Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Mateusz Czerwiński

Czytaj
Fantastyczny pan Lis
Przekrój poleca

Fantastyczny pan Lis

Do czytania / Recenzja
Kolorową grę karcianą „Colorfox” poleca Mateusz Czerwiński
Czytaj
Jak we śnie

Jak we śnie

Do czytania / Recenzja
Sławomir Kuligowski pisał: „A jeśli kiedyś nadejdzie sen, to przyjmę go w ciemno i z zamkniętymi oczami”. Nie myślał co prawda o grach karcianych, ale w tym wypadku przypadkiem miał rację. Grę planszową „Sen” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Przeciw utartym ścieżkom

Przeciw utartym ścieżkom

Do czytania / Recenzja
W grach narracyjnych dzielonych na rozdziały pierwsze wrażenie z obcowania z produkcją często pobudza apetyt na więcej. Czy tak dzieje się w przypadku „The Council”? – sprawdza Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wiosenne śniegi

Wiosenne śniegi

Do czytania / Recenzja
Jeśli upajasz się nadejściem wiosny, w rękach trzymając wciąż nieprzeczytany numer „Przekroju”, wiedz, że gracze próbują właśnie przetrwać w prawdziwie arktycznych warunkach. Czy z powodzeniem? Sprawdza Mateusz Czerwiński
Czytaj
Hercules szuka Kruka

Hercules szuka Kruka

Do czytania / Recenzja
Na długo zanim serial „Kruk” w reżyserii Macieja Pieprzycy ujrzał światło dzienne, gracze lubowali się w przygodach Kruka. Dzisiaj ich odrestaurowanej wersji przygląda się Mateusz Czerwiński
Czytaj
Kolorowo i konwencjonalnie

Kolorowo i konwencjonalnie

Do czytania / Recenzja
Choć wydawać się może, że „Ni no Kuni II” jest grą dla dzieci, pod płaszczykiem prostoty i kolorowej grafiki przemyca bardziej złożoną problematykę. Grę recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Fanatyzm i terroryzm profanują imię Boga

Fanatyzm i terroryzm profanują imię Boga

Do czytania / Recenzja
Ubisoft nie zdecydował się na stworzenie gry kontrowersyjnej, choć takiej tematyki „Far Cry 5” dotyka. Czy jednak w pełni bezpieczna produkcja jest jednocześnie satysfakcjonująca? Zastanawia się Mateusz Czerwiński
Czytaj
Jaka dziwna gra!

Jaka dziwna gra!

Do czytania / Recenzja
Fikcyjna wersja współczesnej Japonii skąpana w klimacie noir i podlana sosem nietuzinkowości – gdyby spróbować jednym zdaniem określić „The 25th Ward: The Silver Case”, najpewniej tak by ono brzmiało. Przekonuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Meandry Gorogoi

Meandry Gorogoi

Do czytania / Recenzja
„Gorogoa” to tytuł nietuzinkowy pod każdym względem - zachwycający tak wizualnie, jak logicznie. Grę recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
W cieniu kolosa

W cieniu kolosa

Do czytania / Recenzja
Jeśli 12 lat po premierze tytułu otrzymujemy jego wcale nie mniej grywalny, za to dopracowany do perfekcji remake, to jednego możemy być pewni. „Shadow of the Colossus” to gra warta świeczki – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Chorzy na życie

Chorzy na życie

Do czytania / Recenzja
Mówi się, że zima usprawiedliwia depresję, która jest skutkiem ubocznym umierania. Aby jednak jakiekolwiek zjawisko móc usprawiedliwiać, należy się z nim pierwej zapoznać, bez względu na medium, jakie do tego celu wybierzemy. Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Gra jak malowana

Gra jak malowana

Do czytania / Recenzja
Wznowioną produkcję „Okami HD” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
„Więc chodź, pomaluj mój świat”…

„Więc chodź, pomaluj mój świat”…

Do czytania / Recenzja
Czy będąc młodsi duchem, lubowaliście się w serialu rysunkowym „Zaczarowany ołówek” realizowanym w Studio Małych Form Filmowych Se-ma-for? Jeśli tak, „Max: The Curse of Brotherhood” jest właśnie dla Was! Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Życie a gra planszowa...

Życie a gra planszowa...

Do czytania / Recenzja
Zabawa, którą dotychczas starsi znali z postaci cyfrowej, znalazła swój realny odpowiednik – z prostymi zasadami i przejrzystymi planami działania. Odwrotnie niż w otaczającej nas codzienności. „Monopoly Gamer” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Creatio ex nihilo

Creatio ex nihilo

Do czytania / Recenzja
Co sprawia, że seria Sims jest popularna do tego stopnia, iż otrzymała tytuł najlepiej sprzedającej się gry na komputery osobiste w historii? Jej prostota czy raczej bezcelowość? Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wszystko lepsze niż nic

Wszystko lepsze niż nic

Do czytania / Recenzja
Na szczęście w tym przypadku o bylejakości mowy być nie może. „Ukryty Plan” to gra dobra i po części nawet innowacyjna, choć do ideału trochę zabrakło. Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wiedza potęgą jest, i basta!

Wiedza potęgą jest, i basta!

Do czytania / Recenzja
To nie tylko chwytliwy tytuł artykułu, ale również hasło, którym wyróżniać powinny się rywalizujący między sobą gracze. Ci bowiem, którzy dysponują jedynie niewielkim jej (wiedzy) ułamkiem, daleko nie zajdą. Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wojna jest sądem

Wojna jest sądem
Si vis pacem, para bellum.

Do czytania / Recenzja
Będziesz przemierzał Stary Kontynent, wykolejał pociągi, spotykał ciekawe osobistości (np. członków francuskiego ruchu oporu), wyzwalał Paryż z kajdan okupanta. I poznasz bestialstwo, do jakiego zdolny jest człowiek. O grze „Call of Duty: WW II” pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
South Park

South Park
Krytyka, sarkazm i kloaczny dół

Do czytania / kultura
Od sondy analnej do polskiego karła polityki. Autorom popularnego serialu udało się przejść naprawdę wyboistą drogę – przyznaje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Żeby wygrać wyścig, trzeba w nim wystartować

Żeby wygrać wyścig, trzeba w nim wystartować

Do czytania / Recenzja
Z serią Kazunori Yamauchiego „Gran Turismo” poznaliśmy się w 1998 roku. Najpierw był to niewinny romans. Z czasem nasz związek niejednokrotnie wystawiany był na próbę. Zdarzały się w nim potknięcia i radosne chwile… . Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Hieroglif cyfrowy

Hieroglif cyfrowy

Do czytania / Recenzja
Jeśli jesteś laikiem i tak znana seria, jak „Assassin's Creed”, nic ci nie mówi, powinieneś cieszyć się w dwójnasób. Po pierwsze – masz doskonałą okazję poznać początki całego cyklu zdarzeń opartych na kanwie skrytobójców, po drugie – to udana produkcja! – zachęca Mateusz Czerwiński
Czytaj
Idąc przez las, dostrzeż drzewa…

Idąc przez las, dostrzeż drzewa…

Do czytania / Recenzja
Wartkiej akcji tu jak na lekarstwo, brak bohaterów ocierających się o miano rozpoznawalnych, a sam tytuł nie jest składową reprezentatywnej dla tej odsłony trylogii. Gracz nie dostrzeże w „theHunter: Call of the Wild” zbyt wielu zalet – recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wolę prażoną…

Wolę prażoną…

Do czytania / Recenzja
Ta gra przygodowa pierwotnie została wydana na komputery osobiste, ostatnio zaś konwertowano ją na konsolę PlayStation. Czy warto wyłożyć pieniądze na tę produkcję i dlaczego nie – dowiesz się, czytając tę recenzję. Mateusz Czerwiński
Czytaj
Predestynacji druga odsłona

Predestynacji druga odsłona

Do czytania / Recenzja
„Destiny 2” to gra stworzona przez osławione studio Bungie Software. Czym wita gracza? Przede wszystkim rozmachem. Kolejne lokacje przemierzasz płynnie, oddając się ich beztroskiej eksploracji i eksterminacji zła wszelkiej maści. Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Pamięć pokoleń utrwala legendy

Pamięć pokoleń utrwala legendy

Do czytania / Recenzja
„Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy” to synonim niestarzejących się gier platformowych, które wciąż oferują doskonałą zabawę. Recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Marka sama w sobie

Marka sama w sobie

Do czytania / Recenzja
Nowa odsłona znanej serii „Uncharted” jest jak hollywoodzki film akcji – recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
Duma uprzedza upadek

Duma uprzedza upadek

Do czytania / Recenzja
Tytuł otwierający recenzję, jest nie tylko cytatem Kena Folletta, na książce którego oparto grę „Filary Ziemi”, ale również sentencją, która często znajduje potwierdzenie w praktyce życiowej. Na szczęście nie ma zastosowania w przypadku samej produkcji Technlandu – o upadku mowy być nie może! Pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Nie taki cyngiel straszny, jak go malują

Nie taki cyngiel straszny, jak go malują

Do czytania / Recenzja
Jeśli sięgnąć pamięcią, lata 70. minionego wieku nie były asumptem do stworzenia gry osadzonej w realiach tamtych czasów. Zmienia to „Serial Cleaner” polskiego studia iFun4all. Gra w wysublimowany sposób czaruje odbiorcę, choć najpewniej nastolatki zrezygnują z niej wcześniej niż wyczuleni na dostrzeganie ukrytego piękna czytelnicy „Przekroju” – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Ciepło, gorąco, SUPERHOT

Ciepło, gorąco, SUPERHOT

Do czytania / Recenzja
Nadwiślańska produkcja jest nie tylko najbardziej innowacyjną grą ostatnich lat, lecz także pozycją, która dopracowuje każdy element siebie. Jest przemyślana, pięknie podana i wyjątkowo silnie przemawia do odbiorcy znudzonego kalką kolejnych gier. „Superhot” recenzuje Mateusz Czerwiński
Czytaj
To jesteś Ty! Nie inaczej!

To jesteś Ty! Nie inaczej!

Do czytania / Recenzja
Czym To jesteś Ty! w istocie rzeczy jest? Z pewnością nie jest grą sensu stricto. Nie jest również grą definiowaną przez ogół mający do czynienia z grami na co dzień, chociaż spełnia kryteria definicji PWN-owskiej. To planszowa gra cyfrowa, która wykorzystuje smartfona jako dedykowany jej kontroler. Brzmi interesująco? – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Wciągająca łamigłówka

Wciągająca łamigłówka

Do czytania / Recenzja
Fabuła „Dark Arcana” traktuje o tajemniczym zaginięciu matki pewnej dziewczyny, do czego dochodzi podczas zwiedzania wesołego miasteczka. Skrypt gry nie jest przesadnie oryginalny, ale nie przeszkadza w odbiorze – niby stanowi tło, ale wymusza na graczach kolejne działania popychające naprzód opowiadaną historię – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Kolorowe trykoty ratują świat

Kolorowe trykoty ratują świat

Do czytania / Recenzja
Grupą docelową przygody pomyślanej jak ta w Guardians of the Galaxy: The Telltale Series może być najwyżej dorastająca młodzież. Nie przystaje ona bowiem do ustatkowanego gracza preferującego rozrywkę inteligentną, nieco powolniejszą, głębszą i przeciwstawiającą się stereotypom konsumenta elektronicznych nowinek – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Syberia poprawna i umoralniająca

Syberia poprawna i umoralniająca

Do czytania / Recenzja
Po wielu problemach, z którymi przyszło się zmierzyć tej pozycji na różnych etapach produkcji, wreszcie ta ujrzała światło dzienne! Syberia 3, eksponat muzealny naszych czasów i graficzny relikt przeszłości. Gra, która odrzuci od ekranu, ale chwilę później przyciągnie trudną do zdefiniowania tęsknotą za nią. O nowej produkcji Benoît Sokala pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Do czytania / Recenzja
What Remains of Edith Finch opowiada historię kobiety, która trafia do rodzinnego, z dawna i w pośpiechu opuszczonego domu, w którym zgłębia tajemnice śmierci członków swojego rodu, odczuwa ich ostatnie chwile. Gra, choć chwilami monotonna, ma wiele atutów, wymyka się schematom i ma ambicje poruszać tematykę egzystencjalną – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Zero-jedynkowy staw Walden

Zero-jedynkowy staw Walden

Do czytania / kultura
W 200-lecie urodzin pisarza i filozofa Henry'ego Thoreau komputerowi gracze będą mieli szansę nawiązać do sławnego eksperymentu w postaci wciągającej gry wideo. Będzie ona utrzymana w pierwszoosobowym widoku, reprezentując gatunek symulatora życia, w tym przypadku – autora esejów. Mateusz Czerwiński
Czytaj
Bez podziału na dobro i zło

Bez podziału na dobro i zło

Do czytania / Recenzja
Już na samym początku tej nietypowej opowieści przekonujemy się, że w wykreowanym przez twórców świecie nie ma jednoznacznego podziału na dobro i zło. A „Persona 5” szybko przestanie dla nas być symulatorem życia, gatunkiem cokolwiek skostniałym. Opowiada o skrytych ludzkich pragnieniach i brutalności otaczającego nas świata z pozycji ucznia tokijskiego liceum – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Recenzja “Blackwood Crossing”

Recenzja “Blackwood Crossing”

Do czytania / Recenzja
„Blackwood Crossing” to gra, która od pierwszych zarysów skryptu fabularnego miała nie tylko poruszyć odbiorcą, ale podjąć również tematy trudne, niejednoznaczne, często niedostrzegane przez postronnych. Czy jej twórcom udało się osiągnąć te cele? Mateusz Czerwiński
Czytaj
PaRappa The Rapper Remastered

PaRappa The Rapper Remastered

Do czytania / Recenzja
Kiedy blisko 20 lat temu, na pierwszej konsoli sygnowanej logotypem PlayStation miałem przyjemność sterować postacią PaRappy, w najśmielszych snach nie sądziłem, że dwie dekady później przyjdzie mi ponownie rozegrać muzyczne pojedynki z barwnymi, papierowymi oponentami. Mateusz Czerwiński
Czytaj
Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

Do czytania / Recenzja
Rozgrywka, w której młoda dziewczyna, zgłębiająca tajemnice dawnej cywilizacji, poznaje jednocześnie swoje przeznaczenie, jest dowodem na to, jak pięknie może wyglądać wykreowany w umysłach scenarzystów zerojedynkowy świat – pisze Mateusz Czerwiński
Czytaj
Virginia

Virginia

Do czytania / Recenzja
Agentka FBI bada sprawę zaginięcia chłopca w świecie pełnym elementów nadnaturalnych i niepokojących odgłosów natury. Mateusz Czerwiński