Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Joanna Kinowska

Historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii. Była kuratorką około 100 wystaw monograficznych i zbiorowych. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierownik ds. edukacji kulturalnej. Fotoedytorka książek fotograficznych i jurorka konkursów. Recenzentka przeglądów portfolio. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Współpracuje z „Przekrojem”, „Digital Camera Polska” i Fotopolis.pl. Wykładowczyni Akademii Fotografii. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”.

Czytaj
Pamięć kilku osób

Pamięć kilku osób

Do czytania / Recenzja
Pójście na cmentarz, ważna rzecz, w listopadzie kulturowo obowiązkowa. Mam chyba podobnie jak Siderski, że pamięci nie znajdę, przesuwając znicze w układ geometryczny, a spytam o zdjęcie z albumu i historię za nim. „Gdzie pamięć”, tam i tak warto zrobić zdjęcia. O albumie „Wyjedź Zostań” Rafała Siderskiego pisze Joanna Kinowska
Czytaj
„Message” to wiadomość

„Message” to wiadomość

Do czytania / Recenzja
Czytelnik może dowolnie w kolejności oglądać, czytać, odwracać książkę w różne strony. Bawić się inteligentną rozmową o kraju dalekim i obcej kulturze. W rękach, co prawda, nie mamy stereoskopu, ale wystarczą nam własne oczy. O książce „Message” Macieja Jeziorka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Piękna i trudna żałoba

Piękna i trudna żałoba

Do czytania / Recenzja
Wszystkie ubrania wiszą na autorce. Nie leżą, nie układają się. Poza autorki daleka od tych, które znamy z katalogów domu odzieżowego. Ot, na wprost i na baczność. Tym bardziej kłuje w oczy ta pustka po lewej. Gdzie jest druga osoba? O wystawie Karoliny Jonderko „Autoportret z matką” w Selfpublishing pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Wystawa z okazji 50-lecia lądowania na Księżycu

Wystawa z okazji 50-lecia lądowania na Księżycu

przekrój poleca / Różności
Mija 50 lat od momentu, gdy Neil Armstrong postawił stopę na Srebrnym Globie. Z tej okazji już dzisiaj w Domu Spotkań z Historią odbędzie się wernisaż wystawy pt. „Zdobyć Księżyc”. Na prezentowanych zdjęciach z archiwów NASA zobaczymy nie tylko samą eksplorację Księżyca, ale też cały proces, który do niej doprowadził. Kuratorką wystawy jest nasza fotograficzna recenzentka Joanna Kinowska
Czytaj
Kameralnie i w ludzkim tempie

Kameralnie i w ludzkim tempie

Do czytania / Recenzja
17. edycja Miesiąca Fotografii za nami. Historia jest długa i piękna, pełna wzlotów i upadków. W przyszłym roku będzie pełnoletniość i może wtedy spojrzymy bardziej analitycznie wstecz. Chociaż hasło przewodnie w tym roku już prowokuje do podsumowań: „Co nam się podoba”. Na co padło? Odpowiada Joanna Kinowska
Czytaj
Uwierz w ducha. Fotofestiwal 2019

Uwierz w ducha. Fotofestiwal 2019

przekrój poleca / Artykuł
Jak fotografia pokazuje to, co niewidzialne? „Supernatural/Nadprzyrodzone” to tytuł tegorocznej edycji Fotofestiwalu. Od 13 czerwca, a w tym roku – dłużej niż zwykle. Poleca Joanna Kinowska
Czytaj
Wystawa, jakich jeszcze nie było

Wystawa, jakich jeszcze nie było

Do czytania / Recenzja
Kto idzie na wystawę fotografii, zawiedzie się bardzo. (Chociaż nie powinien). Kto idzie na ilustrowaną lekcję historii: „A dowiem się czegoś o świecie”, też będzie miał pod górę. Kto zmierza do Zachęty po sztukę, to może pomińmy zupełnie. Grunt, że oczekiwania są różne, a wystawa, jakich jeszcze nie było. Konfuzja zrozumiała. O wystawie „»Polska« na eksport” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Pomnik
książka

Pomnik

Do czytania / Recenzja
162 zdjęcia, układ trochę chronologiczny, a trochę tematyczny. Klasyki już dzisiaj. Podstawa powojennej historii fotografii. Kunszt i maestria. Jednak przygotowanie zdjęć do druku pozostawia wiele do życzenia, szczególnie te najstarsze cierpią i wołają o ratunek. Ale nic to, wreszcie mamy pomnik! 450 stron pomnika. Wielki i zimny, odległy. Jakby walczący o miejsce w historii. Album „Łagocki” Marii Luizy Pyrlik ogląda i kwiaty pod nim składa Joanna Kinowska
Czytaj
Brawo za odwagę
książka

Brawo za odwagę

Do czytania / Recenzja
Brak dosłowności jest siłą unikatowej książki „Deceitful Reverence” Igora Pisuka. Nie jest o odwyku, nie jest o depresji, nie jest o jednej osobie, o wyobcowaniu i tak dalej. To jest bardziej nieuchwytne, niż da się wypowiedzieć. Recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Owoc zmagań i koszmarów
książka

Owoc zmagań i koszmarów

Do czytania / Recenzja
Dwie kolejki. Spotkają się w środku. Potem są marsze, manifestacje, ale i okazje zwykłe – bal maturalny, środek osiedla, jakieś wesele. Zdjęcia wnikliwe i często zabawne. Dopracowane, co nie zdarza się zbyt często. Opracowane specjalnie do druku. Wszystko świetnie. Typografia pasuje, a nie narzuca się wcale, świetnie. No i tu trzeba z tym świetnie skończyć. W ogóle z recenzją. O albumie „Nie – Not” Adriana Wykroty pisze Joanna Kinowska
Czytaj
A Ty, Moskwa, „rób zdjęcia”
książka

A Ty, Moskwa, „rób zdjęcia”

Do czytania / Recenzja
Odkąd wybuchł konflikt i zaczęło się więcej mówić o Syrii, odtąd pamiętam nazwisko Maćka Moskwy. Był wśród osób, które opowiadały o tym państwie lub je pokazywały, wyjaśniały, o co chodzi, przywoziły relacje. On i piszący Rafał Grzenia. Teraz Moskwa wraca. Była „Sura”, teraz jest „Saraha”. Szczera opowieść o Syrii na 69 czarno-białych zdjęciach. Pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Lekcje awangardy
książka

Lekcje awangardy

Do czytania / Recenzja
Tak przekrojowej wystawy, tak dużej, historycznej i aktualnej nie było dawno. Każde miejsce byłoby dobre, ale najlepsze: Łódź – miasto awangardy, a dla fotografii szczególne w czasach triumfu konceptualizmu. Idealna do tego galeria: Forum Fotografii. Krzysztof Cichosz otwierał ją 35 lat temu. Ładna rocznica. Rozmawiamy o awangardzie, a nie tytułowej „fotografii”, jako jakiejś osobnej i czystej formie. W Polsce i na Ukrainie. Pierwszą odsłonę gigantycznej wystawy „Eksperyment!” recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Przybliżanie Algierii

Przybliżanie Algierii

Do czytania / Recenzja
Tytus Grodzicki staje w szeregu z klasycznymi reporterami, tymi od „decydującego momentu” i tymi od „jeśli nie jesteś wystarczająco blisko”. Na dodatek w czerni i bieli. Nie ma tutaj tego – ponoć legendarnego – nieba, jest za to wyostrzony zmysł dotyku i węchu. O „Deglet Nour” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kobiecość pod wymiar torebki

Kobiecość pod wymiar torebki

Do czytania / Recenzja
Tysiące zdjęć w jednym miejscu. To jakby siedzieć kilka dni w Internecie i przeglądać, tylko że tu jest na żywo, w oryginałach. Wszystko piękne, ważne. Energia i kobiecość. Ale to niezupełnie w duchu feministycznym. Albo coś tu z nim nie zagrało. Jedna z prac z hasztagiem MeToo. Bo też ten kuratorski wybór to bardziej hasztagi niż realne dostrzeganie. Joanna Kinowska
Czytaj
Pałac jako futerał

Pałac jako futerał

Do czytania / Recenzja
W czym się trzyma cenne przedmioty, żeby nie ucierpiały w trakcie przenoszenia lub żeby się nie zakurzyły? W pudełkach, puzdereczkach, kejsach, skrzyniach. A kto jeszcze i kiedy używa słowa futerał? Pod takim tytułem swoje zdjęcia z polskich pałaców zebrała w książce i na wystawie Anna Orłowska. Pszczyna, Oleśnica, Łańcut, Nieborów, Moszna, Ponary. Wielkie nazwy, historyczne, cała Polska. Doskonały przewodnik. Znakomicie ilustrowany. Zostawiający więcej pytań niż odpowiedzi. Pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Sesje z Księżycem

Sesje z Księżycem

Do czytania / kultura
Neil wykazał się dwukrotnie. Raz, gdy zawiodły procedury dokowania na Gemini 8 i trzeba było działać natychmiast. Drugi raz, już na Księżycu, w newralgicznym momencie okazało się, że teren, na który opadają, nie nadaje się do lądowania. Na prawie pustych zbiornikach posadził lądownik w bezpiecznym miejscu. O kulisach lądowania na Księżycu i przywiezionych stamtąd fotografiach pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Zdjęcia z szuflady

Zdjęcia z szuflady

Do czytania / Recenzja
Czy z tego można coś zbudować poza historiami dla ciekawskich? Poza ewidentnym chwytem reklamowym? Bo w końcu duże nazwiska, a podglądamy coś ukrytego, zakazanego i ekskluzywnego. Okazuje się, że można. O wakacyjnej wystawie „Nic do ocalenia” w warszawskim Forcie pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Fotografia na nowo pisana

Fotografia na nowo pisana

Do czytania / Recenzja
W ostatnich latach w różnych okolicznościach odkrywano znakomite archiwa fotograficzne. Wszystkie jednak przypadkiem. Potem zaczyna się gigantyczna robota. Czyszczenie, skanowanie, opracowanie, publikowanie. O nieznanym archiwum Witolda Romera pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kij między szprychy obrazu

Kij między szprychy obrazu

Do czytania / kultura
Z Witkiem Orskim o tym, co go najbardziej pociąga w fotografii, dlaczego zdjęcia powinny zachęcać do myślenia, a także o jego najnowszym projekcie, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Negatywy z kredensu

Negatywy z kredensu

Do czytania / Recenzja
Dzieci mają wzrok rozbiegany, wyglądają jak w półśnie. Dorośli czasem zajęci czymś, nie spoglądają w obiektyw. Ale jak już patrzą, także na portretach, to dreszcze przechodzą. Jakie to dumne spojrzenia. Jak świdrują nas – oglądających. I mogłoby tak zostać, gdyby nie to, co potem nadeszło. Bo przecież to Białystok chwilę przed wojną. O kolejnej publikacji poświęconej odnalezionym fotografiom Bolesława Augustisa pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Dlaczego?

Dlaczego?

Do czytania / Recenzja
Z tą książką trzeba ostrożnie. O „Death Landscapes” Huberta Humki pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Déjà vu. Gra w skojarzenia?

Déjà vu. Gra w skojarzenia?

Do czytania / Recenzja
Czy wszystko już było? 17. edycję łódzkiego Fotofestiwalu recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Kierunek nieznany

Kierunek nieznany

Do czytania / Recenzja
Gdyby to cokolwiek wyjaśniało, napisałabym, że „Subterranean River” Łukasza Rusznicy to książka totalna, bezkompromisowa i wchłaniająca. Recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Rafał Milach: od przestrzeni prywatnej do publicznej

Do czytania / kultura
Od lat jego nazwisko utożsamiane jest z nowościami i sukcesami w fotografii. Dobiera środki wyrazu do projektu, tak że trudno znaleźć jeden styl, którym się posługuje. Z Rafałem Milachem o drodze, jaką przebył do wystawy w londyńskiej Photographers’ Gallery oraz nominacji do Agencji Magnum, rozmawia Joanna Kinowska
Czytaj
Zdjęcie, które było nagłówkiem

Zdjęcie, które było nagłówkiem

Do czytania / kultura
Oto wygrywa zdjęcie momentalnie kojarzące się. Zapadające w pamięć. Doskonale skomponowane. Każda głowa jest tam, gdzie trzeba, i od razu w ciekawym przekroju społecznym. Jakby ich ustawił, porozstawiał w studio. Nie ma co marudzić. A jednak, coś zastanawia. O stanie fotografii prasowej przy okazji najlepszego zdjęcia Grand Press Photo 2018 pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Widz jest niemy

Do czytania / Felieton
Miesiącowi Fotografii w Krakowie zawsze zazdrości się możliwości: kuratorzy ze świata, produkcje i premiery. Tytuły w głównym programie zawsze trzymały poziom. Można było z nich więcej jednak bronić i drążyć. Co jednak ma wspólnego kryzys migracyjny z bezpieczeństwem danych? Dobre ćwiczenie na treningach interpersonalnych: wykaż się kreatywnością i powiąż znaczenia. Zaliczylibyście je w tym roku?
Czytaj
Joanna
Kinowska

O fotografii bez fotografii

Do czytania / Felieton
Vivian Maier nie przestaje zadziwiać. Posługująca się za życia różnymi nazwiskami, fotografka z zamiłowania i z obsesji. Zbieraczka wszystkiego. Niania. Prowokuje do badania swojej historii. Christina Hesselholdt robi to na twardo i ostro, wymyślając w swej książce kompletnie nowy świat.
Czytaj
Fajne!

Fajne!

Do czytania / Recenzja
„Widzi-mi-się” to książka dla dzieci. O fotografii. Postanawiam oddać publikację w ręce grupy docelowej, właściwie – w jedną parę rąk. Książkę Rafała Milacha i Marty Szymańskiej recenzują Tadeusz Nowakowski i Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Kiedy to wreszcie się skończy?

Do czytania / Felieton
Niektórzy mówią, że fotografia analogowa nie umrze nigdy. Tymczasem cyfra zdobywa kolejne przyczółki. Czyli rzecz o romantyzmie kliszy i zbyt szybkich pożegnaniach.
Czytaj
Mea Cuba

Mea Cuba

Do czytania / Recenzja
O wystawie Włocha Ernesto Bazana w Instytucie Fotografii Fort pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Kurtyna w górę, kurtyna w dół

Kurtyna w górę, kurtyna w dół

Do czytania / Recenzja
To skomplikowana książka. Łatwiej przeliczyć strony niż fotografie. Zdjęcia zostały ponakładane na siebie, jedno jest tłem, drugie bohaterem. Punkt kulminacyjny to trzykrotne powtórzenie portretu. O „Teatrze” Tomka Tyndyka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Post, czyli co?

Post, czyli co?

Do czytania / Recenzja
O projekcie artystycznym „Post” Marty Zgierskiej, prezentowanym w galerii Instytutu Fotografii Fort, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Czy jest fotograf na Marsie?

Do czytania / Felieton
Zdjęcia manekina Starmana w samochodzie Tesla na tle Ziemi swoim surrealizmem biją na głowę najlepsze hollywoodzkie produkcje science fiction. Tylko kto je właściwie zrobił?
Czytaj
Joanna
Kinowska

Nas nie dogoniat

Do czytania / Felieton
O dwóch warszawskich wystawach fotografii albo szerzej – o popularnych sposobach pokazywania zdjęć.
Czytaj
Spieszmy się doceniać fotografów

Spieszmy się doceniać fotografów

Do czytania / kultura
Monografie i wystawy Bogdana Dziworskiego i Mariana Schmidta porównuje Joanna Kinowska
Czytaj
Joanna
Kinowska

Uprościć fotografię

Do czytania / Felieton
O tym, co w fotografii naprawdę jest ważne.
Czytaj
Fotograf na progu pustki

Fotograf na progu pustki

Do czytania / kultura
Kacper Kowalski i Agata Grzybowska ze strefy komfortu uciekli w odmiennych kierunkach, ale w podobnej porze roku. On – ku chmurom, ona – ku ludziom, którzy osiedlili się na bieszczadzkim pustkowiu. Śnieg, mrok, mgła. Zimno wizualne i metaforyczne. O książkach „OVER” i „9 bram, z powrotem ani jednej” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

Catalogue raisonné i diabeł w szczegółach

Do czytania / Recenzja
Katalog wystawy czeskiego fotografa Vladimíra Birgusa recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Coś poszło nie tak

Coś poszło nie tak
– czyli jak się fotografuje polityka w Polsce

Do czytania / kultura
Fotografie Baracka Obamy autorstwa Pete’a Souzy publikowano w prasie i na wystawach, również poza kontekstem politycznym. Były autentyczne i dobre. Z polskimi sprawa jest znacznie trudniejsza – o standardach i realiach rodzimej fotografii politycznej i o tym, co w niej razi, pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

Gesty i akcja do fotografii i na odbitce

przekrój poleca / Artykuł
Tutaj centralnym i finalnym punktem działań jest obraz – o wystawie w Fundacji Archeologii Fotografii pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Achtung! Pożar.

Achtung! Pożar.

Do czytania / Recenzja
Od pewnego czasu nie rozgrzewa już myśl o nowym albumie ulubionego zespołu, ani wieść o tym, że wpadają na koncert nieopodal. Może to zblazowanie, może zmiana gustu? O nowym projekcie Kuby Dąbrowskiego pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Na chodzie

Na chodzie

przekrój poleca / Artykuł
Są miejsca i ważne imprezy, które wypada odwiedzić co roku – o festiwalu fotografii we włoskiej Cortonie pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Gęsto w tej dziczy

Gęsto w tej dziczy

przekrój poleca / Artykuł
Upchnięte, dociśnięte kolanem 85 zdjęć w najróżniejszych formatach. Większość w ramach. Od pocztówkowych formatów aż po metr na metr. Duszno i gęsto. Maksym Rudnik zjechał w ostatnim czasie trzy kontynenty. Nie specjalizuje się, rzuca się żywiołowo na każdy interesujący go temat jak w fale. To też metoda – o wystawie „Wilderness” w Pawilonie Sztuki Ergo Hestia pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

Czy potrzebny klęcznik na wystawie mistrzów?

Do czytania / kultura
Najwięksi twórcy niemieckiej, amerykańskiej i francuskiej fotografii byli Węgrami. Teraz ich prace można obejrzeć w Muzeum Narodowym w Warszawie. Absolutnie każdy znajdzie tu coś dla siebie: awangarda i reportaż, piktorializm i konceptualizm. Zachwyt i oczekiwanie. A potem jedno wielkie rozczarowanie – pisze Joanna Kinowska. Joanna Kinowska
Czytaj
Ciężkość serca

Ciężkość serca

przekrój poleca / Artykuł
„Pamięć wody” Pawła Starca to fragment znacznie większej serii zdjęć „Makeshift”. Całość to efekt wieloletnich podróży autora do Bośni i Hercegowiny. Wystawę we wrocławskiej galerii Miejsce przy miejscu recenzuje – Joanna Kinowska
Czytaj
Nazywam się Drtikol

Nazywam się Drtikol

Do czytania / Recenzja
Jan Nĕmec napisał 500-stronicowy „biograficzny fresk” o jednym z najwybitniejszych czeskich fotografów Františku Drtikolu. Napisał go w formie pierwszoosobowej, zatem to ty fotografujesz, ty tańczysz na swoim ślubie, ty przeżywasz zawody miłosne podczas Wielkiej Wojny, a w końcu ty spotykasz w swoim studiu pierwszego prezydenta Czechosłowacji – o książce „Historia światła. Powieść o fotografie Františku Drtikolu” pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niezupełnie tak martwe

Niezupełnie tak martwe

przekrój poleca / Artykuł
Ogromne zdjęcia, drewniane ramy. Poważna sprawa, jednocześnie tak lekka. Przy całym swoim wanitatywnym kalibrze patrzymy na ulotne momenty – o wystawie „Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury” Pawła Żaka pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

Niemiecki po partyzancku na ulicach Warszawy

przekrój poleca / Artykuł
Do galerii się idzie kontemplować, podziwiać. Bo żeby wystawę obejrzeć, wiadomo – trzeba przyjść później, bez tłumu. Wyjdźmy z galerii, w ogóle idźmy ulicami miasta. A tu z bramy, obok okna, na ogrodzeniu, na murze, po drodze – czarno-biała fotografia – o Without a gallery if necessary pisze Joanna Kinowska
Czytaj
Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

Tadeusz Rolke. Moja namiętność. Mistrz fotografii w rozmowie z Małgorzatą Purzyńską

Do czytania / Recenzja
Rozmowa rzeka o wojennych losach, więzieniu, emigracji, pracy w redakcjach polskich i zagranicznych. Kilka epok, wielu artystów i galerie. Jest też mnóstwo o rodzinie (chociaż trudno się połapać w genealogii), przygodach, przyjaźniach, no i o kobietach – recenzja książki poświęconej Tadeuszowi Rolkemu Joanna Kinowska
Czytaj
Marzenia dzieci

Marzenia dzieci

Kwartalnik / społeczeństwo
Cztery dekady. Dwa pokolenia. Czy dzieci z roku 1970 i 2009 miały podobne marzenia? Czy dzieci zawsze są dziećmi? Joanna Kinowska
Czytaj
Osad

Osad

Do czytania / Recenzja
Wystawę, która jest podsumowaniem ośmiu lat pracy siedmiorga fotografów z kolektywu Sputnik Photos w byłych republikach ZSRR, recenzuje Joanna Kinowska
Czytaj
Człowiek w ciemnych okularach

Człowiek w ciemnych okularach

Do czytania / Recenzja
„Człowiek w ciemnych okularach” może dotyczyć dowolnego miejsca na świecie, gdzie kult narodu, historii i potęgi militarnej przenika do popkultury i staje się niezauważalny. Pisze Joanna Kinowska