Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

„Przekrój” – poznaj nasze czułe struny!

Ta jesień jest pełna czułości! A już na pewno jest jej pełen jesienny „Przekrój”. W nowym numerze piszemy o tym, jak czułością zmieniać świat, a także o: mądrej edukacji, hologramach, grzybach (też tych, wiadomo których), dojrzałości i Inkach. Zastanawiamy się, czym jest prawda i jak opisać piękno. 196 stron do czytania przez trzy miesiące!

Kup numer na jesień

Jesienny „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do czytania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Tylko na stronie Przekroj.pl w niższej cenie. Sprawdź!

Marcin Orliński

Marcin Orliński

Pisuje to i owo, głównie wiersze. Czasem wyda książkę, a czasem nie. W przerwach od pisania czyta, w przerwach od czytania prowadzi warsztaty literackie i juroruje w konkursach poetyckich. Na co dzień zastępca redaktor naczelnej kwartalnika „Przekrój”.

Czytaj
Grzyb

Grzyb

Kwartalnik / kultura
Wiersz o jesiennym stawaniu się grzybem, napisał Marcin Orliński
Zobacz
Nasze małe wielkie drzewo ♫
Artykuł z Kwartalnika

Nasze małe wielkie drzewo ♫

Media / Audio
Na terenie skweru Strehla w Warszawie rośnie „Przekrojowy” buk. Tak! Zasadziliśmy go w 2019 r., a podczas festiwalu Laba 2021 czytaliśmy pod nim teksty z naszego kwartalnika.
Czytaj
Nasze małe wielkie drzewo

Nasze małe wielkie drzewo

Kwartalnik / społeczeństwo
Na terenie skweru Strehla w Warszawie rośnie „Przekrojowy” buk. Tak! Zasadziliśmy go w 2019 r., a podczas festiwalu Laba 2021 czytaliśmy pod nim teksty z naszego kwartalnika. Marcin Orliński
Czytaj
Pegaz, gazu! – 4/2021

Pegaz, gazu! – 4/2021

Kwartalnik / kultura
Co powiecie, Drodzy Czytelnicy, na omułki i niebajki? Nowe gatunki literackie przedstawia Marcin Orliński
Czytaj
Palma

Palma

Kwartalnik / kultura
Wiersz o palmie, stworzył Marcin Orliński
Czytaj
Pegaz, gazu! – 3/2021

Pegaz, gazu! – 3/2021

Kwartalnik / kultura
Konkretyn i sztamburak to dwa nowe gatunki poetyckie, które w swojej absurdalnej rubryce przedstawia Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę, Pegaz zdębiał, a PRZEKRÓJ zbaraniał – 2/2021

Gad zapił bezę, Pegaz zdębiał, a PRZEKRÓJ zbaraniał – 2/2021

Kwartalnik / kultura
Dowcip ostry jak nóż fiński zawsze ma Marcin Orliński
Czytaj
Permakultura

Permakultura

Kwartalnik / społeczeństwo
12 zasad, którymi warto się kierować, organizując permakulturowy ogródek. Narysowali Marek Raczkowski i Karyna Piwowarska. Opracował Marcin Orliński
Czytaj
Polskie znaki

Polskie znaki

Kwartalnik / kultura
Co będzie, gdy zapomnisz stosować polskie znaki? Wierszem odpowiada Marcin Orliński
Czytaj
Pomysł

Pomysł

Kwartalnik / kultura
Co robić, gdy brakuje pomysłu na wierszyk? Zastanawia się Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę, Pegaz zdębiał, a PRZEKRÓJ zbaraniał – 1/2021

Gad zapił bezę, Pegaz zdębiał, a PRZEKRÓJ zbaraniał – 1/2021

Kwartalnik / kultura
​W zimowej odsłonie rubryki rymowana mieszanka przysłów, zapytań z wyszukiwarki Google i podrzędnych nagłówków prasowych. Do lektury zaprasza Marcin Orliński
Czytaj
Słowotworki – 1/2021

Słowotworki – 1/2021

Kwartalnik / kultura
Kwartalna dawka neologizmów, które stworzył Marcin Orliński
Czytaj
Zima

Zima

Kwartalnik / kultura
Wiersz napisał Marcin Orliński
Zobacz
Gad zapił bezę – 4/2020 ♫
Posłuchaj tekstu z kwartalnika

Gad zapił bezę – 4/2020 ♫

Media / Audio
W jesiennej rubryce trzy nowe, absurdalne gatunki literackie: tristoryjka, matrymoniałka i skurczywers. Do wysłuchania zaprasza Marcin Orliński.
Czytaj
Słowotworki – 4/2020

Słowotworki – 4/2020

Kwartalnik / kultura
Kwartalna dawka neologizmów. Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 4/2020

Gad zapił bezę – 4/2020
Pegaz zdębiał, a Przekrój zbaraniał

Kwartalnik / kultura
W jesiennej rubryce trzy nowe, absurdalne gatunki literackie: tristoryjka, matrymoniałka i skurczywers. Do lektury zaprasza Marcin Orliński
Czytaj
Słowotworki – 3/2020

Słowotworki – 3/2020

Kwartalnik / kultura
W języku polskim mamy zdecydowanie za mało słów. O to, by było ich więcej, dba Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 3/2020

Gad zapił bezę – 3/2020
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Na te niespokojne czasy garść niepoważnych gatunków od Wisławy Szymborskiej. Przykładowe wierszyki zacząłem pisać jeszcze przed wybuchem epidemii, ale kończę, kiedy zakłady fryzjerskie są zamknięte, a śmiałkowie, którzy zdecydowali się obciąć włosy samodzielnie, teraz modlą się, by kwarantanna trwała jak najdłużej. Marcin Orliński
Czytaj
Wiersz na urodziny „Przekroju”

Wiersz na urodziny „Przekroju”

Do czytania / kultura
Wiersz na urodziny „Przekroju” napisał Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 2/2020

Gad zapił bezę – 2/2020
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Sztukę niestandardowego streszczania utworów literackich wziął na warsztat Marcin Orliński
Czytaj
Jak segregować śmieci
uwaga na klimat

Jak segregować śmieci

Kwartalnik / kultura
Jesteście pewni, że wiecie, co zrobić z kubełkiem po ogórkach albo tłustym papierem po twarogu? O tym, gdzie wyrzucać które odpady, pisze wierszem Marcin Orliński
Zobacz
Gad zapił bezę – 1/2020 ♫
Artykuł z Kwartalnika

Gad zapił bezę – 1/2020 ♫

Media / Audio
W zimowej odsłonie rubryki z poezją niepoważną kilka nowych gatunków literackich: kuliryk, prezenton, smogubek i rodeik. Co też się tu dzieje! Zaprasza Marcin Orliński.
Czytaj
Gad zapił bezę – 1/2020

Gad zapił bezę – 1/2020
Pegaz zdębiał, a "Przekrój" zbaraniał

Kwartalnik / kultura
W zimowej odsłonie rubryki z poezją niepoważną kilka nowych gatunków literackich: kuliryk, prezenton, smogubek i rodeik. Co też się tu dzieje! Do lektury zaprasza Marcin Orliński
Czytaj
Epitafia

Epitafia

Kwartalnik / kultura
„»Przekrój« to jest taka mafia/która zbiera epitafia” – ogłaszała wesoło redakcja w wydaniu nr 177 (35/1948) „Przekroju”. Krótkie, żartobliwe wierszyki na temat zmarłych często nadsyłali czytelnicy, którzy znaleźli je na cmentarzach w różnych częściach Polski, ale też autorzy sami układający tego typu teksty. Najciekawsze epitafia z archiwalnych numerów „Przekroju” wybrał Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 4/2019

Gad zapił bezę – 4/2019
Pegaz zdębiał, a "Przekrój" zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Skoro jesień, to i tematy ostateczne. Gad zakłada więc strój posępnego żniwiarza, ostrzy kosę i ze złowieszczym śmiechem rusza w teren. Epitafia, mortaliki i nekromeryki przedstawia Marcin Orliński
Czytaj
Co brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie

Co brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie

przekrój poleca / Różności
Na początku sierpnia w Szczebrzeszynie i Zamościu już po raz piąty odbędzie się festiwal Stolica Języka Polskiego. W programie spotkania z autorami, koncerty oraz mnóstwo wydarzeń towarzyszących. Nie zabraknie tam również „Przekroju”. Imprezę poleca Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 3/2019

Gad zapił bezę – 3/2019
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Lato w pełni! Gad wyłazi więc na słońce, przeciąga się i kładzie na rozgrzanym piasku. Ale, ale! Wakacje to nie taka znowu sielanka, o czym w swojej purnonsensowej rubryce przekonuje Marcin Orliński
Czytaj
Pytania na wiosnę

Pytania na wiosnę

Kwartalnik / kultura
Czy na pewno wiemy, skąd się biorą bociany? Na to pytanie w wiosennym wierszu odpowiada Marcin Orliński
Zobacz
Dziecię słodkie Ildefons ♫
Artykuł z Kwartalnika

Dziecię słodkie Ildefons ♫

Media / Audio
W redakcji zjawiał się nagle, jakby przybywał z innego świata. Przynosił teksty napisane wiecznym piórem, zawsze zielonym atramentem. O Konstantym Ildefonsie Gałczyńskim, jednym z najważniejszych autorów dawnego „Przekroju”, opowiada Marcin Orliński.
Czytaj
Dziecię słodkie Ildefons

Dziecię słodkie Ildefons

Kwartalnik / kultura
W redakcji zjawiał się nagle, jakby przybywał z innego świata. Przynosił teksty napisane wiecznym piórem, zawsze zielonym atramentem. O Konstantym Ildefonsie Gałczyńskim, jednym z najważniejszych autorów dawnego „Przekroju”, pisze Marcin Orliński
Czytaj
Orlinki - 2/2019
orlinki

Orlinki - 2/2019

Kwartalnik / kultura
Krótkie opowiadania w nowym cyklu „Orlinki” przedstawia redaktor Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 2/2019

Gad zapił bezę – 2/2019
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
W tej odsłonie „Gada” rządzi matematyka, która jest nie tylko królową nauk, lecz także pomysłową doradczynią kultury. O kilku możliwościach wykorzystania liczb w utworze literackim pisze Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 1/2019

Gad zapił bezę – 1/2019
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Krótkogadek, lengrafioł, słowiandron... Kolejną dawkę purnonsensowych form literackich inspirowanych twórczością Stanisława Barańczaka przedstawia Marcin Orliński
Czytaj
Nieznane opowiadanie Lema w zimowym „Przekroju”
Przekrój poleca

Nieznane opowiadanie Lema w zimowym „Przekroju”

przekrój poleca / Artykuł
To będzie literacka uczta nie tylko dla miłośników twórczości Stanisława Lema. W zimowym numerze „Przekroju” ukaże się niepublikowane dotąd opowiadanie jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy pt. „Polowanie”. Marcin Orliński
Czytaj
Żałoba jak w komiksie

Żałoba jak w komiksie

Do czytania / Recenzja
Sięgając po konwencję serialu, komiksu czy gry komputerowej, Michał Szymaniak oddala osobisty dramat. Nowy tom wierszy warszawskiego poety to coś w rodzaju szalonej, ponowoczesnej mowy pogrzebowej. Recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 4/2018

Gad zapił bezę – 4/2018
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Drodzy Czytelnicy, przed Wami kolejna odsłona „Gada”, tym razem w całości poświęcona Konstantemu Ildefonsowi Gałczyńskiemu! Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 3/2018

Gad zapił bezę – 3/2018
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
To kolejna odsłona rubryki, której patronuje Stanisław Barańczak. W książce „Pegaz zdębiał” („Gad zapił bezę” to anagram tego tytułu) poeta przedstawił różne mniej i bardziej niepoważne gatunki oraz podgatunki literackie. Do wymyślonych przez niego form po raz drugi dorzuca swoje trzy grosze (razem to już będzie sześć groszy) Marcin Orliński
Czytaj
Na początku jest ciało

Na początku jest ciało

Do czytania / Recenzja
Wiersze Anny Augustyniak z najnowszego tomu „dzięki bogu” to opowieść o kobietach i kobiecości, o uwikłaniu ciała w rozmaite narracje. Poetka z feministycznym zacięciem krytykuje struktury patriarchatu, który reprezentują m.in. Kościół katolicki czy politycy odpowiedzialni za konflikty zbrojne. Marcin Orliński
Czytaj
Co kiedyś było, znowu się powtarza

Co kiedyś było, znowu się powtarza

Do czytania / Recenzja
Nowy tom wierszy Jarosława Marka Rymkiewicza „Metempsychoza. Druga księga oktostychów” nawiązuje formą do jego poprzedniej książki z 2015 roku Koniec lata w zdziczałym ogrodzie i kontynuacji jest w tym zbiorze mnóstwo. Nie ma tylko właściwie polityki, czym poeta ułatwia mi sprawę, ponieważ nie muszę odnosić się do jego twórczości zaangażowanej – pisze Marcin Orliński
Czytaj
Gad zapił bezę – 2/2018

Gad zapił bezę – 2/2018
Pegaz zdębiał, a „Przekrój” zbaraniał

Kwartalnik / kultura
Teksty zainspirowane kultowym dziełem Stanisława Barańczaka stworzył Marcin Orliński
Czytaj
Między cmentarzem i supermarketem

Między cmentarzem i supermarketem

Do czytania / Recenzja
Warto jednocześnie zaznaczyć, że podmiot liryczny nie utożsamia się ani z prawą, ani z lewą stroną sceny politycznej. Jest w tym rodzaj buntu, buntu totalnego, który obejmuje kolejne podsuwane przez kulturę porządki – tom poezji „Polska” Świetlickiego recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Marcin
Orliński
Marcin Orliński

Ten dziwny czas pisania

Kwartalnik / Felieton z Kwartalnika
Autorzy często pracują w samotności, a najciekawsze rzeczy robią wtedy, kiedy nikt na nich nie patrzy.
Czytaj
Stany nadzwyczajne

Stany nadzwyczajne

Do czytania / Recenzja
Tom wierszy Grzegorza Olszańskiego recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Perspektywa

Perspektywa

Do czytania / kultura
Świat istniał i z pewnością był szalenie intensywny... Marcin Orliński
Czytaj
Skoki temperatury

Skoki temperatury

Do czytania / Recenzja
Nowy tom wierszy Marty Podgórnik to szczególny rejestr pragnień, tęsknot i traum, w którym prym wiedzie rym, a słowa i takt zawierają pakt. Trochę liryki, trochę intelektualnych szarad, przede wszystkim jednak – święto wprawionego w ruch języka – "Zimną Książkę" recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Im gorzej, tym lepiej

Im gorzej, tym lepiej
Pierwsze warsztaty z lepienia lepiejów

Do czytania / kultura
12 sierpnia 2017 roku we Wrocławiu odbyły się prawdopodobnie pierwsze w Polsce warsztaty z lepienia lepiejów. Okazuje się, że ta drobna forma literacka, stworzona przez Wisławę Szymborską w celu piętnowania złych lokali gastronomicznych, świetnie sprawdza się również w innych dziedzinach. Utyskiwać można wszakże na wszystko: na muzykę popularną, na kiepskie książki, a nawet na chór kościelny. Marcin Orliński
Czytaj

Im gorzej, tym lepiej

Do czytania / kultura
12 sierpnia 2017 roku we Wrocławiu odbyły się prawdopodobnie pierwsze w Polsce warsztaty z lepienia lepiejów. Okazuje się, że ta drobna forma literacka, stworzona przez Wisławę Szymborską w celu piętnowania złych lokali gastronomicznych, świetnie sprawdza się również w innych dziedzinach. Utyskiwać można wszakże na wszystko: na muzykę popularną, na kiepskie książki, a nawet na chór kościelny. Marcin Orliński
Czytaj

Ponad podziałami

Do czytania / kultura
Pamiętaj, Polsko. Marcin Orliński
Czytaj
Twarde negocjacje

Twarde negocjacje

Do czytania / Recenzja
To książka głośna jak łódzka ulica Piotrkowska w sobotni wieczór i gorąca jak fabryczny piec. W wierszach dochodzi do nieustannych negocjacji między językiem potocznym, naukowym, reporterskim i religijnym. O tomie „Jarzmo” Przemysława Owczarka pisze Marcin Orliński
Czytaj
Spotkanie poetyckich indywidualności

Spotkanie poetyckich indywidualności

Do czytania / kultura
8 czerwca 2017 roku rozpocznie się w Krakowie Festiwal Miłosza, jedno z najważniejszych wydarzeń na poetyckiej mapie Polski. W programie – spotkania autorskie, debaty, koncerty, filmy i czytanie wierszy. Podczas festiwalu poznamy także tegorocznego laureata Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Z Krzysztofem Siwczykiem, dyrektorem artystycznym festiwalu, rozmawia Marcin Orliński. Marcin Orliński
Czytaj
Wiersze lokalne i organiczne

Wiersze lokalne i organiczne

Do czytania / Recenzja
Wiersz okazuje się czymś w rodzaju dodatkowego organu, który pełni jednocześnie funkcje oka i serca – towarzyszy poecie w codziennym życiu i reaguje na ciosy, które zadaje mu rzeczywistość. Polecam wszystkim, którzy lubią lekturę pobudzającą neurony i wymagającą zwiększonej aktywności synaps – o tomie Miejsce Edwarda Pasewicza pisze: Marcin Orliński