Mateusz Demski
Dziennikarz filmowy. Przeprowadził wywiady m.in. z Oliverem Stonem, Terrym Gilliamem, Kristen Stewart. W wolnych chwilach poszerza kolekcję gadżetów z „Gwiezdnych wojen”.
Czytaj
Kino ekologicznego niepokoju

Kino ekologicznego niepokoju
Rozmowa z Markiem Jenkinem, reżyserem „Enys Men”
Do czytania / kultura
Kornwalia to region, który ma swoją, nie zawsze dla nas zrozumiałą, historię. Mark Jenkin, pokazując w swoich filmach, czym było to miejsce przed eksplozją masowego turyzmu, opowiada historię skromnych osad rybackich i okalających je dziewiczych ziem, gdzie jeszcze do niedawna możliwe było znalezienie ciszy.
Czytaj

uwaga na klimat
Indie się gotują
Do czytania / kultura
New Delhi walczy z kilkoma plagami. Ludzie mówią, że w mieście skumulowały się wszystkie nieszczęścia świata: to tam panują najwyższe upały na Ziemi, mieszkańców regularnie nawiedzają powodzie i głód, a wielu z nich nie ma nawet dostępu do wody pitnej. Nad krajobrazem górują ogromne cmentarzyska. W powietrzu krążą cisi zabójcy.
Czytaj
One mówią (tylko my wciąż nie słuchamy)

książka
One mówią (tylko my wciąż nie słuchamy)
Rozmowa z Evą Meijer, autorką książki „Zwierzęta mówią”
Do czytania / kultura
Zwierzęta mówią, choć nie zawsze je rozumiemy. Jedne szczekają, syczą i gdaczą, inne mogą porozumiewać się bez wydawania dźwięków. Niektóre mają imiona, inne lubią plotki, flirt i sprzeczki. Poza tym zwierzęta działają politycznie – wyrażają swoje opinie, protestują. Z holenderską pisarką i filozofką Evą Meijer, rozmawia
Czytaj
7 filmów do obejrzenia (i przemyślenia)

film
7 filmów do obejrzenia (i przemyślenia)
Propozycje z 19. Millennium Docs Against Gravity
Do czytania / kultura
Przed nami 19. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity, która w tym roku potrwa od 13 do 22 maja. Wyliczankę siedmiu filmów, po których będziecie mieć świeże spojrzenie i inną perspektywę niż pozostali, proponuje
Czytaj
Obcy w każdym z nas

film
Obcy w każdym z nas
Rozmowa z Anką i Wilhelmem Sasnalami
Do czytania / kultura
„Nie zgubiliśmy drogi”, jedyny polski film, który w tym roku trafił do programu festiwalu Berlinale, to opowieść o donkiszoterii, stanie osobności, odmowie uczestnictwa w systemie i ucieczce – na własne życzenie – od społecznych norm. O tym wszystkim, jak również o obecności figury obcego w polskiej mentalności i uzależnieniu od czytania, mówią Anka i Wilhelm Sasnalowie, z którymi w Berlinie rozmawiał
Czytaj

uwaga na klimat
Tak brzmi wymieranie
Do czytania / kultura
Jaki świat zastaną nasze dzieci? I czy my mamy szansę jeszcze go zmienić? Z Cyrilem Dionem, reżyserem filmu dokumentalnego „Animal”, o młodym, wrażliwym na katastrofę klimatyczną pokoleniu rozmawia
Czytaj
Wycinki i okruszki. Historia pewnej młodości

Wycinki i okruszki. Historia pewnej młodości
Opowieść o mojej babci
Do czytania / społeczeństwo
„Zawsze pisałem o obcych. Tym razem napiszę o kimś najbliższym”. Sklejaną ze wspomnień i drobiazgów historią swojej babci dzieli się
Czytaj
Przepis na szczęście

Przepis na szczęście
Rozmowa z twórcami „Truflarzy”
Do czytania / społeczeństwo
Biała trufla to świątynia doznań, ale na jej przykładzie widać też, jak głęboko jedzenie jest wpisane w naszą naturę, którą człowiek przetworzył i znacjonalizował. O prostym życiu i najdroższych grzybach świata mówią twórcy filmu „Truflarze”, z którymi rozmawia
Czytaj

Za drzewa, z których zrobią nasze trumny, oby rosły jak najdłużej
Do czytania / kultura
Daniel Rycharski, wierzący artysta i wyoutowany gej. To jego historię opowiada film „Wszystkie nasze strachy”, który zdobył właśnie najważniejszą w świecie polskiego filmu nagrodę – Złote Lwy. Reportaż o Danielu Rycharskim, jego historii i pozycji w świecie sztuki przygotował dla „Przekroju”
Czytaj
Zdążyć przed północą

film
Zdążyć przed północą
Rozmowa z Yael Bartaną
Do czytania / kultura
Co by było, gdyby to kobiety rządziły światem – i to nie według starych, patriarchalnych zasad, ale zupełnie nowych? Czy zmiana myślenia w ogóle jest możliwa? Z Yael Bartaną, reżyserką filmu „Dwie minuty do północy”, rozmawia
Czytaj

Fabryka Snów nad Wełtawą
Do czytania / kultura
Pierwszy klaps w studio filmowym Barrandov padł w styczniu 1935 r. Założone przez braci Havlów (ojca i stryja późniejszego prezydenta Czech, Václava Havla) gościło nie tylko czeskich, lecz także amerykańskich i polskich reżyserów. To tutaj kręcono „Casino Royale” i to tu była Narnia.
Czytaj
Ikona jest zmęczona

Ikona jest zmęczona
Rozmowa z reż. filmu „Jestem Greta”, Nathanem Grossmanem
Do czytania / kultura
Nathan Grossman towarzyszył z kamerą Grecie Thunberg od pierwszych dni jej strajku szkolnego. Tak powstał film „Jestem Greta”, który właśnie wszedł na ekrany polskich kin.
Czytaj
W nieludzkich czasach też chce się żyć

film
W nieludzkich czasach też chce się żyć
Rozmowa z Jasmilą Žbanić, reżyserką „Aidy”
Do czytania / kultura
Z Jasmilą Žbanić, bośniacką reżyserką m.in. nominowanej do Oscara „Aidy”, o kobiecej twarzy wojny, dziedziczeniu traum i rozliczeniu się z przeszłością, rozmawia
Czytaj

Naszym domem jest las
Do czytania / społeczeństwo
Wywłaszczeni, wykorzenieni, pozbawieni ziemi. Wielu ludzi myśli, że kolonializm zakończył się wraz z podbojem Ameryki. Przykład ludu Ayoreo z lasów Gran Chaco w Paragwaju pokazuje, że trwa do dziś.
Czytaj

film
Piotr Dumała: Sny mi zawsze sprzyjały
Do czytania / kultura
Niektórzy mówią o nim: mag, inni wolą nazywać go po prostu geniuszem. Reżyser Piotr Dumała zaczynał jako konserwator warszawskich cmentarzy, dzisiaj rozsławia polską animację na całym świecie. O jego filmach i o nim samym pisze
Czytaj

film
Apetyt na życie – rozmowa z Thomasem Vinterbergiem
Do czytania / kultura
Z duńskim reżyserem Thomasem Vinterbergiem o jego filmie, „Na rauszu”, który otrzymał Oscara 2021 za najlepszy film międzynarodowy, rozmawia
Czytaj

Góry są święte. Rozmowa z twórcami filmu „Ściana cieni”
Do czytania / kultura
Dla Szerpów Himalaje są miejscem zamieszkanym przez bogów. Kiedy idą w góry z himalaistami, nie tylko narażają swoje życie, lecz mierzą się też z religijnym tabu. Śmiertelnie niebezpieczna wspinaczka to jednak – paradoksalnie – dla nich jedyna szansa, by przetrwać. Dramat życia u stóp Himalajów pokazuje film dokumentalny „Ściana cieni”, z którego twórcami rozmawia
Czytaj
Projekt: widzialność

Projekt: widzialność
Rozmowa z Justyną Sobczyk z Teatru 21
Do czytania / społeczeństwo
Osoby z zespołem Downa są ignorowane, tak jakby nie istniały. Warszawski Teatr 21, w którym większość aktorów to ludzie z ZD i autyzmem, chce to zmienić.
Czytaj

film
Zwykłe życie – rozmowa z Grzegorzem Zaricznym
Do czytania / kultura
Aktorzy nie muszą się u mnie wybebeszać na potrzeby filmu, a i tak mają szansę na przejrzenie się w problemach, które są głęboko w nich zakorzenione – z Grzegorzem Zaricznym, reżyserem filmu „Proste rzeczy”, rozmawiał
Czytaj

film
Moje pożegnania – rozmowa z Mariuszem Wilczyńskim
Do czytania / kultura
Z Mariuszem Wilczyńskim, reżyserem filmu „Zabij to i wyjedź z tego miasta” rozmawiał
Czytaj
Niech żyje bal!

film
Niech żyje bal!
Rozmowa z Jo Ellen Pellman i Jamesem Cordenem
Do czytania / kultura
O mitach i przywarach show-biznesu, o tym, że każdy nastolatek ma prawo zaprosić na studniówkę, kogo mu się żywnie podoba, i o tym, że Meryl Streep najcudowniejszą osobą w branży jest, opowiadają Jo Ellen Pellman i James Corden, gwiazdy musicalu „Bal”. Rozmawiał
Czytaj

film
Forman o wolności – rozmowa z Heleną Třeštíkovą
Do czytania / kultura
Z Heleną Třeštíkovą, legendarną czeską dokumentalistką i współreżyserką filmu „Forman vs. Forman” rozmawiał
Czytaj
Kino to centrum handlowe

film
Kino to centrum handlowe
Rozmowa z Tsai Ming-liangiem
Do czytania / kultura
Film jest dla mnie sztuką opartą na patrzeniu. Nie fabuła, nie kontekst czy opowieść, a obraz, który sam w sobie jest przecież niezwykle bogaty w znaczenia – mówi Tsai Ming-liang, jeden z najbardziej znanych filmowców nowej fali tajwańskiego kina. Rozmawiał
Czytaj
Płodozmian filmowy

film
Płodozmian filmowy
Rozmowa ze Stellanem Skarsgårdem
Do czytania / kultura
Niczego nie planuje i niczego się nie boi. Być może w tym tkwi siła Stellana Skarsgårda. Rozmowę z tym wybitnym szwedzkim aktorem przeprowadził dla „Przekroju”
Czytaj
Prześwit nadziei

film
Prześwit nadziei
Rozmowa z Jia Zhangke
Do czytania / kultura
W sekcji Zrozumieć Chiny 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity pokazany zostanie dokument Jia Zhangke „Na horyzoncie morze jest błękitne”, który swoją światową premierę miał na tegorocznym Berlinale. Z reżyserem rozmawiał
Czytaj
Twarze Halika

film
Twarze Halika
Rozmowa z Marcinem Borchardtem
Do czytania / kultura
Jeśli wnikliwie przyjrzymy się epizodom z życia Tony’ego Halika, to nagle okaże się, że czegokolwiek się nie dotkniemy, tam pojawiają się mniejsze lub większe nieścisłości – mówi Marcin Borchardt, twórca dokumentu „Tony Halik”. Rozmawiał
Czytaj

film
Z otchłani nocy – rozmowa z Albertem Serrą
Do czytania / kultura
Prezentowane na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes „Liberté” to przede wszystkim opowieść o zachłanności, cielesnych żądzach, onirycznej logice snu, a także manifestacji artystycznej wolności. Z reżyserem filmu, Albertem Serrą rozmawia
Czytaj

film
Zrozumieć Czukcza
Do czytania / kultura
Z Maciejem Cuskem, twórcą filmu dokumentalnego „Wieloryb Lorino”, który będzie można obejrzeć podczas 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, rozmawiał
Czytaj
Bo we mnie jest jazz

serial
Bo we mnie jest jazz
Rozmowa z Joanną Kulig
Do czytania / kultura
O splocie intensywnego życia zawodowego i spełnienia w sferze prywatnej i o jazzie, który siedzi polskiej aktorce głęboko w sercu i głowie, tuż przed międzynarodową premierą serialu „The Eddy”, rozmawiał
Czytaj

film
Gdy nieba nie można odróżnić od ziemi – rozmowa z Hlynurem Pálmasonem
Do czytania / kultura
„Kinu zawsze oddaję część swojego życia, w moich filmach wciąż przesuwam granice prywatności. Ale nigdy nie chciałem kreślić na ekranie autobiografii” – z reżyserem „Białego, białego dnia” Hlynurem Pálmasonem, którego film od dziś dostępny jest na nowej platformie VOD, rozmawiał
Czytaj

film
Być kobiet(k)ą
Do czytania / Recenzja
Doceniam, że w filmie Gerwig historyczny kostium nabiera współczesnych znaczeń i kształtów, ale nie mogę się też oprzeć wrażeniu, że owa wybiórczość historyczna coś ważnego amputuje i przekreśla – „Małe kobietki” recenzuje
Czytaj

film
Ucieczka z Nowego Jorku – rozmowa z Ablem Ferrarą
Do czytania / kultura
W „Królu Nowego Jorku”, „Złym poruczniku” i „Uzależnieniu” pokazywał ludzi na samym dnie rozpaczy; ulice pełne gwałtu, przemocy i rozmaitych grzechów. Dziś, po latach funkcjonowania w branży z łatką prowokatora i bezwstydnika, 68-letni Ferrara zwraca kamerę na siebie. Nie kieruje nim narcyzm – powoduje nim dawny ból i nawrócenie. Rozmowę z nim przeprowadził
Czytaj

fotografia
O człowieku czerpię z życia – rozmowa z Bogdanem Dziworskim
Do czytania / kultura
„Powoli pcham ten wózek do przodu. Życzliwi ludzie dla mnie pracują – kostiumy się szyją, kukiełki powstają, a głowa podrzuca coraz to nowe pomysły. Na przykład scena narodzin tak będzie wyglądała: wielkie, odlane z brązu ręce ściskają jajko, skorupka pęka, Warhol wyskakuje z jajka, łapie za trapez i hop do góry!” – mówi Bogdan Dziworski, jeden z najważniejszych twórców polskiego filmu dokumentalnego i jeden z najlepszych fotografów drugiej połowy XX w. Rozmawiał
Czytaj

film
Rzeczywistość jak w Matrixie – rozmowa z Joe Pantoliano
Do czytania / kultura
Nigdy nie planowałem zostać wielką gwiazdą z plakatu. Mam tak zwaną „twarz na 20 minut czasu ekranowego” i nie utrzymam uwagi widza przez półtorej godziny. Uczyniłem z tego swój atut i znak firmowy, który pozwolił mi wytrwać w branży przez ostatnich 40 lat. – z Joe Pantoliano rozmawiał
Czytaj

film
Skóra, w której żyję
Do czytania / Recenzja
„Deerskin” to taki film, w którym Jean Dujardin wydaje ostatnie oszczędności na skórzaną kurtkę z vintage’owym kolorytem – pisze
Czytaj

film
Józef K. na viagrze – rozmowa z Marcinem Krzyształowiczem
Do czytania / kultura
Nasz bohater zrezygnował z pisania na rzecz milczącego oporu, trwania, dawania świadectwa przez trzymanie się z boku. Arcyciekawy wydał nam się przykład człowieka nietworzącego nawet do szuflady. Pisarza, który jest gotowy sprzedać maszynę do pisania i podziwiać sufit – tłumaczy Marcin Krzyształowicz, reżyser filmu „Pan T.”, z którym rozmawiał
Czytaj

film
Wiara w człowieczeństwo – rozmowa z braćmi Dardenne
Do czytania / kultura
Na ekranach kin możemy oglądać film braci Dardenne „Młody Ahmed”. O zdobywający w Europie popularność fundamentalizm religijny pyta laureatów canneńskiej Złotej Palmy
Czytaj

film
Poskromienie zła – rozmowa z Václavem Marhoulem
Do czytania / kultura
Jest wiele osób, które uważają, że występuję przeciwko Polakom. Mimo że nie widzieli mojego filmu – mówi Václav Marhoul, reżyser „Malowanego ptaka” zrealizowanego na podstawie książki Jerzego Kosińskiego. Film nie trafił do regularnej dystrybucji w Polsce i według reżysera nigdy się tego nie doczekamy. O klątwę Kosińskiego dopytuje
Czytaj

Przekrój poleca
Wszystkie stany amerykańskiego kina na 10. American Film Festival
przekrój poleca / Artykuł
Z okazji dziesiątej, jubileuszowej edycji AFF przygotowałem wielobarwny kolaż uczuć, które buzowały we mnie w ostatnich latach na tym festiwalu – o wrocławskim festiwalu pisze
Czytaj

film
Czarny książę – rozmowa z Markusem Schleinzerem
Do czytania / kultura
Niektórzy historycy twierdzą, że Angelo był pierwszym przypadkiem udanej emancypacji lub asymilacji kulturowej. Inni widzą w nim ofiarę tamtych czasów. O Angelo Solimanie, czarnoskórym dworzaninie księcia Liechtensteinu, tytułowym bohaterze filmu, opowiada jego reżyser – Markus Schleinzer. Rozmawiał
Czytaj

film
Grając, widzę – rozmowa z Maciejem Pieprzycą
Do czytania / kultura
„Mnie, jako reżysera, zawsze interesuje niezwykły splot paradoksów, który składa się na życie bohatera. Chciałem poznać Mietka jako człowieka. Musiałem dowiedzieć się, co dawało mu radość, co go smuciło, a co doprowadzało do szału. Słowem: zajrzeć do jego głowy i duszy” – tłumaczy Maciej Pieprzyca, reżyser i scenarzysta filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Rozmawiał
Czytaj

film
Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho
Do czytania / kultura
Jestem twórcą, który wywodzi się z kina gatunkowego. Czasem poddaję się danej matrycy, czasem łączę pozornie odległe konwencje, a innym razem staram się wyraźnie przełamywać klasyczne schematy. Ale ostatecznie poruszam się w ich ścisłym obrębie. Gatunkowe chwyty dają mi swoisty komfort pracy – mówi Bong Joon-ho, reżyser i scenarzysta filmu „Parasite”, za który – jako pierwszy koreański reżyser w historii – odebrał Złotą Palmę. Rozmawia
Czytaj

Przeciw obojętności
Do czytania / kultura
W tym roku hasłem przewodnim festiwalu Hommage à Kieślowski była „Współpraca”. Krzysztof Kieślowski twierdził, że nasze życie nie istnieje w próżni. Że niezbędne do jego zaistnienia są wzajemność i solidarność, współistnienie i partnerstwo. Nie istniejemy sami dla siebie – powtarza za sokołowskim patronem
Czytaj

film
Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland
Do czytania / kultura
„Wierzę, że tego typu ludzie, którzy są niekompatybilni z daną sceną polityczną, a jednocześnie mają odwagę, żeby wbrew naciskom i niebezpieczeństwom bić na alarm, mogą wpływać na świat, ale równocześnie jestem nastawiona pesymistycznie” – mówi Agnieszka Holland, której najnowszy film pt. „Obywatel Jones” otworzy dzisiaj 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmawia
Czytaj

film
Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart
Do czytania / kultura
Kristen Stewart opowiada o historii Jean Seberg, o jej zaangażowaniu w walkę z nierównościami w Stanach Zjednoczonych, głodzie wolności i tragicznej śmierci, a także o swojej karierze oraz zerwaniu z etykietą „dziewczyny z »Sagi Zmierzch«”. Rozmawia
Czytaj

Prześwietlić Kieślowskiego
przekrój poleca / Przekrój poleca
W dniach 13–15 września 2019 r. w Sokołowsku na Dolnym Śląsku już po raz dziewiąty odbędzie się festiwal Hommage à Kieślowski. W programie pokazy filmowe, liczne spotkania i debaty z twórcami oraz mnóstwo wydarzeń towarzyszących. Nie zabraknie tam również „Przekroju”! Do udziału w imprezie zachęca
Czytaj

film
Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem
Do czytania / kultura
Jeśli spojrzysz na surrealistyczną mapę świata naszkicowaną przez André Bretona, to zauważysz, że największe stężenie absurdu w obrębie obu Ameryk zaznaczył na obszarze Meksyku. Myślę, że takie realia wymagają od meksykańskich filmowców szczególnego rodzaju języka – mówi Arturo Ripstein, legendarny meksykański reżyser. Rozmawiał
Czytaj
Kobieta na wojnie

film
Kobieta na wojnie
Rozmowa z Kantemirem Bałagowem
Do czytania / kultura
Postanowiłem opowiedzieć o zupełnie innej wojnie, o roli kobiet w tych strasznych czasach. Dać im prawo do zabrania głosu, ukazać ich rany, przelane łzy – mówi Kantemir Bałagow, reżyser i scenarzysta filmu „Wysoka dziewczyna”, który zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię oraz nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w prestiżowej sekcji Un Certain Regard w ramach tegorocznego festiwalu w Cannes. Rozmawiał
Czytaj

film
Byle tanio, byle głośno, byle głupio
Do czytania / kultura
Po „Wojnie polsko-ruskiej”, przez ostatnich dziesięć lat, próbowałem robić autorskie filmy, ale byłem skutecznie od nich odsuwany. Musiałem brać różne inne roboty. Pracowałem i nadal pracuję, robiąc seriale oraz reklamy – z jednych jestem dumny, z innych nie. Jedną nogą wciąż stoję w genialnym dialogu Masłowskiej, a drugą w telewizyjnym bla, bla, bla – mówi Xawery Żuławski, reżyser filmu „Mowa ptaków”. Rozmawia
Czytaj

film
Ludzkie oblicze Boga
Do czytania / Recenzja
Zbawiciel, na którego neapolitańczycy czekali całe życie, sam nie udźwignął presji popularności. Na boisku dokonywał cudów, grał jak artysta, ale gdy schodził z murawy, zaczynał pić, ćpać i układać się z mafią tak, że ledwo udało mu się zawrócić z tamtego świata. Opowiada o tym Asif Kapadia w „Diego”, domykając trylogię swoich pasjonujących dokumentów o ikonach popkultury. Pisze
Czytaj

film
Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem
Do czytania / kultura
Czuję się znużony męskością. Nasz głos nie jest wcale ważniejszy od głosu kobiet. Mój film to rewers rzeczywistości, opowieść o kobietach, które są silne, odważne, wolne, głodne życia, pełniej go doświadczają. Stają się nadzieją dla świata – wyjaśnia Jacek Borcuch, reżyser i scenarzysta filmu „Słodki koniec dnia”, z którym rozmawia
Czytaj

film
Cannes 2019: W dobrym kierunku
Do czytania / kultura
Subiektywne zestawienie filmów z tegorocznej edycji festiwalu w Cannes, o których jeszcze nie pisaliśmy, które wyparliśmy z pamięci i które błysnęły, zagrały wyśmienicie i ocalały w procesie selekcji, prezentuje
Czytaj

film
Cannes 2019: Opowieść na wagę złota
Do czytania / kultura
Tilda Swinton ścinająca głowy żywym trupom, Udo Kier polujący na Bogu ducha winnych Brazylijczyków. Jakby tego było mało – łebki z francuskiego blokowiska, uzbrojone w butelki z benzyną i kamienie, sir Elton John w odrzutowych butach. Poznajcie bohaterów pierwszego tygodnia festiwalu w Cannes. Relację przygotował
Czytaj

film
Palcami po piasku
Do czytania / kultura
Aż trudno uwierzyć, że artystka, która przez blisko pół wieku tworzyła kanon światowej animacji, była nominowana do Oscara i nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej, wciąż żyje w cieniu. Jak to możliwe, że o Caroline Leaf nie piszą podręczniki i encyklopedie? Zastanawia się
Czytaj

film
Kino na Granicy: Czeski sen
Do czytania / kultura
Każdy, kto wybiera się do Cieszyna nie tylko na piwo, powinien zarezerwować sobie czas w maju i odwiedzić Kino na Granicy. Ten znakomicie skomponowany polsko-czeski festiwal jest rezultatem 21 lat pracy, tysięcy pokazów i atrakcji pozafilmowych. Kino na Granicy czerpie siłę i popularność z wpisanej w to wydarzenie rozmowy dwóch kultur, dwóch bliskich sobie narodów. W końcu wizytówką festiwalu pod batutą Jolanty Dygoś jest budowanie kina „bez granic”. Pisze
Czytaj

Agrafka, która spina wszystko – rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą
Do czytania / kultura
W „Sprawie Dantona” Przybyszewskiej cenzura zarzuciła Andrzejowi, że zamiast zająć się francuską rewolucją, tworzy aluzje do sytuacji w kraju. Więc na scenie umieściłam tyle francuskich flag, że nikt z cenzury nie miał już wątpliwości, że akcja rozgrywa się w Paryżu. Andrzej twierdził, że dzięki temu nie zdjęli sztuki z afisza – wspomina Krystyna Zachwatowicz-Wajda, mówiąc o ponad 40 latach pracy i życia z Andrzejem Wajdą. W tym roku mija trzecia rocznica jego śmierci, a od 6 kwietnia w Muzeum Narodowym w Krakowie można oglądać poświęconą reżyserowi wystawę.
Czytaj

Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem
Do czytania / kultura
Fascynuje mnie życie samo w sobie, a ono polega na niczym innym jak na trwaniu, które ciągnie się aż do samego kresu. I to jest chyba największa atrakcja w tym wszystkim – mówi Béla Tarr, węgierski reżyser, jeden z największych wizjonerów współczesnego kina. Z twórcą rozmawiał
Czytaj

„Wojaczek” jako figura losu ludzkiego
Do czytania / kultura
Historia chłopaka z Mikołowa, który nie wyjechał nigdy dalej niż za Wrocław, była czytelną i przekazywalną figurą ludzkiego losu – mówią o filmie „Wojaczek” Lecha Majewskiego poeci Krzysztof Siwczyk i Maciej Melecki, odtwórca roli Wojaczka i współautor scenariusza, których wysłuchał
Czytaj

Wspinaczka na rzeźbę
Do czytania / kultura
Tak jak Claude Monet miał zająć się malarstwem dzięki kwiatom, tak Moore’a ku sztuce popchnęła fascynacja drobnymi elementami przyrody. Środkami zapożyczonymi od natury potrafił przekazać głębię uczuć. Inspiracji szukał w sztuce pierwotnej, m.in. prekolumbijskiej – mówi Agata Małodobry, kuratorka otwartej ostatnio wystawy rzeźb Henry’ego Moore’a w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rozmawiał
Czytaj

Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim
Do czytania / kultura
Babcia nauczyła mnie, żeby się nie skarżyć. Mówiła, że zawsze znajdzie się sposób, by wrócić do pozycji stojącej, choćby żyło się w skosie czy nawet na kolanach. Takich rzeczy uczymy się powolutku, ale… uczymy się. Oprócz wyposażenia w tę umiejętność otrzymałem od niej najwspanialsze lekcje miłości. Była osobą, która kochała wszystko i wszystkich – mówi Jan Jakub Kolski. Z reżyserem i scenarzystą filmu „Ułaskawienie” rozmawia
Czytaj

Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem
Do czytania / kultura
„Grâce à Dieu” (Dzięki Bogu) podczas 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie otrzymał Grand Prix Jury. Obraz nawiązuje do głośnej sprawy księdza Bernarda Preynata, który w latach 1971–1991 opiekował się grupą harcerzy w okolicach Lyonu. Dziś wiemy, że na obozach molestował około 70 nieletnich, a jego przełożony – kardynał Philippe Barbarin, arcybiskup Lyonu – co najmniej kilka lat tuszował sprawę. Film opowiada o chłopcach, którzy już jako dorośli mężczyźni wnieśli oskarżenie, wywołując burzę na miarę bostońskiego „Spotlight”. Z reżyserem „Grâce à Dieu” François Ozonem podczas Berlinale rozmawiał
Czytaj

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem
Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia
Czytaj

Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim
Do czytania / kultura
Pytanie o źródło zła wciąż do mnie wraca. Jako dziecko przeżyłem wojnę, mam przed oczami okropności stalinizmu. Z tym złem nie mogę się pogodzić. Z tym, że ma ono taką siłę i istnieje – mówi Krzysztof Zanussi, reżyser i scenarzysta filmu „Eter”, z którym rozmawia
Czytaj

Przyszpilić Borowczyka
Do czytania / kultura
Jak to się stało, że hołubiony w latach 70. XX w. artysta został wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? Że choć tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywano w Cannes, to przypięto mu łatkę klasyka soft porno? O wzajemnych powiązaniach między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury z perspektywy twórczości Waleriana Borowczyka opowiada Kuba Mikurda, krytyk, wykładowca i reżyser filmu „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, z którym rozmawia
Czytaj

Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim
Do czytania / kultura
Wybrałem realizm. Jednostkę i jej prywatną historię. Miałem świadomość, że film powinien być zrobiony tak, jak tylko ja to czułem. Tym samym robiłem wszystko według własnego pragnienia, mimo że płaciłem za to cenę wypadnięcia z głównego obiegu – mówi Andrzej Barański, jeden z najbardziej oryginalnych polskich reżyserów („Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma”, „Parę osób, mały czas”), którego retrospektywa odbyła się w trakcie 8. edycji Transatlantyk Festival w Łodzi.