pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Mateusz Demski

Krytyk filmowy. Publikuje m.in. na łamach „Czasu Kultury”, tygodnika „Przegląd”, czasopisma „Ekrany”, „Dziennika. Gazety Prawnej”, a także w portalach Interia.pl, Wirtualna Polska, Popmoderna. W wolnych chwilach poszerza kolekcję gadżetów z „Gwiezdnych wojen”.

Czytaj
Kino to centrum handlowe
film

Kino to centrum handlowe
Rozmowa z Tsai Ming-liangiem

Do czytania / kultura
Film jest dla mnie sztuką opartą na patrzeniu. Nie fabuła, nie kontekst czy opowieść, a obraz, który sam w sobie jest przecież niezwykle bogaty w znaczenia – mówi Tsai Ming-liang, jeden z najbardziej znanych filmowców nowej fali tajwańskiego kina. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Płodozmian filmowy
film

Płodozmian filmowy
Rozmowa ze Stellanem Skarsgårdem

Do czytania / kultura
Niczego nie planuje i niczego się nie boi. Być może w tym tkwi siła Stellana Skarsgårda. Rozmowę z tym wybitnym szwedzkim aktorem przeprowadził dla „Przekroju” Mateusz Demski
Czytaj
Prześwit nadziei
film

Prześwit nadziei
Rozmowa z Jia Zhangke

Do czytania / kultura
W sekcji Zrozumieć Chiny 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity pokazany zostanie dokument Jia Zhangke „Na horyzoncie morze jest błękitne”, który swoją światową premierę miał na tegorocznym Berlinale. Z reżyserem rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Twarze Halika
film

Twarze Halika
Rozmowa z Marcinem Borchardtem

Do czytania / kultura
Jeśli wnikliwie przyjrzymy się epizodom z życia Tony’ego Halika, to nagle okaże się, że czegokolwiek się nie dotkniemy, tam pojawiają się mniejsze lub większe nieścisłości – mówi Marcin Borchardt, twórca dokumentu „Tony Halik”. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Z otchłani nocy – rozmowa z Albertem Serrą
film

Z otchłani nocy – rozmowa z Albertem Serrą

Do czytania / kultura
Prezentowane na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes „Liberté” to przede wszystkim opowieść o zachłanności, cielesnych żądzach, onirycznej logice snu, a także manifestacji artystycznej wolności. Z reżyserem filmu, Albertem Serrą rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Zrozumieć Czukcza
film

Zrozumieć Czukcza

Do czytania / kultura
Z Maciejem Cuskem, twórcą filmu dokumentalnego „Wieloryb Lorino”, który będzie można obejrzeć podczas 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Bo we mnie jest jazz
serial

Bo we mnie jest jazz
Rozmowa z Joanną Kulig

Do czytania / kultura
O splocie intensywnego życia zawodowego i spełnienia w sferze prywatnej i o jazzie, który siedzi polskiej aktorce głęboko w sercu i głowie, tuż przed międzynarodową premierą serialu „The Eddy”, rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Gdy nieba nie można odróżnić od ziemi – rozmowa z Hlynurem Pálmasonem
film

Gdy nieba nie można odróżnić od ziemi – rozmowa z Hlynurem Pálmasonem

Do czytania / kultura
Kinu zawsze oddaję część swojego życia, w moich filmach wciąż przesuwam granice prywatności, wchodzę w sytuacje intymne, wymagające ode mnie szczerości i otwartości. Ale nigdy nie chciałem kreślić na ekranie autobiografii – z reżyserem Hlynurem Palmasonem rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Być kobiet(k)ą
film

Być kobiet(k)ą

Do czytania / Recenzja
Doceniam, że w filmie Gerwig historyczny kostium nabiera współczesnych znaczeń i kształtów, ale nie mogę się też oprzeć wrażeniu, że owa wybiórczość historyczna coś ważnego amputuje i przekreśla – „Małe kobietki” recenzuje Mateusz Demski
Czytaj
Ucieczka z Nowego Jorku – rozmowa z Ablem Ferrarą
film

Ucieczka z Nowego Jorku – rozmowa z Ablem Ferrarą

Do czytania / kultura
W „Królu Nowego Jorku”, „Złym poruczniku” i „Uzależnieniu” pokazywał ludzi na samym dnie rozpaczy; ulice pełne gwałtu, przemocy i rozmaitych grzechów. Dziś, po latach funkcjonowania w branży z łatką prowokatora i bezwstydnika, 68-letni Ferrara zwraca kamerę na siebie. Nie kieruje nim narcyzm – powoduje nim dawny ból i nawrócenie. Rozmowę z nim przeprowadził Mateusz Demski
Czytaj
O człowieku czerpię z życia – rozmowa z Bogdanem Dziworskim
fotografia

O człowieku czerpię z życia – rozmowa z Bogdanem Dziworskim

Do czytania / kultura
„Powoli pcham ten wózek do przodu. Życzliwi ludzie dla mnie pracują – kostiumy się szyją, kukiełki powstają, a głowa podrzuca coraz to nowe pomysły. Na przykład scena narodzin tak będzie wyglądała: wielkie, odlane z brązu ręce ściskają jajko, skorupka pęka, Warhol wyskakuje z jajka, łapie za trapez i hop do góry!” – mówi Bogdan Dziworski, jeden z najważniejszych twórców polskiego filmu dokumentalnego i jeden z najlepszych fotografów drugiej połowy XX w. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Rzeczywistość jak w Matrixie – rozmowa z Joe Pantoliano
film

Rzeczywistość jak w Matrixie – rozmowa z Joe Pantoliano

Do czytania / kultura
Nigdy nie planowałem zostać wielką gwiazdą z plakatu. Mam tak zwaną „twarz na 20 minut czasu ekranowego” i nie utrzymam uwagi widza przez półtorej godziny. Uczyniłem z tego swój atut i znak firmowy, który pozwolił mi wytrwać w branży przez ostatnich 40 lat. – z Joe Pantoliano rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Skóra, w której żyję
film

Skóra, w której żyję

Do czytania / Recenzja
„Deerskin” to taki film, w którym Jean Dujardin wydaje ostatnie oszczędności na skórzaną kurtkę z vintage’owym kolorytem – pisze Mateusz Demski
Czytaj
Józef K. na viagrze – rozmowa z Marcinem Krzyształowiczem
film

Józef K. na viagrze – rozmowa z Marcinem Krzyształowiczem

Do czytania / kultura
Nasz bohater zrezygnował z pisania na rzecz milczącego oporu, trwania, dawania świadectwa przez trzymanie się z boku. Arcyciekawy wydał nam się przykład człowieka nietworzącego nawet do szuflady. Pisarza, który jest gotowy sprzedać maszynę do pisania i podziwiać sufit – tłumaczy Marcin Krzyształowicz, reżyser filmu „Pan T.”, z którym rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Wiara w człowieczeństwo – rozmowa z braćmi Dardenne
film

Wiara w człowieczeństwo – rozmowa z braćmi Dardenne

Do czytania / kultura
Na ekranach kin możemy oglądać film braci Dardenne „Młody Ahmed”. O zdobywający w Europie popularność fundamentalizm religijny pyta laureatów canneńskiej Złotej Palmy Mateusz Demski
Czytaj
Poskromienie zła – rozmowa z Václavem Marhoulem
film

Poskromienie zła – rozmowa z Václavem Marhoulem

Do czytania / kultura
Jest wiele osób, które uważają, że występuję przeciwko Polakom. Mimo że nie widzieli mojego filmu – mówi Václav Marhoul, reżyser „Malowanego ptaka” zrealizowanego na podstawie książki Jerzego Kosińskiego. Film nie trafił do regularnej dystrybucji w Polsce i według reżysera nigdy się tego nie doczekamy. O klątwę Kosińskiego dopytuje Mateusz Demski
Czytaj
Wszystkie stany amerykańskiego kina na 10. American Film Festival
Przekrój poleca

Wszystkie stany amerykańskiego kina na 10. American Film Festival

przekrój poleca / Artykuł
Z okazji dziesiątej, jubileuszowej edycji AFF przygotowałem wielobarwny kolaż uczuć, które buzowały we mnie w ostatnich latach na tym festiwalu – o wrocławskim festiwalu pisze Mateusz Demski
Czytaj
Czarny książę – rozmowa z Markusem Schleinzerem
film

Czarny książę – rozmowa z Markusem Schleinzerem

Do czytania / kultura
Niektórzy historycy twierdzą, że Angelo był pierwszym przypadkiem udanej emancypacji lub asymilacji kulturowej. Inni widzą w nim ofiarę tamtych czasów. O Angelo Solimanie, czarnoskórym dworzaninie księcia Liechtensteinu, tytułowym bohaterze filmu, opowiada jego reżyser – Markus Schleinzer. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Grając, widzę – rozmowa z Maciejem Pieprzycą
film

Grając, widzę – rozmowa z Maciejem Pieprzycą

Do czytania / kultura
„Mnie, jako reżysera, zawsze interesuje niezwykły splot paradoksów, który składa się na życie bohatera. Chciałem poznać Mietka jako człowieka. Musiałem dowiedzieć się, co dawało mu radość, co go smuciło, a co doprowadzało do szału. Słowem: zajrzeć do jego głowy i duszy” – tłumaczy Maciej Pieprzyca, reżyser i scenarzysta filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho
film

Rodzina to ostatnia deska ratunku – rozmowa z Bong Joon-ho

Do czytania / kultura
Jestem twórcą, który wywodzi się z kina gatunkowego. Czasem poddaję się danej matrycy, czasem łączę pozornie odległe konwencje, a innym razem staram się wyraźnie przełamywać klasyczne schematy. Ale ostatecznie poruszam się w ich ścisłym obrębie. Gatunkowe chwyty dają mi swoisty komfort pracy – mówi Bong Joon-ho, reżyser i scenarzysta filmu „Parasite”, za który – jako pierwszy koreański reżyser w historii – odebrał Złotą Palmę. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przeciw obojętności

Przeciw obojętności

Do czytania / kultura
W tym roku hasłem przewodnim festiwalu Hommage à Kieślowski była „Współpraca”. Krzysztof Kieślowski twierdził, że nasze życie nie istnieje w próżni. Że niezbędne do jego zaistnienia są wzajemność i solidarność, współistnienie i partnerstwo. Nie istniejemy sami dla siebie – powtarza za sokołowskim patronem Mateusz Demski
Czytaj
Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland
film

Prawda i fikcje – rozmowa z Agnieszką Holland

Do czytania / kultura
„Wierzę, że tego typu ludzie, którzy są niekompatybilni z daną sceną polityczną, a jednocześnie mają odwagę, żeby wbrew naciskom i niebezpieczeństwom bić na alarm, mogą wpływać na świat, ale równocześnie jestem nastawiona pesymistycznie” – mówi Agnieszka Holland, której najnowszy film pt. „Obywatel Jones” otworzy dzisiaj 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart
film

Niepoprawna anarchistka – rozmowa z Kristen Stewart

Do czytania / kultura
Kristen Stewart opowiada o historii Jean Seberg, o jej zaangażowaniu w walkę z nierównościami w Stanach Zjednoczonych, głodzie wolności i tragicznej śmierci, a także o swojej karierze oraz zerwaniu z etykietą „dziewczyny z »Sagi Zmierzch«”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Prześwietlić Kieślowskiego

Prześwietlić Kieślowskiego

przekrój poleca / Przekrój poleca
W dniach 13–15 września 2019 r. w Sokołowsku na Dolnym Śląsku już po raz dziewiąty odbędzie się festiwal Hommage à Kieślowski. W programie pokazy filmowe, liczne spotkania i debaty z twórcami oraz mnóstwo wydarzeń towarzyszących. Nie zabraknie tam również „Przekroju”! Do udziału w imprezie zachęca Mateusz Demski
Czytaj
Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem
film

Lekcja Buñuela – rozmowa z Arturo Ripsteinem

Do czytania / kultura
Jeśli spojrzysz na surrealistyczną mapę świata naszkicowaną przez André Bretona, to zauważysz, że największe stężenie absurdu w obrębie obu Ameryk zaznaczył na obszarze Meksyku. Myślę, że takie realia wymagają od meksykańskich filmowców szczególnego rodzaju języka – mówi Arturo Ripstein, legendarny meksykański reżyser. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Kobieta na wojnie
film

Kobieta na wojnie
Rozmowa z Kantemirem Bałagowem

Do czytania / kultura
Postanowiłem opowiedzieć o zupełnie innej wojnie, o roli kobiet w tych strasznych czasach. Dać im prawo do zabrania głosu, ukazać ich rany, przelane łzy – mówi Kantemir Bałagow, reżyser i scenarzysta filmu „Wysoka dziewczyna”, który zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię oraz nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w prestiżowej sekcji Un Certain Regard w ramach tegorocznego festiwalu w Cannes. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Byle tanio, byle głośno, byle głupio
film

Byle tanio, byle głośno, byle głupio

Do czytania / kultura
Po „Wojnie polsko-ruskiej”, przez ostatnich dziesięć lat, próbowałem robić autorskie filmy, ale byłem skutecznie od nich odsuwany. Musiałem brać różne inne roboty. Pracowałem i nadal pracuję, robiąc seriale oraz reklamy – z jednych jestem dumny, z innych nie. Jedną nogą wciąż stoję w genialnym dialogu Masłowskiej, a drugą w telewizyjnym bla, bla, bla – mówi Xawery Żuławski, reżyser filmu „Mowa ptaków”. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Ludzkie oblicze Boga
film

Ludzkie oblicze Boga

Do czytania / Recenzja
Zbawiciel, na którego neapolitańczycy czekali całe życie, sam nie udźwignął presji popularności. Na boisku dokonywał cudów, grał jak artysta, ale gdy schodził z murawy, zaczynał pić, ćpać i układać się z mafią tak, że ledwo udało mu się zawrócić z tamtego świata. Opowiada o tym Asif Kapadia w „Diego”, domykając trylogię swoich pasjonujących dokumentów o ikonach popkultury. Pisze Mateusz Demski
Czytaj
Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem
film

Europa stopniowo zmienia kolor – rozmowa z Jackiem Borcuchem

Do czytania / kultura
Czuję się znużony męskością. Nasz głos nie jest wcale ważniejszy od głosu kobiet. Mój film to rewers rzeczywistości, opowieść o kobietach, które są silne, odważne, wolne, głodne życia, pełniej go doświadczają. Stają się nadzieją dla świata – wyjaśnia Jacek Borcuch, reżyser i scenarzysta filmu „Słodki koniec dnia”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Cannes 2019: W dobrym kierunku
film

Cannes 2019: W dobrym kierunku

Do czytania / kultura
Subiektywne zestawienie filmów z tegorocznej edycji festiwalu w Cannes, o których jeszcze nie pisaliśmy, które wyparliśmy z pamięci i które błysnęły, zagrały wyśmienicie i ocalały w procesie selekcji, prezentuje Mateusz Demski
Czytaj
Cannes 2019: Opowieść na wagę złota
film

Cannes 2019: Opowieść na wagę złota

Do czytania / kultura
Tilda Swinton ścinająca głowy żywym trupom, Udo Kier polujący na Bogu ducha winnych Brazylijczyków. Jakby tego było mało – łebki z francuskiego blokowiska, uzbrojone w butelki z benzyną i kamienie, sir Elton John w odrzutowych butach. Poznajcie bohaterów pierwszego tygodnia festiwalu w Cannes. Relację przygotował Mateusz Demski
Czytaj
Palcami po piasku
film

Palcami po piasku

Do czytania / kultura
Aż trudno uwierzyć, że artystka, która przez blisko pół wieku tworzyła kanon światowej animacji, była nominowana do Oscara i nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej, wciąż żyje w cieniu. Jak to możliwe, że o Caroline Leaf nie piszą podręczniki i encyklopedie? Zastanawia się Mateusz Demski
Czytaj
Kino na Granicy: Czeski sen
film

Kino na Granicy: Czeski sen

Do czytania / kultura
Każdy, kto wybiera się do Cieszyna nie tylko na piwo, powinien zarezerwować sobie czas w maju i odwiedzić Kino na Granicy. Ten znakomicie skomponowany polsko-czeski festiwal jest rezultatem 21 lat pracy, tysięcy pokazów i atrakcji pozafilmowych. Kino na Granicy czerpie siłę i popularność z wpisanej w to wydarzenie rozmowy dwóch kultur, dwóch bliskich sobie narodów. W końcu wizytówką festiwalu pod batutą Jolanty Dygoś jest budowanie kina „bez granic”. Pisze Mateusz Demski
Czytaj
Agrafka, która spina wszystko – rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą

Agrafka, która spina wszystko – rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą

Do czytania / kultura
W „Sprawie Dantona” Przybyszewskiej cenzura zarzuciła Andrzejowi, że zamiast zająć się francuską rewolucją, tworzy aluzje do sytuacji w kraju. Więc na scenie umieściłam tyle francuskich flag, że nikt z cenzury nie miał już wątpliwości, że akcja rozgrywa się w Paryżu. Andrzej twierdził, że dzięki temu nie zdjęli sztuki z afisza – wspomina Krystyna Zachwatowicz-Wajda, mówiąc o ponad 40 latach pracy i życia z Andrzejem Wajdą. W tym roku mija trzecia rocznica jego śmierci, a od 6 kwietnia w Muzeum Narodowym w Krakowie można oglądać poświęconą reżyserowi wystawę. Mateusz Demski
Czytaj
Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Chcę być bliżej życia niż kina – rozmowa z Bélą Tarrem

Do czytania / kultura
Fascynuje mnie życie samo w sobie, a ono polega na niczym innym jak na trwaniu, które ciągnie się aż do samego kresu. I to jest chyba największa atrakcja w tym wszystkim – mówi Béla Tarr, węgierski reżyser, jeden z największych wizjonerów współczesnego kina. Z twórcą rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
 „Wojaczek” jako figura losu ludzkiego

„Wojaczek” jako figura losu ludzkiego

Do czytania / kultura
Historia chłopaka z Mikołowa, który nie wyjechał nigdy dalej niż za Wrocław, była czytelną i przekazywalną figurą ludzkiego losu – mówią o filmie „Wojaczek” Lecha Majewskiego poeci Krzysztof Siwczyk i Maciej Melecki, odtwórca roli Wojaczka i współautor scenariusza, których wysłuchał Mateusz Demski
Czytaj
Wspinaczka na rzeźbę

Wspinaczka na rzeźbę

Do czytania / kultura
Tak jak Claude Monet miał zająć się malarstwem dzięki kwiatom, tak Moore’a ku sztuce popchnęła fascynacja drobnymi elementami przyrody. Środkami zapożyczonymi od natury potrafił przekazać głębię uczuć. Inspiracji szukał w sztuce pierwotnej, m.in. prekolumbijskiej – mówi Agata Małodobry, kuratorka otwartej ostatnio wystawy rzeźb Henry’ego Moore’a w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Na kino poważne trzeba zarobić kontuzjami duszy i ciała – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim

Do czytania / kultura
Babcia nauczyła mnie, żeby się nie skarżyć. Mówiła, że zawsze znajdzie się sposób, by wrócić do pozycji stojącej, choćby żyło się w skosie czy nawet na kolanach. Takich rzeczy uczymy się powolutku, ale… uczymy się. Oprócz wyposażenia w tę umiejętność otrzymałem od niej najwspanialsze lekcje miłości. Była osobą, która kochała wszystko i wszystkich – mówi Jan Jakub Kolski. Z reżyserem i scenarzystą filmu „Ułaskawienie” rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Przerwać milczenie – rozmowa z François Ozonem

Do czytania / kultura
„Grâce à Dieu” (Dzięki Bogu) podczas 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie otrzymał Grand Prix Jury. Obraz nawiązuje do głośnej sprawy księdza Bernarda Preynata, który w latach 1971–1991 opiekował się grupą harcerzy w okolicach Lyonu. Dziś wiemy, że na obozach molestował około 70 nieletnich, a jego przełożony – kardynał Philippe Barbarin, arcybiskup Lyonu – co najmniej kilka lat tuszował sprawę. Film opowiada o chłopcach, którzy już jako dorośli mężczyźni wnieśli oskarżenie, wywołując burzę na miarę bostońskiego „Spotlight”. Z reżyserem „Grâce à Dieu” François Ozonem podczas Berlinale rozmawiał Mateusz Demski
Czytaj
Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Zrozumieć drugą stronę – rozmowa z Jerzym Stuhrem

Do czytania / kultura
Krzysztof Kieślowski dał mi szansę zdarcia maski, zrzucenia wędzidła szekspirowskiego tekstu, w którym nie można przekręcić choćby sylaby. Otrzymałem coś, o czym wtedy mogliśmy tylko marzyć, czyli wolność. Przekonywał mnie, że występ przed kamerą jest szansą powiedzenia czegoś od siebie. Kino zaczynało się dla niego w miejscu, w którym mogliśmy przekazać nasz stosunek do współczesnego świata – mówi Jerzy Stuhr, jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich aktorów teatralnych i filmowych. Rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Trzeszczący świat – rozmowa z Krzysztofem Zanussim

Do czytania / kultura
Pytanie o źródło zła wciąż do mnie wraca. Jako dziecko przeżyłem wojnę, mam przed oczami okropności stalinizmu. Z tym złem nie mogę się pogodzić. Z tym, że ma ono taką siłę i istnieje – mówi Krzysztof Zanussi, reżyser i scenarzysta filmu „Eter”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Przyszpilić Borowczyka

Przyszpilić Borowczyka

Do czytania / kultura
Jak to się stało, że hołubiony w latach 70. XX w. artysta został wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? Że choć tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywano w Cannes, to przypięto mu łatkę klasyka soft porno? O wzajemnych powiązaniach między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury z perspektywy twórczości Waleriana Borowczyka opowiada Kuba Mikurda, krytyk, wykładowca i reżyser filmu „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, z którym rozmawia Mateusz Demski
Czytaj
Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

Opowieść, człowiek i realizm: rozmowa z Andrzejem Barańskim

Do czytania / kultura
Wybrałem realizm. Jednostkę i jej prywatną historię. Miałem świadomość, że film powinien być zrobiony tak, jak tylko ja to czułem. Tym samym robiłem wszystko według własnego pragnienia, mimo że płaciłem za to cenę wypadnięcia z głównego obiegu – mówi Andrzej Barański, jeden z najbardziej oryginalnych polskich reżyserów („Dwa księżyce”, „Nad rzeką, której nie ma”, „Parę osób, mały czas”), którego retrospektywa odbyła się w trakcie 8. edycji Transatlantyk Festival w Łodzi. Mateusz Demski