Magdalena Maksimiuk

Dziennikarka filmowa współpracująca z polskimi i amerykańskimi mediami, z wykształcenia amerykanistka. Rzeczniczka prasowa i selekcjonerka Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Uwielbia chodzić po dużych miastach i londyńskich teatrach.
Jak to jest: opuścić dom?
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Jak to jest: opuścić dom?

Historia bohatera Przeżyć zaczyna się w Kabulu w Afganistanie, w 1984 r. Nastoletni Amin słucha na walkmanie piosenek Whitney Houston. To ostatnie chwile jego dzieciństwa spędzone w domu i z rodziną. Za moment podzieli los tysięcy uchodźców uciekających przed wojenną pożogą.
Magdalena Maksimiuk
Intymność w bezmiarze przestworzy – rozmowa z Alice Winocour
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Intymność w bezmiarze przestworzy – rozmowa z Alice Winocour

Każdy astronauta musi przejść proces odcięcia pępowiny z Ziemią – mówi Alice Winocour, reżyserka filmu „Proxima” z Evą Green w roli głównej. Rozmawiała
Magdalena Maksimiuk
Klasyczne filmowe oszustwo
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Klasyczne filmowe oszustwo

„Percepcja widza zmieniła się w ciągu ostatnich lat diametralnie. W dużych studiach realizuje się fantastycznie wykonane, olbrzymie dekoracje w skali, o której jeszcze kilka lat nam się nie śniło” – przyznaje Allan Starski. I opowiada o tym, jak wykorzystał rzeczywiste wnętrza Pałacu Kultury i Nauki, by stworzyć klaustrofobiczną atmosferę „Ukrytej gry” Łukasza Kośmickiego i o tym, dlaczego „Listę Schindlera” w Polsce przegapiono. Rozmawia
Magdalena Maksimiuk
Antykwariat na końcu świata
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Antykwariat na końcu świata

O takich miejscach i o takich ludziach pisze się z ciężkim sercem, bo każda wzmianka, artykuł czy wpis powodują, że wie o nich coraz więcej osób. Teraz, kiedy są choć trochę ukryte, czarują tajemniczą niedostępnością i nieskrywanym urokiem. O księgarzach z niewielkiego Wigtown, szkockiego „miasta książek”, pisze
Magdalena Maksimiuk
Rewolucja w wersji light
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Rewolucja w wersji light

O wojującym aktywizmie, emancypacji kobiet, fundamentalnym znaczeniu rodzicielstwa, kulturowym potencjale Islandii, wspieraniu UNICEF-u w walce o prawa dzieci, adopcji wśród mężczyzn jako społecznym tabu i pierwszej dużej roli kinowej z Halldórą Geirharðsdóttir, odtwórczynią głównej roli w ekokomediodramacie „Kobieta idzie na wojnę” Benedikta Erlingssona (polska premiera 21 czerwca, M2 Films), rozmawia
Magdalena Maksimiuk
Kino frustracji w czasach niecierpliwości – rozmowa z Lászlem Nemesem
Sztuka + Opowieści
Opowieści

Kino frustracji w czasach niecierpliwości – rozmowa z Lászlem Nemesem

O Lászlu Nemesie usłyszeliśmy po raz pierwszy cztery lata temu, kiedy spektakularnie debiutował pełnometrażowym „Synem Szawła” na festiwalu w Cannes. Jego najnowszy film „Schyłek dnia” to również bardzo osobista historia, której kanwą są opowieści babci reżysera z dzieciństwa i młodości spędzonych w atmosferze fin de siècle’u.
Magdalena Maksimiuk
Podźwignęłam się z kolan
Sztuka + Opowieści
Przemyślenia

Podźwignęłam się z kolan

Niechętnie angażuje się w inicjatywy związane z obroną praw kobiet i nie przepada za nazywaniem jej ikoną feminizmu. Od lat pozostaje jednak jego orędowniczką, a jej kino wymyka się łatwym przyporządkowaniom. O pierwszym w jej karierze anglojęzycznym filmie „High Life”, o smutku, stracie, poszukiwaniu pociechy w kinie oraz wyjątkowej współpracy z Agatą Buzek i Robertem Pattinsonem z Claire Denis rozmawia
Magdalena Maksimiuk