce pierwotnej, m.in. prekolumbijskiej – mówi Agata Małodobry, kuratorka otwartej ostatnio wystawy rzeźb Henry’ego Moore’a w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Do czytania / kultura
Babcia nauczyła mnie, żeby się nie skarżyć. Mówiła, że zawsze znajdzie się sposób, by wrócić do pozycji stojącej, choćby żyło się w skosie czy nawet na kolanach. Takich rzeczy uczymy się powolutku, ale… uczymy się. Oprócz wyposażenia w tę umiejętność otrzymałem od niej najwspanialsze lekcje miłości. Była osobą, która kochała wszystko i wszystkich – mówi Jan Jakub Kolski. Z reżyserem i scenarzystą filmu „Ułaskawienie” rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Do czytania / kultura
„Grâce à Dieu” (Dzięki Bogu) podczas 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie otrzymał Grand Prix Jury. Obraz nawiązuje do głośnej sprawy księdza Bernarda Preynata, który w latach 1971–1991 opiekował się grupą harcerzy w okolicach Lyonu. Dziś wiemy, że na obozach molestował około 70 nieletnich, a jego przełożony – kardynał Philippe Barbarin, arcybiskup Lyonu – co najmniej kilka lat tuszował sprawę. Film opowiada o chłopcach, którzy już jako dorośli mężczyźni wnieśli oskarżenie, wywołując burzę na miarę bostońskiego „Spotlight”. Z reżyserem „Grâce à Dieu” François Ozonem podczas Berlinale rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Do czytania / kultura
Pytanie o źródło zła wciąż do mnie wraca. Jako dziecko przeżyłem wojnę, mam przed oczami okropności stalinizmu. Z tym złem nie mogę się pogodzić. Z tym, że ma ono taką siłę i istnieje – mówi Krzysztof Zanussi, reżyser i scenarzysta filmu „Eter”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przyszpilić Borowczyka

Przyszpilić Borowczyka

Do czytania / kultura
Jak to się stało, że hołubiony w latach 70. XX w. artysta został wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? Że choć tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywano w Cannes, to przypięto mu łatkę klasyka soft porno? O wzajemnych powiązaniach między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury z perspektywy twórczości Waleriana Borowczyka opowiada Kuba Mikurda, krytyk, wykładowca i reżyser filmu „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

Do czytania / kultura
Wybrałem realizm. Jednostkę i jej prywatną historię. Miałem świadomość, że film powinien być zrobiony tak, jak tylko ja to czułem. Tym samym robiłem wszystko według własnego pragnienia, mimo że płaciłem za to cenę wypadnięcia z głównego obiegu – mówi Andrzej Barański, jeden z najbardziej oryginalnych polskich reżyserów („Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma”, „Parę osób, mały czas”), którego retrospektywa odbyła się w trakcie 8. edycji Transatlantyk Festival w Łodzi. Mateusz Demski