Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Łukasz Saturczak

Żyje na zmianę z pisania, redagowania i robienia zdjęć. Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Wrocławskim, autor powieści „Galicyjskość”, przez dekadę współpracownik pisma „Lampa", dwa lata dziennikarz kulturalny tygodnika „Newsweek Polska", obecnie wolny strzelec, który w każdą wolną chwilę jeździ na Ukrainę i żyje na zmianę z pisania, redagowania...

Czytaj
Podważyć autorytet powieści

Podważyć autorytet powieści

Do czytania / kultura
W „Kochankach Justycji” chciałem podważyć autorytet powieści historycznej, której oczekuje ukraińskie społeczeństwo i która poruszałaby temat każdej tragedii – mówi Jurij Andruchowycz, z którym rozmawia Łukasz Saturczak
Czytaj
Skażone ziemie

Skażone ziemie

Do czytania / kultura
Lekcja, którą dał nam Czarnobyl, mówi, że ludzie nawet wobec niezrozumiałej siły są w stanie się zorganizować i przetrwać. Lekcja na przyszłość dla polityków jest taka, żeby ufać ludziom i powierzać im wiedzę. Z Kate Brown, autorką książki „Czarnobyl”, rozmawia Łukasz Saturczak
Czytaj
Rysowanie przychodzi mi z łatwością
Big Book Festival

Rysowanie przychodzi mi z łatwością

Do czytania / kultura
Z Maríą Hesse, gościem Big Book Festival, o istocie tworzenia biografii artystów niepokornych i życiowych wartościach rozmawia Łukasz Saturczak
Czytaj
Język jako źródło samotności
książka

Język jako źródło samotności

Do czytania / Recenzja
Stworzenie dziecięcego bohatera, wiarygodnego dla czytelnika, to dla pisarza zadanie trudne. Stworzenie całego świata wokół i wewnątrz tego bohatera, który będzie światem wiarygodnym, jest zadaniem niemal karkołomnym. O książce Filipa Zawady „Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek” pisze Łukasz Saturczak
Czytaj
Łzy Erosa
książka

Łzy Erosa

Do czytania / Recenzja
„Zwykła aktywność seksualna nie jest erotyzmem: znają ją również zwierzęta, lecz tylko ludzkie życie przejawia aktywność, którą można chyba określić jako diaboliczną” – zaczyna swój słynny esej, któremu ukradłem tytuł, Georges Bataille. Mistrz literatury transgresji jest przewodnikiem Jonathana Littella, który w nowej książce właśnie przez erotykę przechodzącą w sadyzm stara się opisać zło współczesnego świata. Odkrywcze? Ocenia Łukasz Saturczak
Czytaj
Pokój z widokiem na wojnę
książka

Pokój z widokiem na wojnę

Do czytania / Recenzja
„Internat”, najdojrzalsza do tej pory powieść Serhija Żadana, to historia o połamanych ludziach, na których nic już nie robi wrażenia, nawet wojna. Wcześniejsze jego powieści były jak portret społeczeństwa tak złamanego przez aparat opresji, że stało się obojętne wobec tego, co przyniesie przyszłość (bo przecież gorzej być nie może). Nowa powieść udowadnia, że ta pewność może ulec radykalnej zmianie. Pisze Łukasz Saturczak
Czytaj
Lekcje oddychania

Lekcje oddychania

Do czytania / kultura
Narrator tej książki próbuje nie bez autoironii stać się poetą. „Kontener” trzeba trochę czytać jako poezję. Pierwsze dni po śmierci matki to okres intensywnego widzenia życia, widzenia rzeczy wyraźniejszymi; wszystko wydawało mi się ostrzejsze. Rodzaj ogólnej jaskrawości. Smaki, barwy, ruchy – opowiada Marek Bieńczyk o nowej książce, którą zaczął pisać po odejściu matki. Z autorem rozmawia Łukasz Saturczak
Czytaj
Osierocone dzieci kapitana Coja

Osierocone dzieci kapitana Coja

Do czytania / Recenzja
Konstanty Usenko stara się sportretować jak największą liczbę zjawisk ostatnich dekad, punk rocka, techno, nawet patriotyczny rap – przemierza przy tym miasta i prowincje, obserwując rozpad wielkich wspólnot i zwykłych przyjaźni, które zakończył na przykład stosunek do wojny w Donbasie. O „Buszującym w barszczu” pisze Łukasz Saturczak
Czytaj
Szepty i krzyki białej wyspy

Szepty i krzyki białej wyspy

Do czytania / kultura
Ostatnio coraz bardziej doskwiera mi brak korzeni. Bez Północy nie byłabym tam, gdzie jestem, ale przez nią też nigdzie nie należę – mówi Ilona Wiśniewska, reporterka, nominowana do Nagrody im. Teresy Torańskiej, tytułu Kobiety Roku 2015 i Nagrody im. Beaty Pawlak, nagrodzona w konkursie Travelery 2017, z którą rozmawia Łukasz Saturczak
Czytaj
Ślady

Ślady

Do czytania / kultura
Jeśli sama fotografia jest w stanie w świecie szumów i nasyconych znakami obrazów odnaleźć swój język „tuż obok”, to i takie pisanie o fotografii, jakie uprawia Wojciech Nowicki, ma oczywisty sens. Autor nazywa książkę „Tuż obok” „małą encyklopedią przemocy”, ale leksykon to jednak nietypowy, bo zarówno wojny, jak i samych aktów przemocy nierozerwalnie z nią związanych tu niewiele. Pisze Łukasz Saturczak