Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Konstanty Usenko

Rocznik 1977. Od urodzenia związany z warszawskim osiedlem Jelonki. Wiolonczelista. Jego postpunkowo-industrialne gusta muzyczne ukształtowała syrena Fabryki Nowotki, którą słyszał codziennie o piątej rano przez sen, na 12. piętrze bloku. Dziś krąży pomiędzy Berlinem, Warszawą i nadwołżańskimi republikami etnicznymi, jego specjalność to buszowanie w barszczu Sosnowskiego (o czym świadczy tytuł jego najnowszej książki o rosyjskiej kontrkulturze).

Czytaj
Vamos a la playa
kostkaKostka

Vamos a la playa

Do czytania / kultura
Coś jest na rzeczy, skoro do Warszawy w glorii i chwale wraz z postironią teleportowała się estetyka postsoviet, nałożyła się na ciągłość lokalnych tradycji i muzycznego szlaku od bandżolin do samplerów. Język ten stał się dziś podobny do języka rosyjskojęzycznej traszkultury – jadowite mieszanki absurdu z hardcore’em i koksiarsko-rozbuchany cwaniacki nihilizm organicznie przyjęły się nad Wisłą. Pisze Konstanty Usenko
Czytaj
Fatamorgana ostatnich Tuaregów
kostkaKostka

Fatamorgana ostatnich Tuaregów

Do czytania / kultura
Co wymyśli uliczna moda w latach 20. i jaka ścieżka dźwiękowa będzie pasowała do subsaharyjskiego zwrotu klimatycznego? Dokąd uciekać będą ostatni Tuaregowie? Czy rok 2050 to już zaraz? Zastanawia się Konstanty Usenko
Czytaj
Galaktyka flamastra z chińskiego piórnika

Galaktyka flamastra z chińskiego piórnika

Do czytania / kultura
Niektórych to nie rusza, inni za żadne skarby nie chcą wracać myślami do dzieciństwa i mają ku temu powody. Nie zmienia to faktu, że my, dzieci „osiemdziesiątki”, mamy wspólne kody, których nie da się podrobić. Najdziwniejsze jest to, że plączemy się dziś we wspomnieniach, jakbyśmy byli już starzy, a przecież chyba nigdy tak naprawdę nie dorośniemy. Stworzyły nas blokowiska, klatki schodowe i trzepaki, stworzyły nas telewizory – „szyby niebieskie” albo „rubinowe szkło”. Pisze Konstanty Usenko
Czytaj
Hymny zezwierzęcenia
kostkaKostka

Hymny zezwierzęcenia

Do czytania / kultura
Zmarły w kwietniu Borys Usow z podmoskiewskiej legendy garażowej sceny egzystencjalnej, wizjoner i ideolog zespołu Słomiane Jenoty, wymyślał piosenki o zwierzętach lepszych od ludzi i ludziach gorszych niż bestie. Co łączy go z Keithem Flintem z brytyjskiego The Prodigy? Może to, że pierwszy z nich tworzył, a drugi współtworzył… hymny na cześć zwierząt? Oto pierwszy odcinek cyklu kostkaKostka, którego autorem jest Konstanty Usenko
Czytaj
Akwarele pod skafandrem

Akwarele pod skafandrem
Opowieść o Galinie Bałaszowej

Kwartalnik / nauka
Androidy śnią o elektrycznych owcach, a radzieccy kosmonauci śnili o kwietnych łąkach i białych pniach brzóz. Na szczęście był ktoś, kto namalował ich sny i wysłał je wraz z nimi na orbitę. Historię Galiny Bałaszowej opisuje Konstanty Usenko