Page 18FCEBD2B-4FEB-41E0-A69A-B0D02E5410AERectangle 52 Przejdź do treści

Szanowni Państwo!

Wiele osób spośród naszych Czytelników i Czytelniczek wybiera tradycyjną drukowaną wersję kwartalnika, ale są także tacy, którzy coraz częściej korzystają z nośników elektronicznych. Dlatego wprowadzamy cyfrową wersję „Przekroju”. Zapraszamy do wykupienia prenumeraty, w której ramach proponujemy nieograniczony dostęp do aktualnych i archiwalnych wydań kwartalnika.

Ci z Państwa, którzy nie zdecydują się na prenumeratę, będą mieli do dyspozycji bezpłatnie 3 „Przekrojowe” teksty oraz wszystkie rysunki Marka Raczkowskiego, krzyżówki, recenzje, ilustracje i archiwalne numery z lat 1945–2000. Zapraszamy do lektury!

wykup prenumeratę cyfrową

Jan Pelczar

Dziennikarz Radia RAM. Współpracuje też z „Dużym Formatem”. Finalista Grand Press 2018 w kategorii reportaż. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Z „Przekrojem” związany od zawsze. W dzieciństwie przerzucał u dziadków wszystkie roczniki. W życiu dorosłym uzależnił się od krzyżówek kolektywu Kaliber 45 i rysunków Raczkowskiego.

Czytaj
Słuchając gwiazd

Słuchając gwiazd

Kwartalnik / kultura
Grażyna Pstrokońska-Nawratil – kompozytorka, która opowiada muzyką o naturze. A inspirują ją podróże: Islandia, lasy deszczowe, Japonia… Z artystką rozmawiał Jan Pelczar
Czytaj
Wróciły surowe czasy
film

Wróciły surowe czasy

Do czytania / kultura
Obserwacja codzienności oraz tworzenie kontekstu to moja działka – mówi brytyjski fotograf Richard Billingham, który udanie zadebiutował filmem „Ray & Liz”, zdobywając nagrody na festiwalach od Locarno po Montreal, nominację do BAFTY i British Independent Film Award. Rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Okulary dla Timorczyków

Okulary dla Timorczyków

Do czytania / społeczeństwo
Jakiś czas temu Szymon Zachariasz wrócił z półrocznego pobytu w Bieszczadach, gdzie pracował jako mikrofoniarz na planie trzeciego sezonu „Watahy”. Dzięki zarobionym tam pieniądzom chce wrócić do żeglowania, ale takiego, którego celem jest niesienie pomocy. Choćby w postaci… okularów. Rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Pewnego razu… na Nowych Horyzontach
film

Pewnego razu… na Nowych Horyzontach

Do czytania / kultura
Już się nie dotykamy. Już sobie nie ufamy. Płaczemy, bo nas nie ma. Wiwatujemy, gdy wraca szansa na przetrwanie. Nowe Horyzonty uczyły w tym roku trudnej sztuki „pogodzenia się z” i szukały piękna w „niezgodzie na”. Pisze Jan Pelczar
Czytaj
Kornwalia na pierwszym planie

Kornwalia na pierwszym planie

Do czytania / kultura
„Zależy mi na tym, by Kornwalia była na pierwszym planie moich filmów. Świat zasługuje na to, by dowiedzieć się o tak niezwykłym miejscu” – mówi Mark Jenkin, laureat zakończonych w niedzielę Nowych Horyzontów, z którym rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
10 „Przekrojowych” filmów do obejrzenia na Nowych Horyzontach

10 „Przekrojowych” filmów do obejrzenia na Nowych Horyzontach

Do czytania / kultura
Spośród 223 pełnometrażowych filmów tegorocznych Nowych Horyzontów złotą dziesiątkę doskonale uzupełniającą się z lekturą letniego numeru „Przekroju” wybrał Jan Pelczar
Czytaj
Nic. Nie ma. Nuda.

Nic. Nie ma. Nuda.

Do czytania / kultura
Dziś Światowy Dzień Niczego. Nic stało się wszechobecne. Otoczeni bodźcami z każdej strony, najsilniej czujemy brak. I nawet nuda nie wyparowała z deszczem, w czasie którego miała doskwierać dzieciom. Kiedy zaczynałem rozmowy z twórcami trzech projektów dotykających tego, co niemierzalne i niewyobrażalne, myślałem inaczej. Doświadczenie każdej z trzech perspektyw kazało mi wywrócić moje myślenie do góry nogami. Pisze Jan Pelczar
Czytaj
Co łączy dobrą sztukę z dobrą polityką? Połączenie informacji z emocją

Co łączy dobrą sztukę z dobrą polityką? Połączenie informacji z emocją

Do czytania / kultura
O odpowiedzialności artysty, roli sektora kultury w przyszłości i swojej definicji wolności opowiada „Przekrojowi” Olafur Eliasson. Z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej publikujemy rozmowę z duńsko-islandzkim artystą, którą przeprowadził Jan Pelczar
Czytaj
Baletnica jest ryjówką

Baletnica jest ryjówką

Do czytania / Recenzja
Wes Anderson i Juman Malouf po serii kooperacji filmowych stworzyli swoją pierwszą wystawę, tym razem bez ruchomych obrazów. Obrazy w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum ożywają, ale w wyobraźni widza. Panoptikum, na którym się wzorowali, było dla nich nie tyle przodkiem muzeów, ile Internetem dawnych czasów. Stąd pragnienie sięgnięcia po to, na widok czego widz może zawołać: „Wow!”. Pisze Jan Pelczar
Czytaj
Mieszkamy wewnątrz Słońca

Mieszkamy wewnątrz Słońca

Kwartalnik / nauka
O pijanych fotonach i słuchaniu słonecznych pomruków z doktorem Pawłem Presiem, astronomem z Uniwersytetu Wrocławskiego, rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Człowiek, który ujarzmia żywioły

Człowiek, który ujarzmia żywioły

Kwartalnik / kultura
Nad Londynem zapalił Słońce, w Paryżu roztopił lodowiec, a na Islandii zmienił kolor rzek – z Olafurem Eliassonem, który potrafi rzeźbić w świetle, wodzie i powietrzu, rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Lukas Dhont: dlaczego bronię „Girl”

Lukas Dhont: dlaczego bronię „Girl”

Do czytania / kultura
Dzisiaj na ekrany polskich kin wchodzi „Girl” – film o adeptce baletu, która jest w trakcie zmiany płci, zaatakowany przez amerykańskich aktywistów. Postanowiłem raz jeszcze porozmawiać z jego reżyserem Lukasem Dhontem i zapytać, jak odebrał to, co wydarzyło się podczas sezonu nagród w Stanach Zjednoczonych. Relacjonuje Jan Pelczar
Czytaj
Kino w pułapce synonimów

Kino w pułapce synonimów

Do czytania / kultura
Radosna feministka i radosny antyfaszysta – ich rady zabieram z Berlinale do domu. Prawdziwe historie znów były najbardziej nieprawdopodobne. Podsumowanie zakończonego w weekend 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie przygotował Jan Pelczar
Czytaj
Bóg jest kobietą. Mężczyźni to mordercy – relacja z Berlinale

Bóg jest kobietą. Mężczyźni to mordercy – relacja z Berlinale

Do czytania / kultura
Nieustannie trzeźwy Mr. Jones. Okropnie pijany Herr Honka. Walcząca o akceptację Petrunija. Poznajcie bohaterów pierwszego weekendu Berlinale. Relację z festiwalu przygotował Jan Pelczar
Czytaj
Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Brazylijczyk wśród śniegów Arktyki

Do czytania / kultura
Chciałem stworzyć uniwersalną opowieść. Najbardziej uniwersalna jest właśnie walka o przetrwanie. Nie trzeba interpretować wypowiedzianych słów, by zrozumieć, że komuś jest zimno. Dylemat: uciekać i zostawić kogoś bez pomocy czy nie, też jest łatwy do przedstawienia – mówi Joe Penna, muzyk debiutujący jako reżyser pokazywanym w Cannes filmem „Arktyka”. Polska premiera filmu już w piątek. Z twórcą rozmawiał Jan Pelczar
Czytaj
Anna Malicka-Zamorska: Artystów się zapomina

Anna Malicka-Zamorska: Artystów się zapomina

Do czytania / kultura
Anna Malicka-Zamorska, ceramiczka. Tworzyła na całym świecie – od Europy, przez Japonię, po Australię. Dziś pracownię ma, między domem a ogrodem, na wrocławskich Kowalach. „Przekrojowi” opowiedziała, jak widzi pozycję artysty w Polsce. Rozmawia Jan Pelczar
Czytaj
Ktokolwiek pamięta, ktokolwiek wie

Ktokolwiek pamięta, ktokolwiek wie

Do czytania / kultura
Reportaż o pamięci autorek filmu „Fuga”. W rolach głównych Gabriela Muskała i Agnieszka Smoczyńska. Jan Pelczar
Czytaj
Utalentowana Lady Gaga – relacja z 9. American Film Festival

Utalentowana Lady Gaga – relacja z 9. American Film Festival

Do czytania / kultura
Wyobraźcie sobie Licheń, ale z różowymi krzyżami. Wyobraźcie sobie paradę równości, na której odziani jedynie w slipy uczestnicy entuzjastycznie wymachują jednocześnie i przyrodzeniami, i krzyżami. Wyobraźcie sobie przedstawienie pasyjne, w którym Jezus przypomina superbohatera z „Gwiezdnych wojen”. O tegorocznym American Film Festival pisze Jan Pelczar
Czytaj
Gdynia na cztery litery

Gdynia na cztery litery

Do czytania / kultura
„Kler” był najważniejszym filmem Festiwalu w Gdyni. Najlepszym była „Fuga”. Relacja Jan Pelczar
Czytaj
Terry Gilliam będzie dębem

Terry Gilliam będzie dębem

Do czytania / kultura
Po Nowych Horyzontach nie mogę znaleźć sobie miejsca. Chciałbym zamieszkać w filmie „Lato” (pisałem o nim w poprzedniej relacji), ale Leningrad już nie istnieje i wcale nie był taki sympatyczny. Zakończony w niedzielę festiwal filmowy podsumowuje Jan Pelczar
Czytaj
Popcorn na Nowych Horyzontach

Popcorn na Nowych Horyzontach

Do czytania / kultura
Skoro wszystko już zostało pokazane, czy widzowie Nowych Horyzontów mają szansę na wypowiedzenie maksymy: „Czegoś takiego jeszcze w kinie nie widziałem”? Międzynarodowy festiwal filmowy, który potrwa do niedzieli we Wrocławiu, relacjonuje Jan Pelczar
Czytaj
Kształt syreny

Kształt syreny

Do czytania / kultura
Robię filmy intuicyjnie, nie zastanawiam się nad tym, co powiedzą inni – o podróży do Japonii przy okazji promocji „Córek dancingu” z Agnieszką Smoczyńską-Konopką rozmawiał Jan Pelczar
Czytaj
Śluzowiec Maworek i Odludki

Śluzowiec Maworek i Odludki

Kwartalnik / nauka
Dawno, dawno temu, ale i teraz. Za siedmioma pojemnikami na śmieci, które mijasz w drodze do pracy. Za górami powalonych przez burzę gałęzi w parkach. Przede wszystkim w lasach. Są wśród nas śluzowce. Najbardziej tajemnicze organizmy na planecie opisuje Jan Pelczar