pixel Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Joanna Kinowska

Historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii. Była kuratorką około 100 wystaw monograficznych i zbiorowych. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierownik ds. edukacji kulturalnej. Fotoedytorka książek fotograficznych i jurorka konkursów. Recenzentka przeglądów portfolio. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Współpracuje z „Przekrojem”, „Digital Camera Polska” i Fotopolis.pl. Wykładowczyni Akademii Fotografii. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”.

Czytaj
Jesień jest kobietą

Jesień jest kobietą

Do czytania / kultura
Trzy wystawy, trzy artystki i trzy różne spojrzenia. Kobiety w polskiej sztuce: nieobecne czy niedostrzegane? O ich niełatwej pozycji pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Jaka piękna wojna?!

Jaka piękna wojna?!

Do czytania / Recenzja
Czy wojna 1920 r. odzyska swoją zapomnianą tożsamość wizualną? Wystawę „Fotorelacje. Wojna 1920” w Muzeum Narodowym obejrzała dla „Przekroju” Joanna Kinowska
Czytaj
Potrzeba samookreślenia?
książka

Potrzeba samookreślenia?

Do czytania / Recenzja
Książkę Dyby i Adama Lachów „Rewizje” recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Ponieważ istnieją
fotografia

Ponieważ istnieją

Do czytania / kultura
Jak zdobywać ośmiotysięczniki z poziomu kanapy? O wystawach i nowych książkach poświęconych himalaistom pisze dla „Przekroju” Joanna Kinowska
Czytaj
Liczy się obraz
fotografia

Liczy się obraz

Do czytania / kultura
O konkursie Grand Press Photo i jego wynikach pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Ludzie nam się przydarzają

Ludzie nam się przydarzają
Rozmowa z Jacentym Dędkiem

Do czytania / kultura
„Portretprowincji.pl” to kompleksowy, wielowymiarowy, złożony portret małych miasteczek, życie codzienne i niecodzienne portrety. Z autorem zdjęć Jacentym Dędkiem rozmawiała Joanna Kinowska
Czytaj
Doczekaliśmy się
fotografia

Doczekaliśmy się

Do czytania / Recenzja
O projekcie „Wszyscy jesteśmy fotografami” Moniki Szewczyk-Wittek i Katarzyny Sagatowskiej pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Napięcie i spokój

Do czytania / kultura
World Press Photo po raz trzeci ogłosiła nominacje do nagród. Wśród szóstki kandydatów do zdjęcia roku jest Polak, Tomek Kaczor.
Czytaj
Polak, Węgier – dwa bratanki?
fotografia

Polak, Węgier – dwa bratanki?

Do czytania / Recenzja
Tylko 40 zdjęć, ale dreszcze zostają na dłużej – o książce Michała Adamskiego „Two tailed dog” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kompromis
fotografia

Kompromis

Do czytania / Recenzja
Album „Śląskiej fotografii artystycznej” pod redakcją Wojciecha Kukuczki recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
À la Plewiński
fotografia

À la Plewiński

Do czytania / Recenzja
O albumie fotograficznym Wojciecha Plewińskiego „Na scenie”, wydanym dzięki współpracy Muzeum Fotografii w Krakowie i Instytutu Teatralnego, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Mało zdjęć-zdjęć
fotografia

Mało zdjęć-zdjęć

Do czytania / Recenzja
O wystawie: „Fotoblok. Europa Środkowa w książkach fotograficznych” w Międzynarodowym Centrum Kultury pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Festiwal wernisaży
fotografia

Festiwal wernisaży

Do czytania / Recenzja
Nie recenzuję czegoś, czego nie widziałam, nie czytałam itd. Niby to oczywiste, ale niech wybrzmi. Szczególnie tu, gdy przy 29 wystawach festiwalu, udało mi się obejrzeć tylko 11. Przybyłam tylko na pierwszy weekend (i to w sobotę, a nie we czwartek) festiwalu i trochę się pogubiłam. O fotograficznym biennale Interphoto w Białymstoku pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Chwasty nie istnieją

Chwasty nie istnieją

Do czytania / Recenzja
„Chwasty” porywają, bo są szczere i oszukują, bo przez folijkę jest bardziej abstrakcyjnie i niedosłownie. Aż czuję zachwyt i znużenie autorki – album Joanny Szpak-Ostachowskiej recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Pamięć kilku osób

Pamięć kilku osób

Do czytania / Recenzja
Pójście na cmentarz, ważna rzecz, w listopadzie kulturowo obowiązkowa. Mam chyba podobnie jak Siderski, że pamięci nie znajdę, przesuwając znicze w układ geometryczny, a spytam o zdjęcie z albumu i historię za nim. „Gdzie pamięć”, tam i tak warto zrobić zdjęcia. O albumie „Wyjedź Zostań” Rafała Siderskiego pisze Joanna Kinowska
Czytaj
„Message” to wiadomość

„Message” to wiadomość

Do czytania / Recenzja
Czytelnik może dowolnie w kolejności oglądać, czytać, odwracać książkę w różne strony. Bawić się inteligentną rozmową o kraju dalekim i obcej kulturze. W rękach, co prawda, nie mamy stereoskopu, ale wystarczą nam własne oczy. O książce „Message” Macieja Jeziorka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Piękna i trudna żałoba

Piękna i trudna żałoba

Do czytania / Recenzja
Wszystkie ubrania wiszą na autorce. Nie leżą, nie układają się. Poza autorki daleka od tych, które znamy z katalogów domu odzieżowego. Ot, na wprost i na baczność. Tym bardziej kłuje w oczy ta pustka po lewej. Gdzie jest druga osoba? O wystawie Karoliny Jonderko „Autoportret z matką” w Selfpublishing pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Wystawa z okazji 50-lecia lądowania na Księżycu

Wystawa z okazji 50-lecia lądowania na Księżycu

przekrój poleca / Różności
Mija 50 lat od momentu, gdy Neil Armstrong postawił stopę na Srebrnym Globie. Z tej okazji już dzisiaj w Domu Spotkań z Historią odbędzie się wernisaż wystawy pt. „Zdobyć Księżyc”. Na prezentowanych zdjęciach z archiwów NASA zobaczymy nie tylko samą eksplorację Księżyca, ale też cały proces, który do niej doprowadził. Kuratorką wystawy jest nasza fotograficzna recenzentka Joanna Kinowska
Czytaj
Kameralnie i w ludzkim tempie

Kameralnie i w ludzkim tempie

Do czytania / Recenzja
17. edycja Miesiąca Fotografii za nami. Historia jest długa i piękna, pełna wzlotów i upadków. W przyszłym roku będzie pełnoletniość i może wtedy spojrzymy bardziej analitycznie wstecz. Chociaż hasło przewodnie w tym roku już prowokuje do podsumowań: „Co nam się podoba”. Na co padło? Odpowiada Joanna Kinowska
Czytaj
Uwierz w ducha. Fotofestiwal 2019

Uwierz w ducha. Fotofestiwal 2019

przekrój poleca / Artykuł
Jak fotografia pokazuje to, co niewidzialne? „Supernatural/Nadprzyrodzone” to tytuł tegorocznej edycji Fotofestiwalu. Od 13 czerwca, a w tym roku – dłużej niż zwykle. Poleca Joanna Kinowska
Czytaj
Wystawa, jakich jeszcze nie było

Wystawa, jakich jeszcze nie było

Do czytania / Recenzja
Kto idzie na wystawę fotografii, zawiedzie się bardzo. (Chociaż nie powinien). Kto idzie na ilustrowaną lekcję historii: „A dowiem się czegoś o świecie”, też będzie miał pod górę. Kto zmierza do Zachęty po sztukę, to może pomińmy zupełnie. Grunt, że oczekiwania są różne, a wystawa, jakich jeszcze nie było. Konfuzja zrozumiała. O wystawie „»Polska« na eksport” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Pomnik
książka

Pomnik

Do czytania / Recenzja
162 zdjęcia, układ trochę chronologiczny, a trochę tematyczny. Klasyki już dzisiaj. Podstawa powojennej historii fotografii. Kunszt i maestria. Jednak przygotowanie zdjęć do druku pozostawia wiele do życzenia, szczególnie te najstarsze cierpią i wołają o ratunek. Ale nic to, wreszcie mamy pomnik! 450 stron pomnika. Wielki i zimny, odległy. Jakby walczący o miejsce w historii. Album „Łagocki” Marii Luizy Pyrlik ogląda i kwiaty pod nim składa Joanna Kinowska
Czytaj
Brawo za odwagę
książka

Brawo za odwagę

Do czytania / Recenzja
Brak dosłowności jest siłą unikatowej książki „Deceitful Reverence” Igora Pisuka. Nie jest o odwyku, nie jest o depresji, nie jest o jednej osobie, o wyobcowaniu i tak dalej. To jest bardziej nieuchwytne, niż da się wypowiedzieć. Recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Owoc zmagań i koszmarów
książka

Owoc zmagań i koszmarów

Do czytania / Recenzja
Dwie kolejki. Spotkają się w środku. Potem są marsze, manifestacje, ale i okazje zwykłe – bal maturalny, środek osiedla, jakieś wesele. Zdjęcia wnikliwe i często zabawne. Dopracowane, co nie zdarza się zbyt często. Opracowane specjalnie do druku. Wszystko świetnie. Typografia pasuje, a nie narzuca się wcale, świetnie. No i tu trzeba z tym świetnie skończyć. W ogóle z recenzją. O albumie „Nie – Not” Adriana Wykroty pisze Joanna Kinowska
Czytaj
A Ty, Moskwa, „rób zdjęcia”
książka

A Ty, Moskwa, „rób zdjęcia”

Do czytania / Recenzja
Odkąd wybuchł konflikt i zaczęło się więcej mówić o Syrii, odtąd pamiętam nazwisko Maćka Moskwy. Był wśród osób, które opowiadały o tym państwie lub je pokazywały, wyjaśniały, o co chodzi, przywoziły relacje. On i piszący Rafał Grzenia. Teraz Moskwa wraca. Była „Sura”, teraz jest „Saraha”. Szczera opowieść o Syrii na 69 czarno-białych zdjęciach. Pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Lekcje awangardy
książka

Lekcje awangardy

Do czytania / Recenzja
Tak przekrojowej wystawy, tak dużej, historycznej i aktualnej nie było dawno. Każde miejsce byłoby dobre, ale najlepsze: Łódź – miasto awangardy, a dla fotografii szczególne w czasach triumfu konceptualizmu. Idealna do tego galeria: Forum Fotografii. Krzysztof Cichosz otwierał ją 35 lat temu. Ładna rocznica. Rozmawiamy o awangardzie, a nie tytułowej „fotografii”, jako jakiejś osobnej i czystej formie. W Polsce i na Ukrainie. Pierwszą odsłonę gigantycznej wystawy „Eksperyment!” recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Przybliżanie Algierii

Przybliżanie Algierii

Do czytania / Recenzja
Tytus Grodzicki staje w szeregu z klasycznymi reporterami, tymi od „decydującego momentu” i tymi od „jeśli nie jesteś wystarczająco blisko”. Na dodatek w czerni i bieli. Nie ma tutaj tego – ponoć legendarnego – nieba, jest za to wyostrzony zmysł dotyku i węchu. O „Deglet Nour” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kobiecość pod wymiar torebki

Kobiecość pod wymiar torebki

Do czytania / Recenzja
Tysiące zdjęć w jednym miejscu. To jakby siedzieć kilka dni w Internecie i przeglądać, tylko że tu jest na żywo, w oryginałach. Wszystko piękne, ważne. Energia i kobiecość. Ale to niezupełnie w duchu feministycznym. Albo coś tu z nim nie zagrało. Jedna z prac z hasztagiem MeToo. Bo też ten kuratorski wybór to bardziej hasztagi niż realne dostrzeganie. Joanna Kinowska
Czytaj
Pałac jako futerał

Pałac jako futerał

Do czytania / Recenzja
W czym się trzyma cenne przedmioty, żeby nie ucierpiały w trakcie przenoszenia lub żeby się nie zakurzyły? W pudełkach, puzdereczkach, kejsach, skrzyniach. A kto jeszcze i kiedy używa słowa futerał? Pod takim tytułem swoje zdjęcia z polskich pałaców zebrała w książce i na wystawie Anna Orłowska. Pszczyna, Oleśnica, Łańcut, Nieborów, Moszna, Ponary. Wielkie nazwy, historyczne, cała Polska. Doskonały przewodnik. Znakomicie ilustrowany. Zostawiający więcej pytań niż odpowiedzi. Pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Sesje z Księżycem

Sesje z Księżycem

Do czytania / kultura
Neil wykazał się dwukrotnie. Raz, gdy zawiodły procedury dokowania na Gemini 8 i trzeba było działać natychmiast. Drugi raz, już na Księżycu, w newralgicznym momencie okazało się, że teren, na który opadają, nie nadaje się do lądowania. Na prawie pustych zbiornikach posadził lądownik w bezpiecznym miejscu. O kulisach lądowania na Księżycu i przywiezionych stamtąd fotografiach pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Zdjęcia z szuflady

Zdjęcia z szuflady

Do czytania / Recenzja
Czy z tego można coś zbudować poza historiami dla ciekawskich? Poza ewidentnym chwytem reklamowym? Bo w końcu duże nazwiska, a podglądamy coś ukrytego, zakazanego i ekskluzywnego. Okazuje się, że można. O wakacyjnej wystawie „Nic do ocalenia” w warszawskim Forcie pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Fotografia na nowo pisana

Fotografia na nowo pisana

Do czytania / Recenzja
W ostatnich latach w różnych okolicznościach odkrywano znakomite archiwa fotograficzne. Wszystkie jednak przypadkiem. Potem zaczyna się gigantyczna robota. Czyszczenie, skanowanie, opracowanie, publikowanie. O nieznanym archiwum Witolda Romera pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kij między szprychy obrazu

Kij między szprychy obrazu

Do czytania / kultura
Z Witkiem Orskim o tym, co go najbardziej pociąga w fotografii, dlaczego zdjęcia powinny zachęcać do myślenia, a także o jego najnowszym projekcie, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Negatywy z kredensu

Negatywy z kredensu

Do czytania / Recenzja
Dzieci mają wzrok rozbiegany, wyglądają jak w półśnie. Dorośli czasem zajęci czymś, nie spoglądają w obiektyw. Ale jak już patrzą, także na portretach, to dreszcze przechodzą. Jakie to dumne spojrzenia. Jak świdrują nas – oglądających. I mogłoby tak zostać, gdyby nie to, co potem nadeszło. Bo przecież to Białystok chwilę przed wojną. O kolejnej publikacji poświęconej odnalezionym fotografiom Bolesława Augustisa pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Dlaczego?

Dlaczego?

Do czytania / Recenzja
Z tą książką trzeba ostrożnie. O „Death Landscapes” Huberta Humki pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Déjà vu. Gra w skojarzenia?

Déjà vu. Gra w skojarzenia?

Do czytania / Recenzja
Czy wszystko już było? 17. edycję łódzkiego Fotofestiwalu recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Kierunek nieznany

Kierunek nieznany

Do czytania / Recenzja
Gdyby to cokolwiek wyjaśniało, napisałabym, że „Subterranean River” Łukasza Rusznicy to książka totalna, bezkompromisowa i wchłaniająca. Recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Do czytania / kultura
Od lat jego nazwisko utożsamiane jest z nowościami i sukcesami w fotografii. Dobiera środki wyrazu do projektu, tak że trudno znaleźć jeden styl, którym się posługuje. Z Rafałem Milachem o drodze, jaką przebył do wystawy w londyńskiej Photographers’ Gallery oraz nominacji do Agencji Magnum, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Zdjęcie, które było nagłówkiem

Zdjęcie, które było nagłówkiem

Do czytania / kultura
Oto wygrywa zdjęcie momentalnie kojarzące się. Zapadające w pamięć. Doskonale skomponowane. Każda głowa jest tam, gdzie trzeba, i od razu w ciekawym przekroju społecznym. Jakby ich ustawił, porozstawiał w studio. Nie ma co marudzić. A jednak, coś zastanawia. O stanie fotografii prasowej przy okazji najlepszego zdjęcia Grand Press Photo 2018 pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Widz jest niemy

Do czytania / Felieton
Miesiącowi Fotografii w Krakowie zawsze zazdrości się możliwości: kuratorzy ze świata, produkcje i premiery. Tytuły w głównym programie zawsze trzymały poziom. Można było z nich więcej jednak bronić i drążyć. Co jednak ma wspólnego kryzys migracyjny z bezpieczeństwem danych? Dobre ćwiczenie na treningach interpersonalnych: wykaż się kreatywnością i powiąż znaczenia. Zaliczylibyście je w tym roku?
Czytaj
Joanna
Kinowska

O fotografii bez fotografii

Do czytania / Felieton
Vivian Maier nie przestaje zadziwiać. Posługująca się za życia różnymi nazwiskami, fotografka z zamiłowania i z obsesji. Zbieraczka wszystkiego. Niania. Prowokuje do badania swojej historii. Christina Hesselholdt robi to na twardo i ostro, wymyślając w swej książce kompletnie nowy świat.
Czytaj
Fajne!

Fajne!

Do czytania / Recenzja
„Widzi-mi-się” to książka dla dzieci. O fotografii. Postanawiam oddać publikację w ręce grupy docelowej, właściwie – w jedną parę rąk. Książkę Rafała Milacha i Marty Szymańskiej recenzują Tadeusz Nowakowski i Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Kiedy to wreszcie się skończy?

Do czytania / Felieton
Niektórzy mówią, że fotografia analogowa nie umrze nigdy. Tymczasem cyfra zdobywa kolejne przyczółki. Czyli rzecz o romantyzmie kliszy i zbyt szybkich pożegnaniach.
Czytaj
Mea Cuba

Mea Cuba

Do czytania / Recenzja
O wystawie Włocha Ernesto Bazana w Instytucie Fotografii Fort pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kurtyna w górę, kurtyna w dół

Kurtyna w górę, kurtyna w dół

Do czytania / Recenzja
To skomplikowana książka. Łatwiej przeliczyć strony niż fotografie. Zdjęcia zostały ponakładane na siebie, jedno jest tłem, drugie bohaterem. Punkt kulminacyjny to trzykrotne powtórzenie portretu. O „Teatrze” Tomka Tyndyka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Post, czyli co?

Post, czyli co?

Do czytania / Recenzja
O projekcie artystycznym „Post” Marty Zgierskiej, prezentowanym w galerii Instytutu Fotografii Fort, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Czy jest fotograf na Marsie?

Do czytania / Felieton
Zdjęcia manekina Starmana w samochodzie Tesla na tle Ziemi swoim surrealizmem biją na głowę najlepsze hollywoodzkie produkcje science fiction. Tylko kto je właściwie zrobił?
Czytaj
Joanna
Kinowska

Nas nie dogoniat

Do czytania / Felieton
O dwóch warszawskich wystawach fotografii albo szerzej – o popularnych sposobach pokazywania zdjęć.
Czytaj
Spieszmy się doceniać fotografów

Spieszmy się doceniać fotografów

Do czytania / kultura
Monografie i wystawy Bogdana Dziworskiego i Mariana Schmidta porównuje Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Uprościć fotografię

Do czytania / Felieton
O tym, co w fotografii naprawdę jest ważne.
Czytaj
Fotograf na progu pustki

Fotograf na progu pustki

Do czytania / kultura
Kacper Kowalski i Agata Grzybowska ze strefy komfortu uciekli w odmiennych kierunkach, ale w podobnej porze roku. On – ku chmurom, ona – ku ludziom, którzy osiedlili się na bieszczadzkim pustkowiu. Śnieg, mrok, mgła. Zimno wizualne i metaforyczne. O książkach „OVER” i „9 bram, z powrotem ani jednej” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

Do czytania / Recenzja
Katalog wystawy czeskiego fotografa Vladimíra Birgusa recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Coś poszło nie tak

Coś poszło nie tak
– czyli jak się fotografuje polityka w Polsce

Do czytania / kultura
Fotografie Baracka Obamy autorstwa Pete’a Souzy publikowano w prasie i na wystawach, również poza kontekstem politycznym. Były autentyczne i dobre. Z polskimi sprawa jest znacznie trudniejsza – o standardach i realiach rodzimej fotografii politycznej i o tym, co w niej razi, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

przekrój poleca / Artykuł
Tutaj centralnym i finalnym punktem działań jest obraz – o wystawie w Fundacji Archeologii Fotografii pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Achtung! Pożar.

Achtung! Pożar.

Do czytania / Recenzja
Od pewnego czasu nie rozgrzewa już myśl o nowym albumie ulubionego zespołu, ani wieść o tym, że wpadają na koncert nieopodal. Może to zblazowanie, może zmiana gustu? O nowym projekcie Kuby Dąbrowskiego pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Na chodzie

Na chodzie

przekrój poleca / Artykuł
Są miejsca i ważne imprezy, które wypada odwiedzić co roku – o festiwalu fotografii we włoskiej Cortonie pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gęsto w tej dziczy

Gęsto w tej dziczy

przekrój poleca / Artykuł
Upchnięte, dociśnięte kolanem 85 zdjęć w najróżniejszych formatach. Większość w ramach. Od pocztówkowych formatów aż po metr na metr. Duszno i gęsto. Maksym Rudnik zjechał w ostatnim czasie trzy kontynenty. Nie specjalizuje się, rzuca się żywiołowo na każdy interesujący go temat jak w fale. To też metoda – o wystawie „Wilderness” w Pawilonie Sztuki Ergo Hestia pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

Do czytania / kultura
Najwięksi twórcy niemieckiej, amerykańskiej i francuskiej fotografii byli Węgrami. Teraz ich prace można obejrzeć w Muzeum Narodowym w Warszawie. Absolutnie każdy znajdzie tu coś dla siebie: awangarda i reportaż, piktorializm i konceptualizm. Zachwyt i oczekiwanie. A potem jedno wielkie rozczarowanie – pisze Joanna Kinowska. Joanna Kinowska
Czytaj
Ciężkość serca

Ciężkość serca

przekrój poleca / Artykuł
„Pamięć wody” Pawła Starca to fragment znacznie większej serii zdjęć „Makeshift”. Całość to efekt wieloletnich podróży autora do Bośni i Hercegowiny. Wystawę we wrocławskiej galerii Miejsce przy miejscu recenzuje – Joanna Kinowska
Czytaj
Nazywam się Drtikol

Nazywam się Drtikol

Do czytania / Recenzja
Jan Nĕmec napisał 500-stronicowy „biograficzny fresk” o jednym z najwybitniejszych czeskich fotografów Františku Drtikolu. Napisał go w formie pierwszoosobowej, zatem to ty fotografujesz, ty tańczysz na swoim ślubie, ty przeżywasz zawody miłosne podczas Wielkiej Wojny, a w końcu ty spotykasz w swoim studiu pierwszego prezydenta Czechosłowacji – o książce „Historia światła. Powieść o fotografie Františku Drtikolu” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niezupełnie tak martwe

Niezupełnie tak martwe

przekrój poleca / Artykuł
Ogromne zdjęcia, drewniane ramy. Poważna sprawa, jednocześnie tak lekka. Przy całym swoim wanitatywnym kalibrze patrzymy na ulotne momenty – o wystawie „Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury” Pawła Żaka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

przekrój poleca / Artykuł
Do galerii się idzie kontemplować, podziwiać. Bo żeby wystawę obejrzeć, wiadomo – trzeba przyjść później, bez tłumu. Wyjdźmy z galerii, w ogóle idźmy ulicami miasta. A tu z bramy, obok okna, na ogrodzeniu, na murze, po drodze – czarno-biała fotografia – o Without a gallery if necessary pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

Do czytania / Recenzja
Rozmowa rzeka o wojennych losach, więzieniu, emigracji, pracy w redakcjach polskich i zagranicznych. Kilka epok, wielu artystów i galerie. Jest też mnóstwo o rodzinie (chociaż trudno się połapać w genealogii), przygodach, przyjaźniach, no i o kobietach – recenzja książki poświęconej Tadeuszowi Rolkemu Joanna Kinowska
Czytaj
Marzenia dzieci

Marzenia dzieci

Kwartalnik / społeczeństwo
Cztery dekady. Dwa pokolenia. Czy dzieci z roku 1970 i 2009 miały podobne marzenia? Czy dzieci zawsze są dziećmi? Joanna Kinowska
Czytaj
Osad

Osad

Do czytania / Recenzja
Wystawę, która jest podsumowaniem ośmiu lat pracy siedmiorga fotografów z kolektywu Sputnik Photos w byłych republikach ZSRR, recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Człowiek w ciemnych okularach

Człowiek w ciemnych okularach

Do czytania / Recenzja
„Człowiek w ciemnych okularach” może dotyczyć dowolnego miejsca na świecie, gdzie kult narodu, historii i potęgi militarnej przenika do popkultury i staje się niezauważalny. Pisze Joanna Kinowska