Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 7 „Przekrojowych” tekstów oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Joanna Brych

Czytaj
Żniwa

Żniwa
Rok Guślarzy w Polskim Teatrze Tańca

Do czytania / Recenzja
Do 21 grudnia w Teatrze Studio w Warszawie, w ramach kolejnej edycji projektu Scena Tańca Studio, potrwa prezentacja spektakli tanecznych wystawianych pod hasłem „Róbmy miłość, a nie wojnę!”. We wrześniu w repertuarze znalazły się „Żniwa” w wykonaniu Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego. Joanna Brych
Czytaj
Młody duch tańca

Młody duch tańca

Do czytania / Recenzja
W galach baletowych z reguły występują gwiazdy – primabaleriny i pierwsi tancerze renomowanych zespołów świata. W Polsce odbywają się rzadko. Do najbardziej znanych należy krakowska „Grand Pas...!“. „Młody duch tańca“ był więc w pewnym sensie galą nietypową, a zarazem bardzo wyjątkową. Joanna Brych
Czytaj
Miłość tańczy ze śmiercią

Miłość tańczy ze śmiercią

Do czytania / Recenzja
Spektakl „Eros Thanatos” Izadory Weiss recenzuje Joanna Brych
Czytaj
Musical wymaga absolutnej perfekcji
szafa gra

Musical wymaga absolutnej perfekcji

Do czytania / kultura
Z reżyserem, choreografem i dyrektor naczelnym oraz artystycznym Teatru Muzycznego „Roma“ rozmawia Joanna Brych
Czytaj
Zatrzymać czas (czyli jak zostałam retromaniaczką)

Zatrzymać czas (czyli jak zostałam retromaniaczką)

Do czytania / kultura
W dawnym skrzydle południowym Pałacu Królewskiego, w nowoczesnym otoczeniu Narodowego Forum Muzyki, tuż za Operą Wrocławską powstało miejsce mające zachować w pamięci Henryka Tomaszewskiego. Niektórzy uważają, że to kolejny przejaw niepożądanej retromanii – pisze Joanna Brych
Czytaj
Tancerka Ivana Meštrovicia

Tancerka Ivana Meštrovicia

Do czytania / kultura
Niewiele o niej wiadomo. Dla licznego grona osób jej uroda i sylwetka stanowią zapewne zaprzeczenie potocznych wyobrażeń o pięknie i budowie ciała tancerek. Nie tańczy. Nie rozciąga się – o rzeźbie „Tancerka“, otwierającej wystawę „Adriatycka epopeja” oraz jej twórcy pisze Joanna Brych
Czytaj
O miłości węgierskiej, i nie tylko

O miłości węgierskiej, i nie tylko

Do czytania / kultura
#lovepme i „Węgierska miłość”– polecamy dwie wystawy, które można obejrzeć w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Joanna Brych
Czytaj
Węgierska secesja z nacjonalizmem w tle

Węgierska secesja z nacjonalizmem w tle

Do czytania / kultura
Czy wszystko może być sztuką? Czy piękno może być użyteczne? I jak tradycję łączyć z nowoczesnością? Historia fabryki Zsolnay, której wyroby zostały ostatnio wystawione w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, podczas wystawy „ Zsolnay. Węgierska secesja”, ułatwia odpowiedź na te pytania. Pisze – Joanna Brych
Czytaj
Rewia i uchodźcy

Rewia i uchodźcy

Do czytania / Recenzja
„Spartakus” Kirilla Simonova to balet, którego libretto gdzieś się zapodziało. Tak w skrócie można opisać premierę w wykonaniu zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Łodzi, która odbyła się na zakończenie 24. Łódzkich Spotkań Baletowych. Joanna Brych
Czytaj
Darkness

Darkness

Do czytania / Recenzja
W spektaklu baletowym Izadory Weiss „jądrem ciemności” nie są ponure aspekty kolonializmu Wolnego Państwa Kongo, ale wynaturzone zasady społeczne sprowadzające kobietę do roli gejszy, którą można dowolnie rozporządzać. O spektaklu "Darkness" w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej pisze Joanna Brych
Czytaj
Kubański balet na żywo i na DVD

Kubański balet na żywo i na DVD

Do czytania / kultura
Taneczne biennale w Teatrze Wielkim w Łodzi już od prawie 50 lat przyciąga publiczność z całej Polski. W tym roku największym zainteresowaniem publiczności cieszył się kubański zespół Acosta Danza. Z danych, które podali organizatorzy 24. Łódzkich Spotkań Baletowych, wynika, że frekwencja na występach tego zespołu wyniosła 102%! Joanna Brych
Czytaj
Henryk Tomaszewski i jego zespół na zdjęciach Stefana Arczyńskiego

Henryk Tomaszewski i jego zespół na zdjęciach Stefana Arczyńskiego

Do czytania / kultura
Polecamy odwiedzenie wystawy w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu. Joanna Brych
Czytaj
Oderwij się i zatańcz

Oderwij się i zatańcz

Do czytania / kultura
Oderwij się, od czego chcesz: od przyzwyczajeń, stereotypów, schematów, ról... zachęcali organizatorzy festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Filmy z sekcji Doc Dance omawia Joanna Brych
Czytaj
Jezioro łabędzie

Jezioro łabędzie

Do czytania / Recenzja
Francuska ilustratorka Charlotte Gastaut przygotowała własną książkową wersję słynnego baletu. To nic nowego. Ingerencje w treść i formę oryginału towarzyszą dziełu Czajkowskiego od jego moskiewskiej prapremiery – pisze Joanna Brych
Czytaj
Mr. Gaga

Mr. Gaga

Do czytania / Recenzja
Mr. Gaga to film genialny, ponieważ w przewrotny sposób daje do zrozumienia, że sztuka jest pięknym, choć ocierającym się o prawdę kłamstwem – recenzuje Joanna Brych