Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Marcin Orliński

Marcin Orliński

Poeta, prozaik, krytyk literacki, redaktor działu Kultura i społeczeństwo w „Przekroju”. Wydał siedem książek, ostatnio „Środki doraźne” (Poznań 2017). Zwykle pisze na siedząco, choć zdarza mu się eksperymentować z innymi pozycjami.

Czytaj
Żałoba jak w komiksie

Żałoba jak w komiksie

opinie / Recenzja
Sięgając po konwencję serialu, komiksu czy gry komputerowej, Michał Szymaniak oddala osobisty dramat. Nowy tom wierszy warszawskiego poety to coś w rodzaju szalonej, ponowoczesnej mowy pogrzebowej. Recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Na początku jest ciało

Na początku jest ciało

opinie / Recenzja
Wiersze Anny Augustyniak z najnowszego tomu „dzięki bogu” to opowieść o kobietach i kobiecości, o uwikłaniu ciała w rozmaite narracje. Poetka z feministycznym zacięciem krytykuje struktury patriarchatu, który reprezentują m.in. Kościół katolicki czy politycy odpowiedzialni za konflikty zbrojne. Marcin Orliński
Czytaj
Co kiedyś było, znowu się powtarza

Co kiedyś było, znowu się powtarza

opinie / Recenzja
Nowy tom wierszy Jarosława Marka Rymkiewicza „Metempsychoza. Druga księga oktostychów” nawiązuje formą do jego poprzedniej książki z 2015 roku Koniec lata w zdziczałym ogrodzie i kontynuacji jest w tym zbiorze mnóstwo. Nie ma tylko właściwie polityki, czym poeta ułatwia mi sprawę, ponieważ nie muszę odnosić się do jego twórczości zaangażowanej – pisze Marcin Orliński
Czytaj
Między cmentarzem i supermarketem

Między cmentarzem i supermarketem

opinie / Recenzja
Warto jednocześnie zaznaczyć, że podmiot liryczny nie utożsamia się ani z prawą, ani z lewą stroną sceny politycznej. Jest w tym rodzaj buntu, buntu totalnego, który obejmuje kolejne podsuwane przez kulturę porządki – tom poezji „Polska” Świetlickiego recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Marcin
Orliński

Ten dziwny czas pisania

opinie / Komentarz z Kwartalnika
Autorzy często pracują w samotności, a najciekawsze rzeczy robią wtedy, kiedy nikt na nich nie patrzy.
Czytaj
Stany nadzwyczajne

Stany nadzwyczajne

opinie / Recenzja
Tom wierszy Grzegorza Olszańskiego recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Perspektywa

Perspektywa

kultura / Poezja
Marcin Orliński
Czytaj
Skoki temperatury

Skoki temperatury

opinie / Recenzja
Nowy tom wierszy Marty Podgórnik to szczególny rejestr pragnień, tęsknot i traum, w którym prym wiedzie rym, a słowa i takt zawierają pakt. Trochę liryki, trochę intelektualnych szarad, przede wszystkim jednak – święto wprawionego w ruch języka – "Zimną Książkę" recenzuje Marcin Orliński
Czytaj
Im gorzej, tym lepiej

Im gorzej, tym lepiej
Pierwsze warsztaty z lepienia lepiejów

kultura / Korespondencja
12 sierpnia 2017 roku we Wrocławiu odbyły się prawdopodobnie pierwsze w Polsce warsztaty z lepienia lepiejów. Okazuje się, że ta drobna forma literacka, stworzona przez Wisławę Szymborską w celu piętnowania złych lokali gastronomicznych, świetnie sprawdza się również w innych dziedzinach. Utyskiwać można wszakże na wszystko: na muzykę popularną, na kiepskie książki, a nawet na chór kościelny. Marcin Orliński
Czytaj

Ponad podziałami

kultura / Poezja
Pamiętaj, Polsko. Marcin Orliński
Czytaj
Twarde negocjacje

Twarde negocjacje

opinie / Recenzja
To książka głośna jak łódzka ulica Piotrkowska w sobotni wieczór i gorąca jak fabryczny piec. W wierszach dochodzi do nieustannych negocjacji między językiem potocznym, naukowym, reporterskim i religijnym. O tomie "Jarzmo" Przemysława Owczarka pisze Marcin Orliński
Czytaj
Spotkanie poetyckich indywidualności

Spotkanie poetyckich indywidualności

kultura / Wywiad
8 czerwca 2017 roku rozpocznie się w Krakowie Festiwal Miłosza, jedno z najważniejszych wydarzeń na poetyckiej mapie Polski. W programie – spotkania autorskie, debaty, koncerty, filmy i czytanie wierszy. Podczas festiwalu poznamy także tegorocznego laureata Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Z Krzysztofem Siwczykiem, dyrektorem artystycznym festiwalu, rozmawia Marcin Orliński. Marcin Orliński
Czytaj
Wiersze lokalne i organiczne

Wiersze lokalne i organiczne

opinie / Recenzja
Wiersz okazuje się czymś w rodzaju dodatkowego organu, który pełni jednocześnie funkcje oka i serca – towarzyszy poecie w codziennym życiu i reaguje na ciosy, które zadaje mu rzeczywistość. Polecam wszystkim, którzy lubią lekturę pobudzającą neurony i wymagającą zwiększonej aktywności synaps – o tomie Miejsce Edwarda Pasewicza pisze: Marcin Orliński