W wiosennym „Przekroju” kwiaty, zapylacze, dużo miodu i jeszcze więcej wody. Z okazji wiosennych porządków piszemy sporo o ładzie i bałaganie. Zagłębiamy się w historię Celtów, a także przenosimy się w przyszłość i sprawdzamy, co świat – i nas – czeka już za jakiś czas. Do tego sporo rozmyślamy o nieśmiertelności i z uwagą pochylamy się nad (ludzką i nie tylko) uczciwością.
Aż 220 stron do czytania przez trzy miesiące. „Przekrój” w nowym formacie jest wygodniejszy do przeglądania i idealnie mieści się w skrzynce pocztowej. Zamów i ciesz się lekturą – tylko tutaj w niższej cenie. Sprawdź!
Łukasz Chmielewski
Dziennikarz i scenarzysta, redaktor naczelny AlejaKomiksu.com, współautor książki biograficznej Rafał Jackiewicz. Życie na ostrzu noża (SQN 2017). Ojciec Loni i Henia
Papcio Chmiel odszedł, pozostawiając na świecie trójkę niebanalnych, charyzmatycznych bohaterów kultowego cyklu komiksowego: Tytusa, Romka i A’Tomka. O wielopoziomowym, mądrym humorze i stwarzaniu świata pełnego kolorów pisze
Łukasz Chmielewski
Albumy „Andzia” i „Anubis. Thin Places” zabierają czytelnika w odrealnioną podróż, która jest okazją do poznania tajemnic ludzkiej natury – przekonuje
Łukasz Chmielewski
Ziemia w opałach – książki dla dzieci o klimacie, śmieciach i recyklingu
Do czytania / kultura
W książkach dla dzieci nie ma już tabu, a po rozwodach i imigracji przyszedł czas na globalne problemy, takie jak zmiany klimatyczne czy recykling. Książki dla najmłodszych na te tematy recenzuje
Łukasz Chmielewski
Bajka, Dobrzyk, Kubatu, Lil i Put, Łauma, Maja, Malutki Lisek i Wielki Dzik, Tosia, Zbyś i Mruk. Jeśli nie znacie tych postaci, to albo nie macie dzieci, albo przegapiliście rewolucję w polskim komiksie – pisze
Łukasz Chmielewski
Najlepsze komiksy 2020 roku, czyli wiwisekcja człowieka
Do czytania / kultura
Spośród ponad 1100 wydanych w Polsce w 2020 r. komiksów Łukasz Chmielewski wybrał 10 najlepszych. Są różne formalnie, stylistycznie i treściowo, ale łączy je jedno – wiwisekcja człowieka.
Łukasz Chmielewski
Ciekawe formalnie zabiegi nie muszą oznaczać dobrego kryminału, ale ożywcza zabawa gatunkiem może być satysfakcjonującą alternatywą dla utartych szlaków. O komiksach kryminałach pisze
Łukasz Chmielewski
Świetnie narysowana przez Jakuba Rebelkę biografia Judasza, w której Jeff Loveness szuka winy nie w człowieku, a w Bogu, redukując go do Cioranowskiego demiurga – pisze
Łukasz Chmielewski
„Śpioch” pokazuje, że nawet w ramach tak skonwencjonalizowanego gatunku, jakim jest komiks superbohaterski, można stworzyć coś nowego i ciekawego. Pisze
Łukasz Chmielewski
Historia Zumbiego, XVII-wiecznego przywódcy zbiegów z portugalskich plantacji trzciny cukrowej w Brazylii, jest świetnym punktem wyjścia do uzupełnienia pokutujących wyobrażeń o historii niewolnictwa Afrykanów. O komiksie „Angola Janga” pisze
Łukasz Chmielewski
Komiks to świetne medium do przypomnienia biografii i dorobku artystek, które niesłusznie popadły w zapomnienie lub wiemy o nich stosunkowo niewiele. Jak przebiegają rysunkowe losy Artemizji Gentileschi, Tamary Łempickiej i Eileen Gray, pisze
Łukasz Chmielewski
Komiksowo-covidowa podręczna biblioteczka, która może nie uodporni na SARS-CoV-2, ale na pewno zaszczepi dużą dawką najlepszej kultury. Poleca
Łukasz Chmielewski
Komiksowe adaptacje klasyków literatury pokazują, że kluczowa nie jest klasa oryginału, ale pomysł na przekład dostosowujący do specyfiki innego medium – pisze
Łukasz Chmielewski
Wystawy popkulturowej zrobionej z takim rozmachem jeszcze u nas nie było. Wstyd będzie jej nie zobaczyć – do obejrzenia ekspozycji „Sztuka DC. Świt superbohaterów” namawia
Łukasz Chmielewski
Z okazji 80. urodzin Bruce’a Wayna, czyli playboya i filantropa, który nocą zakłada strój Batmana, by strzec Gotham City przed złem, Egmont wydał kolekcjonerski zestaw komiksów. Poleca
Łukasz Chmielewski
„Tetris. Ludzie i gry” to historia logicznej łamigłówki, która zawładnęła komputerami i umysłami ludzi na całym świecie. Komiks recenzuje
Łukasz Chmielewski
Tintin jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych bohaterów komiksowych na świecie. Ale zamknięte w eleganckich rysunkach historie to także ogromny biznes i demony przeszłości z czasów kolonialnych. Napisał Łukasz Chmielewski.
W efektownej oprawie graficznej Rune Ryberg snuje z pozoru błahą opowieść o dorastaniu. Jego bohaterowie tkwią w poczekalni życia – trochę nie wiedzą, jak przekroczyć próg dorosłości, trochę nie chcą go przekraczać. To sprawia, że ich zachowania eskalują, przerażając nieraz głupotą i nieprzewidywaniem oczywistych konsekwencji. O komiksie „Death Save” pisze
Łukasz Chmielewski
Tintin jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych bohaterów komiksowych na świecie. Ale zamknięte w eleganckich rysunkach historie to także ogromny biznes i demony przeszłości z czasów kolonialnych. Pisze
Łukasz Chmielewski
Ten kryminał jest okazją do pokazania ludzkich emocji, ale jego nadrzędnym celem wydaje się refleksja nad prawdą, która ma pozwolić na samooczyszczenie. Komiks Matta Kindta i Tylera Jenkinsa poleca
Łukasz Chmielewski
Jeśli szukacie niebanalnej rozrywki przy filiżance brazylijskiej kawy, to „Banda dwóch” idealnie się do tego nadaje. Do lektury zachęca
Łukasz Chmielewski
Wciągające studium zakłamania i potrzeby bliskości, które zaciera różnicę między płciami. O debiutanckiej powieści graficznej Tommi Parrish „Kłamstwo. I jak to robimy” pisze
Łukasz Chmielewski
„Wydział 7” to nowocześnie zrealizowana kryminalna seria, której atutami są świetne osadzenie w realiach PRL-u i groza zakorzeniona jednocześnie w mitologii słowiańskiej i historii Polski. Poleca
Łukasz Chmielewski
Artysta potrafi pochylić się nad umykającymi innym detalami i epizodami, które w jego pracach nabierają wręcz eschatologicznego wymiaru. Ma wyjątkową zdolność do budowania kontrapunktów. Dlatego z pozoru jednostkowe sytuacje czy indywidualne problemy w jego pracach mówią więcej i celniej o człowieku niż wydumane elaboraty. O kim mowa? O Janku Kozie, który doczekał się „Złotej kolekcji”. Pisze
Łukasz Chmielewski
Obie bohaterki komiksu „Ghost World” Daniela Clowesa są przeintelektualizowane, a ich stosunek do świata cechuje niechęć wobec kultury masowej i zachowań stadnych. To poza. Pogarda dla otoczenia ma je dowartościować i pomóc w samookreśleniu. Obie różnią się fizycznie, intelektualnie i emocjonalnie. Za ich, czasem podobnymi, wyborami stoją inne motywacje, a ich relacje są oparte na swoistej mieszance fascynacji, braku alternatywy i szukaniu idealnego „ja” w drugiej osobie. Pisze
Łukasz Chmielewski
Na 500 stronach Katie Green płynnie opowiada obrazem o anoreksji, braku samokontroli, molestowaniu i relacjach z otoczeniem, a jej transparentny styl nie odciąga uwagi od tego, co najważniejsze. „Lżejszą od swojego cienia” poleca
Łukasz Chmielewski
Twórczość Benjiego Daviesa zachwyca przepięknymi ilustracjami i poruszającymi historiami o trudnych sprawach pokazanych z wdziękiem i wyczuciem. Do opowieści wystarcza mu sam obraz. Książki graficzne „Mój wieloryb” i „Cudowna wyspa dziadka” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Po dekadzie od amerykańskiej premiery sięgnąłem po polską edycję „Wilsona” autorstwa Daniela Clowesa, która właśnie miała premierę. Chciałem sprawdzić, jak ten klasyczny dziś komiks wytrzymał próbę czasu i trochę żałuję… że nie doceniłem go wcześniej. Pisze
Łukasz Chmielewski
Komiksy Marvela o wojnie domowej pokazują społeczność superbohaterów podzieloną decyzjami władz, które ponad wolność osobistą jednostki stawiają prewencyjne działania dotyczące bezpieczeństwa narodu. O „Wojnie domowej” i „Tajnych wojnach” pisze
Łukasz Chmielewski
Genialny w swojej prostocie „Mały atlas ptaków” oraz bardziej encyklopedyczny „Mały atlas motyli” autorstwa Ewy Kozyry-Pawlak i Pawła Pawlaka poleca
Łukasz Chmielewski
Adaptując głośną powieść Hansa Fallady, Jakob Hinrichs połączył jej wątki z burzliwą biografią pisarza, cenzurowanego przez Trzecią Rzeszę, a jednak cenionego przez Goebbelsa. Powstała koherentna, wręcz organicznie zrośnięta całość, którą można czytać poza realiami, z jakich wyrastała. „Pijaka” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Berenika Kołomycka w komiksach o Malutkim Lisku i Wielkim Dziku metaforycznie opowiada o trudnych sprawach i różnych emocjach, takich jak samotność, tęsknota czy strach. Jej prace są przejrzyste i czytelne nawet dla maluchów. Poleca
Łukasz Chmielewski
Gdyby „Antologię umysłu” oceniać wyłącznie przez pryzmat komiksów, to wypada ona bardzo słabo. Publikacja ta jest jednak czymś więcej niż zbieraniną różnych prac – to manifest artystyczny. I obok niego nie można przejść obojętnie. Pisze
Łukasz Chmielewski
„Pewnego lata” to w 2016 r. najczęściej zakazywana książka w amerykańskich bibliotekach. Oburzenie miały budzić treści dotyczące seksu, narkotyków i postaci LGBT. Mnie dzieło Mariko i Jillian Tamakich zachwyciło – to arcydzieło, którego wstyd nie znać. Recenzuje
Łukasz Chmielewski
Antologia stoi na bardzo wysokim poziomie artystycznym, rysunki Rosso pociągają swoją dynamiką i turpizmem, a napisane przez Azzarella historie nie tylko pozwalają skupić się na psychice bohatera, ale wręcz reinterpretują całe uniwersum czołowej postaci Detective Comics. Antologię „Batman. Rozbite miasto i inne historie” recenzuje
Łukasz Chmielewski
„Ubieram w zwierzęcy kostium pewne postawy czy grupy ludzi. Impulsem do napisania historii o jętce, którą lisek i dzik spotykają w trzecim tomie swoich przygód, było wydarzenie z mojego dzieciństwa. Kiedy byłam mała, zdechł mi ukochany pies i rodzice nic mi nie mówiąc, zakopali go gdzieś pod murem” – mówi Berenika Kołomycka, ilustratorka, rysowniczka i autorka komiksów, autorka postaci Malutkiego Liska i Wielkiego Dzika, które najpewniej czeka filmowa i zagraniczna kariera. Rozmawia
Łukasz Chmielewski
Są tu zwroty akcji, niejednoznaczne postaci, dwutorowa fabuła, w której retrospekcje wyjaśniają świat przedstawiony komiksu i budują postacie bohaterów. Komiks nie jest jednak „akcyjniakiem” w stylu futurystycznego „Mad Maxa”. To dramat psychologiczno-społeczny, który stawia eschatologiczne pytania. „Łasucha. Tom 1” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Tobiasz Piątkowski napisał opartą na faktach i dobrze osadzoną w realiach, ale jednak fikcyjną historię rodem z powieści Iana Fleminga. Serię komiksów o tajnym agencie, który mógłby być protoplastą Jamesa Bonda, poleca
Łukasz Chmielewski
Alberto Breccia jest nie tylko najbardziej znanym argentyńskim rysownikiem komiksów, zawsze też wymienia się go w elitarnym gronie artystów, którzy mieli wpływ na rozwój tego medium na całym świecie. Zadecydowały o tym mistrzowski warsztat graficzny i odwaga w podejmowaniu tematów. O jego opus magnum, „Mort Cinder”, pisze
Łukasz Chmielewski
Bezpretensjonalna i poruszająca prawdziwością historia prześladowanej przez rówieśników nastolatki, która znajduje oparcie w wiktoriańskim romansie. O komiksie „Jane, lis i ja” pisze
Łukasz Chmielewski
Śmiało można powiedzieć, że debiutancki album Anny Krztoń „Weź się w garść” to jeden z najważniejszych polskich komiksów powstałych po 1989 r. Decyduje o tym nie tylko ciężar tematyki, lecz także dojrzała artystycznie forma. Pisze, nie kryjąc entuzjazmu,
Łukasz Chmielewski
Rewolucja genderowa w amerykańskich komiksach zakończyła się wraz ze zmianą na fotelu prezydenta USA. Bohaterowie wrócili na swoje miejsca – ale do stołu dopuszczono kobiety.
Łukasz Chmielewski
Generalnie nie lubię fantasy – od tej reguły są jednak wyjątki i jednym z nich jest komiks Etienne’a Willema zatytułowany „Miecz Ardeńczyka”. Poleca
Łukasz Chmielewski
Panel poświęcony współczesnemu komiksowi niemieckiemu i spotkania dotyczące animacji na podstawie komiksów z „Żubrem Pompikiem” na czele to tylko niektóre wydarzenia zaplanowane podczas Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. Imprezę poleca
Łukasz Chmielewski
Pod nie do końca poważnym tytułem kryje się poruszająca opowieść o poszukiwaniu własnej wartości i radzeniu sobie z rzeczywistością. O powstającym po godzinach, z boku głównej twórczości Wojtka Wawszczyka, „Panu Żarówce” pisze
Łukasz Chmielewski
Ta napisana z epickim rozmachem opowieść o wikingach pokazuje różne oblicza krwawych skandynawskich wojowników. Brian Wood dowodzi tu swojej wszechstronności, choć pierwsza odsłona trylogii nie jest wolna od pewnych wad. Komiks „Ludzie Północy: Saga anglosaska” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Świat w „Pjongjang” przypomina hybrydę wycieczki do zoo i wyprawy na safari. Każdy obcokrajowiec ma przydzielonego tłumacza i przewodnika, bez których w zasadzie nie może się przemieszczać. Oto poruszający dziennik podróży z Korei Północnej, który pokazuje makabreskę Dżucze, czyli koreańskiej wersji komunizmu. Pisze
Łukasz Chmielewski
Piszący historie o superbohaterach dla DC i Marvela scenarzysta Tim Seeley tym razem stawia na prowincjonalną epopeję kryminalną z elementami horroru. Serię komiksową „Odrodzenie” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Wystawa – rozpoczynająca się dzisiaj we wrocławskiej Galerii Tymczasem, komiks i ilustracja – to idealna okazja, by dać się wciągnąć w fantastyczne światy wybitnego australijskiego ilustratora Shauna Tana. Poleca
Łukasz Chmielewski
Dystopijna wizja, która z jednej strony niepokojąco przypomina teraźniejszość, z drugiej zaś złowrogo wieszczy przyszłość. Komiks „Transmetropolitan” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Autobiograficzne arcydzieło o dorastaniu na Bliskim Wschodzie Kaddafiego i Al-Asada. Komiks „Arab przyszłości. Dzieciństwo na Bliskim Wschodzie 1978–1984” recenzuje
Łukasz Chmielewski
To właśnie matki, często na siłę, robiły z dzieci gwiazdy i udawały, że nie widzą negatywnych konsekwencji. Niestety nie zmieniło się to do dziś. Nie tylko branża filmowa, ale cały przemysł rozrywkowy nie jest przyjaznym środowiskiem dla ludzi, niezależnie od miejsca w jego hierarchii – przyznaje Magdalena Lankosz, scenarzystka „Anastazji”, komiksu o kulisach Hollywood, którego premiera zbiegła się z akcją #MeToo.
Łukasz Chmielewski
Przekrojową wystawę obrazów Tadeusza Baranowskiego będzie można zobaczyć w Domu Artysty Plastyka ZPAP w Warszawie w każdy wtorek między 24 lipca a 7 sierpnia 2018 roku. Poleca
Łukasz Chmielewski
Prezentowana w toruńskim CSW wystawa „Iwona Chmielewska. RZECZY WIŚCIE” ma pokazać złożoność twórczości artystki: od narracyjnego, bogatego semantycznie obrazu po ważkie treści, które pokazują dzieciom złożoność świata i uczą ich otwartości. Poleca
Łukasz Chmielewski
Michał Śledziński: Nie potrzebujemy kolejnego Adasia Miauczyńskiego
Do czytania / kultura
Aby zrozumieć bezimiennego bohatera komiksu „Na szybko spisane”, czytelnik musi sam znaleźć do niego klucz. To nowy paradygmat, który odrzuca gotowe postaci i jest zaproszeniem do współtworzenia. Nie potrzebujemy kolejnego Adasia Miauczyńskiego, bo sfrustrowany inteligent był dobrą metaforą szoku związanego z przemianami po 1989 r. Teraz rzeczywistość wygląda inaczej – mówi „Przekrojowi” Michał Śledziński.
Łukasz Chmielewski
Wciągająca, obyczajowo-fantastyczna historia o kobiecie, która musi zostać superbohaterką, żeby poradzić sobie z problemami, jakie niesienie codzienność. O „Jessica Jones: Puls” Briana Michaela Bendisa pisze
Łukasz Chmielewski
„Briggs Land. Kobieca ręka” to kryminalno-obyczajowa historia o kobiecie, która chce przejąć władzę w świecie pełnym nienawiści i mężczyzn – recenzuje
Łukasz Chmielewski
Wystawa „Pora na dobranoc...” w Muzeum Miedzi w Legnicy zabierze dorosłych w przeszłość, do dzieciństwa i rytualnego oglądania Wieczorynki, a dzieciakom pokaże, co robili ich rodzice przed snem.
Łukasz Chmielewski
Nie wiem, jak innym facetom, ale mnie samemu trudno jest sprostać stawianym przed mężczyznami oczekiwaniom społecznym. Ale jednocześnie wiem, że moje dylematy brzmią śmiesznie. Bo we współczesnym świecie nie jest trudno być białym, heteroseksualnym mężczyzną – o komiksie „Jak schudnąć 30 kg? Prawdziwa historia miłosna” z jego autorem Tomkiem Pstrągowskim rozmawia
Łukasz Chmielewski
Przekonujący i poruszający portret nastolatki, która musiała wydorośleć, żeby jej rodzina nie rozpadła się doszczętnie po rozwodzie. Takie są „Obiecanki” Agnieszki Świątek – ocenia
Łukasz Chmielewski
Kaczorek czy pingwin? Bezrobotny Frącek to pradziadek Jeża Jerzego? Co łączy Szancera i Christę? To kilka z wielu pytań, na które odpowiedzi można znaleźć na wystawie „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zachęca
Łukasz Chmielewski
Eklektyczna antologia wprowadzająca czytelnika w uniwersum Hellboya i zajmującej się nim grupy naukowców to rozrywkowa mieszanka mitologii, legendy i popkultury. Poleca
Łukasz Chmielewski
Jacek Świdziński jest konsekwentnym artystą. Ponownie więc sięga po polskość – komiks „Powstanie. Film narodowy” to epicka powieść graficzna, w której Polska staje w gardle jak ość. Recenzuje
Łukasz Chmielewski
Paradokumentalny komiks o słynnej wyprawie Conrada, a zarazem awanturniczo-inicjacyjną opowieść „Kongo. Józefa Konrada Teodora Korzeniowskiego podróż przez ciemności” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Połączenie dramatu psychologicznego z kryminałem noir pozwala na oryginalność w skonwencjonalizowanym komiksie superbohaterskim. O tytule „Daredevil. Nieustraszony” pisze
Łukasz Chmielewski
Chciałem komiksu, który pokaże, jak to jest wiedzieć, że ma się termin przydatności i trzeba z tym żyć – z Bartkiem Głazą, autorem komiksu „Tylko spokojnie” rozmawia
Łukasz Chmielewski
Pieniądze, rytuały i bankierzy, którzy rządzą światem, czyli codzienność, w której to, co nieracjonalne, jest jednak faktem – serię komiksową „The Black Monday Murders” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Autorska wizja bajki o Czerwonym Kapturku, w której prosta zamiana ról kulturowych staje się punktem wyjścia do egzegezy ludzkiej recepcji rzeczywistości. Recenzuje
Łukasz Chmielewski
Czarna Wdowa i Elektra to niejednoznaczne bohaterki, które pokazują, że kobiety w popkulturze mogą dyktować warunki gry – przekonuje
Łukasz Chmielewski
(Auto)biograficzna „Totalnie nie nostalgia” Wandy Hagedorn i Jacka Frąsia może być tym dla polskiego komiksu, czym była legendarna już dziś seria Michała Śledzińskiego „Osiedle swoboda”. Każe inaczej spojrzeć na mitologizowany, zwłaszcza gierkowski peerel. Przekonuje –
Łukasz Chmielewski
Oto bolesna, brutalna, a przez to prawdziwa (nawet jeśli zmyślona) historia miłości dorosłego faceta i nastolatki sprzed ery smartfonów. Komiks „Jak schudnąć 30 kg? Prawdziwa historia miłosna” poleca
Łukasz Chmielewski
Wonder Woman okrzyknięto symbolem kobiecej siły i równouprawnienia, ale jej filmowe przygody pokazują dziewczynkę, którą przez świat prowadzą faceci. Różne wcielenia „cudownej kobiety” porównuje
Łukasz Chmielewski
„Punisher Max” to mroczny, gangsterski dramat, w którym postać z komiksów dla nastolatków została pokazana w wersji dla dorosłego czytelnika.
Łukasz Chmielewski
”Najgorszy komiks roku”, brawurowy formalnie i odważny treściowo album, w którym weryzm splata się z fikcją w gordyjski węzeł – pisze
Łukasz Chmielewski
Seline Kyle przebiera się za Catwoman od blisko 80 lat. Ze złodziejki, którą tropił Batman, stała się kimś w rodzaju Robin Hooda, tylko że w obcisłym stroju kota i z pejczem. Komiks pt. „Catwoman. Nie ma lekko” recenzuje
Łukasz Chmielewski
Nie było dotąd w Polsce komiksu o takim ciężarze gatunkowym i o takim ładunku emocjonalnym. Do „Tylko spokojnie” scenariusz napisało życie – historia człowieka, który dowiaduje się, że ma raka płuca. Przeniesiona w ramy komiksu nie epatuje tanim melodramatem, choć bohater balansuje między życiem a śmiercią – pisze
Łukasz Chmielewski
W połowie drogi między Wyspami Salomona a Nową Gwineą piracki katamaran dwa razy trafia na rozbitków. Najpierw na pokład dostają się chłopak i dziewczyna z dobrego domu. Za nich będzie można wziąć okup. Później fale przynoszą awanturnika i wilka morskiego, Corto Maltese...
Łukasz Chmielewski
Miller świetnie wykorzystuje prawdę historyczną do stworzenia mitu, umiejętnie balansując pomiędzy faktem a fikcją. Jego fabuła uwzględnia ustalenia historyków, ale narracja została zbudowana tak, żeby fakty wspierały legendę – recenzja kultowego komiksu Franka Millera i Lynn Varley.
Łukasz Chmielewski
Jason Aaron jest gwiazdą wydawnictwa Marvel, pisze scenariusze najpoczytniejszych komiksów, w tym o Wolverinie, Thorze i z uniwersum Star Wars. O jego twórczości pisze
Łukasz Chmielewski
Napisany przez Marcina Kołodziejczyka, narysowany przez Marcina Podolca komiksowy reportaż „Morze po kolana” zabiera nas do nadmorskiego letniska po sezonie. Klasa światowa.
Łukasz Chmielewski