Page 1Rectangle 52 Przejdź do treści

Joanna Kinowska

Czytaj
Kij między szprychy obrazu

Kij między szprychy obrazu

kultura / Wywiad
Z Witkiem Orskim o tym, co go najbardziej pociąga w fotografii, dlaczego zdjęcia powinny zachęcać do myślenia, a także o jego najnowszym projekcie, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Negatywy z kredensu

Negatywy z kredensu

opinie / Recenzja
Dzieci mają wzrok rozbiegany, wyglądają jak w półśnie. Dorośli czasem zajęci czymś, nie spoglądają w obiektyw. Ale jak już patrzą, także na portretach, to dreszcze przechodzą. Jakie to dumne spojrzenia. Jak świdrują nas – oglądających. I mogłoby tak zostać, gdyby nie to, co potem nadeszło. Bo przecież to Białystok chwilę przed wojną. O kolejnej publikacji poświęconej odnalezionym fotografiom Bolesława Augustisa pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Dlaczego?

Dlaczego?

opinie / Recenzja
Z tą książką trzeba ostrożnie. O „Death Landscapes” Huberta Humki pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Déjà vu. Gra w skojarzenia?

Déjà vu. Gra w skojarzenia?

opinie / Recenzja
Czy wszystko już było? 17. edycję łódzkiego Fotofestiwalu recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Kierunek nieznany

Kierunek nieznany

opinie / Recenzja
Gdyby to cokolwiek wyjaśniało, napisałabym, że „Subterranean River” Łukasza Rusznicy to książka totalna, bezkompromisowa i wchłaniająca. Recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

kultura / Wywiad
Od lat jego nazwisko utożsamiane jest z nowościami i sukcesami w fotografii. Dobiera środki wyrazu do projektu, tak że trudno znaleźć jeden styl, którym się posługuje. Z Rafałem Milachem o drodze, jaką przebył do wystawy w londyńskiej Photographers’ Gallery oraz nominacji do Agencji Magnum, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Zdjęcie, które było nagłówkiem

Zdjęcie, które było nagłówkiem

kultura / Artykuł
Oto wygrywa zdjęcie momentalnie kojarzące się. Zapadające w pamięć. Doskonale skomponowane. Każda głowa jest tam, gdzie trzeba, i od razu w ciekawym przekroju społecznym. Jakby ich ustawił, porozstawiał w studio. Nie ma co marudzić. A jednak, coś zastanawia. O stanie fotografii prasowej przy okazji najlepszego zdjęcia Grand Press Photo 2018 pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Widz jest niemy

kultura / Komentarz
Miesiącowi Fotografii w Krakowie zawsze zazdrości się możliwości: kuratorzy ze świata, produkcje i premiery. Tytuły w głównym programie zawsze trzymały poziom. Można było z nich więcej jednak bronić i drążyć. Co jednak ma wspólnego kryzys migracyjny z bezpieczeństwem danych? Dobre ćwiczenie na treningach interpersonalnych: wykaż się kreatywnością i powiąż znaczenia. Zaliczylibyście je w tym roku?
Czytaj
Joanna
Kinowska

O fotografii bez fotografii

opinie / Komentarz
Vivian Maier nie przestaje zadziwiać. Posługująca się za życia różnymi nazwiskami, fotografka z zamiłowania i z obsesji. Zbieraczka wszystkiego. Niania. Prowokuje do badania swojej historii. Christina Hesselholdt robi to na twardo i ostro, wymyślając w swej książce kompletnie nowy świat. Pisze
Czytaj
Fajne!

Fajne!

opinie / Recenzja
„Widzi-mi-się” to książka dla dzieci. O fotografii. Postanawiam oddać publikację w ręce grupy docelowej, właściwie – w jedną parę rąk. Książkę Rafała Milacha i Marty Szymańskiej recenzują Tadeusz Nowakowski i Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Kiedy to wreszcie się skończy?

opinie / Komentarz
Niektórzy mówią, że fotografia analogowa nie umrze nigdy. Tymczasem cyfra zdobywa kolejne przyczółki. Czyli rzecz o romantyzmie kliszy i zbyt szybkich pożegnaniach.
Czytaj
Mea Cuba

Mea Cuba

opinie / Recenzja
O wystawie Włocha Ernesto Bazana w Instytucie Fotografii Fort pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kurtyna w górę, kurtyna w dół

Kurtyna w górę, kurtyna w dół

opinie / Recenzja
To skomplikowana książka. Łatwiej przeliczyć strony niż fotografie. Zdjęcia zostały ponakładane na siebie, jedno jest tłem, drugie bohaterem. Punkt kulminacyjny to trzykrotne powtórzenie portretu. O „Teatrze” Tomka Tyndyka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Post, czyli co?

Post, czyli co?

opinie / Recenzja
O projekcie artystycznym „Post” Marty Zgierskiej, prezentowanym w galerii Instytutu Fotografii Fort, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Czy jest fotograf na Marsie?

opinie / Komentarz
Zdjęcia manekina Starmana w samochodzie Tesla na tle Ziemi swoim surrealizmem biją na głowę najlepsze hollywoodzkie produkcje science fiction. Tylko kto je właściwie zrobił?
Czytaj
Joanna
Kinowska

Nas nie dogoniat

opinie / Komentarz
O dwóch warszawskich wystawach fotografii albo szerzej – o popularnych sposobach pokazywania zdjęć.
Czytaj
Spieszmy się doceniać fotografów

Spieszmy się doceniać fotografów

kultura / Artykuł
Monografie i wystawy Bogdana Dziworskiego i Mariana Schmidta porównuje Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Uprościć fotografię

opinie / Komentarz
O tym, co w fotografii naprawdę jest ważne.
Czytaj
Fotograf na progu pustki

Fotograf na progu pustki

kultura / Artykuł
Kacper Kowalski i Agata Grzybowska ze strefy komfortu uciekli w odmiennych kierunkach, ale w podobnej porze roku. On – ku chmurom, ona – ku ludziom, którzy osiedlili się na bieszczadzkim pustkowiu. Śnieg, mrok, mgła. Zimno wizualne i metaforyczne. O książkach „OVER” i „9 bram, z powrotem ani jednej” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

opinie / Recenzja
Katalog wystawy czeskiego fotografa Vladimíra Birgusa recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Coś poszło nie tak

Coś poszło nie tak
– czyli jak się fotografuje polityka w Polsce

kultura / Artykuł
Fotografie Baracka Obamy autorstwa Pete’a Souzy publikowano w prasie i na wystawach, również poza kontekstem politycznym. Były autentyczne i dobre. Z polskimi sprawa jest znacznie trudniejsza – o standardach i realiach rodzimej fotografii politycznej i o tym, co w niej razi, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

kultura / Przekrój poleca
Tutaj centralnym i finalnym punktem działań jest obraz – o wystawie w Fundacji Archeologii Fotografii pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Achtung! Pożar.

Achtung! Pożar.

opinie / Recenzja
Od pewnego czasu nie rozgrzewa już myśl o nowym albumie ulubionego zespołu, ani wieść o tym, że wpadają na koncert nieopodal. Może to zblazowanie, może zmiana gustu? O nowym projekcie Kuby Dąbrowskiego pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Na chodzie

Na chodzie

kultura / Przekrój poleca
Są miejsca i ważne imprezy, które wypada odwiedzić co roku – o festiwalu fotografii we włoskiej Cortonie pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gęsto w tej dziczy

Gęsto w tej dziczy

kultura / Przekrój poleca
Upchnięte, dociśnięte kolanem 85 zdjęć w najróżniejszych formatach. Większość w ramach. Od pocztówkowych formatów aż po metr na metr. Duszno i gęsto. Maksym Rudnik zjechał w ostatnim czasie trzy kontynenty. Nie specjalizuje się, rzuca się żywiołowo na każdy interesujący go temat jak w fale. To też metoda – o wystawie „Wilderness” w Pawilonie Sztuki Ergo Hestia pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

kultura / Artykuł
Najwięksi twórcy niemieckiej, amerykańskiej i francuskiej fotografii byli Węgrami. Teraz ich prace można obejrzeć w Muzeum Narodowym w Warszawie. Absolutnie każdy znajdzie tu coś dla siebie: awangarda i reportaż, piktorializm i konceptualizm. Zachwyt i oczekiwanie. A potem jedno wielkie rozczarowanie – pisze Joanna Kinowska. Joanna Kinowska
Czytaj
Ciężkość serca

Ciężkość serca

kultura / Przekrój poleca
„Pamięć wody” Pawła Starca to fragment znacznie większej serii zdjęć „Makeshift”. Całość to efekt wieloletnich podróży autora do Bośni i Hercegowiny. Wystawę we wrocławskiej galerii Miejsce przy miejscu recenzuje – Joanna Kinowska
Czytaj
Nazywam się Drtikol

Nazywam się Drtikol

opinie / Recenzja
Jan Nĕmec napisał 500-stronicowy „biograficzny fresk” o jednym z najwybitniejszych czeskich fotografów Františku Drtikolu. Napisał go w formie pierwszoosobowej, zatem to ty fotografujesz, ty tańczysz na swoim ślubie, ty przeżywasz zawody miłosne podczas Wielkiej Wojny, a w końcu ty spotykasz w swoim studiu pierwszego prezydenta Czechosłowacji – o książce „Historia światła. Powieść o fotografie Františku Drtikolu” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niezupełnie tak martwe

Niezupełnie tak martwe

kultura / Przekrój poleca
Ogromne zdjęcia, drewniane ramy. Poważna sprawa, jednocześnie tak lekka. Przy całym swoim wanitatywnym kalibrze patrzymy na ulotne momenty – o wystawie „Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury” Pawła Żaka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

kultura / Przekrój poleca
Do galerii się idzie kontemplować, podziwiać. Bo żeby wystawę obejrzeć, wiadomo – trzeba przyjść później, bez tłumu. Wyjdźmy z galerii, w ogóle idźmy ulicami miasta. A tu z bramy, obok okna, na ogrodzeniu, na murze, po drodze – czarno-biała fotografia – o Without a gallery if necessary pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

kultura / Przekrój poleca
Rozmowa rzeka o wojennych losach, więzieniu, emigracji, pracy w redakcjach polskich i zagranicznych. Kilka epok, wielu artystów i galerie. Jest też mnóstwo o rodzinie (chociaż trudno się połapać w genealogii), przygodach, przyjaźniach, no i o kobietach – recenzja książki poświęconej Tadeuszowi Rolkemu Joanna Kinowska